Metal Gear Solid: Peace Walker (2010)

PlayStation Portable / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Kojima
Uitgegeven door Konami

Metal Gear Solid: Peace Walker vertelt over de legendarische spion Big Boss en is een direct vervolg op Metal Gear Solid 3: Snake Eater en Metal Gear Solid: Portable Ops. Peace Walker speelt zich af in 1974 en volgt de weg van Big Boss naar het opzetten van de militaire natie Outer Heaven, waarin soldaten en huurlingen volledig vrij en onafhankelijk zijn van de rest van de wereld. Spelers kruipen in de huid van Big Boss om tegen de achtergrond van de Koude Oorlog en het Vietnamconflict een reeks missies te voltooien en het verhaal dat aan de wieg stond van de gehele Metal Gear-serie verder te beleven.

Ben benieuwd. De Japanse demo zag er goed uit, maar ik heb 'm toch maar niet uitgebreid gespeeld omdat er niks van te begrijpen viel. Zodra de Engelse demo er is zal ik een reactie plaatsen.

Demo gespeeld, erg tof. Gameplay is prima, speelt ongeveer hetzelfde als MGS3, maar dan iets moderner en met wat handigheidjes omdat de besturing op de PSP een beetje lastig is. Maar het stuurt prima. Nu maar afwachten hoe het verhaal en dergelijke uit gaat pakken in de game.

War-Ultima
Ja hier kijk ik ook erg naar uit inderdaad.

avatar van rpger
Kijk es kijk es, weinig berichten nog hier, maar voor mij de beste MGS sinds deel 1. Review volgt nog.

%%%%%%
Komt de review nog ??

Jongens, ik heb eindelijk Guns of the Patriots en de HD trilogie gehaald en ik heb even jullie mening nodig. Zal ik gewoon met deel 4 beginnen of de chronologische volgorde hanteren (dus Snake Eater, Peace Walker en Sons of Liberty eerst en dan pas Guns of the Patriots)? Het tweede lijkt me for the sake of the franchise leuker, maar ik wil het risico niet nemen dat ik na de eerste game of twee al ''MGS-moe'' word (heiligschennis voor de meeste). Wat denken jullie?

spelfreak
En dit plaats je bij ELKE mgs omdat....?

spelfreak schreef:
En dit plaats je bij ELKE mgs omdat....?

Zodat de kans groter is dat ik sneller een relevant antwoord heb, want ik wilde er straks mee beginnen. Ik dacht dat dat wel duidelijk was. Enfin, wat is jouw mening of kwam je me alleen even afsnauwen?

spelfreak
Ik bedoelde het niet om je af te snauwen hoor, vind het alleen een beetje stom dat je het bij elke metal gear solid plaats, dat is spam.

Zelf heb ik nooit de hele mgs serie gespeeld (Ben ik nog van plan om aan te beginnen....) , maar ik weet wel dat het spellen zijn met een heel groot verhaal, waar het verhaal ook zeer belangrijk is om voluit te genieten van de spellen. Dus ik zou zeggen, begin gewoon van voor af aan.

spelfreak schreef:

Mehh, spam... ik heb er geen (financieel) baat bij, ik vroeg me alleen af wat medeleden vinden. Maar ik denk dat je gelijk hebt, ik heb verder rondgevraagd en iedereen zegt liever bij het begin beginnen. Thnx! Ik verwijder mijn berichten in de topics waar nog geen antwoord gegeven is.

lennox
is dit een volledige game net als snake eater en msg4 ? of een halve game om in het begin de ps vita te verkopen ?

en heeft deze game ook stoere cutscenes ?

Met Metal Gear Solid: Peace Walker is er (voor nu) een einde gekomen aan mijn Metal Gear avontuur. Een korte review volgt nog.

avatar van harm1985
Na gisteren MGS3 uit te hebben gespeeld, hieraan begonnen. Het is een port/conversie van een PSP game en dat is te merken. In-game ziet het er gewoon prima uit, vergelijkbaar met MGS2 en MGS3, de cutscenes, die waarschijnlijk veel opslagcapaciteit vergen, zijn vervangen door een soort comic book. Dat maakt dat het een lange zit is soms.

Qua gameplay zijn er een aantal zaken gewijzigd; de controls zijn compleet anders, waarschijnlijk als gevolg van de button-layout van de PSP, maar het spelt gewoon niet lekker. Richten met L1 en schieten met R1 in plaats van vierkantje maakt dat ik continu op de verkeerde knop zit te drukken. Misschien valt dit nog aan te passen.

De CQC (Close Quarters Combat) is ook iets uitgebreid ten opzichte van MGS3. Ik gebruikte het niet vaak in MGS3 (lang leve de MK22) omdat ik het daar ook niet echt lekker vond werken. Even bellen met select is er ook niet meer bij.

Ik zal nog wel een nieuwe poging wagen, misschien zijn de controls wat aan te passen, maar echt lekker speelt het gewoon niet.

De 2e game van de Metal Gear Solid HD Collection, daarmee een prima deel om als tweede MGS gedaan te hebben.

Dit was gemaakt voor een PSP die, vanzelfsprekend, minder grafische kracht heeft dan de consoles. Daar hebben ze op leuke manieren omheen weten te werken: de cutscenes zijn ditmaal geanimeerde stripboeken, de levels zijn korter maar er zijn heel wat optionele taken om meer uit de levels te halen, en ditmaal werk je met een team management systeem. Waar je in deel 3 gadgets en wapens kreeg met het verhaal moet je hier gevangenen en vijanden laten aansluiten bij jouw team, die vervolgens aan allerlei items en wapens kunnen werken. Op deze manier geeft Peace Walker je aardig wat redenen om het in kleine etappes te spelen: ff wat bonus missies doen, ff wat nieuwe crewleden zoeken etc. Op die manier heb je uiteindelijk een goede uitrusting voor de hoofdmissies.

Peace Walker vond ik ook aanzienlijk prettiger besturen dan deel 3: schakelen tussen wapens werkt soepeler, healen gaat eenvoudiger en items van bewusteloze vijanden pakken werkt vlotter. Hierdoor ging ik met groter gemak en een groter tempo door de levels heen. De gameplay heeft ditmaal een grote nadruk op actie zitten ivm de hoeveelheid reuzenrobots en voertuigen die je moet bevechten. Persoonlijk vond ik dit een zwakte omdat de bosses meer langdradige bullet sponges zijn dan spannende gevechten. Stealthen, of iig: de vrijheid die je in je benadering van een level hebt, was juist het sterkste aan deel 3. Hier komt iets te vaak neer op schieten op bullet sponges en grinden voor betere wapens, waardoor de game als geheel minder is.

Ondanks het grinden en de bosses zaten de levels verder sterk in elkaar, met hele onderhoudende cutscenes die gebruik maakte van een sfeervolle tekenstijl. Heb de game met plezier gedaan, maar het wel een duidelijke stap minder dan de hoofdreeks.