menu

Rush 2: Extreme Racing USA (1998)

mijn stem
3,62 (8)
8 stemmen

Nintendo 64
Racing
single player / multi player

Ontwikkeld door Midway
Uitgegeven door Midway

Race met je auto naar keuze door vele herkenbare grote Amerikaanse steden waaronder San Francisco, New York en Los Angeles.

zoeken in:
avatar van Mega Man
4,5
Iedere gamer die beschikt over een N64, en een fan is van arcade racers, moet deze game een keer gespeeld hebben. Mijn eerste kennismaking met het fenomeen Rush. Nu ik er zo aan terug denk heb ik zeker hele mooie herinneringen overgehouden aan Rush 2. De circuits waren vele malen groter dan in menig race spel en de schansen, shortcuts en heftige Drum beats maakten deze game meer dan spectaculair. Helaas bleef Rush 2 een ondergewardeerd spel waarbij er net zoveel mensen bij waren die dit spel niks vonden als mensen die er gek op waren. Ik behoor tot de laatste catagorie.

Samen met m'n broertje en/of vrienden uit de buurt hielden we races door de memorabele circuits in Rush 2. Het grote New York Downtown met z'n subways, havens en de grote jump waarbij je tussen de Twin Towers door zoeft. Hawai was ook een leuk circuit met als shortcut een weggetje door een maisveld die uitkwam bij een stadion. Ook de tussenweg die leide naar een compleet vliegveld, twee vliegdekschepen en een strand met surfplanken en handdoeken was erg memorabel. Om over de vulkaan grot maar te zwijgen.

Nog een memorabel circuit was die van Alcatraz. De enige baan die in San Francisco ligt en waar de vorige Rush zich afspeelde. De vette loopings en jumps over de gevangenissen heen compleet met gejuich en geklap veroorzaakte een ware adrenaline in dit toch al heftige racespel. New York Uptown, met z'n hoge helligen en scherpe bochten, was ook wel een mooi maar moeilijk circuit. Nog een hoogtepunt was Las Vegas waar je langs de kant van de weg de bekende kunstwerken ziet zoals die pyramide en de kopie van de eifeltoren. De shortcut door het casino was leuk bedacht.

Mijn oudere broer raakte verslaafd aan Rush 2 dankzij het geweldige Stunt parcour. Een gigantische arena met allerlei schansen, half-pipes en andere voorwerpen om je de lucht in te laten slingeren. Je kon punten verdienen door zo lang mogelijk in de lucht te blijven, meerdere keren je auto te laten spinnen of andere capriolen uit te halen met je wagen. Vaak gebruikten we ook wat cheats waaronder die van Invincibility, Super Speed en Chronometer aan/uit.

Vooral de Speed cheat was echt een uitkomst in de Stunt arena. Een wagen zoals de Rocket car, die van zichzelf al keihard kon rijden, kon nu absurde snelheden bereiken. Het was zelfs mogelijk om met deze wagen zo hard over de paarse Half-pipe heen te racen en zo buiten het level te belanden. Het enige kleine minpunt aan de Stunt arena was het rotsachtige gedeelte, onder de eerste etage, waar je heel moeilijk uit kon komen.

Het spel kon mij eindeloos lang boeien door de grootse circuits met veel geheime shortcuts en andere items. Met items bedoel ik de gouden sleutels en Mountain Dew blikjes die je door de levels kon vinden. Vaak heel goed verstopt en alleen bereikbaar via een bepaalde jump vanaf een gebouw of schans. Door alle sleutels te verzamelen kreeg je geheime auto's er bij waaronder de Hot Rod en een Taxi. De Mountain Dew blikjes waren er voor om in ieder level de Mountain Dew wagen te ontgrendelen. Elk circuit bevatte vier van de blikjes die waren verspreid over het circuit.

De muziek in het spel was in Rush 2 drastisch veranderd ten opzichte van San Francisco Rush. In deel 2 wordt je verwelkomt met zware drum beats zoals de nummers "14DABOYZ" en "TINKLETOON" die ook wat speelse deuntjes bevatten. Het nummer "AMIGA ISH" had wel iets weg van een de muziek uit de film Beverly Hills Cop. Typisch jaren 80 dus. De toepasselijke track "Drumshula" met trommels en andere beats was te horen in het exotische Hawai die ik al eerder heb besproken.

Verder had je een ruim scala aan auto's die varïeerden van sportwagens tot kleine busjes. Allemaal konden ze worden aangepast doormiddel van het veranderen van de kleur (bumper, zijkant en bovenkant van de auto), het type velgen, de motor en zelfs de claxon. Een vroege vorm van het customizen (oftewel pimpen) wat in de arcade racers van de later jaren zo populair werd. Opzich wel handig dat in Rush 2 alle auto's in hun aangepaste vorm werden opgeslagen op jouw profiel. In multiplayer kon iedere speler dus racen met zijn of haar versie van een bepaalde auto.

Jaren later besloot ik nog eens San Francisco Rush aan te schaffen. Het probeel wat dan ontstaat, wat altijd gebeurt wanneer je eerst het vervolg koopt, is dat het allemaal wat minder is. Minder auto's, minder circuits...enz. SF Rush had wel zo zijn eigen stijl en sfeer en speelde enkel af in San Francisco compleet met stijle hellingen, vliegvelden en trams. Maar ook SF Rush blijft een m'n geheugen staan als één van de memorabelste arcade racers. Zo ook het derde deel genaamd San Francisco Rush 2049 die een stuk mooier was dan SF Rush en Rush 2.

Rush 2049 bevatte naast de unieke Sci-Fi sfeer, ook duidelijke verbeteringen in geluidseffecten en grafische vertoningen. Soms zit ik echt te twijfelen welk Rush deel nou echt de beste is in de reeks. Rush 2 of Rush 2049. Het meest recente deel, LA Rush genaamd, zal het zeker niet zijn. Waarom ze deze free-roaming racegame in R&B stijl (uiteraard ook pimpen) nou Rush hebben genoemd blijft voor mij een groot raadsel. Ergens hoop ik stiekem dat Midway deze fantastische serie nog eens terug brengt in de vorm van een authentieke arcade racer compleet met Stunt tracks en al. punten scoren in een gigantische arena zoals bij Rush 2 en Rush 2049...en dan online! Zou heel mooi zijn.

Vergelijkbare titels in dit genre waren er indertijd genoeg op de N64. Cruise 'n World, Cruise 'n USA, Beetle Adventure Racing, Extreme-G Racing en natuurlijk F-Zero X. Helaas is het goeie oude arcade-racing genre een beetje uitgestorven. Tegenwoordig vallen games als NFS of Burnout ook onder dit genre. Waar is die tijd gebleven waar arcade racers nog lekker simpel waren zonder die free-roaming, R&B en pimp gedoe er bij. Je hebt dan nog wel de Sci-Fi arcade racers zoals F-Zero GX, Wipeout en Extreme-G 3 maar die zijn toch niet helemaal hetzelfde als games zoals Rush en Cruise 'n.

Als een geschenk uit de hemel kwam daar dan eindelijk Excite Truck voor de Wii. Persoonlijk de beste arcade racer ever met nog heftigere jumps als destijds in de Rush delen. Awesome!!! Tot slot is Midway op dit moment nog bezig met een Cruise 'n game voor de Wii. Een vervolg op Cruise 'm World/USA op de N64. Deze twee games heb ik nooit gespeeld maar alles wat te maken heeft met de term "arcade racing" (in de klassieke vorm uiteraard) vind ik zeker wel interesant. Hopelijk brengt de Wii dit verloren genre weer een beetje terug. Want vergelijken met de N64 was het maar dun bezaaid met arcade racers op de Cube.

Rush 2: Extreme Racing USA: Een meesterlijk racespel met talloze heftige jumps, loopings, verborgen auto's, groots opgezette circuits met heel veel shortcuts, sfeevolle drum beats, een Stunt track en de optie om de auto's te customizen en levels een beetje aan te passen op het gebied van windkracht en aanwezigheid van mist. Een klassieke en pure vorm van Acrade Racing en zeker een must-have voor de fans. Of dat nou de stranden van Hawai zijn, de cellen in Alacatraz of de ondergondse subways in NY Downtown. Een heel vet spel!

4,0
neo (crew)
Ind erdaad een erg leuke arcade game. Alleen de futuristische opvolger was stukken minder. Naast Beetle Run (de mooiste en degene met de grootste tracks) was Rush 2 en F Zero X het beste op het race gebied. Die spiegelmode was ook erg fijn. 4 sterren

avatar van Mega Man
4,5
neo schreef:
Ind erdaad een erg leuke arcade game. Alleen de futuristische opvolger was stukken minder. Naast Beetle Run (de mooiste en degene met de grootste tracks) was Rush 2 en F Zero X het beste op het race gebied. Die spiegelmode was ook erg fijn. 4 sterren


Ik heb Beetle Adventure Racing ook maar de tracks zijn niet groter dan sommige circuits van Rush. NY Downtown is echt een heel groot parcour en je bent wel even onderweg. Beetle Adventure Racing heeft overigens ook vrij lange tracks. SF Rush 2049 is grafisch één van de mooiste N64 racers en wordt in het algemeen als één betere gezien in de serie. Ik vind hem sowieso leuker dan de eerste SF Rush.

Of hij beter is dan Rush 2...geen idee. Beide games bevatten veel extra's, lange banen en aardig wat wagens. Naar mijn idee had Rush 2 nog meer van dit maar dat kan misschien komen omdat ik Rush 2049 nooit heb uitgespeeld. Nieuw in de Rush serie was de Battle mode in 2049. Echt geniaal met meerdere spelers. Jammer dat de Stunt arena in 2049 simpeler en kleiner was dan het gigantische level in Rush 2.

4,0
neo (crew)
Rush 2049 heb ik 5 minuten geprobeerd en er toen mee gekapt. Hou er niet zo van als een race game ineens futuristisch wordt. Zou hetzelfde zijn als een nieuwe F Zero X maken met normale banen en auto's.

avatar van Mega Man
4,5
Ok ik zal niet meer quoten. Ergens heb je wel gelijk want wanneer een arcade racer als Rush de overstap maakt naar een meer futuristische sfeer, raak je al gauw de charmes kwijt van de originele delen. Ik zie Excite Truck ook liever zo met trucks over landschappen in plaats van speeders op verschillende planeten. Al schijnt het allerlaatste level van Excite Truck wel iets futuristisch te hebben. Any way, games als Wipeout, F-Zero of Extreme-G mogen lekker in een futuristisch jasje blijven wat mij betreft. Voor de rest zeg ik ook, er moet een verschil blijven in de arcade-racing wereld.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:52 uur

geplaatst: vandaag om 04:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.