Prince of Persia: The Forgotten Sands (2010)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Action / Platform

Ontwikkeld door Ubisoft en Massive
Uitgegeven door Ubisoft

Prince of Persia: The Forgotten Sands speelt zich af tussen The Sands of Time en Warrior Within, waarbij we de prins tegenkomen die naar het koninkrijk van zijn broer gaat. Daar ontdekt hij echter dat het wordt aangevallen door diverse kwade krachten. De Prins besluit de hulp in te schakelen van de krachtige Sands om het koninkrijk te redden, maar met grote krachten komt ook een grote verantwoordelijkheid.

avatar van Tsjo-Wi
Op zich is dit best een leuke game. Het lijkt soms vrij veel op de The Sands of Time, wat ik nog steeds één van de beste actie/platform games allertijden vind. De game bestuurt heerlijk soepel en er zitten best een paar leuke nieuwe dingetjes in zoals dat bevriezen van water wat af en toe best uitdagende platformstukken oplevert. De combat daarentegen voelt vrij saai en simplistisch, al is het wel vet dat de gevechten nu veel grootschaliger zijn met tientallen vijanden tegelijk. Alleen de eindbazen zijn echt te belachelijk simpel. Sowieso is de game behoorlijk makkelijk en vlieg je er razendsnel doorheen. Volgens mij deed ik er net 7 uur over. Ook het verhaal stelt bar weinig voor. Maarja, het is voor Prince of Persia fans zoals ik wel een lekker tussendoortje, en in ieder geval veel leuker dan die saaie cartoony Prince of Persia game uit 2008.

Fonzzz002 (crew)
Ondanks dat dit deel gemiddeld de minst hoge cijfers heeft op o.a. Metacritic, IMDB en Gamesmeter is Forgotten Sands een toffe platformer die nog steeds heel prettig is om te spelen.

Forgotten Sands introduceert allerlei nieuwe, originele mechanics die op een logische manier uitbreiden op zijn voorgangers. Zo heb je een knop om water te bevriezen zodat je er overheen kan rennen, een knop om verwoeste platforms te herstellen en een knop om jezelf op vijanden af te schieten als een kogel. Op hoog tempo schakelen tussen al deze functies in één foutloze run is heel satisfying om te doen.

Forgotten Sands heeft ook allerlei fijne slice of life verbeteringen (ten opzicht van zijn voorgangers) waardoor het nog prettiger wegspeelt. Het tempo is hoger, je kunt cutscenes overslaan, laadtijden zijn kort en je kunt eenvoudig checkpoints herladen. Hierdoor kun je deze game haast als een speedrunner doorscheuren en door alle obstakels vliegen. Dit maakt Forgotten Sands het deel wat ik nieuwkomers zou aanraden mee te beginnen, mits ze interesse in de Prince Of Persia reeks hebben.

De combat en de lage moeilijkheidsgraad zijn de punten waar deze game het minst goed in presteert, maar waar ik de combat ronduit slecht vond in Sands of Time weet het hier genoeg fleur te bieden om het vermakelijk te houden. De Prins heeft bv een aanval om schilden weg te trappen, handige spreuken waarmee hij hordes aan vijanden tegelijk kan neerhalen en een handige dodge knop waarmee hij tijdelijk onschadelijk is (ala Dark Souls). Het grootste gemis met de combat is dat het te eentonig is en de bosses allemaal copy-pasted zijn, minus de eindbaas. Als ze minder vechtsecties hadden en minder (mini) bosses herhaalde dan had het zomaar een goed vechtsysteem kunnen zijn.

Een hard mode waarin ze meer bottomless pits, agressievere vijanden, minder checkpoints en minder healing items hadden was welkom geweest. Voor nu is Forgotten Sands een leuke titel die net iets teveel van zijn volle potentie weerhouden word. Een definitive edition die deze toevoeging gaf was welkom geweest.

3,5/4*