ArcaniA: Gothic 4 (2010)

PC / Xbox 360 / PlayStation 3 / PlayStation 4

Ontwikkeld door Spellbound
Uitgegeven door DreamCatcher, JoWood, Akella, AK Tronic en Nordic

Arcania: A Gothic Tale is het vierde deel in de Gothic-serie en speelt zich tien jaar na de gebeurtenissen uit het derde deel van de Gothic-serie af. Het idyllische Zuidelijke eiland Feshyr is bezweken onder de druk van de oorlog. Je speelt als een eenzame protagonist, welke terugkeert van een lange reis. Wanneer hij terug komt ziet hij dat zijn stad geheel verwoest is. Aan de horizon ziet hij nog net enkele schepen wegvaren. De schepen dragen als wapen een Arend. Hij laat de stad achter en gaat op zoek naar degene die verantwoordelijk is voor deze laffe daad.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Elk deel van Gothic heeft gemengde reviews gekregen, dus dat zegt niet veel. Deel 3 was wel een enorm drama op het technische vlak, dus deze game ga ik voorlopig nog niet halen.

avatar van payrits
Dopa schreef:

Het verhaal is nooit het sterkste punt geweest binnen de Gothic reeks. Nogal onsamenhangend eigenlijk. Met andere woorden: je kunt gewoon aan de slag met dit spel zonder eerst de eerdere delen te spelen om het verhaal te kunnen begrijpen.

oke dankjewel:)

avatar van Futures
Ben er net aan begonnen, het het bevalt me prima.

avatar van Dopa
Veel fans van de eerdere delen binnen het Gothic-verhaal reageerden nogal verontwaardigd na het spelen van de demo van Arcania. Ze meenden dat veel van de traditionele Gothic gameplay verloren was gegaan. Ikzelf kan ook zeker tot de Gothicfans worden gerekend. Met name Gothic 2 vind ik een fantastisch spel, juist vanwege het eigenzinnige karakter ervan. Daarom besloot ik na het spelen van de Arcania demo, eerst het spel zelf nog even af te wachten, voordat ik met eventuele kritiek op de proppen zou komen.

En ik moet de Gothic fanatici gelijk geven. Arcania heeft weinig van doen met Gothic 1, 2 of 3. Naast wat bekende monsters en tegenstanders en een handje vol terugkerende karakters uit de eerdere delen, is Arcania een totaal ander concept i.v.m. de Gothic-reeks.

Laat ik voorop stellen: het is op zichzelf een zeer vermakelijk en vloeiend verlopend spel. De gameplay is soepel en overzichtelijk, het vechtsysteem is leuk uitgewerkt en de graphics zijn prima in orde. Het verhaal is wel wat aan de dunne kant en weinig vernieuwend. Maar je wil het spel wel blijven spelen om te kijken waar het je zal brengen. Sommige delen van het verloop zijn bijna saai en langdradig te noemen, maar als je jezelf daar doorheen weet te vechten, kom je vanzelf leuke en spannende 'hoofdstukken' tegen.

Het grootste verschil met de eerdere Gothic delen, is het gebrek aan gevoel van vrijheid. Arcania is veel meer lineair en sturend. Dat is nu juist waar de fans níet op zaten te wachten. Ik kan me herinneren dat ik tijdens het spelen van Gothic 2 hele nachten besteedde om alleen maar rond te dwalen in die wereld en te verkennen en ontdekken. Dat is bij Arcania 'out of the question'. Zeker naar het einde toe blijft alleen nog maar de main quest over en is er nog maar één weg om te kiezen. In het begin zijn er nog wel een hoop side quests, maar die lijken vaak erg op elkaar. Ook zijn er grote stukken gebied op de kaart waar je simpelweg niet kunt komen, is er een stad die je in de verte ziet liggen, maar waarvan de poorten gesloten blijven en kom je na verloop van tijd in een andere steden terecht waar alleen wat zombies en ander dood tuig rond wanen.

Ondanks alle punten van kritiek was het een erg leuke ervaring om dit spel (soepel als het is) uit te spelen en werd ik vaak getrakteerd op erg mooie beelden. Maar nogmaals: helaas heeft het weinig van doen met eerdere Gothic-delen. Arcania moet daar ook maar niet mee vergeleken worden.

Dopa schreef:

Moet zeggen dat ik ook wel disappointed was na de demo, helemaal niet dat hostile wereld gevoel, niks voorzichtig verkennen, meer pijltje volgen en hakken. Wel best mooi, maar minder sfeervol, verhaal leek idd erg standaard met saaie voorspelbare dialoog. En zo te lezen in je review, wordt het er niet echt beter op en ben je best mild met je score. Mischien moet het idd minder als Gothic 4 worden gezien, en meer als gaiden. Vandaar wellicht ook de name change...

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
helemaal niet dat hostile wereld gevoel, niks voorzichtig verkennen

Oei, bummer. Deze vis ik wel een keer uit de budgetbakken. Juist dat vind ik ook zo goed aan de Gothic reeks, het constante gevaar.

Relax
Heb de game vanmiddag gehaald, was er erg benieuwd naar.

Het is stiekem gewoon een heel andere game, meer Arcania dan Gothic 4.
Toch vind ik deze engine fijner werken dan die van Gothic 3, maar helaas geeft het niet een gevoel van vrijheid.
Af en toe doet de game me denken aan meerdere games, waaronder, Divinity: Ego Draconis, Fable 2 en Risen.
Ja ik weet het Risen is van de originele makers.

Toch vind ik het een fijne game, veel quests, zat te ontdekken tijdens de quests, ruime assortiment aan armor en wapens.
Ook leuk is dat je kan zien hoe hard je damage is.

Relax
Uiteindelijk toch een geweldige game.
Hoe dieper je in de wereld komt hoe groter de omgeving word.
Dit is precies de RPG die ik nodig had, toegankelijk maar toch erg vermakelijk.

Enige nadeel, wat ik toch ook een beetje als een voordeel zie, is dat als je je vijanden gedood heb, ze ook vooraltijd dood blijven.
Dus stel, je hebt van 1 gebied al je vijanden uitgemoord, dan komen ze ook niet meer terug.

avatar van suddenjob
Relax schreef:
Uiteindelijk toch een geweldige game.
Hoe dieper je in de wereld komt hoe groter de omgeving word.
Dit is precies de RPG die ik nodig had, toegankelijk maar toch erg vermakelijk.

Ghehe, dat was zelfs al bij gothic 2; ben benieuwd, grafisch volgens mij wel een hoogstandje dit. Hopelijk is de gameplay ook goed.

Relax
Verwacht alleen niet dat je de vrijheid van Gothic 2 hebt, het is wat beperkter.

Je kan ook niet zwemmen.. dus het is zoals eerder gezegd door andere user, meer liniear.

Relax
Hmm de game begint beperkter en beperkter te voelen..
Waar je bij Gothic 3 de grootste vrijheid had dat er was, is er hier amper iets van te merken.
Je kan gaan en staan waar je wilt, maar de gebieden (provincies) zijn erg kleinschalig... en dood is dood voor je vijanden.
Er valt ook weinig te ontdekken in de gebieden, schatkisten, bloemen en grotten.. waar je weer hetzelfde kan vinden.

Als character ontplooi je ook niet erg, de skills die je per level kan leren zijn erg leuk, maar hebben een korte houdsbaarheid datum omdat je die skills constant gebruikt.

Mijn probleem met de game is dat je elke keer maar weer vijanden moet doden, de heletijd door.. al is je quest, zoek een magic stone in een grote.. daar moet je ook weer hordes van vijanden doden, erg eentonig.
De storyline is niets speciaals, maar word wel erg interessant gehouden door de onverwachte momenten.

Risen en Gothic 4 zijn totaal niet te vergelijken, Risen is een echt bikkelharde RPG en Gothic 4 meer een Fable 2-achtige game.

Relax
Uitgespeeld.. het einde valt tegen zeg, sjonge.
De eindbaas is de enige met een uitdagende gevecht, dat was wel een leuke verassing.
Maar wat jammer zeg, je kan niet meer verder spelen nadat je het verhaal hebt uitgespeeld..
De game is ook ontzettend kort, heb het verhaal uitgespeeld in 15 uur en 30 minuten.

Nadat de eindbaas gedood is, krijg je een filmpje te zien en zie je gewoon de credits.. en klaar.. jammer.

Heb me wel vermaakt.

Van 4,0 naar 3,5.

avatar van suddenjob
Ik heb het spel een aardig tijdje gespeeld maar het kan me nu niet meer zo boeien. Gothic 2 heb ik jaren geleden helemaal uitgespeeld en dat was zo'n gaaf spel! Nu al die patches voor gothic 3 uit zijn ben ik aan gothic 3 begonnen. Arcania is opzich helemaal geen slecht spel, het ziet er gelikt uit, het speelt vloeiend en het is niet saai. Toch zit er voor mij te weinig uitdaging in, zeker na de eerdere delen en risen.

avatar van Dopa
@suddenjob:

Blijkt weer eens hoe onaangenaam verrast je kan worden door dit spel wanneer je er met 'Gothic-verwachtingen' aan begint. Die deceptie omschrijf je overigens erg doeltreffend. Succes met Gothic 3.

Uit pure armoede (want de beste RPGs al uitgespeeld) ben ik onlangs begonnen met deze game.
Hoewel het geen slechte game is heb ik er toch een dubbel gevoel over.
De omgevingen zien er acceptabel en gevarieerd uit.
Het camerawerk moest ik wel erg aan wennen; veel te onrustig en niet vloeiend.
Het gevechtsmechanisme is ok, maar er zit weinig variatie in.
NPC's zijn een soort praatpalen en hebben totaal geen interactie met de wereld. Ze reageren niet als je ze aanvalt en ondervinden ook geen schade. Ook als er ongedierte in de buurt is worden zij zelf niet aangevallen en doen ze niets.

Kortom het is geen super slechte game maar kan totaal niet in de schaduw staan van Skyrim of ook maar Oblivion.

Er is nog iets idioots in deze game. Een vijand die wegrent naar zijn oorspronkelijke positie zit in een soort onsterfelijke animatie. Ik ging pal voor zo'n Golem staan hamerde er op los maar 0,0 damage.