Dead Space 2 (2011)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Shooter / Action

Ontwikkeld door Visceral

Dead Space 2 draait opnieuw om het avontuur van Isaac Clarke, die in het eerste deel in een verlaten ruimteschip op zoek ging naar overlevenden van een mysterieus virus dat mensen veranderde in allesverscheurende monsters, oftewel Necromorphs. In het tweede deel zet Clarke zijn strijd tegen het virus en de Necromorphs voort. Het verhaal speelt zich drie jaar na de eerste Dead Space af op het ruimtestation "Sprawl". Ook dit, ooit drukbevolkte, ruimtestation is getroffen door de infectie. Isaac heeft verschillende wapens voorhanden om zich tegen de geïnfecteerden te weren, waaronder diverse nieuwe wapens.

avatar van Tsjo-Wi
Dead Space 1 was een griezelige, lekker spelende survivalhorror shooter. De game werd helaas een beetje eentonig vanwege het gebrek aan variatie in omgevingen en vijanden, maar toch was het een zeer vette horrorgame, en daar zijn er veel te weinig van op de PS3. Ik was dan ook zeer blij dat er een deel 2 kwam, waarin de makers de foutjes van deel 1 konden verbeteren. En dat hebben ze gedaan! Dead Space 2 is op alle vlakken Bigger, Better and Louder dan zijn voorganger.

Echt heel veel veranderd is er echter ook weer niet. De basis is in principe hetzelfde, de besturing, geluidseffecten en graphics zijn allemaal van hetzelfde hoge niveau als in het eerste deel. Het zijn alleen de kleine dingetjes die deel 2 zoveel langer leuk houden. Er zijn een aantal leuke nieuwe wapens met meer mogelijkheden om ze te upgraden, er zijn een zooi vette nieuwe vijanden bijgekomen (die Stalkers zijn geniaal!), de omgevingen zijn een stuk mooier en gevarieerder en de actie is vaak een tikkeltje dynamischer en spectaculairder. Dat Isaac nu een stem en dus meer persoonlijkheid heeft vind ik ook een vooruitgang, en de Zero- Gravity Zones zijn ook een stuk leuker geworden dankzij de totale vrijheid die je nu hebt.

Dit is natuurlijk allemaal erg mooi maar ik verwacht niet minder van een sequel. Wat Dead Space 2 vooral beter maakt dan zijn voorganger is de veel grotere onvoorspelbaarheid van de game. Waar deel 1 zich vrijwel geheel beperkte tot één en hetzelfde grauwe ruimteschip daar kom je bij deel 2 langs vele verschillende omgevingen in de ruimtekolonie. Dead Space 2 bevat ook gewoon veel meer afwisselende en nieuwe spelsituaties. Bij deel 1 had ik na 7 chapters alles wel zo'n beetje gezien en werd de actie daarna maar eentonig. Bij deel 2 daarentegen zou ik willen zeggen dat de game alleen maar leuker en spannender wordt naarmate je verder komt.

Enige minpuntje is misschien dat het tempo van de actie iets te hoog ligt. Op sommige stukken komen er om de 10 meter wel weer een paar freaks uit de muren en plafonds geknald waardoor je nauwelijks tijd krijgt om op adem te komen. Hierdoor neemt de actie dus de overhand en verdwijnt het griezel/horror aspect een beetje naar de achtergrond. Ik speelde de game alleen snachts met alle lichten uit, dan zit de creepy sfeer er zeker goed in maar echt eng vond ik het ook weer niet, op een aantal schrikeffectjes na. Toch is het als survivalhorror game zeker geslaagd te noemen.

Kortom, Dead Space 2 verbetert zijn voorganger op vrijwel alle vlakken. Het zijn niet de grootste vernieuwingen, maar alle tekortkomingen van het eerste deel zijn op mooie wijze rechtgezet. Het resultaat is een heerlijk speelbare, uitdagende horrorshooter met een flinke dosis gore en spectaculaire actie. Zo lust ik er nog wel een paar.

Laatst ook uitgespeeld en ik moet zeggen dat dit echt een topper is.

Het is weer veel van hetzelfde als je met het eerste deel bekend bent, alleen dit keer wat beter uitgewerkt met nieuwe vijanden. Als voorbeeld de Stalker die je opjaagt en vervolgens om een hoekje jou gaat begluren en vanuit het niets je aanvalt. De Crawler ( een baby) met een explosieve zak op zijn rug die kamikaze acties op je uitvoert en The Pack die eruitzien als kinderen en je in grote aantallen aanvalt.

Verder zijn er nieuwe wapens waarmee je je op vijanden kan uitleven, maar eindstand vertrouw je toch weer op je oude vertrouwde Plasma Cutter.
Wat overigens een sterke verbetering is, is dat Isaac nu een stem heeft. Waar je in het eerste deel geen emotie (letterlijk) kon zien, kan dit nu wel doordat Isaac zijn stem laat horen.

Grafisch ziet het er ook weer erg prachtig uit, de omgevingen zijn veel gevarieerder en er is ook hier en daar wat aandacht besteed aan het puzzelen. Weliswaar niet al te moeilijk, maar het is er wel.

Het verhaal is weer om van te genieten, gaandeweg kom je steeds meer en meer te weten over het hele 'Marker' gedoe en die eindscène is echt geniaal dat je Isaac alleen ziet zitten en je verwacht dat hij wordt aangevallen, maar gelukkig zit Ellie naast hem.

Maar het allerbelangrijkste is nog dat het sfeertje is behouden, de meeste tijd liep ik rond met een getrokken wapen om voorbereid te zijn op het ergste. En je zou denken dat je wel gewend zou zijn aan de Necromorophs die vanuit het niets opduiken, maar niks van dat is waar. Ik schrok me nog steeds rot.

Eindstand heb ik er iets minder dan 16 uur over gedaan om Dead Space 2 uit te spelen op Normal.

Ik kan niet anders dan 5,0 sterren te geven voor deze game.

avatar van Animosh
Dead Space 1, maar dan met (nog) meer nadruk op actie.

En dat zit hem niet alleen in de gameplay - die is nog een stuk bombastischer en spectaculairder - maar ook in de presentatie van het spel. De vormgeving is meer gepolijst, minder ruw en minder donker en claustrofobisch, en daardoor is het spel een stuk minder beangstigend dan haar voorganger. Van een subtiele opbouw is ook geen sprake: vanaf de eerste minuten komen er al een hoop monsters op je af.

Aanvankelijk was ik daar niet zo blij mee (dat het verhaal is nog clichématiger dan dat van DS1 hielp ook niet), maar uiteindelijk heb ik me er wederom erg goed mee vermaakt. Het is gevarieerder dan DS1 (zowel wat betreft gameplay als locaties), enkele nieuwe vijanden zijn erg leuk (zoals de kinderen en baby's - daar kon ik wel om glimlachen) en het zorgde voor een stuk minder frustratie. Deels komt dat misschien door de iets lagere moeilijkheidsgraad, maar belangrijker is de verminderde aanwezigheid van de pittige minigames en puzzels die de aandacht afleiden van de kern. Daar was ik geen fan van. De item drops leken ook iets gebalanceerder (ik hoefde minder naar de safe te verplaatsen), maar dat is persoonlijk.

Dead Space 2 biedt kortom minder horror dan haar voorganger en is nog Hollywoodiaanser (clichés, actie), maar daar staat tegenover dat de actie iets leuker is (meer variatie, minder frustratie). Uiteindelijk schat ik de twee spellen ongeveer even hoog in, en ook dit spel krijgt dus 3.75*.

Het is heel erg Jammer dat ze deze studio hebben opgegeven...
Ik had nog hoop op een geweldige nieuwe Dead Space (zoals deel 1 en 2)
Ea gedraagt zich weer zoals ze zo vaak doen.. gewoon de stekker er uit rukken..
De fans doen er niet toe...

Een leuk vervolg die logisch op zijn voorganger uitbreid. Het behoud de elementen die goed zijn, voegt genoeg nieuwe wapens en vijanden toe en het verfijnd bepaalde aspecten. In dit deel merkte ik bv dat melee aanvallen aanzienlijk handiger waren door de verhoogde snelheid, of ditmaal kun je meteen allerlei verschillende wapens uittesten ipv lang te moeten sparen voordat je nieuwe wapens kunt uitproberen.

Een probleem dat ik met zijn voorganger had is dat de hele game zich op een ruimteschip afspeelde en ik de omgevingen iets teveel op elkaar vond lijken. Dead Space 2 speelt zich daarentegen op van allerlei verschillende locaties af, wat het visueel meer variatie geeft en meer een reisgevoel wekt. Daarnaast kiest de game voor meer actie: meerdere confrontaties met vijanden en grotere hoeveelheden aan vijanden binnen de confrontaties. Hier heb ik uiteenlopende meningen over gehoord, maar persoonlijk vind ik het goed werken. Dead Space 1 heeft een aardige focus op actie dus het voelt als een natuurlijke uitbreiding op de gameplay, ipv een vreemde 180 turn. Confrontaties konden intens zijn. Zeker wanneer health laag was en de healing items bijna op waren.

Het mindere aspect aan dit deel is dat bepaalde nieuwe vijanden minder goed werken. Er zijn bv beesten die schreeuwend op je af komen rennen, die heel makkelijk te straffen zijn als je het juiste wapen hebt. Of grote groepen kleine vijanden die met de pulse rifle in 1 schot verslagen zijn. Het gebeurde iets te vaak dat dit soort type vijanden op je af kwamen rennen waardoor op den duur de lol er vanaf ging.

Leuk vervolg die nog goed stand houd. Mooiere omgevingen met meer afwisseling, prettigere besturing. Vijanden werkte gemiddeld iets minder en het aantal confrontaties met de mindere vijanden had verlaagd mogen zijn.

3,5/4*