Giana Sisters DS (2009)

Nintendo DS

Ontwikkeld door Spellbound
Uitgegeven door dtp

De Giana Sisters keren na 22 jaar terug en maken hun rentree op de Nintendo DS. Het origineel, The Great Giana Sisters, stamt uit 1987 en draaide om het zo snel mogelijke rennen en springen over obstakels en diepe afgronden. buiten de uiterlijke opknapbeurt zijn er ook extra levels en puzzels aanwezig en is een van de zusjes, Maria, vervangen geworden door Punk Giana. Giana Sisters DS bevat in totaal meer dan tachtig levels, waarbij de klassieke besturing aan de mogelijkheden van de Nintendo DS zijn aangepast. Zo bestuur je The Great Giana Sisters nu met de stylus en microfoon.

Na 22 jaar zijn het gewoon kinderen geworden. Vroeger waren het nog chicks. Vroeger was alles beter.

avatar van frodok
Dat hier nog niemand uberhaupt voor gestemd heeft!
Fijn spelletje dit, niet te moeilijk, wel lekker groot. Ik heb er heerlijk van genoten!

Ik ben deze nevenbij aan het spelen, als klein tussenhapje af en toe een leveltje. Daarvoor is het perfect geschikt, maar de vergelijking die voor de hand ligt, namelijk met de Mario games verliest deze op bijna alle vlakken. Dit is een enorm makkelijk spel met heel weinig variatie in spel-elementen, ik ben nu in level 63 van de 80 en er zijn geen elementen bijgekomen sinds level 5 of zo. Waarom ik het wel speel is om bovengenoemd gegeven, het is heel makkelijk op te pakken en voor een minuut of 5 te spelen, want de belangrijkste overeenkomst met Mario maakt dit wel speelbaar: de controls zijn super-precies en dat is essentieel voor een platformer.

Oh wacht...dit is gewoon een port van het originele Mario-rip-off spel van de C64 destijds! Ik dacht dat we hier te maken hadden met het superieure 'Twisted Dreams' - maar die is natuurlijk van een paar jaar later. Daar had ik even niet aan gedacht. (had net even op youtube wat gameplay opgezocht). Het was destijds wel grappig (ik had er een kopie'tje van op tape) aangezien het buiten misschien Wonderboy (de originele) zowat het enige platform spel was dat op Mario leek. Toen leuk om te spelen omdat je geen Nintendo had (of ik althans niet) - maar ik zie me het nu dus echt niet meer in huis halen. Zeker niet vanwege de overdaad aan 2D Mario's en Mariomakers.

Sinner schreef:
Nee, dit is geen port van het origineel. Dit is een eigen DS versie. Je kunt wel als bonus level heel op het einde het oorspronkelijk game vrijspelen, maar het hoofdspel is een ander.

Grovonion schreef:

Ok. Maar het is dus wel op het originele spel gebaseerd, en dus niet de 'Twisted Dreams' reboot van enkele jaren later. Dus gewoon een goedkoop Mario kloontje. Zo dus. In ieder geval niet iets waar ik warm voor loop.

Sinner schreef:
In ieder geval niet iets waar ik warm voor loop.
Eerst proberen dan oordelen zou ik zeggen. Het spel heeft zeker zijn charmes.

Grovonion schreef:
Eerst proberen dan oordelen zou ik zeggen. Het spel heeft zeker zijn charmes.

Zal best. Maar dan besteed ik mijn geld toch liever eerst aan een reeks games die op mijn wishlist staan. Daar valt deze nou niet meteen onder. Overigens ben ik nog wel even bezig met die laatste haul dus...

Giana Sisters blijft legendarisch. Uiteraard een Mario rip off maar heeft daardoor nu ook een soort van cult status. De C64 versie staat volgens mij in de top 10 van best c64 games of all time en de Amiga versie is legendarisch omdat deze vrijwel direct na release uit de schappen werd gehaald dankzij druk van Nintendo.
Originele kopieën van de Amiga versie zijn dan ook onbetaalbaar geworden. Een sealed versie staat bijv voor 6000 eur op eBay. Een versie zonder doos, maar wel de floppy + handleiding moet al 800 eur opleveren. Nu is eBay wat evil als het om prijzen gaat maar het geeft een indicatie.

Deze DS versie nooit gespeeld, maar eens doen!

voor deze DS versie vragen ze ook al 25€ +

Sinner schreef:
Helemaal mee eens hoor, ik had hem liggen en had toevallig zin om deze even te testen, toen bleek dat het wel lekker vlot wegspeelt heb ik dan maar besloten het verder proberen uit te spelen.

In de tussentijd bij de laatste levels geraakt en hier is de moeilijkheidsgraad behoorlijk de hoogte in geschroefd.

voor deze DS versie vragen ze ook al 25€ +

Dat zag ik ook idd, maar ik vond hem ergens voor 12 eur, wel op een wat vage site. Toch maar besteld, ben benieuwd

In januari 2e hands op de kop getikt en nu een half jaar later uitgespeeld, leuke platformer hoor en naar het einde toe best pittig af en toe. Overall gezien wel eenvoudig, ook omdat je heel snel extra levens vergaart.
Classic levels nog niet geulockt, maar het andere doel, de highscore van de vorige eigenaar ‘Iris’ verbreken, is wel gelukt!