Nier (2010)

PlayStation 3 / Xbox 360
Action / RPG

Ontwikkeld door Cavia
Uitgegeven door Square Enix

Nier speelt zich af in een wereld die geteisterd wordt door ziektes, duisternis en onherkenbare wezens. je kruipt in de huid van een man die op zoek is naar een geneesmiddel voor zijn dochter. Zijn dochter is geïnfecteerd door het Black Scrawl-virus, dat de wereld in zijn greep houdt. Om dit geneesmiddel te vinden moet hij de strijd aan met diverse monsters. Hierbij wordt hij geholpen door bondgenoten en een mysterieus pratend boek.

huhmm waarom word de game door andere sites zo afgekraakt? Ik denk dat ik hem nu ook wel wil halen eigenlijk.

Zo zie je maar dat je metacritic (68% van 57 reviews) ook niet alles kunt geloven...

avatar van Tsjo-Wi
Rujar schreef:

Ik denk dat jij deze game zeker wel kan waarderen als JRPG liefhebber. De game is echt verre van perfect maar heeft een hoop moois en unieks te bieden. Het verhaal wordt zeker in de tweede helft erg goed en die Grimoire Weiss is echt een van de leukste gamefiguren of all time. Zijn voice acting is geniaal, hij gebruikt zeer dure woorden en reageert altijd met cynische opmerkingen die behoorlijk komisch kunnen zijn. Geweldig ook hoe hij de mindere stukken van de game (bv. dat droombos met die lappen tekst) relativeert door constant te zeggen hoe vreselijk hij het wel niet vindt. Alleen voor hem is deze game al de moeite waard om te spelen.

Oke dan geef ik het ook maar een kans, heb ik zondag wat te doen

Ik dacht altijd dat dit ging over een orgaantransplantatie regelen voor je dochter.

avatar van CarealotCarrot
Rujar schreef:

Zelf snap ik de (cult)liefde voor dit spel niet. Het is voornamelijk een samenraapsel van verschillende genres, hack en slash, shooter, platform, rpg, waarvan niks goed wordt uitgewerkt. Daarnaast is Nier ook maar een typetje Japanse held. Zelfs het verhaal is vrij standaard, grote (donkere) vijand, vrouw die wordt ontvoerd. Op het eind wordt alles wel even in perspectief geplaatst, maar dan is het naar mijn gevoel al te laat (en sommige handelingen zijn wel erg ver gezocht!) Daar komt bij dat de verschillende eindes het geheel wel interessanter maken, maar om nou 8 uur indentieke gamplay overnieuw te doen voor 5 minuten nieuwe cutscenes is vrij onzinnig.

CarealotCarrot schreef:
Zelf snap ik de (cult)liefde voor dit spel niet.

Deze (cult)game staat al lang op m'n wishlist. Dus als je je PS3 versie ooit nog eens van de hand wil doen, dan help ik je er graag van af.

Eigenlijk ben ik het met de kritiek van CarealotCarrot eens. Dus om mijn 4 sterren te verantwoorden zal ik dan toch maar even een kleine mening tikken.

Nier de norse klusjesman.

Nier heeft echt alle irritante aspecten van RPG's tot een kunst verheven; hij bestaat voor het grootste gedeelte uit oninteressante fetchquests en eindeloos generieke respawnende monsters, heeft het een hack n slash systeem zonder lock-on en zonder combo's, ligt het randomized drop-percentage zeer laag en krijgt de story pas diepgang na act 2 (en eigenlijk pas echt na uitspelen bij je 2de playthrough). Ook heeft de game, door die 2 act verdeling, een erg vreemde opbouw, waardoor je elk gebied minimaal twee keer moet clearen. Maar toch heb ik 'm met veel plezier doorgegamed.

De dingen die Nier wel goed doet zijn de sfeer, vooral door de prachtige ost, en de chars, vooral door de eigenzinnige voiceacting, met als uitschieter Grimoire Weiss. De wereld is vrij statisch en redelijk leeg, maar best mooi en leuk ontworpen. Maar eigenlijk blinkt Nier nergens écht in uit en heeft het zelfs een paar bijna unforgiveable flaws.

Als je erdoorheen rusht duurt de game misschien 20 uur en dan heb je dus alles wat er te doen is al twee keer gedaan. Maar om hem 'echt' te ervaren moet je 'm vier keer uitspelen. Als je dan ook nog eens alle quests en upgrades wilt completen/verdienen, moet je elke van de vijf dungeons minstens tien keer doen, dat betekent dus dat je elke dungeon zo'n twintig keer zult doorlopen. Voelt vaak meer als mmo grind. Ook de mini-games zoals vissen en tuintje onderhouden bestaan uit veel herhaling.

Waarom dan toch die dikke voldoende? Het vechten is, hoewel behoorlijk buttonbashig, erg leuk, mede door de erg originele magics, die meer shooter-achtig aanvoelen. En gelukkig bestuurt alles lekker soepel en vrij snel. Het uiteindelijk vette verhaal en de emotionele chars verlichten, samen met de mooie muziek, ook de sleur enorm. En de afwisseling tussen views (soms top-down, dan weer side-scrolling) zorgt voor de nodige variatie. Het reizen tussen verschillende locaties is gelukkig ook geen chore, omdat je op een boar behoorlijk snel door de field areas kan rushen (fast travel wordt unlocked in act 2). En dan zijn er nog de boss fights die gewoon erg vet zijn.

De eerste paar uur van mijn tocht zat ik aan een krappe 3*, maar gaandeweg ging ik er steeds meer van genieten en is 'ie uiteindelijk (na het 4de einde) uitgegroeid tot een zeer solide 4*. Toch voornamelijk door het erg mooie verhaal, wat, net zoals de gameplay, erg langzaam opbouwt. Ook de karakters krijgen steeds meer laagjes en transformeren van stereotypen tot unieke tragische personages, van je companions tot aan kleine side-chars. Die opbouw in de hele game zorgt voor een wereld waar je langzaam in gaat wonen, waardoor zelfs alle mundane tasks het gevoel opwekken er gewoon bij te horen en een functie krijgen.

Zo is een middelmatige herhalingsoefening getransformeerd tot een zeer memorabele game-ervaring, die ik met plezier 4x heb uitgegamed en waar ik vaker aan terug denk dan veel hoger scorende games.
Ben dan ook erg benieuwd wat Nier 2 gaat brengen.

Eigenlijk vat Squall Lionheart mooi samen wat ik ook van Nier vind, dus ik ga er verder niet te veel woorden aan vuil maken. Ik ben de game gaan spelen op aanraden van een vriend en omdat ik de spirituele opvolger (Nier Automata) nog moet spelen. De kracht van Nier zit hem echt in het verhaal, de personages en de muziek. De rest kan er mee door. Als je door de wat mindere elementen heen kan kijken, heb je in Nier een ondergewaardeerd pareltje.

avatar van CarealotCarrot
Voor een game die ik niet goed vond is hij toch erg blijven plakken (op een positieve manier).

De game is misschien niet goed, maar wel een vrij memorabele ervaring. Cijfers zullen bij zo'n game als dit ook niet veel toevoegen.

Er komt een remaster voor PC, Xbox One en PS4.

All Games Delta: NieR Replicant Remaster Announced for PS4, Xbox One and Steam - allgamesdelta.net

Dat is mooi nieuws, want ik heb deze game nooit uitgespeeld. Toevallig dacht ik er eerder deze week nog aan hier nog eens mee verder te gaan...

Dat is wel interessant want dan krijgen we in het Westen dus niet een remaster van Gestalt, maar van Replicant. Laatstgenoemde is het 'origineel' en Gestalt is toentertijd speciaal voor het westerse publiek aangepast om een of andere reden. Het enige verschil is dat je in Replicant speelt als de broer van het meisje dat je moet redden en dus niet als de vader. Dat maakt het wel interessanter om de game nogmaals te spelen, maar dan sla ik de vervelende side quests wel over.