Medal of Honor: Frontline (2002)

Nintendo GameCube / PlayStation 2 / Xbox / PlayStation 3

Ontwikkeld door Electronic Arts

Na de vorige aflevering van de Medal of Honor serie keert luitenant Patterson terug. Door gebruik te maken van de verwarring die door Operation Market Garden wordt veroorzaakt, infiltreert hij de Duitse frontlinie om de HO-IX vliegende vleugel te stelen. Dit is een expirimenteel nazi-wapen, dat zo krachtig is dat het tij kan doen keren in de Tweede Wereldoorlog.

Tip voor jou en vele anderen: gamefaqs.com. Staan talloze walktroughs op voor als je het echt niet meer weet. Of anders bij YouTube Medal of Honor Frontline walktrough intypen. Misschien staat er wel een video van tussen.

avatar van ps3me
Dat is wel een goede, ik denk dat ik die ook maar eens ga gebruiken.

avatar van ps3me
Ik zal, na wat lovende woorden maar is een recensie schrijven over deze goede game.

Het spel speelt zich in veel verschillende gebieden af namelijk: het strand van Normandië ( Omaha Beach ), Een paar dorpjes in Frankrijk, een grotere stad. Maar ook Nederland ( jaja! ) en dan dus Nijmegen, Arnhem en wat platteland stukken.
Het verhaal is gewoon een paar grote missie's van de geallieerden naspelen met jou character. Bijvoorbeeld: Operation Market Garden.
Omaha Beach etc. etc.
De missies in Nederland vond ik het leukst om te spelen, de steegjes, de mensen in de huizen die echt Nederlands praten. Dat vond ik echt geweldig!

De graphics vond ik best wel goed voor een spel uit 2002!
En de nazi's vlogen niet 3 meter achteruit als je er één neerschoot.
Het enige wat ik wat minder vond is dat de omgeving niet, zoals tegenwoordig, in jouw voordeel gebruikt kan worden. Natuurlijk kan je wel dekking zoeken achter een muur, auto, tank etc. Maar bijvoorbeeld verstoppen en vijanden belagen, dat kan dus weer niet. Maar ja, het spel is inmiddels al wel weer bijna 7 jaar oud.

Zelf vind ik dit eigenlijk de 1 na beste MoH game die er is. De besturing op de PS2 liep lekker, de graphics waren in mijn opzicht best goed en ik heb met dit spel wel een week of 2 vooruit gekund.
Gewoon af en toe een missie, want als je dit spel als hardcore gamer gaat spelen en het van s'ochtends vroeg tot s'avonds laat gaat spelen... dan is de lol er al snel van af en heb je het spel al veel te snel uitgespeeld. Dan denk ik aan ongeveer 15 uur gameplay.
Dus dit spel is zelfs nu nog voor iedereen geschikt die eens even lekker een goede WO II game wilt spelen. Alleen kan je dit spel niet vergelijken met Call of Duty: World at War..

Kort samengevat: goede graphics voor die tijd, lekkere besturing op de PS2 en een geweldig goede game. 4.0**** ( 8.5)

avatar van lennonlover
Het spel dat duidelijk veel mosterd was gaan halen bij Saving Private Ryan. Prachtig spel nooit vervelend. 5*

neo (crew)
De Medal of Honor reeks intrigeert mij. Een kleine twee jaar geleden heb ik voor het eerst kortstondig kennis gemaakt met de reeks door het uitproberen van Allied Assault op de pc. Vanwege problemen met de besturingsinstellingen ben ik ergens in de eerste missie al afgehaakt. Zonde, maar dat de vrij identieke Frontline op de Gamecube afgelopen november insloeg als een bom staat vast. Een Tweede Wereldoorlog shooter naar recente standaarden was mij nog geheel onbekend, laat staan gewoon een shooter. Wolvenstein 3d behoort tot vroegere 'wapenfeiten'. De laatste shooter die indruk maakte was Perfect Dark, waarna er wat onwetende, gameloze jaren volgde.

Die eerste missie, Ohama Beach, is enorm indrukwekkend. Het gevoel bij zo'n missie is onbeschrijfelijk; hoe je midden in de chaos terecht komt en de salvo's je om te oren vliegen. Allied Assault begint met wat in Frontline level 2 is om wat later Ohama beach te introduceren. Het argument was om de spanning op te bouwen tot een gedegen climax. Een goed argument, maar wat mij betreft is er geen beter level om gelijk midden in de oorlogsfeer terecht te komen.

Vervolgens val je in de volgende levels van het ene avontuur in het andere. Sommige zijn iets interessanter als de andere, maar de algehele ervaring is geweldig. Het vereist meestal wat schakelaars overhalen en wat documenten vinden, wat op zich niet al te moeilijk is. De vijanden kunnen daarentegen het soms nog best lastig maken.

De muziek van Michael Giacchino is ook van hoog niveau. Al bekend met zijn muziek van de reeks bevat deze enkele prachtige stukken voor koor en boy soprano. Vooral in het Nederlandse level Rough Landing roept het koor, boy soprano en orkest zo'n droevige sfeer op dat het spelen ervan met een brok in de keel gebeurt. Ook een geheel nieuwe ervaring. Het zou ontwikkelaars sieren om eens een Tweede Wereld oorlogsgame te creëren waarbij het psychische leed echt doordringt tot de speler. Het zijn nu toch vooral de plezierige, avontuurlijke gevoelens die de overhand hebben. Er was wel, nog vrij recentelijk, spraken van een bepaalde game die hier wat meer mee deed.

Op bepaalde vlakken is Frontline echter niet helemaal in orde. Er vallen meer dan genoeg bugs te ontdekken; soldaten die in muren blijven hangen zijn geen uitzondering. De framerate is soms wat minder soepel. Vreemd genoeg zelfs op momenten dat een compleet stille en lege omgeving wordt doorkruist. Maar het minst soepele van het spel is nog wel de wat houterige besturing. Het afvuren van salvo's en rennen is geen erg handige combinatie in de game. Waar dit normaal een kritische noot is die erg zwaar weegt en de ervaring bederft, is het hier van enige, maar verwaarloosbare irritatie. Datzelfde geldt voor de vrij matige AI van de vijanden. Of wat te denken van een vreemd werkende sluipschutterswapen; andere normale wapens konden zelfs nog verder inzoomen dan dit wapen. De graphics zijn dan wel verouderd, maar het deert mij niet.

Nog voor het uitspelen van Frontline had ik mij al gefocust op het aanschaffen van alle andere WOII shooters vanwege de enorme indruk die het op mij maakte. Rising Sun was al even geweldig en bood bovendien eindelijk de mogelijkheid echt als sluipschutter te werk te kunnen gaan. En vervolgens wist European Assault een tevens intensere ervaring op te leveren, maar vooral een slimmere AI en vloeiende besturing. Ook heeft EA geluisterd naar de liefhebbers en is het iets minder linear en is er binnen de levels meer bewegingsvrijheid. Feit is dat die twee andere titels een flink op een boel vlakken flink verbeterd zijn, maar het aantal missies flink is gedaald. En dat is spitjig, hoe goed die levels ook stuk voor stuk zijn. En daardoor acht ik deze (nog, maar dat kan veranderen) als iets mindere games. Het is nogal een verschil; 9 Rising levels tegenover of 19 Frontline levels. Tevens zijn er dan nog twee Call of Duty games; Big Red One en Finest Hour op de Gamecube. Deze reeks schijnt volgens vele de kwaliteit van de Medal of Honor reeks voorbij te zijn gegaan, waarvoor Medal ooit de standaard was. Er zijn overigens wel meer concurrenten op de markt verschenen. Big Red One neigt, vooral door toch weer wat meer levels, naar een perfecte game. Alles er aan is perfect, van de besturing, het geluid tot aan de gehele ervaring, was het niet dat het inbrengen van voertuigen voor enkele levels een behoorlijke domper is. Dan als laatste het Finest Hour; geweldige sfeer, prachtige levels... Maar nu is het het frustrerend, realistisch herladen wat de gameplay schaadt. Om geen kogel te verspillen kun je bij bepaalde niet automatisch wapens maar 1 kogel tegelijk laden om zo onnodige kogelverspilling tegen te gaan. Maar vaak staat de speler hierdoor voor een vijand en heeft de klik op de toets niet meteen het gewenste effect. Ook is er een soortgelijk probleem bij (semi) automatisch wapens.

Het is jammer dat er niet zoveel WOII shooters op de Gamecube te krijgen zijn, want het is dit genre waar ik nu al helemaal aan verzot ben. Of het nu deze game is of een andere, vele levels speel ik keer op keer weer. Frontline is een game met gebreken, maar als geheel een intense en unieke ervaring.

avatar van ps3me
verhoog mijn cijfer na mij te hebben bedacht hoeveel tijd ik hier wel niet in heb gestoken. wat mij betreft samen met MoH: rising sun de beste van de hele reeks.

avatar van gamer for life
een topper , 1 van de beste medal of honor's ooit gemaakt , grafics waren voor die tijd en op sommige vlakken nu zelfs , zeer goed en mooi afgewerkt . verhaal was niet echt geweldig , maar ook niet slecht . de missies zelf , en het ondercover gaan als duitser vondt ik echt leuk . en de laatste missie was wel moeilijk en kort , maar zeer vermakelijk

avatar van twinsen
Wat mij betreft de beste MOH tot dusver.Vooral omdat een groot gedeelte afspeelt in de operatie market garden.De muziek is echt meesterlijk graphics wat minder.Zitten wel een paar kleine bugs in maar zijn niet heel storend.

avatar van van duijn
Alles is gewoon goed aan dit spel. Heb alle lvl`s denk wel zo`n 10x gedaan minstens. Een topper, zeker voor die tijd een heerlijk spel!

avatar van Timmy757
Weet nog dat de map in Nederland heel cliché was... molens, blonde meisjes met vlechtjes . Wel toffe game!

Timmy757 schreef:

Hee, jij hebt ook een account op moviemeter

avatar van kaholiic
Wow, dat zie je niet vaak!

af en toe kom je er wel wat tegen

kaholiic schreef:
Wow, dat zie je niet vaak!

Ben hier nieuw

louisvf schreef:
af en toe kom je er wel wat tegen

Zeker, ik ben daar maar weer is een voorbeeld van

Hehe, ik had het natuurlijk over mezelf...

avatar van Juan2910
Goeie Medal of Honor, maar ik vind Medal of Honor Allied Assault toch iets beter..

Ik vond dit spel toedertijd prachtig. Vooral dat Omaha beach level uit Saving Private Ryan.
Ik ben nu echter dit spel aan het spelen op m'n ps3 die ik als bonus bij MoH kreeg.

Maar nou vraag ik jullie, was de originele PS2 versie ook al zo lelijk? Is de tijd echt zo snel gegaan dat de games nu echt zoeel beter en mooier zijn. Want de PS3 vesie is echt dikke ruk.
Terwijl ik zo'n mooie herinneringen ahd aan de PS2 versie. Ook dat brug veld in Nijmegen, geweldig gewoon, beste brug level in een oorlogsgame ooit naar mijn mening.

Btw de muziek is wel nog steeds hoogstaand. Geweldig om dat terug te horen. Herken het meteen die melodie in het startmenu.

avatar van Juan2910
Ik heb er echter geen last van, ik vind het beeld om eerlijk te zijn echt super (Voor een ps2 game) Speel je op een full HD tv? Misschien dat het probleem daar ligt, of misschien ben ikzelf te snel tevreden met een oude game

avatar van COD_PRO88
Dit is een van de weinige games die ik op de gamecube gespeeld heb maar wat vond ik deze game geweldig!!!!!!!!!!!!

avatar van Evil Eye
Ik heb de game eindelijk kunnen spelen toen ik hem gratis kreeg bij de nieuwe MoH.
En man, WAT een ervaring, echt een geweldige game.
Nooit eerder werd een WO2 sfeer zo goed neergezet in een game, en ik kan zelfs niet eens zoveel films opnoemen die me dit WO2 gevoel zo sterk gaven. De muziek, het tijdsbeeld, duitsers die duits praten (waardoor je ze nog meer gaat haten en ze nog meer wilt asskicken) en hollanders die nederlands praten.. alles klopt gewoon. Wat deze game geweldig maakt is dat je niet constant op het slagveld speelt, dus geen grootse veldslagen waar je strijdt samen met honderden kameraden. Behalve het eerste level, speelt de game zich altijd ver behind enemy lines af, waarin je in je eentje als een soort james bond door bezette gebieden struint en de duitsers bevecht. Hierdoor zie je bijv. typisch nederlandse dorpjes, landschappen, een typische duitse militaire haven... alles klopt, het voelt realistisch, en vooral de kleine stukjes waarin je undercover langs duitse soldaten loopt vond ik zeer geslaagd. Daarnaast natuurlijk de geweldige soundtrack, ook die heeft die typische wo2 feel en wat geeft het toch een kick wanneer dat evil klinkende nazi deuntje weer eens langskomt. Dit geeft het realistische gevoel achter de game toch een speels tintje mee.

Ik vind dit persoonlijk zoveel gaver dan de zoveelste wo2 shooter waarin je grote veldslagen naspeelt en honderden soldaten om je heen ziet rennen in een veld van explosies en tanks. Ook vecht je hier niet alleen tegen typische wehrmacht soldaten maar kan je ook duitse officieren afmaken, SS commandanten, de gestapo.. wat is er nou leuker dan zo'n hufter in zo'n typische lange leren jas te besluipen en met de kolf van je geweer hartstikke dood te slaan...?

5 sterren dus voor een game die niet perfect is, maar toch in mijn ogen niet beter had hoeven zijn

avatar van Boznaldo
Goed verwoord Evil Eye ik kan me er helemaal in vinden.
Ook ik heb me prima vermaakt met deze knaller van een game.
Voor die tijd zeker wel een must Play!

Dit is gewoon jeugdsentiment. Geweldige game. Keer of tien uitgespeeld. Erg vet dat hij bij de nieuwe MoH zat, die overigens ook wel leuk maar bizar kort was.

Momenteel ben ik deze dus nog maar een keer aan het uitspelen.

Die muziek alleen al.

Deze helemaal kapot gespeeld in mijn tienerjaren. En daarom dus terecht een plek in mijn top tien. Toen ik hem echter speelde als gratis toevoeging bij de één na laatste MoH viel me één ding op en dat waren vooral de overdreven neergaan animaties die zich opzichtig blijven herhalen. Toendertijd keek je daar makkelijk doorheen en ook waren in die tijd meerdere playthroughs een stuk minder ongewoon. En ergens mis ik dat wel, hoe dat toen ging. De wijze waarop dit soort games een verpletterende indruk konden maken, het is allemaal te gewoon geworden. Maar ach, zo gaan die dingen nou eenmaal, de wereld draait en staat niet stil.

Op bepaalde punten blijft deze game onsterfelijk maar ergens voelt het tegenwoordig eigenlijk ook best gedateerd aan. De algehele sfeer echter en met name de sublieme muzikale begeleiding blijven hoe dan ook onovertroffen. Die muziek ja, daar bleef je het bijna voor spelen. Die laatste MoH's mogen dan ook niet in de schaduw staan van dit. Misschien zou het ze goed doen als ze toch maar gewoon op het inmiddels enigszins afgezaagde WWII thema blijven voortborduren, met een dergelijke orkestratie erbij.

Ik lust in ieder geval nog best wat WWII, persoonlijk. Zeker met de mogelijkheden van nu, waarom niet. Al dat 'modern warfare' gedoe kennen we ook wel weer inmiddels.

Speelde dit eerst op de ps2, eerst de demo en toen keer op keer geleend van mijn beste maat. Uiteindelijk zelf aangeschaft op de Gamecube, de Cube ja, die mis ik ook. Nintendo heeft mij deze dagen helaas uit het oog verloren met al die overdreven gimmicks. Toen was het nog een gewone console die op een conventionele manier met de rest kon meedraaien. Dat mis ik ook wel, van Nintendo.

avatar van WeZet
Confusie schreef:

De nieuwe Battlefield (1) gaat terug naar WO1, een strijdtoneel wat nogtoe weinig belicht is in games, een uitzondering daargelaten. Ik denk dat het slechts een kwestie van tijd is voor we teruggaan naar het inderdaad enigzins afgezaagde WWII (maar er zijn nog ontelbaar veel onaangebroken campagnes en scenarios te pakken, of vanuit het perspectief van de Wehrmacht of Waffen SS). Er is zeker een markt voor, fans schreeuwen er al jaren om.

Met de huidige standaarden zou een single player georiënteerde ww2 shooter zeer welkom zijn.

Een game als deze, met de sfeer en de orkestratie van deze, maar dan naar de techniek van vandaag.

Zeker wel nice.

Battlefield 1 is een stap in de goede richting inderdaad maar uiteindelijk toch een serie die grotendeels langs me heen gaat vanwege de focus op multiplayer.

Een opvolger van Brothers In Arms, nieuw leven in deze franchise, of zelfs die Furious Four dan eindelijk.

Zou allemaal nice zijn.

Toen deze uitkwam da was echt wa.

Zoiets nog niet eerder gezien op console, ongekend zoals ik mezelf er in verloor.

De meer hedendaagse WWII first person shooter inmiddels mogen ervaren in de vorm van het toepasselijk geheten Call of Duty: WWII.

Genre mag nu wat mij betreft te ruste worden gelegd.

Speelt nu gewoon een eentonige shooter, continu de koele killer aanhollende gastjes kelende.

Nek opensplijten, eventjes herladen en weer gaan.

Hier en daar een schakelaar.

Was dit ook, en toch was het zoveel meer.

Nu weer door.

avatar van Duke Nukem
Een WO2 spel zoals het moet zijn. Eenvoudige maar voldoende verzorgde graphics, heel goed geluid en erg sterke gameplay. Het enige wat ik een beetje mis, is een (split-screen) multi-player mode. Ook had ik soms het idee dat het mikken soms niet helemaal precies was. Een geremasterde versie van Medal of Honor Frontline is opgenomen in de PlayStation 3-versie van Medal of Honor (2010), met ondersteuning voor trofeeën en HD Graphics. Het was sinds 2011 te downloaden in de PSN store, ik weet niet of het nu nog beschikbaar is.

ps3me schreef:
Zelf vind ik dit eigenlijk de 1 na beste MoH game die er is.

Welke vind jij dan het beste?

Oude Observator
Duke Nukem schreef:
Welke vind jij dan het beste?

Aangezien deze gebruiker zich niet meer aangemeld heeft sinds 2012 lijkt de kans op een antwoord eerder klein.

Oude Observator schreef:
Aangezien deze gebruiker zich niet meer aangemeld heeft 2012 lijkt de kans op een antwoord eerder klein.