Grand Theft Auto IV (2008)

Alternatieve titels: GTA IV | GTA 4

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Take-Two en Rockstar

Niko Bellic is een Oost-Europese immigrant die naar Liberty City komt in de hoop de American Dream te kunnen leven. Zijn enige kennis is zijn neef Roman, die hem een leven vol vrouwen en auto's heeft voorgespiegeld. De verhalen van Roman blijken echter leugens, en Niko zal zich op eigen kracht moeten zien op te werken in de onderwereld van Liberty City.

Pastichio Rocker
Prachtige graphics (voor zijn tijd) maar zoals Dragonslayer al zei, op een gegeven moment erg eentonig. De stad leeft ook niet, zoals in bv Vice City en San Andreas. Gelukkig is er altijd nog Saints Row, die het wel begrepen heeft dat een spel in de eerste plaats entertainment moet bieden. Als ik realisme wil dan kijk ik wel uit het raam.

avatar van J0rea
Ik vond "Vice City" en "San Andreas" geweldige games. maar deze viel me tegen!

Stad is saai, missies zijn saai, en je kan niet in die grote vliegtuigen vliegen.

Graphics zagen er verder voor die tijd gewoon erg mooi uit.

J0rea schreef:
Ik vond "Vice City" en "San Andreas" geweldige games. maar deze viel me tegen!

Graphics zagen er verder voor die tijd gewoon erg mooi uit.

Ondanks dat mijn cijfer dat niet echt laat zien, ben ik 't toch wel met je eens. Grafisch prachtig, zou zelfs goed zijn als 'ie vandaag uitkwam, laat staan in 2008. Maar voor de rest... ik begon met 5* en dat is in de loop der maanden dus naar 3,5* gegaan zoals je kunt zien. Saaiste GTA die ik heb gespeeld, vond Niko en Jacob wel tof maar dat is dan ook echt bijna alles. Sfeer is inderdaad niks, missies herinner ik me nu amper wat van en op alle fronten echt ongelooflijk zwaar minder dan SA en VC. Vond het in het algemeen toch een prima game waarbij ik me wel vermaakte, maar vond het een matige GTA-titel.

Ik heb een vraag over de uitjes/date "missies". Zijn deze noodzakelijk voor de story of om bepaalde missies te krijgen?

avatar van leatherhead
DarthSolidKevin schreef:

Die vrij aan het begin van het spel met die michelle wel ja, de rest volgens mij niet.

AFCA-030
DarthSolidKevin schreef:
De rest hoef je niet te doen inderdaad. Alleen de eerste missie met Michelle. Ik ben bijvoorbeeld nooit met Kate uitgeweest, maar heb wel de game op honderd procent. Is dus niet noodzakelijk. Wat wel van belang is voor het honderd procent uitspelen van de game is dat je minstens één keer gewonnen hebben met Pool, Bowling en Darts. Met welke vriend je dat doet is niet relevant. Wat wel van belang is voor het honderd procent uitspelen van de game is dat je met Packie, Little Jacob en Brucie alle activiteiten minstens één keer doet. Dat geldt alleen voor deze drie vrienden. De rest is opvulling.

Je kunt dus bijvoorbeeld met pool één keer winnen van Michelle,maar moet dan nog wel poolen met Little Jacob en Packie, of je dan verliest doet niet meer ter zake, want je had bijvoorbeeld al een keer gewonnen van Michelle. Dat geldt dus ook voor bowling en darts. Met Brucie kun je de activiteit pool niet kiezen, met Little Jacob kun je bowling niet kiezen en met Packie kun je niet gaan eten.

Veel mensen blijven hangen tussen de 98 en de honderd procent. Vaak komt dat dan doordat ze een bepaalde activiteit met een vriend vergeten zijn te doen. Ik zelf ben gewoon achter elkaar gaan daten of hoe je het ook wilt noemen. Ik belde Packie voor bowling en daarna Brucie voor bowling etc. en zo ben ik het lijstje afgegaan.

Verdeling 100%

Pool: 1,25%
Full game Bowling: 1,25%
Flying Rats: 2,5%
Stunt Jumps: 2,5%
Elke verplichte Special Ability van Roman, Little Jacob, Brucie en Packie: 1,67%; totaal: 5%
Alle verplichte dates per vriend: 1,67%; totaal: 5%

Oké bedankt voor dit heel uitgebreide antwoord . Dan weet ik voor nu voldoende.

Ik ben nu al even bezig en ik vind er persoonlijk niet zo heel veel aan. De characters (behalve Niko) zijn heel irritant en voor mijn gevoel gaan die auto's echt als bakstenen door een bocht heen. De missies boeien me ook niet en die telefoon is zeer irritant, omdat dat ding om de 5 minuten afgaat. Ik speel nog even verder, maar als de missies niet wat beter worden en de characters niet boeiender worden stop ik ermee.

avatar van jerom1234
Waar ben je nu?

Ik zou het eigenlijk niet weten . De namen zijn niet echt blijven hangen.

avatar van DES-Niels
Welke eiland ben je nu?

avatar van Martijn
Dat je steeds gebeld werd vond ik ook irritant ja, vooral als het van die vriendschap activiteiten zijn. Het autorijden gaat wel wennen en de leukste stukjes van het spel zijn vaak de autoachtervolgingen. Ik vind het zon mooi detail dat de wielen een stukje zakken als je met de auto van de grond komt.

Ook lachen is als je hard op de rem trapt Niko en eventueel zijn medepassagier naar voren gaan, ook als je een scherpe bocht maakt bewegen ze mee.
Dat zijn wel van die leuke details.

DES-Niels schreef:
Welke eiland ben je nu?

Het grote eiland dat links van het begin ligt. Verder beginnen de missies iets leuker te worden en ik speel best wel lang zonder dat ik het door heb, dus ik ga hem wel uitspelen.

Ik ben nu 20 uur bezig en ik heb hem volgens mij bijna uit. Ik moest wel even door de eerste 10 uur heen bijten zeg

avatar van markwiering
Dit was een enorme tegenvaller.

Grand Theft Auto II, Grand Theft Auto III en Grand Theft Auto Vice City waren daadwerkelijk hele leuke spellen. Grand Theft Auto IV was gewoon droevig.

1. Waar GTA II, III en Vice City nog probleemloos op alle computers in huis werkten, ook op Windows 2000 Professional, vereist GTA IV Windows XP Service Pack 2 of hoger en werkt het alleen redelijk op de allernieuwste computer die wij in huis hebben.
2. In plaats van snel een cheatcode in te tikken, moet ik bij GTA IV mijn mobieltje pakken en telefoonnnummers invoeren, wat heel veel tijd in beslag neemt.
3. Het aantal cheatcodes is een stuk minder geworden. Waar ik bij GTA II, GTA III en GTA Vice City bijna overal een cheatcode voor heb, is dat bij GTA IV een stuk minder. Bovendien zijn de cheatcodes van GTA IV een stuk moeilijker te onthouden omdat het cijfers zijn in plaats van bijvoorbeeld: "preciousprotection".
4. Waar je in GTA III en GTA Vice City nog keihard met iemand kunt vechten, maakt het poppetje in GTA IV voornamelijk slaande bewegingen zonder de ander daadwerkelijk te raken.
5. De muziek op de radio van GTA IV is niet om aan te horen. De muziek op de radio van GTA III en GTA Vice City vind ik een stuk beter. Daar komen tenminste leuke liederen in voor waar ik met plezier naar luister tijdens het autorijden.
6. Allerlei dingen die in GTA III en GTA IV nog lekker simpel waren, zoals het stelen en besturen van een auto, is een enorme klus geworden in GTA IV. Waar ik in GTA III en GTA Vice City lekker kan rijden, doet de auto in GTA IV bijna niks anders dan slippen.

Dit spel geef ik 2 van de 5 sterren, een vier dus. De voorganger van GTA IV was vele malen beter. Grafisch gezien is GTA IV een enorme verbetering, maar het werkt alleen maar op nieuwe computers en de gameplay is er enorm op achteruit gegaan.

avatar van bvonk
Je moet wel een beetje met de tijd mee gaan markwiering, Windows 2000 is al bijna 13 jaar oud. Een concole game van de afgelopen 5 jaar kun je ook niet meer spelen op een concole van 10 jaar geleden. Heeft niet alleen met software te maken maar ook met hardware.

Er zijn genoeg spellen die minimaal Vista (dx11) nodig hebben en vindt ik alleen maar goed, je moet oude besturingssystemen gewoon los laten en naar de huidige ontwikkelingen kijken. Bij een oud systeem horen nou eenmaal oude spellen. Cheats vind ik niet bij een game horen en dat beïnvloed niet wat voor punt ik ga geven. Is een extratje voor de mensen die dat wel leuk vinden.

De muziek ben ik het wel met je eens. Vice city en San Adreas hadden echt muziek die er bij paste. Bij gta 4 is het allemaal net niet. Maar de optie om je eigen muziek op te zetten maakt dat allemaal goed voor mij. Niets zo lekker als lekker te "racen" op je eigen muziek. Er zijn helaas maar weinig spellen die die optie hebben.

Wow wat een slechte kritiekpunten.. En dan klagen dat GTA 4 niet op Windows 2000 draait

Nou denkt ie dat we er allemaal intrappen.

avatar van Brains
1,0
Windows en DirectX zijn helaas nu eenmaal de grote spelers voor de PC game markt. Dit vind ik zelf ook enorm jammer en hopelijk schuift de markt hier ooit van weg (Wat steeds meer het geval lijkt te worden), maar om hier nu een game op af te rekenen vind ik niet kunnen. Als een game de nieuwste technieken en dergelijke wil gebruiken zijn nu eenmaal nieuwere en onnodig zwaardere versies van Windows en DX nodig.

Ik snap overigens niet dat iemand die zo loopt te hameren op de RAM dat zijn besturingssysteem gebruikt uberhaupt nog Windows gebruikt.

Pastichio Rocker
P'sies, ander besturingssyteem aanschaffen dus. Ga eens met je tijd mee, ouwe.

Klagen over een oude Windows en dat cheats ( cheats ) niet vlotjes ingevoerd kunnen worden.

Het moet niet gekker worden hier

avatar van Dutch-J3ff
Ik gok dat iedereen, bijna iedereen dit spel gespeeld heeft.
Alleen ik ben er beetje laat mee

Tja, Je kan lekker veel doen in de game en dat maakt het zo leuk.

Off-topic discussie verwijderd.

Xenomorph
De enige reden waarom ik dit spel aanvankelijk speelde was vanwege de schade die de auto's konden hebben. Zo realistisch! Maar nu heb ik de eigenschappen van 1 voertuig aangepast en de auto ongelofelijk zwaar gemaakt, zodat ik alles vernietig in mijn pad, geweldig.

Later ook de vehicle mods ontdekt.

avatar van markwiering
In Grand Theft Auto Vice City gaat alles lekker vlot. Ik kan een auto stelen, een politieachtervolging uitlokken, mensen aanrijden, stunten, missies doen, mezelf laten genezen door een dokter, in helikopters vliegen, in een watevliegtuig vliegen, in een boot varen, races doen, als politieagent criminelen vermoorden, in een ziekenwagen mensen naar het ziekenhuis brengen, in een taxi mensen naar hun bestemming brengen enzovoort.

In Grand Theft Auto IV is dat allemaal heel moeilijk of onmogelijk geworden. Een auto stelen is een enorm gedoe geworden. Een politieachtervolging is ineens heel naar geworden in plaats van leuk en spectaculair. Het aanrijden van mensen ziet er wel een stuk realistischer uit. Dat vind ik een lichtpuntje aan Grand Theft Auto IV. De missies slaan nergens meer op. Jezelf laten genezen door een dokter is volgens mij niet meer mogelijk (en als het kan, weet ik niet hoe). Iemand doodslaan is opeens een stuk moeilijker geworden.

Met het oog op de langverwachte nieuwe release ben ik hier weer eens aan begonnen, en ik moet zeggen dat dit toch ook wel een heel goed deel is. Mensen hebben soms bijna de neiging dit af te schilderen als matig maar dat is het naar mijn idee duidelijk niet. Het verhaal, de personages, en de uitwerking zijn veelal weer bijzonder geslaagd.

Vind dit tot nu toe hoe dan ook het beste wat er voor deze generatie op sandbox gebied is verschenen.

Grafisch kan het er ook allemaal nog erg goed mee door. Als 5 er ongeveer hetzelfde of zelfs iets beter uitziet zou dat eigenlijk al prima zijn.

Deze doet inderdaad af en toe wel wat grauw aan maar dat past dan ook wel weer uitstekend bij de algehele setting. En als je ziet met hoeveel oog voor detail dit eigenlijk allemaal is gemaakt mogen we toch in onze handjes wrijven wat betreft de aankomende nieuwe worp.

Als je dit deel alleen al ziet kan je naar mijn idee concluderen dat Rockstar gewoon een top ontwikkelaar is en 5 naar alle waarschijnlijkheid weer een prachtgame gaat zijn.

avatar van bvonk
Vind 4 ook nog steeds leuk, ben al een paar keer met lost en damned begonnen. Die lijkt wel leuke dingen toe te voegen maar er komt steeds weer iets tussen om hem verder te spelen. En met dit weer kom ik helemaal niet aan gamen toe. Ben toch van plan om de pc versie te komen van gta 5 dus heb nog wel even tijd,als hij al komt voor de pc.

avatar van wiiplayer
Dit is momenteel de meest gespeelde game op GM? Waarom?