Grand Theft Auto IV (2008)

Alternatieve titels: GTA IV | GTA 4

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Take-Two en Rockstar

Niko Bellic is een Oost-Europese immigrant die naar Liberty City komt in de hoop de American Dream te kunnen leven. Zijn enige kennis is zijn neef Roman, die hem een leven vol vrouwen en auto's heeft voorgespiegeld. De verhalen van Roman blijken echter leugens, en Niko zal zich op eigen kracht moeten zien op te werken in de onderwereld van Liberty City.

avatar van jerom1234
Nog 1 missie dus ik vind dat ik een review ga maken.

Gameplay: Toen ik het spel voor het eerst speelde kon ik niks, bij het autorijden raakte ik alleen bushokjes en bomen. Nu gaat het al wat beter raak ik alleen mensen .
Maar om eerlijk te zijn vind ik het fijn sturen.

Graphics: Over graphics valt niet veel te zeuren, het ziet er beter uit ten opzichte van vorige GTA's, maar het is niet heel meesterlijk.

Landschappen: De landschappen in GTA IV zijn het slechtst van de GTA's. Het is te eentonig: de eilanden zien er hetzelfde uit. Er is niks te doen. Wel vind ik die fabrieken opzich wel specialer.

Missies: De missies zijn wel heel leuk, zolang het maar niet gaat om barlange achtervolgingen, Levels waarin je van 1170 munitie naar 0 gaat en missies waarin de politie meteen achter je aankomt. Verder vond ik de missies meestal wel leuk. De bankoverval, Revenge en die Diamonds missie waren in mijn ogen het best.

Personages: Niko vond ik echt een onwijs cool personage. Ik vond zijn reacties soms gewoon genius. Roman, Little Jacob en Brucie vond ikzelf ook een paar van mijn favorieten. Er zijn ook irritante personages als Vlad, Dimitri en die kantoordude

Resultaat:

4,33

4,33 en je geeft een 5, seems legit

Hij moet wel op 1 blijven staan in mijn top 10

PriestMaiden
GTA 4 is één van mijn favoriete spelletjes maar het enige nadeel aan dit spel is: de flikken. In de vroegere GTA's kon je meer de crimineel uithangen. In deze GTA reeks (ook de uitbreidingen) moet je nog maar een random persoon op straat een messteek geven en 9/10 krijg je al een ster. Ook dat ontsnappen lijkt wat op Need for Speed Most Wanted (bijv.), dat is ook een nadeel.
De personages zijn soms grappig maar dit is zowat de Russische GTA3. Ik mis personages die bijv. Vice City en San Andreas hadden.
De missies zijn wel leuk maar niet zo moeilijk en variabel als bijv. Vice City en San Andreas missies hebben.
Het rondcruisen is wel de max en heb na twee jaar nog altijd die gps nodig .
De radiostations zijn ook wat minder. De rockradio 'Liberty Rock' is goed. De hip hop zender trekt op niet veel. Wel leuk dat er old school hardcore/punk te horen valt.

Resultaat:
Missies:4
Personages 3
Gameplay 4,5
Graphics 5
Landschappen 4 (liever LA dan NY)
Plezier: 5

spelfreak
Ondertussen 15 uur ofzo bezig, en het blijft leuk en verslavend. Ondertussen al naar het 3de eiland gegaan. Voor een sanbox game heeft het gelukkig wel weinig glitches, maar dat zou natuurlijk al lang gepatch zijn. Heb 1 glitch meegemaakt: Bij een race vloog ik een berg over en zou ik tegen een gebouw knallen, maar ging door het gebouw heen en verscheen weer een paar Km naar het westen, waardoor ik de race verloor, en brucie me dislikte op facebook

De keuzes die je ken maken blijven echter erg interessant , niet alle keuzes maar velen wel.

Hieronder wat voorbeelden (spoilers)

Francis doodmaken of zijn broer, ik heb gekozen voor de broer.

Nu sta ik voor een keuze om Playboy of Dwayne af te maken, ik wil geen van beiden vermoorden dus neem ik de telefoon maar niet op.

De keuzes zijn erg leuk en je weet niet wat de gevolgen zijn zo'n beetje, hopelijk komt er in deel 5 meer impact wat betreft keuzes maken

avatar van dr channard
Wat gebeurt er eigenlijk als je Dwayne vermoordt? Ik dood altijd Playboy dan krijg ik zijn huis. Ik vond dat ook een enorme niggerloser

Waarom zou je die Playboy niet willen vermoorden?

Wat er gebeurt als je dat niet doet had ik zelf toendertijd op Google opgezocht maar ben het alweer vergeten. Zou je misschien ook kunnen doen.

Zat er nog even aan te denken om het voor je te doen maar dat zou te gortig worden.

avatar van wiiplayer
Als je Dwayne vermoord krijg je geld maar veel belangrijker nog; je hoeft die depressieve neger niet als vriend te onderhouden.

wiiplayer schreef:
je hoeft die depressieve neger niet als vriend te onderhouden.

avatar van dr channard
Dan heb ik liever het huis

avatar van Ageingrebel
wiiplayer schreef:

Hoef je toch sowieso niet te doen? Help Dwayne en je krijgt een zalige penthouse. Daarna negeer je die depressieve neger toch gewoon?

avatar van Martijn
Die belletjes elke keer zijn zowieso irritant, ze kwamen altijd op het verkeerde moment bij mij dus ik heb niet veel vriendschappen bijgehouden.

spelfreak
Het blijft een verslaven spelletje hoor. Ondertussen ben ik bij het gedeelte Dat roman gekidnapped is (of was, want heb hem ondertussen gered)

Wat ik idd wel merk is, nu ik de meeste mensen ontmoet heb, heb je zoveel vrienden waarmee je moet uitgaan (Roman, Lj,Brucie,..) en dan ook nog superveel missie's dat ik vrienden niet echt bijhoud.

Er is tot nu toe een ding in het spel dat me een beetje dwarszit, op het begin wil Niko niemand
vermoorden dan vermoord hij een persoon, en dan heeft hij er geen probleem meer mee als hij iemand exuteerd. Ik vond (Of vind) dat ze hier een beetje een uitgebreider verhaaldeel van mochten maken.

Online is wel cool!

wiiplayer schreef:

Als je de game echt moeilijk vindt, dan kan Dwayne nog wel van pas komen. Je kan met een belletje naar hem geloof ik wat back-up krijgen tijdens vuurgevechten. (busje met een aantal "gangsters" geloof ik)

Nou nou, de keuzes hebben ook niet veel impact op het spel he ..Ik moet dus kiezen tussen veel geld (wat ik al heb, weet niet eens wat ik ermee moet zelfs) en een penthouse, plus ik ben van een Bipolaire neger af of ik ben van Playboy X af met zn loser gedrag.. interessant.

Ik vraag me vaak af wat nou als ik Francis had vermoord ipv zijn broer.. xD

avatar van Tsjo-Wi
Niet dat ik me kan voorstellen dat iemand deze game nog niet gespeeld heeft maar ik zou toch een beetje oppassen met je spoilers

SouthParkFan
Tsjo-Wi schreef:

Ikke niet

avatar van 3bdelilah
Vond die vriendschappen onderhouden echt drie keer niks, als je vrienden wilt ontmoeten moet je dat lekker buiten in het echte leven doen.

En @koning-phong, ik zie dat je inmiddels ruim 300 berichten hebt en je weet nog steeds niet hoe je die spoiler tags gebruikt? Je hebt 't niet voor me verpest of zo maar ik heb echt een zware hekel aan mensen zoals jij.

avatar van Dragonslayer
Ik heb hem gister voor het eerst uitgespeeld terwijl ik hem al sinds de release in bezit heb. De reden is dat ik meerdere malen opnieuw moest beginnen omdat m'n pc gereset moest worden. Ik herinner me nu ook weer waarom ik er nooit de moeite meer voor had gedaan. GTA SA is en blijft nog altijd het beste spel ooit gespeeld. Maar toen GTA IV kwam was ik toch erg teleurgesteld, ik had torenhoge verwachtingen. Dan nu de dingen waar ik zo van baal:

- Het spel voelt erg sfeerloos aan t.o.v. GTA SA. Kan niet echt uitleggen hoe dat komt.
- Grafisch ziet dit er top uit, maar de omgevingen zijn veel te donker. Ook is alles zo grijsachtig. Dit is waarschijnlijk een reden waarom de sfeer wat minder is.
- Het spel zit vol met irritante schreeuwerige personages zoals Roman, brucie, playboy x. In gta sa had je echt leuke personages zoals Big smoke, Ryder, Woozie, the Truth, Catalina enz. Alleen Little Jacob vond ik leuk.
- Niko Bellic is een ontzettend saai hoofdpersonage. Echt helemaal niks interesseert hem. Echt alles gaat hem alleen maar om geld.
- Besturing is niet fijn. Zowel het lopen als het rijden. Motoren zijn ook erg rottig.
- Slechte port.
- Het hoge realisme maakt het spel niet leuker. Je gaat snel dood, politie is moeilijk te verslaan auto's jatten duurt lang.
- Als je een missie faalt moet je vaak verschrikkelijk lange stukken overnieuw doen.
- Missie's zijn niet gevarieerd. Het is elke keer 'rij daar naar toe en knal dat groepje mensen neer'.
- De 100% lijst is saai en ook erg ongevarieerd. 100 tags, 50 snapshots, 50 horse shoe's en 50 oysters zijn nu 200 duiven geworden. Most wanted, Vigilante, assassinations en drug delivery zijn bijna zo goed als hetzelfde idee. En anders dan nog 15 ongevarieerde races is er niet veel meer. Het zijn bijna allemaal dingen die je in de storyline al eens gedaan hebt.
- Keuzes maken in de storyline vond ik niet leuk. Dat hoort in Fallout en niet in GTA.
- Weinig cheats om lol mee te hebben. (dus niet om het spel makkelijker te maken)
- Lastige installatie, multiplayer werkende krijgen is een hele klus (moet je een acc van gfwl hebben, een acc van social club, moet je die dingen koppelen enz.)
- Auto's kun je niet meer pimpen, bovendien kun je auto's niet meer opslaan in garages. Alleen maar 3 parkeerplaatsen.

Ik snap gewoon niet waarom dit spel zulke hoge waarderingen krijgt.

avatar van bvonk
@Dragonslayer
Ik had juist weinig met de sfeer van GTA SA, smaken verschillen. Het is inderdaad niet de beste port voor de PC maar ik heb nooit echt problemen gehad. Voor mij was GTA4 juiste een verademing t.o.v. GTA SA en misschien waren mijn verwachtingen voor GTA 4 dus niet zo hoog als bij velen andere.

Heb geen zin om op alles te reageren maar sommige punten vind ik juist plus punten. Zoals hoe het spel er uit ziet, het rijden en het "realisme" in het spel.

@ Dragonslayer.

1. Sfeerloos? Ik kan me er iets bij bedenken, omdat IV niet echt een thema heeft, zoals VC of SA hadden. Maar ik vond de sfeer helemaal zo beroerd niet.
2. Grafisch is de game top, inderdaad.
3. Elke GTA heeft veel schreeuwerige games. Dat was in de voorgangers echt niet anders. Ik vind dat schreeuwerige overigens nog best meevallen. En Bruce is natuurlijk hilarisch.
4. Dat van Nico is niet waar. Hij geeft om status ja, maar familie is ook alles voor hem. Zie zijn relatie met zijn neef Roman, tevens een goede vriend van hem.
5. Geen idee hoe de PC besturing is, maar GTA is natuurlijk veel prettiger spelen op console, als je kijkt naar voertuigen besturen of een richting in rennen. En dat werkt echt prima.
6. Of de port slecht is weet ik niet, ik had hem op Xbox.
7. Realisme maakte de games juist leuker. Je kon nu de politie fatsoenlijker kwijtraken, maar je moet wel uit blijven kijken met bv autorijden, want je knalt zo door een voorruit. Mij beviel dat juist goed. Dat hele neppe zoals bv in Saints Row games vind ik juist vreselijk.
8. Helemaal eens. Vrij storend dat een missie geen savepoints kent. Heb vrij vaak zitten vloeken uit irritatie.
9. Ook eens. Missies zijn vrij eentonig (Ik raad je de aanvulling Gay Tony aan, enorm over de top gaande, diverse missies).
10. Ik speel de game niet uit voor 100%, dus geen idee.
11. Waarom is een keuze maken niet leuk? Jij klaagt nota bene dat de game niet divers is. Dan is het toch leuk een keuze te maken op sommige momenten? Geeft de game ook replay waarde.
12. Cheats zijn nooit leuk.
13. Geen idee, Xbox kent geen installatie.
14. Wat maakt het uit waar je een auto bewaard? Garage of eigen parkeerplaats...en pimpen is vervelend, dat hoort ook niet in GTA.

Ik heb wat vraagjes (Spoiler )

Ik heb gekozen om aan het eind van de storyline Dimitri af te maken waardoor Pegorino zo kwaad werd, als ik die deal nou wel ging maken namens Pegorino, had Kate zeker nog geleefd??

Ajax&Litmanen1

Replay waarde?? doordat je eigen keuzes ken maken? Ik begin me af te vragen hoeveel impact je eigen keuzes hebben eerlijk gezegd..waar zijn de keuzes op gebasseerd, simpelweg een keuze maken?? , het heeft geen effect op de storyline toch dus wat heeft het voor nut.

Beantwoord mijn vraag hierboven eens dan kunnen we zien of ik het mis heb..maar replay waarde? lijkt me een groot woord.

avatar van jerom1234
Als je de deal doet dan sterft Roman

Ooh oke.. misschien heeft de game nu dan wel een beetje Replay waarde maar alsnog ben ik er wel met Dragonslayer eens..de enige GTA game die 100 procent replay waarde verdiende was GTA SA

koning-phong schreef:
Ajax&Litmanen1

Bepaalde keuzes zorgen voor een ander verloop van de verhaallijn. Dus dan heb je replaywaarde, want velen willen alles zien en meemaken.

Dit is overigens niet nieuws, dit zat zelfs al ik bv GTA 2, waarbij je bendes voor je kon winnen of tegen je kon krijgen door bepaalde missies te doen.

avatar van Dragonslayer

Hier ben ik het mee eens. De keuzes die je moet maken hebben weinig impact en effect op de storyline. Meestal kon je kiezen uit 2 dingen waarbij de ene keuze een iets gunstiger effect heeft. Hierdoor kreeg ik steeds de neiging om op te gaan zoeken welke ik het beste kon maken. Keuzes maken hoort in Fallout, daar heeft het een enorme toegevoegde waarde.

Dan nog over het realisme, ik vond bijvoorbeeld dat dingen zoals vriendschappen onderhouden er niet in hadden hoeven zitten. Na een keertje gebowld en gedart te hebben heb je dat toch wel gezien. Ook heb ik het vermoeden dat de focus op de realisme ervoor gezorgd heeft dat elke missie uit schieten en rijden bestaat. Inbreken bij een legerbasis of hydra's stelen (gta sa) is natuurlijk niet realistisch en kan dus niet meer in GTA.

Maar het grootste probleem was voor mij de eentonigheid. GTA SA was alles behalve eentonig. Daar moest je elke missie wel weer iets nieuws doen. Ook had elke stad daar een andere sfeer. Ook waren er buiten de storyline om heel veel verschillende dingen te doen. In GTA IV alleen maar dingen zoals most wanted, vigilante, drug deliveries die allemaal op hetzelfde neerkwamen. Hierdoor verliest ook de free roaming zijn waarde.