Pet Racer (2003)

Racing

Ontwikkeld door Techland
Uitgegeven door Strategy First

In Pet Racer strijden verschillende huisdieren met elkaar om het kampioenschap van maan en aarde. Je krijgt de mogelijkheid om je favoriete huisdier te kiezen, om het vervolgens naar de top te leiden. Pet Racer bevat 30 verscheidene banen, die verdeeld zijn over 5 werelden. De verschillende omgevingen zorgen voor variatie in de wegligging van je wagen.

avatar van markwiering
Ik heb dit spel van een Russische webplek gehaald.

Dit spel lijkt in het begin wel aardig. Jij kiest een leuk uitziend dier uit en begint met racen, waarbij de autootjes ontzettend snel zijn, zeker voor een kinderspel.

Maar, al vrij snel komen de minpunten prominent naar voren. Om er maar een paar te noemen:
1. Er is bijna geen kleurencontrast tussen de weg waar jij op rijdt en het terrein daaromheen. Lichtblauw tegenover net iets minder lichtblauw of donkergeel tegenover net iets minder donkergeel. Dit is frustrerend, omdat ik dan heel makkelijk van de weg af raak zonder dat ik dat weet, waarna ik teruggezet wordt op de weg en helemaal opnieuw moet optrekken.
2. Extreem onoverzichtelijk landschap. Als ik een heuvel op rij, is mijn hele beeld gevuld met mijn autootje en die weg. Ik zie totaal niet of ik recht omhoog rij of dat ik enorm uitwijk naar links of rechts toe. En ook: als ik over een heuvel rij, wijkt de weg daaronder soms opeens radicaal uit naar links of rechts toe. Mijn wielen hebben dan nog niet eens de grond bereikt, of ik ben al van de weg af en ram volop tegen een boom aan of ik rij het water in.
3. Instabiel spel. Zomaar tijdens het spelen kan het spel uitvallen, waardoor mijn opslagbestand beschadigd is en alle races die ik daarvoor gereden heb opeens weg zijn. Ik kan dan helemaal opnieuw beginnen, alleen maar om vervolgens een spel te hebben dat nog een keer vastloopt. Dit element van het spel vind ik heel erg demotiverend, frustrerend, demoraliserend en het verpest heel erg het speelplezier.

De dieren in dit spel zijn ook volledig onbekend en willekeurig. Er staat geen beschrijving bij elk personage wie het is en welke rol diegene vervult. Ik ken die dieren ook niet uit een ander spel, verhaal of tekenfilm. Het zijn gewoon wildvreemde personages waar ik geen enkele connectie mee heb.

In vergelijkbare spellen met dit, zoals Mario Kart en Redcat Superkarts, is die connectie er wel.
Van Mario heeft Nintendo heel veel spellen gemaakt. Ik weet grofweg hoe het verhaal in elkaar steekt en welke rol elk personage erin speelt. Ik weet bijvoorbeeld dat Mario en Luigi altijd Princes Peach moeten redden van Bowser.

En in Redcat Superkarts ken ik elk personage ook, van andere Redcatspellen. Ik weet precies wie Redcat is, wie Whizzkitty is en wie Brutus en Max zijn. De andere personages uit dit spel worden keurig netjes geïntroduceerd met een lange uitleg, waardoor jij ook weet wie zij zijn.

Maar, dit spel heeft dat allemaal niet.

Dat zijn drie grote minpunten. 5 – 3 = 2. 2 sterren dus. Erg jammer.