Grand Theft Auto IV (2008)

Alternatieve titels: GTA IV | GTA 4

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Take-Two en Rockstar

Niko Bellic is een Oost-Europese immigrant die naar Liberty City komt in de hoop de American Dream te kunnen leven. Zijn enige kennis is zijn neef Roman, die hem een leven vol vrouwen en auto's heeft voorgespiegeld. De verhalen van Roman blijken echter leugens, en Niko zal zich op eigen kracht moeten zien op te werken in de onderwereld van Liberty City.

Wat een game!
Ik speel hem al een tijdje, heb er veel uren ingestopt en elke minuut weer ontdek je wat nieuws.

De details, ongelooflijk!

Haha net een briljant moment gehad. Ik had voor een missie een politieauto nodig, dus ik bel met de telefoon naar 911 en wat denk je, alarmcentrale of ik politie, brandweer of ziekenauto nodig heb. Dus ik laat politie komen en jat zijn auto

Ander humor moment, ik reed een park in, wou uit de auto springen maar reed net door een poortje. Gevolg, auto schoot door en ik knalde vol tegen de muur er naast en was op slag dood .

Liberty City bij nacht is grafische porno....zo vet! Alleen is donker wel echt donker, damn, ik zie nauwelijks wat.

Ik vind het gewoon mooi dat kleine dingen in het spel verbeterd zijn. Tol betalen, mensen met een geweer uit de auto bedreigen, mensen overvallen (Bestel een taxi, laat je vervoeren en maak hem daarna dood haha), door de voorruit vliegen als je keihard tegen iets aan rijdt etc. Net viel zelfs de motor van mijn auto uit bij teveel schade.

1 missie is dat je naar een internetcafe moet je account registreren. Dan kan je gewoon op een virtueel internet daar bepaalde sites bezoeken om auto's te kopen, te gokken, te daten etc.
Je kan het nieuws lezen waar ze over een loslopende gek spreken. Jij dus...
Het werkt echt als internet. Met je pookje beweeg je dan daar de muis om in te loggen enzo. Geweldig toch

En zo kan ik nog 100 dingen opnoemen...

Kijk door de verrekijkers om de overkant van de stad te zien, kijk naar opstijgende vliegtuigen, kijk naar de bruggen met Neon verlichting 's nachts, luister naar wat mensen op straat roepen, luister naar de hilarische radio teksten (Een zoon tegen zijn pa die zegt dat hij eens van de pc weg moet gaan en dat ma daarom pa's beste vriend naait ) of een stuk over een homo partij in de stad. Je lacht je dood. En de muziek zelf is ook erg afwisselend en leuk.

Ik ga nog wel meer posten hier.

Maar een dikverdiende 5*

avatar van Bahamut Zero
berry1908 schreef:
Leuk spel enzo alleen waar ik me mateloos aan irriteer is dat hij al DRIE keer is vastgelopen in een paar uur spelen het ligt zowiezo niet aan mij Ps3. Soms is er ook een lichte slowdown in de game.

Het is een topgame alleen jammer van deze minpunten.

Geen last van maar heb de X360 versie ook.
Wat een topgame is dit zeg!!! Het is echt heerlijk om door liberty city heen te wandelen en gewoon niks te doen! Radio luisteren is gewoonweg hilarisch: 'Are you tired of your anoying children then this is the perfect opportunity for you. Come to our lab and assemble your own custom made baby' De wagens rijden zeer realistisch (geen enkele hetzelfde), en ook de missies + alles wat daar omheen komt (uitgaan o.a.) zijn echt verslavend. Je komt er niet zomaar achterweg. Het houdt je in de greep. En alleen daarom al 5* en nr. 2 in mijn top 10!

Deze Game heb ik de hele middag gespeeld.
Een geweldige game als je het mij vraagt. Alles is zo realistisch en ik vond het vooral ook prachtig toen het ging regenen. Het sturen van de auto was toen ook iets moeilijker (glad op de weg). De missie's zijn wel aardig, maar soms vind ik dat de politie wel héél snel achter je aan zit. Natuurlijk wil ik altijd graag de limo's te pakken zien te krijgen maar dan moet je ze natuurlijk wel tegen komen. Soms als ik niks te doen had reed ik ook wat mensen over.

Maar over het algemeen een coole game met ook nog een online mode! Die ook erg goed was, vooral dat level met die gevangenis waar je in allemaal hokjes kan zitten. Leuk zo met z'n alle spelen al waren er sommige wel erg fanatiek zoals ene Maffiaface.

avatar van Freestyle
Bepaalde vernieuwingen in deze game zoals de wanted cirkel en de mobiele telefoon zijn trouwens gekopieerd van Scarface, en daar hoor je niemand over. Ik heb deze game van het weekend gespeeld op een HD-TV met 5.1 sound bij mijn neef. De sfeer en details zijn werkelijk ongekend en de gameplay oogt erg realistisch. De verhaallijn is ook erg goed uitgedacht en de game is mede daardoor uitermate verslavend, net zoals zijn voorgangers. Dit is precies wat ik had verwacht: next-gen freeroam. Ik heb het spel echter nog te kort gespeeld om te gaan stemmen, alhoewel het waarschijnlijk de maximale score gaat halen. Ik wacht met smart af op de release voor de PC..

Grand Theft Auto IV, wat een ervaring! Snel de game in mijn console gepropt en meteen beginnen verkennen in Liberty City! Wat meteen opviel was de besturing van de auto's, gelukkig verbeterd en geloofwaardiger rijgedrag als gevolg. Wat ook erg opviel was dat alle voetgangers echt een eigen leventje leidden, je ziet voetgangers roken, muziek luisteren, bezatte voetgangers zijn trouwens ook van de partij in Liberty City. De straten zijn ditmaal ook besmeurd met vuil op straat, vooral bestaat het vuil uit blikjes en krantenpapiertjes. De details in het spel zijn overweldigend, vooral de hilarische tussenfilmpjes zijn hilarisch, Niko Bellic is supergrappig en je leeft ook raar genoeg echt mee met Niko, dat hebben nog maar weinig games voor elkaar gekregen volgens mij. Aan wapens ook geen gebrek in dit spel, de meeste geweren zal je vlug herkennen uit de vorige titels van Grand Theft Auto, grijp naar je rocket launcher en knal die helikopter uit de lucht, de explosie geeft je een grote voldoening als je de helikopter ziet neerstorten. Het stemmenwerk was trouwens ook altijd een groot pluspunt uit de voorgaande games, hetzelfde geldt ook voor Grand Theft Auto IV, de tussenfilmpjes zijn erg filmisch weergegeven door de grafische kracht van de PlayStation 3 en de Xbox 360. Tot slot heeft de game ook een vreselijk goede soundtrack meegekregen, erg grappige radiostations, zoals we gewend zijn van Grand Theft Auto natuurlijk! Heeft Grand Theft Auto IV nu daadwerkelijk de hype waargemaakt, dan kan ik duidelijk zijn in mijn conclusie dat Grand Theft Auto IV een pareltje van een game is, meer nog, deze game is een ware mijlpaal voor de liefhebbers van gewelddadige games!
Cijfer: 5,0*!

avatar van Maiky
Ik heb vanavond een beetje een onrustige avond. Ik heb er net al een heel stuk over op mijn weblog geschreven, hier zet ik het wat korter neer. Ik ben eerst GTA IV gaan doen, toen ben ik in een waas van ontevredenheid en paniek een half uurtje Vice City wezen gaan spelen, daarna San Andreas en toen weer GTA IV. Het lijkt wel of de gamepers unaniem hoge cijfers geeft aan dit spel; zelfs EDGE heeft 'm een 10 gegeven. Maar ook de PU, Gamespot.com, IGN UK en Gamer.nl, om maar even een greep te doen. Ik begin direct te twijfelen of ik nou een zeikerd ben of dat dit gewoon niet (meer) mijn ding is.

GTA IV heeft in eerste instantie niet de indruk bij me achter gelaten die ik eigenlijk verwacht had. Dit is een puur subjectieve mening; neem 'm alsjeblieft niet te serieus. Hoewel ik ver van de gangsta's en niggaz verwijderd ben qua subcultuur, voelde ik me meer vertrouwd bij San Andreas en zijn homies. Ik heb niet zoveel met Oostblok criminelen. Hoewel ik er de humor van kan in zien, blijft het toch knagen als Niko gaat daten met een vrouw. Ik weet dat Rockstar het waarschijnlijk zo bedoeld heeft, maar Niko komt ongeinteresseerd over naar zowel de vrouwen als de activiteiten die hij doet. Niko op de bowlingbaan voelt aan als een ijsbeer in de sahara, met geforceerde, wat knullige opmerkingen als hij het niet goed doet en lage punten haalt. Ik moet zeggen dat ik qua afspraakjes niet veel ervaring heb opgedaan (in het spel, that is), en wellicht dat dit naarmate het spel vordert wat beter en soepeler gaat, maar... het knaagt. Ik voel geen klik en wil hem altijd (in mezelf) dringend aanraden dat 'ie wat spontaner en opener moet zijn. Maar ja, criminelen he...

Ik krijg bij GTA IV sterk het gevoel dat ik opgesloten zit. Dat komt door de stadsomgeving, waar ik over het algemeen niet zo heel veel mee heb. Dan prefereer ik toch de suburban, de countrywegen en die kleine, leuke, gezellige trailerkampjes en burgerlijke woonwijkjes van San Andreas.

De tijd in zowel Vice City als in San Andreas spreekt me ook veel meer aan. GTA IV speelt zich in het heden af, en ik ben niet zo kapot van het gebruik van de mobiele telefoon en, hoewel in mindere mate, het navigatiesysteem. Hoewel GTA IV in alle opzichten ontzettend sfeervol is, prefereer ik die broeierige hitte van San Andreas boven die van GTA IV. Ik ben nou eenmaal een jaren '90 kind.

Ik merkte dat ik vooral in Vice City, maar ook in San Andreas met gemak een auto kon besturen. In IV hangt de camera er toch wat te laag achter, waardoor ik geen fijn overzicht heb op wat er voor me gebeurd. Ik moet soms, bijvoorbeeld bij het op- en af rijden van een helling, zelfs door de voorruit van de wagen kijken om te zien of er niets voor me rijdt. Meestal zit ik echter met het pookje van de controller de camera wat naar boven te sturen, zodat ik af en toe goed zicht heb. Ook het rijden zelf is wat veranderd, het gaat wat stroever (doch dat is een pluspunt, objectief bekeken) maar ik prefereer de arcade-achtige manier van rijden in de voorgangers.

Zoals ik al eerder zei, dit is een puur subjectieve mening. Objectief gezien is IV spel die simpelweg niet onder doet voor het sandbox genre. Dit is sowieso overall het beste wat je kunt halen voor je spelcomputer. Ik ben het met veel positieve punten die mensen hiervoor al hebben opgenoemd eens, en ik beaam die ook. Diverse missies, goede voice acting, goed en bij vlagen mooi ontworpen omgevingen, details die de stad laat leven en bruisen, de muziek, de humor... Noem het maar op. Fijn is ook dat Niko altijd loopt, behalve als je op de A-knop drukt, dan rent 'ie. Ook kun je de camera over zijn rechterschouder laten hangen; dat verpersoonlijkt een wandeling door de stad nog meer. Er is van alles te doen, te beleven, je kan chaos en destructie creëren, doen wat je wilt, en Niko is een personage dat zo goed is uitgewerkt dat je sympathie voor 'm kan opwekken en met hem mee gaat leven.

Dat zijn aspecten die je maar in weinig games tegen zult komen. Vanuit een puur persoonlijk standpunt biedt deze game niet wat ik graag zou hebben gezien. Vanuit een wat breder perspectief gezien is dit een spel die (zoals wel blijkt) heel veel mensen aanspreekt. Misschien niet helemaal revolutionair, maar wat het doet, doet het zo ontzettend goed dat er geen ontkomen aan is. Ik geef hier geen stem aan uit, wellicht ben ik hier nog niet klaar voor. Zou ik dat wel doen, dan zou ik er twee willen geven. Op persoonlijk vlak krijgt 'ie drie sterren van me, op objectief vlak de volle vijf.

avatar van Tsjo-Wi
Ik ben nog lang niet klaar met deze game maar ik zal vast mijn voorlopige oordeel vellen. Zoals al zovaak gezegd barst de game van de details en ziet de stad er prachtig uit. Het is al een groot genot om alleen door de stad te rijden, ookal had ik inderdaad in het begin (en nu nog af en toe) wat moeite met dat rijden. Ook onwijs gaaf zijn de physics, vooral als je iemand in zijn benen schiet of iemand aanrijdt, dat ziet er echt vet uit. Ik kan het dan ook nooit laten om ff over de stoep te gaan rijden en een hele zooi mensen te scheppen, dat geeft heel veel voldoening ;P.
De missies vind ik tot nu toe allemaal wel vermakelijk, alleen is er een tikkeltje te weinig afwisseling tussen deze missies. Meestal is het toch wel van: rij daarheen en kill die gasten of pik iemand op en rij weer terug. Gelukkig blijven het rijden en het schieten wel leuk.
Het uitgaan met vrienden begint me dan weer wel een beetje te vervelen nu. In het begin vond ik het nog leuk maar na 3 keer dronken naar huis te zijn gereden heb je dat ook wel weer gezien. Bowlen en darten is ook wel geinig maar wel ontzettend simpel. Daarom cancel ik nu ook meestal de afspraak als iemand eens wat wil gaan doen, er is immers zoveel leukers te doen in Liberty City, zoals de politie pesten of een berg autos tegen elkaar laten rijden en dan laten ontploffen.
De radiostations en reclames zijn allemaal weer supergoed en bij vlagen hilarisch. Ook de voice-acting en cutscenes zijn weer van ongekend hoog niveau. De geluidseffecten zijn over het algemeen ook wel goed, alleen vind ik het geluid van de guns een beetje kut. Het klinkt veels te dof en te schel, je hoort niet echt een lekkere knal, maar dat is ook maar een klein minpunt.
Al met al is het tot nu toe een geweldige, maar zeker niet perfecte game. Als ik nu zou stemmen zou ik op een 4,5 uitkomen maar ik wacht nog even tot ik hem heb uitgespeeld en tot ik de multiplayer heb gecheckt.

Hmmm, moet zeggen dat ik al die 5en en 10en zelf toch ietwat overdreven vind, voornamelijk van de pers, die keken normaal toch iets kritischer...

Het verhaal zit erg goed in elkaar, Nico is een super character en de stad is sfeervol en lekker gedetailleerd. Met de besturing heb ik geen problemen, maar voelde toch wel iets minder lekker dan voorheen, vond ik. Een buitengewoon leuk GTA deel, maar wat ik eigenlijk wel tegen vind vallen, is dat alle oude foutjes, hier nog steeds aanwezig zijn en daardoor storender dan ooit. Verder geen big deal, het zijn kleine dingen zoals het verdwijnen van auto's, het veel respawnen van dezelfde soort auto's, het soms heen-en-weer lopen bij net iets te veraf instappen, kleine schoonheidsfoutjes. Ze beïnvloeden verder de score niet echt, maar had gedacht dat ze dat toch onderhand, bij nextnextgen, na bijna 10 delen, toch wel gefixt hadden.

Ook jammer dat toch veel dingen, die wel in San Andreas zaten, hier niet in terug kwamen (fietsjes, gym, driving school, auto's pimpen, nitro, lowriders, player attributes, enz, enz). De nieuwe Extras daarentegen zijn wel weer te gek, de tv vind ik super, de telefoon is te gek en perfect in het verhaal en de missies verwerkt. Maar het zijn allemaal superficial leukigheidjes, geen gameplay verbeteringen.

De cut-scenes zijn erg vet gedaan, de storytelling is wel echt weer een notch omhoog gegaan. Het verhaal is goed, karakters zijn over het algemeen erg cool, sommige een beetje doorsnee. En de spanning zit de hele tijd goed in het verhaal, tot aan de bankoverval idd en daarna sukkelt het voort tot een relatief onindrukwekkend eind.
Maar dan komt nog de Multiplayer, dat is echt gewoon een vette aanvulling, met lekker veel soorten games. Wat een te gekke massale mayhem is dit zeg, de besturing komt hier beter tot zijn recht op en het voelt gewoon erg lekker aan.

En toch blijf het jammer vinden van de vele niet aanwezige San Andreas extratjes, deze vond ik qua verhaal en sfeer een stuk minder, maar gameplay bleef wel langer goed. Deze komt daardoor wat leger over. Ook is de snelheid iets minder, van het lopen en het racen, maar is mischien wel wat realistischer. Was er wel gewoon wat sneller op uitgekeken als op andere gta's (singleplayer dan), Vice City blijft toch mijn favoriet, kom dan toch uit op dezelfde score als ik aan SA heb uitgedeeld -> 4*

avatar van gemaster
Jaren heb ik op dit spel gewacht, maar het maakt de verwachtingen niet helemaal waar. De missies zijn vaak redelijk eentonig, maar das bij alle GTA's zo, dus daar had ik al rekening mee gehouden. Nee wat mij het meest tegen staat is dat er hier zo weinig ruimte is om lekker wat aan te kloten. In San Andres pakte ik een straaljager en bombardeerde alles naar de klote. Of ik ging lekker ravotten met een brommertje in de woestijn. Ik snap ook wel dat dat in deze omgeving niet kan, maar toch vind ik het een groot gemis.

Daarnaast stelt de verhaallijn me ook een beetje teleur. In een GTA game wil ik me opwerken van klein boefje tot de absolute baas. Nu blijf je maar een klein boefje en dat zint me niet.

Daarnaast had ik verwacht dat ik heel veel multiplayer zou spelen, maar dat doe ik ook niet. Weet eigenlijk niet waarom, het trekt me niet zo heel erg ofzo. Toch raar.

Dat gezegd hebbende is dit natuurlijk een topgame. Heb me er vele, vele uren prima mee vermaakt. Maar het had allemaal nóg beter gekund. Laten we hopen dat de volgende GTA wél de perfecte GTA wordt.

Van het weekend een behoorlijke poos op de pc gespeeld. Enerzijds is GTA IV een stuk realistischer, visueel veel mooier en kent het een stel enorm welkome aanvullingen (de telefoon en e-mail zijn goud waard). Anderzijds voelde ik van het weekend alleen al zo nu en dan de saaiheid opkomen, als ik alweer ging darten, bowlen of me klem ging zuipen (struikelen over de stoeprand was de eerste keer hilarisch, maar na drie keer heb je dit ook wel gezien).
Vooralsnog blijft San Andreas nog mijn favoriet, alhoewel dat een stuk cartoonesker was dan hier; iets dat mij hier weer meer tevreden stelt. Ik ben er nog niet helemaal uit. Binnenkort maar weer verder spelen...

avatar van rpger
[Review]

Tja er is al zoveel gezegd, geschreven en gepraat over deze game maar na 40 uur op de teller wil ik toch nog wel even iets schrijven.

GTAIV is onmiskenbaar een ongelooflijk knappe technische prestatie, NYC is volledig nagebouwd tot op de kleinste details. Gameplay is prachtig, leuk om te spelen, lol te maken, te racen, noem maar op. Ook is dit één van de weinige game die ik ken waarin trophies-achievements ook daadwerkelijk iets toevoegen, sandbox games lenen zich hier nu eenmaal veel beter voor.

De vraag is, is GTAIV de hype waard? Het is vooral een game voor die casual gamers als hardcore gamers aanspreekt, niet moeilijk, en makkelijk op te pakken. Inhoudelijk zijn echter de over-the-top, meestal niet grappige karakters en het redelijk slappe verhaal is niet om over naar huis te schrijven, beter dan in de vorige delen, maar die lat lag niet bepaald hoog.

Technisch wat mij betreft een meesterwerk, Gameplay is uitstekend, verslavend en ik heb er toch al zo'n 40 uur ingestoken, wat ik niet van veel games kan zeggen heden ten dagen. Als geheel mist GTA echter de storytelling en karakterontwikkeling die enorm belangrijk zijn in andere kunstvormen als literatuur en films en dus ook in gaming.

Multiplayer mist (op de PS3) de flexibiliteit van online gamen op de PC (wat ik gewend ben), zo lukt het me niet om op specifieke games te filteren of om vooraf te kijken naar een lijst met beschikbare games, je word gewoon ergens in gedropt.

Als laatste puntje van kritiek vind ik sommige dingen tever gaan. Rockstar staat niet bekend om zijn Disney gehalte, maar een afspraak met een homo maken om deze te excecuteren, radio stations die de draak steken met gevoelige onderwerpen, en een standup comedian die grappen maakt over kinderen met kanker. Het gaat gewoon te ver, punt uit.

Maar gezien mijn langdurige gameplay en het technische wonder welke de game is, 4,3 sterren, maakt toch een 4,5

avatar van sdr
sdr
Ben er van de week mee begonnen, en het lijkt erop dat de hype geheel terecht was omtrent deze game. Dit spel zou best eens in mijn top 10 kunnen komen, maar dat zal later duidelijk voor me worden. Een aantal dingen vielen me meteen op naast de oogverblindende graphics. De auto's rijden een stuk realistischer. Daarnaast 'leeft' de stad een stuk meer naar mijn gevoel dan in de vorige delen.

Er is best veel veranderd ten opzichte van voorganger San Andreas. Skills zijn weg, wat ik zelf wel fijn vind. Ook speelt de mobiele telefoon een grote rol. Erg leuke toevoeging.

Wat ik nu precies van hoofdpersonage Nico vind, weet ik nog niet helemaal. Hij lijkt me een beetje een saaie vent, misschien ga ik meer met hem meeleven naarmate ik verder in het verhaal kom.

Dan de stad, Liberty City. De stad is immens groot, maar helaas is er niet veel afwisseling zoals in San Andreas. Ook is het jammer dat ik geen dingen herken van Liberty City in gta 3. De stad is zo groot dat je zeker in het begin weer makkelijk kan verdwalen, een leuke toevoeging is het gps systeem op de kaart die je zo naar je eindpunt leidt.

Weet nog niet of deze uiteindelijk in m;n top 10 komt, maar een goede en vertouwde gta is het weer zeker.

Afgelopen zondag dan eindelijk uitgespeeld in 29 uur en 38 minuten of zo.

En ik moet zeggen dat het toch wel een vermakelijk spel is. Wat me vanaf het begin opviel was de grafische schoonheid van dit spel, man wat een details zeg en het ziet er allemaal zo echt uit. Gewoon alles de karaktermodellen, auto's enz.

Wat voor een groot gedeelte ook bijdraag aan de realisme van het spel. Om maar een paar dingen te noemen: als je iemand uit zijn auto trekt, zie je hem zijn best doen om nog aan de deur te slingeren. Het is gewoon allemaal te veel om op te noemen.
Overigens vond ik het autorijden best wel meevallen, had het veel slechter verwacht. Het is alleen niet meer zo arcade achtig dat je vol met gas de bocht in kan, maar dat deert niet.

Verder zijn er echt zoveel dingen om te doen. Wat in dit spel echt (toch wel een grote) rol speelt zijn vriendschappen en voor een gedeelte ook vriendinnen. Net als in het echte leven moet je dingen gaan doen met je vrienden die zij leuk vinden, tot je een bepaald punt bereikt waarop zij iets voor jou gaan doen.

Het verhaal is zeker goed uitgewerkt, niet alleen in de missies kom je dingen te weten over Nico. Maar ook gewoon tijdens dates enz. Nico onderscheidt zich toch van de andere GTA hoofdrolspelers doordat hij erg veel emotie toont.

Sommige dingen waren wel wat vaag gedaan. Om een voorbeeld te geven: soms begin je een missie en moet je naar die en die plek gaan om iemand om te leggen zonder een bijzondere reden. Maar je moet het toch doen om verder te komen in het verhaal...

Wat bij elke GTA terugkomt is natuurlijk de muziek door middel van de radio zenders. Ook hier is er weer een grote variatie aan zenders, voor ieder wat wils.

Zoals je aan mijn bericht kunt merken ben ik wel erg te spreken over dit spel, maar er is toch iets wat mij belet om deze game de volle score te geven.

Ik hou het bij 4, 5 sterren.

avatar van Dragonslayer
Ik hoor hier mensen zeggen dat het spel doelloos is, dat is het dan ook net weer niet maar ik vind wel dat Obscure thing gelijk heeft met dat de sfeer van vice city en san andreas beter is dan GTA IV.
Ik vond dat er in de vorige GTA spellen een meer lollige sfeer in zat. Op de één of andere manier vind ik GTA IV iets te serieus overkomen. Maar ja, dat is weer mijn mening hèh.

Ik vond bijvoorbeeld dat de missies wat realistischer waren, maar realistisch is niet altijd leuk. De meeste missies bestonden uit alleen mensen overhoop knallen terwijl de reden soms niet eens duidelijk was. Zo zie je bijvoorbeeld geen missies als: met een moter een rijdend vliegtuig binnenrijden of een jetpack stelen van een geheime basis.

Het verhaal vond ik daarentegen wel redelijk, maar ik vond het niet helemaal lekker in elkaar zitten. De helft van de missies had niet eens echt met het verhaal te maken. Het viel me ook op dat als je een reeks missies van iemand gehad hebt die persoon óf doodgaat óf nooit meer terug komt. Gelukkig zat aan het einde het verhaal weer wat beter in elkaar.

Helaas lukt het me nog steeds niet om hier een cijfer voor te geven. Conclusie: dit spel heeft zo z'n plus en minpunten. Het is maar of je van dit genre houdt.

avatar van polopolo150
Het beste spel voor 2008 voor mij!

Alles klopt aan deze spel, de setting ,muziek, het verhaallijn, de hoofdrolspelers.. het is alsof ik een film zit te kijken, maar nu speel ik het.. dus één hele grote explosie van plezier spat van het scherm.

Wat er goed aan is, is moeilijk te onschrijven.. want wat er met Niko gebeurt grijpt je werkelijk. en wat er verder in het spel gebeurt grijp je ook..

Alleen de nadelen zijn wel makkelijk zwart op wit te maken.. en het zijn geen kleintjes..

1. Hele hoge Systeem benogdigdheden:

Toen ik het had gekocht, had ik een Pentium 4 3.0 GhZ met HT Tech. Ik kon het spelen op zo'n 15 frames op de allerlaagste settings die mogelijk was.. geen wonder, want ik had een echt budger kaart, en een niet zo krachtige processor.. maar ik vond het wel zonde om een nieuwe computer te kopen om de beste GTA IV ervaring te krijgen.. vooral om een CPU met 3 cores te kopen, wat Rockstar nu adviseert..
Gelukkig hebben de patches het tot 35 frames kunnen opschroeven op de laagste settings.. maar het blijft niet zo perfect.

2. Te lange storyline.. dus het wordt te saai

Wat voor iemand te kort is, is voor iemand ander weer te lang.. dus hoe meer, hoe beter.. en dat is ook geen probleem..

met zobeetje 40 uur gameplay, heb ik me hartstikke veel vermaakt. de missies waren keer op keer anders, maar de missies hadden weinig te maken met de reden waarom je echt naar LIberty City was gekomen.. Alleen pas in het midden kwam je er echt pas achter dat deze mensen je echt konden helpen.

Andere ding is, dat je in het begin als je GTA IV start, een enorme "WOW" gevoel in je lichaam komt.. waarom.. omdat Liberty City mooi is, geweldig, levendig, prachtig.. maar als je zobeetje verder in de missies doorwerkt, en je vriendinnen krijgt in het spel. Dan ga je een beetje die "WOW" feeling kwijtraken.. de stripclub wordt niet meer interesant, en daarna heb je zobeetje wel gezien hoe Liberty City eruit ziet.. dit gebeurt pas als je dik in het midden zit van de storyline.. in het midden is de storyline ook meer van hezelfde. Want je moet iedere keer iemand of een groep vermoorden omdat ze je baas wat hebben geflikt.. Soms komen er missies van je vrienden die werkelijk geweldig zijn.. maar die zijn er maar 4 keer ofzo in het spel, voorderest, achtervolgen, vermoorden, etc... zolang jeje baas maar blij maakt.

Aan het einde van het spel komt er een hele boost.. je wens die je in het begin van het spel krijgt komt uit... en jij mag beslissen wat je ermee doet... dat moment was heel pijnlijk.. het is heel moeilijk om het te uit te leggen zonder het te verraden.. daarom praat ik er maar niet over..

daarna komt er iets wat je niet ziet aankomen.. en daarna zijn er laatste missies aan het tellen geblazen.. want je bent zo boos (als Niko zijn als mezelf zijn) dat je iets moet doen.. en als dat is volbracht.. geeft dat een geweldige gevoel. en de End-Credits muziek helpt er heel echt bij..

Oke, nu klink ik weer wat positief..maar het midden was wel erg irritant, zo erg dat ik een maandje het spel zelfs heb laten zitten.

3. Multiplayer, aardig.. maar ook saai

Er is niks mis met de multiplayer.. er zijn co-op missies, Deathmatches en etc.. maar daar houd het ook op..

Rockstar heeft geluisters naar de mensen die multiplayer wouden.. hoera!!! maar wacht eens even.. die mensen die multiplayer wouden.. zaten allang op MTA of SA:MP..

Op MTA of SA:MP kun je op San Andreas en Vice City al op internet spelen. Dan heb je honderden gamemodes en mappen om te spelen. dus je verveelt je nooit op een dag. er zijn zelfs RolePlayingServers waar je boefje vs politie.. of gewoon een hotdog kraam verkoper speelt.. ik zelf zat er ook op, en ik heb leuke tijden erop gehad..

vergelijk dat met GTA IV.. en dan krijg je... herlaas... een afgeslankte, niet zo erg afwisselende en vaak hartstikke veel lagg..
Jammer van Rockstar.. maar ook begrijpelijk, omdat een server hosten met SA:MP niet makelijk is, en GTA IV wel..

Ontdanks deze 3 minpunten.. hartstikke veel gemaakt.. en de uitgaanspunten erin.. GEWELDIG!!! kun je het kopen, en heb je een hele goeie PC.. dan kun je GTA IV in je top 10 makelijk krijgen.. en gelukkig zit hij bij mij er al in...

avatar van Brains
1,0
Gisteren weer in mijn xbox 360 gepropt, om toch maar weer eens te proberen. Ik had er na 10 minuten al weer spijt van. Gatverdamme wat een saai spel. De missies zijn eentonig en als je kijkt naar voorgaande GTA delen ook volstrekt niet origineel. Ik heb dan ook totaal geen trek om met dezen door te gaan.
De wereld is erg groot, maar dit werkt overduidelijk in het nadeel van het spel want het voelt aan als een sfeerloos dood geheel. Waar ik me ook bevind, het is nergens echt anders dan elke willekeurige andere plek in het spel.
Behalve de hidden packages is er zover ik weet niks bijzonders te ontdekken in het spel, dus van mij hadden ze het gebied mogen halveren dan waren de missies ook beter te doen.
Ook grafisch is het niet bijzonder en het lijkt er dus op dat GTA IV op geen enkel gebied boven de middelmaat uitsteekt (En dan heb ik de vervelende controls niet eens genoemd).

avatar van superdude
bah wat valt deze game me vies tegen, ik dacht dat het echt heel leuk zal zijn maar dat is het totaal niet naar mijn mening, de graphics zijn prachtig alleen de missies zijn doodsaai je kan ook niks leuks voor de lol doen en de gameplay vind ik ook niet lekker...
heb het ruim een uur gespeeld en heb het toen opgegeven
de personages zijn ook erg stom...

gameplay 2 *
sound 3 *
speelwaarde 1*
graphics 4,5 *

avatar van Naomi Watts
Inmiddels door mijn tweede playthrough heen en wat blijft dit een geweldige game.

Laten we beginnen met de realistische aanpak, het voelt allemaal zo levensecht aan. Het bruisende nachtleven, het onheilspellende sfeertje op de straten van Liberty City en ook de variëren enorm. Wat hou ik van deze stad, de torenhoge gebouwen, het uitgaanscentrum, de hectiek, de suburbs, het park, zoveel verschillende locaties die een totaal andere state of mind verzorgen. Maar één ding blijft altijd voelbaar; in deze stad liggen de mogelijkheden.

Niko Bellic is dan ook eindelijk een character waar ik wat mee kan. Niet die alpha males uit voorgaande delen die een ambitie hebben puur omdat ze net te vaak Scarface hebben gekeken. Bellic is een man van de oude stempel, loyaal en eervol. Heerlijke storyline ook, de closeup execution shots, bepaalde keuzes die je moet maken, het daten, het internet en genoeg neven bezigheden in Liberty City. De mogelijkheden zijn eindeloos. Heerlijk hoe levend de stad is. Ik liep ook eens een keer rond en nam alleso m me heen waar. Een bouwvakker die op de bouwplaats zijn bouwtekening bestudeerd, een shoppende vrouw die de winkels afstruint, een oude man die uitrust op een bankje. Het zijn geen rondlopende billboards, elk mens heeft zijn routine en dit soort details maken deze game zo geniaal.

Heerlijk arsenaal aan wapens en een enorm auto aanbod maken het geheel wel af. Hilarische advertising billboards in lLiberty City, geweldige talkshows op de radio en de comedians zijn ook erg gevat. Al draaft Rockstar soms wat door in de humor maar het is natuurlijk een stevige fuck you naar overheidsinstellingen die een hetze hebben ontketend aan deze franchise. Wat de vorige GTA's nog miste wordt hier volledig aangevuld en overtroffen. Dit is perfectie.

Na Final Fantasy XIII op naar The Lost and Damned en The Ballad of Gay Tony.

avatar van Mafurios
Ik vind dit de slechtste GTA van de serie iniedergeval voor zijn tijd.

In GTA 4 waren de missies redelijk tot saai en eigenlijk vaak nog eenvoudiger dan GTA 3 missies. Free roaming in GTA 4 is even leuk maar gaat vrij snel vervelen gezien het feit dat er niks te beleven valt en de omgeving verschrikkelijk eentonig is.

Neem nou GTA 3 deze liberty city is mooier dan de stad van GTA 4 als je kijkt naar de omgeving in plaats van de graphics het was ook de eerste 3D GTA waardoor alle missies nog origineel waren.

Dan heb je GTA VC hier heb je ongeveer hetzelfde als in GTA 3 alleen in een compleet andere omgeving geen grote stad maar een mooi tropisch eiland wat ik vooral goed vond aan deze game was dat je ook echt iets aan je geld had voor bijvoorbeeld het kopen van huizen en bedrijven dit was een gigantisch plus punt. Natuurlijk ook niet te vergeten is de toevoeging van motoren en helicopters (zoals jullie misschien al wel weten er is al een bestuurbaar vliegtuig in GTA 3).

De naar mijn mening beste van de serie GTA SA deze game heeft de meest afwisselende omgevingen waardoor free roaming bijna nooit gaat vervelen verder heb je nog de bende oorlogen en de vele verschillende missies.

Natuurlijk ook niet te vergeten zijn de oudere 2D GTA 1-2 het was echt geweldig om voor het eerst door een open stad heen te lopen en rijden en met allemaal vette wapens kon spelen de politie was ook redelijk uitdagend toen. Zelfs nu is GTA 2 nog een super goed spel (voor de mensen die hem nog willen proberen je kan hem gratis downloaden als rockstar classic).

Terug naar GTA 4, in vergelijking met deze oudere delen is GTA 4 de enige die totaal niks nieuws brengt op een paar minimale dingetjes na, de graphics zijn misschien mooi maar het zijn dan ook alleen maar flat gebouwen waar je constant tegenaan kijkt.

Om maar met de deur in huis te vallen: GTA4 is een leuke, vermakelijke game, maar laat op teveel fronten steken liggen, die deze game zoveel mooier hadden kunnen maken.

Ik vind het belachelijk van Rockstar dat ze vergeleken met de voorgaande delen, zelfs enige onderdelen hebben weg gelaten!

GTA4 en de 2 episodes hebben een leuk verhaallijn, sterker dan in de voorgaande delen. Maar als je eenmaal de Story-lijn hebt uitgespeeld en het belabberde aantal minigames, begint de game al snel te vervelen.

Ik zou wel een halve pagina vol kunnen typen met gebreken en verbeteringen, maar ik hou het kort.

Minpunten:
- Nog steeds de ''Pop-up problemen" met voertuigen
- Caracters staan erg wankel op hun benen. Èèn tik en ze liggen
- Slechts enkele minigames
- Weinig interactie met de stad. ( de meeste gebouwen zijn ontoegankelijk.)
- Nog steeds een domme AI vooral van voertuigen
- Kamikaze politie, rammen gelijk vol gas op je in.
- Nog steeds geen ''Dashboard'' als je een voertuig bestuurd en daar bedoel ik mee: benzine meter, kilometerteller, koelvloeistof meter, ect. Dit zou een leuke toevoeging zijn.
- Game soms buggy.
- Extreme systeem eisen voor optimale visuele kwaliteit
- Beperkt aantal voertuigen

Pluspunten:
+ Werkelijk een fantastisch grafisch hoogstandje
+ Auto's reageren eindelijk realistisch.
+ Raggdoll physics
+ Humor gehalte is weer op top-niveau.
+ Grappige extra's: internetten en tv kijken.
+ Sfeer

Kortom, een mooie game, maar helaas nog teveel onvolkomenheden. Deze versie haalt het niet vergeleken met zijn voorgangers.

avatar van maxxz1
dit spel heb ik in 2008 helemaal kapot gespeeld omdat het een gewoon geniaal spel is vooral die characters zijn vet! maar ik geef 4.5 omdat de meeste missies schieten, brengen, rijden waren en omdat je in gta sa meer kunt doen zoals : trainen, driving school enz maar verder echt een geniaal spel!

avatar van jespertje
deze game blijft gewoon goed

avatar van gamerforever
dat is juist positief dat het realistisch is, want naar mening maakt dat de gameplay juist leuker is.

Inmiddels de main story uitgespeeld en opeens begaf de PS3 het weer na een paar weken te draaien zonder problemen, dus morgen even ter reparatie opsturen en dan beginnen met The Lost and Damned en The Ballad of Gay Tony.

Hoe dan ook, IV is een erg goede game. Inderdaad niet zo goed als San Andreas, maar heb me wel degelijk meer dan goed vermaakt. Waar ik bij San Andreas nog steeds heel wat gebieden direct herken, is dat bij Liberty City niet zo... nogal eentonig. Vooral gebouwen, bruggen, veel auto's maar vooral zowat dezelfde sfeer op de verschillende eilandjes. Laat ik het zo zeggen: ik heb tijdens de missies toch echt het gevoel gehad van 'op van A naar B', terwijl ik bij San Andreas meer dingen wilde 'zien', meer op onderzoek van wat is dit en wat is dat.

De keuzes stellen eigenlijk bar weinig voor, alleen de laatste keuze is wel degelijk van grote invloed op het einde van het verhaal. De rest heeft meer te maken met of je hem of haar nog eens tegenkomt als bijfiguur. Ben uiteindelijk gegaan voor Revenge, lijkt me ook meer iets wat Niko gedaan zou hebben als hij echt bestond. Ben blij met mijn keuze, want heb op YouTube het andere einde, Deal, gezien en dat is nog veel kutter, haha.

Het had zeker zijn charme maar ik kreeg maar weinig affiniteit en voeling met de personages, en in het bijzonder met Niko, een antipathieke persoonlijkheid. Het voelde als GTA 3 revisited, en die keuze verdient daardoor een lagere score. Vergelijk het met een vervolg op een blockbuster. Weinig nieuwe ideeën, weinig 'magic'. Sorry, Rockstar. Heb destijds wel genoten van het spel en het héél veel gespeeld.

avatar van Duke Nukem
Dit spel is mij veel minder bevallen dan de andere GTA games. De grauwe kleuren en de saaie stad (Liberty City) in vergelijking met de kleurrijke wereld van Vice City, de aangename muziek en de grote variatie die je hebt in San Andreas (en later natuurlijk in het superieure spel GTA V). De protagonist Nico Bellic is onsympathiek en weinig charismatisch. Maar het ergste van al is de besturing van voertuigen, het lijkt wel alsof je in een zeepkist over het ijs aan het glijden bent. Dit spel voelt aan als een nieuw bezoek aan GTA III, maar dan grauwer en eerlijk gezegd ook veel saaier.