Serious Sam HD: The First Encounter (2009)

PC / Xbox 360 / Google Stadia / Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Croteam
Uitgegeven door Devolver Digital

In 2104 is de mensheid bijna verslagen door aliens. Ze worden weer teruggedreven van Alpha Centauri naar de aarde. Sam "Serious" Stone is de laatste hoop voor de mensheid. Hij wordt teruggestuurd in het verleden naar het oude Egypte om een artefact te vinden dat de strijd in het voordeel van de mensheid kan beslissen.

avatar van Deftones_JP
Deze game is natuurlijk niet gemaakt door (en voor) raketgeleerden maar het blijft erg vermakelijk. Zeker als je met wat vrienden gaat knallen is het gewoon fun. Een leuk tussendoortje dus die een mooi likje verf heeft gekregen.

avatar van baafeurus
waarom stem je terwijl je het spel nog niet eens gespeeld hebt?

avatar van Brains
Waarom denk je dat 'ie 'm nog niet gespeeld heeft?

Ja waar geeft JP de indruk dat hij hem niet gegamed heeft?
Hij is niet iemand die de boel voor de gek houdt.

avatar van Deftones_JP
Ik heb inderdaad de oude versie gespeeld en ik ben nu in level 5 (uit m'n hoofd) van de HD versie. En aangezien ik in level zes geen schokkende veranderingen in de gameplay verwacht vind ik dat ik al het recht tot stemmen heb. Het is in elk erg leuk om deze game met wat maatjes te spelen.

avatar van mr blijhoofd
hersens afsluiten en knallen, heerlijk en + punt een paar leuke eindbaasjes al met al best een leuke titel voor omgerekend 15 euro

Waarom weet ik niet, maar deze beviel me minder dan het origineel. De grafische update was wel aardig, maar het voegde helemaal niet zo veel toe naar mijn mening. Het water was wel flink verbeterd.
Ik had ook het idee dat dit spel makkelijker was. Ik kon me altijd herinneren dat ik in het origineel met moeite de Easy kon uitspelen en hier was het op Easy nogal saai en makkelijk. Niet dat dat erg is, want je hebt genoeg moeilijkheidsgraden.
Het concept bevalt me op zich wel, het oertype van een shooter, gewoon eindeloos knallen en strafen. Hier is dat ook goed gelukt. Leuke vijanden en vooral die mannen die schreeuwend naar je toe rennen met 2 bommen. Vooral in (zeer) grote hoeveelheden leuk. Die Kleers vind ik maar irritante dingen. Ze springen vervelend snel op je en ze verpesten de lol vaak als er ook die zelfmoordmannetjes bij lopen. De wapens waren ook in orde. De minigun natuurlijk als favoriet. Heerlijk geluid komt er ook uit. Humor is ook ruimschoots aanwezig in het spel. Ik vond het altijd zo grappig dat je aan het eind van bepaalde levels in een ruimte liep met een enorme minigun van een meter lang, Sam dat ding gewoon in z'n kontzak stopte. Ook de oneliners zijn grappig en sommige secrets slaan ook helemaal nergens op.

War-Ultima
De graphics zijn niet wow alleen het water ziet er inderdaad goed uit, de framerate in de X360 versie kan het soms niet bijhouden, soort van slow down maar wat wil je ook met 100 vijanden tegelijk .
Serious Sam 2 (original xbox versie) zag ik ergens liggen voor 15 euro, misschien dat ik die ook nog wel ga aanschaffen.

avatar van baafeurus
Brains schreef:
Waarom denk je dat 'ie 'm nog niet gespeeld heeft?

al is het een tijdje geleden, volgens mij had hij al gestemd voordat het spel uit was.

Een Tikkeltje eentonige shooter die alleen om knallen, knallen en knallen draait, weinig puzzles , wel orginele vijanden, mede daardoor toch een 3 maar hoger is die zeker niet waard. wel vind ik dat de humor wat geforceerd is, zelfspot moet kunnen in een game, maar dit is niet zo.

Pastichio Rocker
Wat is niet zo?

als ik gehoopt had

avatar van MrDrx
Een meesterwerk dit! classic en HD remake

Neem de Egyptische style , plaats willekeurig een stuk of duizend vijanden in een speelwereld met genoeg schietijzers ter beschikking. En ohja een serieuze plot is ook nergens voor nodig , droge humor en one-liners voldoen ook. Wellicht op voorhand niet de ingrediënten voor een interressante game , laat staan een redelijk succesvolle reeks ,
ware het niet dat ik al jaren bekend ben met de Serious sam games en dus beter weet. toegegeven ikzelf had ook wat twijfels of de reeks hederdaags het hoofd boven water weet te houden. Na het spelen van the first en the second Encouter kan ik niets anders zeggen dat deze cultklassiekers qua gameplay een soort van tijdloos is. Dit alles in een knalfestijn van een collectie inclusief extra DLC

Vooropgesteld , ik vind dat deze titels niet de waardering krijgen die het eigenlijk stiekem best wel verdiend. Een veelgestelde vraag is vaak dan ook : Wat is er leuk om alleen maar te schieten? of Word je er niet zenuwachtig van ?
Een vraag die ik alleen maar volmondig met ja kan beantwoorden. Waar veel mensen dit aspect hekelen , kan ik juist enorm genieten van de chaos en gekkigheid wat deze game te bieden heeft . Sterker nog het is de dragende kracht van de reeks
De spanning en de nerveusiteit of je net wel de vloedgolf aan buitenaards gespuis kan overleven of niet is vaker regel dan uitzondering . Soms denk je het volledige strijdtoneel uitgekamt te hebben om er op pijnlijk wijze er achter te komen dat je er plots achter je compleet random een groepje tegenstanders zijn neergezet. Elke game zou met de grond gelijk gemaakt worden , zelfs destijds was dat bij veel game al ongebruikelijk
de Serious Sam komt daar mee weg omdat het prima bij karakter van het spel past.
Geniaal hoe dit spel je zo nu en dan op een leuke manier een doelbewuste plaagstootje geeft .Het zijn de kleine dingen die deze vrij simpele shooter toch net dat stukje eigen indentiteit weet te geven. Het geen waar bijvoorbeeld een Duke Nukem al sinds de PS1 tijdperk helaas niet meer in geslaagd is.

Ook worden deze titels vaak afgedaan als hersenloze shooters. Iets waar ik me toch niet helemaal in vinden kan ondanks dat het ook niet compleet uit de lucht gegrepen is. Uitgebreide strategieën zul je niet hoeven te bedenken en veel potentiële plekken om dekking te zoeken hoef je ook niet te verwachten. Hoofdzakelijk ben je bezig met knallen . Toch is het overzicht behouden in hectische situaties en de juiste keuze maken in een split-second gemakkelijker gezegd dan gedaan en al helemaal wanneer er veel tegelijk op je scherm gebeurd met de hele hordes aan vijanden. zeker op de wat hogere moeilijkheidsgraden is een bovengemiddelde reactievermogen geen overbodige luxe. (Laat staan in de vrijwel onmogelijk moeilijke survive mode) Door dat jezelf nog meer opgejaagd word heb je nog minder tijd om te reageren. Eenmaal in het nauw gedreven en ingesloten valt er nauwelijks nog aan de dood te ontsnappen.

Een simpele medicijndoosje pakken is bijvoorbeeld vaak een redelijke risico omdat ze veelal (Vermoedelijk ) met opzet een tikkeltje onhandig geplaatst zijn in een menigte vol vijanden. Vaak is het kiezen tussen twee gokjes. De keuze tussen Je levensbalk bijvullen of eerst nog wat vijanden afknallen en toeslaan als het wat rustiger is
Wapens liggen overal verspreidt en bij het begin van elke hoofdstuk (bestaand uit chapters ) moet je ze opnieuw zoeken. Het gebeurde niet vaak maar toch kan het missen van een goed wapen het verloop van chapters een stuk lastiger maken. Doordat the first encounter het oudste is wou het nog weleens voorkomen dat ik hopeloos verdwaalde in het gangentje gangentje principe in bepaalde levels. Iets wat vaker bij Old school shooters het geval kan zijn. Aangezien ik ben opgegroeid in die tijd met gamen en zo nu dan nog steeds weleens oudere games oppakt kan ik ermee leven. Maar ik kan me voorstellen dat sommige gamers dit als een dealbreaker kunnen zien

Toch verdienen de makers van deze reeks alle lof.
Ondanks dat er weinig budget was bij release zijn de makers creatief omgesprongen met die beperking.
De knotgekke vijanden werken hier absoluut aan mee en het brede arsenaal aan wapens ook. alles voelt zelfs perfect in balans aan
Sommige vijanden zijn bijvoorbeeld sneller dan andere maar dat geldt evenals voor de wapens. De kunst is dan ook om in benarde situaties je hoofd koel te houden en het juiste wapens te gebruiken op het juiste moment en op het juiste monster. Iets wat makkelijker lijkt dan dat het is door de vele type Vijanden.Want er vliegen er bijvoorbeeld soort van demonisch wezens door het speelveld die je via de lucht aanvallen , maer tegelijk rennen er stieren op je af. word je belaagd door Kamikaze.

1 van mijn persoonlijke favoriete en tevens 1 van het nuttigste wapen in het spel is toch wel het kanon
in het geval van acute nood zorgt het Kanon namelijk voor wat ademruimte doordat het snel en doeltreffend een hele rits aan vijanden dood. Een andere fijn en handig wapen is de sniper.
In 1 chapter moest ik het stellen zonder Sniper die ik niet kon vinden en vrij bruikbaar is voor kamikaze die met bommen in hun handen vanaf een afstandje luidruchtig op je af komen stormen, maar ook de vliegende tegenstanders en de vijanden op hoger gelegen plekken gingen moeizamer dood. Zo heeft vrijwel elk wapen zijn voor en nadelen.

Het fungehalte stijgt helemaal naar een climax wanneer je dit spel in co-op besluit te spelen waarmee de A.I verdubbeld.
Eerlijkheid gebied te zeggen dat mijn voorkeur wel uitgaat naar online Co-op aangezien ik toch te veel prikkels ervaarde in de splitcreen , mijn broertje deelde overigens die mening.
Verder een klein smetje is dat Zowel mijn broertje als ik de uitspeel archievment niet hebben gekregen na het voltooien van zowel TFE als TSE in co-op . Na Internet wat afgespeurd te hebben zag ik via meerdere fora's dat er meer mensen zijn die geen archievment vergaarde na het afronden van de co-op. Iets wat ik niet meeneem in het oordeel aangezien het voor mijn geen afbreuk deed aan me speelplezier.
Jammer vind ik het wel , aangezien ik waar kan en waar leuk het vaak de moeite waard vind om me digitale prijzenkast uit te

Ondanks mijn lovende woorden wil ik wel benadrukken dat ik dit spel puur als tussendoortje speelde en het ook op die manier benaderd heb. Iets wat ik iedereen zou aanraden , door deze games in etappes te spelen bespaar je jezelf enorm wat frustatie. Daarnaast had ik door de intense shoot-outs vaak na 1 a 2 levels de behoefte aan een rustmomentje.
Ook denk ik dat de old school gameplay niet voor iedereen is weggelegd.
In mijn vriendengroep waren de afgelopen decennia's zelden waren de meningen over een games zo verdeeld als bij deze reeks. Of men liep ermee weg of men had er een bloedhekel aan
De middenweg was bijna nooit een optie.

Nog een punt wat het vermelden waard is dat het grafische niets meer heeft gekregen dan een lichte oppoetsbeurt. Voor mij persoonlijk vormt het geen struikelblok omdat het Grafische aspect bij de Serious Sam serie sowieso niet op de voorgrond staat. Durf zelfs te beweren dat de keuze om de graphics nauwelijks te verbeteren zijn vruchten af heeft geworpen. omdat het goed past bij de wat lompe uitstraling van de reeks soms zijn er grafische foutjes te vinden zo worden bepaalde stukken level recht voor je neus ingeladen. Veel waarde hecht ik daar niet aan , ik zie het als een ruw kartelrandje echt storen deed het me niet.

The First Encounter beoordeel ik dan ook met een zeer terechte 4 sterren . geldt overigens ook voor de second encouter. Aangezien ik een uitgebreide review neergepend heb acht ik het onnodig om dit ook bij The Second Encouter te doen. omdat de opzet en niveau niets van elkaar onder of boven doen.

Sta op de collectie nog 1 deel ongespeeld maar die laat ik voor nu nog even links liggen met een goede kans dat ik hem ooit nog wel eens pakt.

4....