Dead Space 2 (2011)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Shooter / Action

Ontwikkeld door Visceral

Dead Space 2 draait opnieuw om het avontuur van Isaac Clarke, die in het eerste deel in een verlaten ruimteschip op zoek ging naar overlevenden van een mysterieus virus dat mensen veranderde in allesverscheurende monsters, oftewel Necromorphs. In het tweede deel zet Clarke zijn strijd tegen het virus en de Necromorphs voort. Het verhaal speelt zich drie jaar na de eerste Dead Space af op het ruimtestation "Sprawl". Ook dit, ooit drukbevolkte, ruimtestation is getroffen door de infectie. Isaac heeft verschillende wapens voorhanden om zich tegen de geïnfecteerden te weren, waaronder diverse nieuwe wapens.

Het eerste deel wel gespeeld dan?
Dit is namelijk meer schieten en minder horror dan in deel één.

avatar van psolitsa
Nee ik heb het eerste deel niet gespeeld.. ik zag wat spectaculaire beelden voorbijflitsen op utube en daarom besloot ik deze te kopen ...
Maarre..., schieten kan ik ook heel goed hoor

Dan zou ik toch aanraden om met het eerste deel te beginnen, om de gebeurtenissen in dit deel beter te begrijpen.

avatar van psolitsa
Ben nu al begonnen maar ik lees het plot wel eventjes door, het zal toch niet al te ingewikkeld zijn?

Erh...niet al te ingewikkeld nee - maar het is de complete ervaring die het hem doet. Dead Space 2 spelen zonder ooit door volledig door deel 1 gegaan te zijn is complete zonde.

avatar van Tsjo-Wi
Klopt, al is het alleen al voor dat ene super nostalgische level. Wanneer je terug keert naar de Ishimura.

lennox
duidelijk minder dan deel 1

avatar van patenpac
Een leuk vervolg op het vorige deel, al is het minder dan ik had verwacht. Er zijn weinig veranderingen aangebracht, behalve dan de graphics en enkele nieuwe vijanden. Ook het toevoegen van de bosses is een leuke extra. Er zijn echter enkele zaken die me storen aan deze game. Zo vind ik het erg jammer dat ze er weer kinderen in betrekken. Het hebben van 'zombie' babies en kleuters is er voor mij over.
Voor de rest is het verhaal ook in orde. Ik ben benieuwd naar het einde

avatar van justin8286
patenpac schreef:
Voor de rest is het verhaal ook in orde. Ik ben benieuwd naar het einde

Tsjah de mensheid bestaat niet alleen maar uit volwassenen. Vond het juist wel wat toevoegen die muterende/exploderende babies.

avatar van patenpac
justin8286 schreef:

Kan ik begrijpen. Maar toch, mijn mening is dat ze kinderen uit actie/horror games moeten laten

avatar van Animosh
Dead Space 1, maar dan met (nog) meer nadruk op actie.

En dat zit hem niet alleen in de gameplay - die is nog een stuk bombastischer en spectaculairder - maar ook in de presentatie van het spel. De vormgeving is meer gepolijst, minder ruw en minder donker en claustrofobisch, en daardoor is het spel een stuk minder beangstigend dan haar voorganger. Van een subtiele opbouw is ook geen sprake: vanaf de eerste minuten komen er al een hoop monsters op je af.

Aanvankelijk was ik daar niet zo blij mee (dat het verhaal is nog clichématiger dan dat van DS1 hielp ook niet), maar uiteindelijk heb ik me er wederom erg goed mee vermaakt. Het is gevarieerder dan DS1 (zowel wat betreft gameplay als locaties), enkele nieuwe vijanden zijn erg leuk (zoals de kinderen en baby's - daar kon ik wel om glimlachen) en het zorgde voor een stuk minder frustratie. Deels komt dat misschien door de iets lagere moeilijkheidsgraad, maar belangrijker is de verminderde aanwezigheid van de pittige minigames en puzzels die de aandacht afleiden van de kern. Daar was ik geen fan van. De item drops leken ook iets gebalanceerder (ik hoefde minder naar de safe te verplaatsen), maar dat is persoonlijk.

Dead Space 2 biedt kortom minder horror dan haar voorganger en is nog Hollywoodiaanser (clichés, actie), maar daar staat tegenover dat de actie iets leuker is (meer variatie, minder frustratie). Uiteindelijk schat ik de twee spellen ongeveer even hoog in, en ook dit spel krijgt dus 3.75*.

Ik wil dit spel weer kopen voor op mijn X-box 360 en dan digitaal..
Maar het is een van weinige spellen die je niet kan kopen!, zowel op de One of op de 360!
Heeft iemand daar ook een idee over?
I need my Dead space 2 fix!

Het is heel erg Jammer dat ze deze studio hebben opgegeven...
Ik had nog hoop op een geweldige nieuwe Dead Space (zoals deel 1 en 2)
Ea gedraagt zich weer zoals ze zo vaak doen.. gewoon de stekker er uit rukken..
De fans doen er niet toe...

Dit deel is toch stukken minder dan de eerste Dead Space. Geen boss fights als in de eerste, maar in plaats daarvan eindeloos respawnen van dezelfde monsters. Dieptepunt is chapter 13 met die verschillende verdiepingen. Kwam er achter dat tussendoor saven geen optie is omdat alle vijanden na een game over gewoon weer respawnen. Ik heb wat munitie en tijd verspilt daar.

Een leuk vervolg die logisch op zijn voorganger uitbreid. Het behoud de elementen die goed zijn, voegt genoeg nieuwe wapens en vijanden toe en het verfijnd bepaalde aspecten. In dit deel merkte ik bv dat melee aanvallen aanzienlijk handiger waren door de verhoogde snelheid, of ditmaal kun je meteen allerlei verschillende wapens uittesten ipv lang te moeten sparen voordat je nieuwe wapens kunt uitproberen.

Een probleem dat ik met zijn voorganger had is dat de hele game zich op een ruimteschip afspeelde en ik de omgevingen iets teveel op elkaar vond lijken. Dead Space 2 speelt zich daarentegen op van allerlei verschillende locaties af, wat het visueel meer variatie geeft en meer een reisgevoel wekt. Daarnaast kiest de game voor meer actie: meerdere confrontaties met vijanden en grotere hoeveelheden aan vijanden binnen de confrontaties. Hier heb ik uiteenlopende meningen over gehoord, maar persoonlijk vind ik het goed werken. Dead Space 1 heeft een aardige focus op actie dus het voelt als een natuurlijke uitbreiding op de gameplay, ipv een vreemde 180 turn. Confrontaties konden intens zijn. Zeker wanneer health laag was en de healing items bijna op waren.

Het mindere aspect aan dit deel is dat bepaalde nieuwe vijanden minder goed werken. Er zijn bv beesten die schreeuwend op je af komen rennen, die heel makkelijk te straffen zijn als je het juiste wapen hebt. Of grote groepen kleine vijanden die met de pulse rifle in 1 schot verslagen zijn. Het gebeurde iets te vaak dat dit soort type vijanden op je af kwamen rennen waardoor op den duur de lol er vanaf ging.

Leuk vervolg die nog goed stand houd. Mooiere omgevingen met meer afwisseling, prettigere besturing. Vijanden werkte gemiddeld iets minder en het aantal confrontaties met de mindere vijanden had verlaagd mogen zijn.

3,5/4*

avatar van Delloo
Geweldige game. Gespeeld als backwards compatible op de Xbox one. Had hem nog digitaal staan uit de tijd dat ik een "Games for Gold" abonement had. Ik kende de serie nog niet dus viel met dit deel 2 van de serie midden in het verhaal. Snapte van het verhaal dus nog niet veel toen ik begon. Bleek later dat er een filmpje van het eerste deel aan de game was toegevoegd. Ook nadat ik dat gezien had was het verhaal me nog steeds niet helder. Dat kwam ook door de behoorlijke spanning die ik ervoer in de game. Ieder moment kan er weer een vreselijk gedrocht verschijnen die me met een van zijn messcherpe poten probeert te versnijden. Echt overleven dus op de top van mijn adrenaline gehalte. Nu dan eindelijk na 17 speeluren, waarbij geregeld het zweet op mijn rug stond, is het voorbij. Echt jammer. Kan de game nu opnieuw spelen met de geupgrade wapens. Mogelijk dat ik dat nog ga doen.
Grafisch vind ik deze 360 game echt top. Hoeft wat mij betreft echt niet opgepoetst te worden zoals deel 1 die pas opnieuw is uitgegeven voor de Xbox one.

avatar van Delloo
Heb de game opnieuw gespeeld (round 2 noemen ze dat) met alle wapen upgrades die ik de eerste keer (round1) heb verdiend. De gemuteerde monsters waren nu een stuk gemakkelijker aan te pakken. Heb er toch nog een kleine 11 uur over gedaan. Heb me nu vooral gefocust op het verhaal. Toch wel boeiend. Heb dit weekend bij de kringloop het 1e deel van Dead Space kunnen kopen. Deel 3 heb ik digitaal nog liggen. Dus ben helemaal into DEAD SPACE.

avatar van JacoBaco
Ik vind het nog steeds jammer dat ik nooit de voor mij laatste trophy heb kunnen halen.