Diablo II (2000)

Alternatieve titel: Diablo 2

Ontwikkeld door Blizzard
Uitgegeven door Hanbitsoft, Sierra en Blizzard

Diablo leeft weer, in dit spel probeer je als amazon, paladin, necromancer, barbarian of sorceress hem en zijn onderdanen te verslaan met vaardigheden die varieren per karakter en voorwerpen die je vindt. Je vecht je weg door vier acts met elk een andere omgeving en een eindbaas.

Net ook aan zitten vergapen die preview, ja.
Wel iets langzamere gameplay als ik van de Diablo's gewend was, maar ziet er wel veelbelovend uit, vooral bovengronds. Die wallcrawlers idd erg vet, die wall of zombies .

avatar van Thomas83
Langzame gameplay? Is me niet opgevallen.
Maar het ziet er allemaal echt super uit. Die verbeterde eenvoudige besturing met snel health oppikken en bepaalde skills, spells en combo's uitvoeren, omgevingen die deels vernietigd kunnen worden en zelfs gebruikt voor kills, het in- en uitzoomen, weer die heerlijke duistere sfeer en prachtige omgevingen die ook uiteenlopen. Niet alleen kerkers maar ook weer een regenachtige jungle bijvoorbeeld.
Je komt zelfs een oude NPC tegen uit deel twee, er is in elk geval 1 nieuw speelbaar character toegevoegd (de Witch Doctor), je kunt met meerdere characters tegelijk spelen en een party vormen, de eindbazen zien er prachtig uit, echt indrukwekkend allemaal. Misschien zijn deze previews bedriegelijk, maar daar ga ik niet vanuit. Zoals het eruit ziet, zo moet een vervolg zijn. Het lijkt weer helemaal op de oude Diablo's en je herkent veel terug, maar de gameplay is weer een stapje verder gebracht en graphics is de boek flink opgepoetst.

avatar van Tha)Sven
Nu nog een aantal jaar wachten

avatar van rpger
Idd. Blizzard is net als Rijkswaterstaat: "gereed medio 2010"

avatar van ReMyTje86
Aangezien dat we onder deze spel praten over diablo 3, Moet ik zeggen ik denk dat ik toch maar aan de diablo reeks begin heb hem al maanden in me kast aan het stofferen moet echt een keer tijd voor maken. 3 ziet er zo diepgrond uit.

avatar van rpger
ReMyTje86 schreef:

Dat dacht ik ook te doen, maar ik kon me niet eens meer herinneren dat ik Diablo II waarschijnlijk heb uitgespeeld..(het kwam me ineens allemaal bekend voor) ik heb vervolgens op youtube alle cinematics zitten kijken en dan ben je weer helemaal bij.

Ben n.m.l. wel blij dat er iets meer dialogen/quests/verhaal in 3 zit, het wordt geen uitgerbeide RPG in de klassieke zin van het woord, maar ik vond DII echt wat zinloos worden op een gegeven moment. klik klik klik klik filmpje klik klik klik. Ik moet wel het gevoel hebben dat ik ergens voor vecht.

rpger schreef:
...ik vond DII echt wat zinloos worden op een gegeven moment. klik klik klik klik filmpje klik klik klik. Ik moet wel het gevoel hebben dat ik ergens voor vecht.

Had ik ook wel (hoewel de filmpjes erg vet waren), maar vooral last van de daaropvolgende muisvingerklikkramp, nooit meer zoveel moeten klikken als in DII.

avatar van Tha)Sven
Hoezo zoveel klikken ?
Als je control ingedrukt hield dan bleef je die vijand aanvallen en hoefde je niet steeds te blijven klikken.

Ja, maar door de hoeveelheid vijanden en ook door het lopen en de snelheid toch nog erg veel, zat toch wel aan een gemiddelde van minstens 35cpm (clicks per minute). En omdat ik DI op de ps1 heb gespeeld (was met D-pad lopen), was dit opeens stukken vermoeiender.

avatar van ReMyTje86
Je kan de spel toch ff op pauze zetten voor rust in je hand ?

Daar was 'ie dan toch weer net te verslavend voor .

avatar van Donkerwoud
Het mist een beetje de emotie om mij geboeid te houden, daarvoor voelt het geheel te statisch aan. Weinig aansprekende karakters in een wereld die nooit tot leven komt naar mijn gevoel. Dat eindeloze klikken is ook niet helemaal mijn ding.

Ik snap best dat mensen hier gelukkig van worden, maar ik prefereer andere games.

avatar van Tha Luz
Vond het maar niks niet echt mijn game genre maar ach.
Vond het erg vervelen en de gameplay zelf vond ik saai omdat ik meer van de 1person vieuw ben.
Voor de rest sluit ik me aan bij Donkerwoud.

avatar van Mafurios
Naar mijn mening de perfecte hack en slash game gezzelig praten met wat vrienden terwijl je een paar demonen aan het afslchten bent. Ik ben hier toch een behoorlijke lange tijd verslaafd aan geweest en kan niet wachten tot diablo III.

gamelord
Heerlijke rpg om te spelen, vind vooral de intromovie indrukwekkend.
Hetb spel klopt van ieder detail tot detail je nog meeslepender meenemen door de movies in de game zelf PRACHTIG allemaal.
Daarna ben ik met de uitbreiding begonnen maar moet hem nog uitspelen (had toen even geen zin meer in rpg, wissel spellen te vlug om op de pc). Maar ja uitspelen zal ik hem en bij zijn rubriek mijn mening geven. maar dit deel 5*!!

lambf
Nee, niet iets om verliefd op te worden. Hoewel er een leuke sfer word geschept en het best wel leuk was om "sets" bij elkaar te sprokkelen, was het toch een vrij saaie bedoening. Het onbreken van uitdaging is de doodsteek voor een spel, helaas heeft deze eraan te lijden.

avatar van Thomas83
Nog mensen die Diablo 2 online spelen hier?
Ik heb het spel sinds enige tijd weer en heb online spelen helemaal ontdekt. Doe niks anders meer eigenlijk. Het komt neer op hetzelfde als single player spelen, alleen kun je nu ook je items ruilen en levelen gaat gewoon veel sneller.
Binnenkort komt ik nog wel met een zeer uitgebreide mening over Diablo 2 en online spelen in het bijzonder.

avatar van Thomas83
Inmiddels heb ik dit spel weer een tijdje in mijn bezit sinds jaren (de tweede keer dat ik na een lange periode weer aan Diablo 2 begin), en speel het weer regelmatig. Een mooi moment om wat dieper op het spel in te gaan. Met name op online spelen, want dat heb ik nooit eerder gedaan en heb ik nu echt helemaal ontdekt. Sterker nog, ik doe niks anders meer.

Wat maakt Diablo 2 zo goed? Het is een typische action RPG en mist daardoor een beetje de diepgang van veel andere echte top-RPG’s, maar dat zie ik beslist niet als een nadeel. Het spel is namelijk verre van oppervlakkig, en de zeer simpele besturing zorg voor een laagdrempeligheid waardoor nieuwkomers zo in kunnen stappen. Je zou het zelfs als een mooie introductie tot de RPG-wereld kunnen zien voor mensen die niet bekend zijn met het genre.

Natuurlijk mist Diablo 2 een echt pakkend verhaal (wel ongelofelijk mooie cutscenes, zelfs naar de huidige standaard) of interessante personages en de spelwereld is weliswaar gevarieerd maar voor RPG-begrippen niet bijzonder, maar het is de duistere sfeer die ook sterk door het spel doorweven is. Dat uit zich in een donkere wereld waar weinig de zon schijnt en het vaak regent, en ook erg duistere en soms wat dreigende muziek (die wel eentonig is, maar me nooit irriteert). De monsters zijn erg gevarieerd nog en heel leuk ontworpen.

Het is echter vooral het verzamelen van goede items en steeds proberen een level omhoog te komen (“levelen”) wat voor de meeste verslaving zorgt. Je hart gaat echt sneller kloppen als je een monster hebt verslagen of een schatkist opent en je vindt een een item met een gouden naam, de zogenaamde unique items. Het woord spreekt al voor zich. Ook set-items (groen gekleurd en een hele set van items die als ze compleet zijn voor extra voordelen in de vorm van een bepaalde bonus zorgen) zijn leuk om te sparen, en dan heb je ook nog magic (blauw en vrij waardeloos) en rare (geel gekleurd en soms eigenlijk nog beter dan veel uniques) items, en tenslotte ook socketed (grijs). Dat is een beetje een categorie apart, want wapens kunnen meerdere sockets bevatten, holtes die je kunt vullen met verschillende soorten edelstenen, die elk, afhankelijk van het soort item, voordelen opleveren. Er zijn verschillende soorten, en ze komen in vijf verschillende kwaliteitsgraden.

Socket items geven het spel een hoop diepgang en dragen alleen maar bij aan de strategische keuzes die je kunt maken in het spel. En strategische keuzes maken kan je volop. Er zijn vijf verschillende en uiteenlopende character classes (Amazon, Necromancer, Barbarian, Paladin en Sorceress), en met elk kun je eindeloos veel kanten op qua speelstijl, puur door zorgvuldig je statpoints en skillpoints te verdelen en daar op je wapens en armour goed af te stemmen. Ook tijdens gevechten er is er nog genoeg diepgang. Je kunt op een slimme manier gebruik maken van je verschillende skills of wapens, en samenwerken binnen je party.

Ondanks deze diepgang is Diablo 2 vooral ook veel klikken en er op los hakken. Sommigen vinden dat een nadeel, ik zie het alleen maar als een kracht van het spel. Ik heb nog nooit last gehad van mijn hand van al dat klikken moet ik zeggen, en het is juist heerlijk om er op los te klikken en te hakken. Het voelt gewoon zo lekker. Diablo 2 is eigenlijk ook het ultieme afreageerspel, en je zou ook simpel kunnen spelen terwijl je wat aan het kletsen bent met vrienden of bijvoorbeeld terwijl je op MSN zit, terwijl je in een klein schermpje speelt.

Dat laatste doe ik sowieso wel, want hoewel ik Diablo 2 er ook nu nog grafisch eigenlijk heel aardig vind uitzien met mooie animaties van spells en bijvoorbeeld stervende eindbazen is het spel helaas alleen op een lage resolutie te spelen. Je hebt daar wel bepaalde patches voor, maar daar waag ik me maar niet aan. Elke aanpassing of programma “van buiten” kan als cheaten worden gezien online, en je dus een ban opleveren. Dat heb ik er niet voor over, en in een klein schermpje ziet alles er nog aardig scherp uit.

Zoals al eerder opgemerkt, de spelwereld is niet bijzonder gevarieerd en eigenlijk heb ik een hekel aan Act 3 omdat het zo’n uitgestrekt doolhof is, maar de wereld is zeker niet klein en soms prachtig vormgegeven. Vooral de muurschilderingen in de tombes in Act 2 zien er prachtig uit. En de algehele sfeer in het spel is lekker grimmig en dreigend. Dat bevalt me heel goed. Diablo is wel een spel met een eigen gezicht.

De besturing is heel snel onder de knie te krijgen, en heel handig zijn ook van die foefjes zoals shift ingedrukt houden zodat je bij een aanval blijft staan (handig om een strategische positie in te nemen achter bijvoorbeeld een deuropening, of om te voorkomen dat je met een kwetsbaar character dat van afstand aanvalt uit de drukte blijft), alt indrukken om alle items en gold te vinden en zelf te kiezen sneltoetsen voor verschillende soorten aanvallen of spells.

Een erg sterk punt aan het spel zijn de stuk voor stuk erg mooi vormgegeven eindbazen. De eerste paar vond ik vrij simpel met mijn Barbarian, later kwam er opeens Duriel die echt een hel is om tegen te vechten als je nog niet al te sterk bent. Daar moest ik toen nog de truc toepassen van telkens een townport nemen om nieuwe health potions te kopen. Een tactiek die ik uit nood wel eens in het spel heb moeten toepassen als ik nog niet sterk genoeg was om een eindbaas snel neer te krijgen en hij mij er wel steeds flink van langs gaf. Vanaf Duriel zijn de eindbazen een stuk pittiger.

Maar goed, over het spel in het algemeen heb ik nu eigenlijk wel genoeg gezegd. Ik wil me focussen op de geweldige online spelervaring op Battle.net, al meer dan tien(!) jaar een begrip. De lay-out is weliswaar gewoon prehistorisch (het zou me niks verbazen als deze in al die jaren nog niet is veranderd) en het voelt even heel erg retro om met allerlei codes te werken om handelingen uit te voeren als vrienden berichten te sturen, maar online spelen biedt eigenlijk alles wat offline spelen ook biedt, plus meer.

Maps worden weliswaar niet opgeslagen, maar je quests en waypoints gewoon wel, en wat online spelen zo leuk maakt is dat je ook met je vrienden kunt spelen, samen in gevecht tegen monsters of in een direct duel tegen elkaar. Al spreekt dat laatste me totaal niet aan, en daar zal ik het dus ook niet over hebben hier. Het is het samen vechten tegen monsters wat het voor me doet. Diablo 2 legt in feite al heel erg de focus op online spelen, want er zijn veel spells etc. die meer gericht zijn op de party die je vormt. Deze kan uit maximaal 8 man bestaan, en het is alleen al een prachtig gezicht om te zien hoe je met zijn allen al die monsters afslacht. Het gaat vaak enorm snel, en aangezien je gek genoeg in het spel de volle ervaringspunten krijgt voor de monsters die een van de leden van je party doodt (al krijgt degene die uiteindelijk de laatste klap uitdeelt en dus de kill maakt wel een bonus van ik geloof 10%) en monsters meer ervaring opleveren naarmate je met meer mensen in een party zit is het niet moeilijk om je voor te stellen dat je online veel en veel sneller levelt. Belangrijk is overigens wel dat je in hetzelfde gebied (level) moet zijn om ervaringspunten te delen. Ook zijn nog allerlei factoren van invloed, zoals in welk level je partygenoten zitten en het level van de monsters.

Als je op online speelt heb je naast Battle.net (Closed Battle.net of Open Battle.net; het eerste is spelen met een puur online character, het tweede met je offline character) ook de keuze uit spelen via een IP-adres. Iets wat ik zelf ook nog nooit heb gedaan. Ik speel alleen Open Battle.net, in de realm Europe uiteraard.
Wat me opvalt aan online spelen is dat de nadelen die ik online altijd in spellen merken als ik met vreemden speel hier totaal niet merk. Niet zoveel mensen die zich als idioten gedragen, onsportief doen, irritante computertaal praten (Al is er geen touw aan vast te knopen als die-hards praten over wapens etc. Dan wordt er wel veel in afkortingen en Diablo-specifieke taal gesproken. Waarom doen mensen dit toch?), arrogant doen tegen nieuwelingen, bedelen om items, enzovoort. Sterker nog, de meeste mensen zijn nog erg sociaal.

Dit sociale gedrag uit zich van townports voor elkaar aanmaken zodat je waypoints kunt scoren of je dode lichaam op kunt pikken tot aan je uit de brand komen helpen tijdens een gevecht en elkaar helpen met levelen. Als een sterker character zo een minder goede speler door het spel en aan experience helpt wordt dat rushen genoemd. Het is erg fijn als iemand je rusht, en ik vind het zelf ook leuk om mensen te rushen of items weg te geven. Heb zelf ook wel eens wat dingen gekregen en het geeft gewoon een goed gevoel om iemand blij te maken met bijvoorbeeld een bepaalde set-item die jij toch niet nodig hebt.

Games aanmaken of eraan meedoen is erg simpel en gaat vrij snel, en je kunt als je zelf een spel opstart ook heel handig bepaalde instellingen verrichten, zoals een wachtwoord op het spel, een maximum aantal spelers (8 is het maximum), het verschil in level wat er tussen jou en je medespelers mag zitten en natuurlijk de moeilijkheidsgraad. Al kun pas naar de volgende moeilijkheidsgraad als je het spel op de vorige moeilijkheidsgraad hebt uitgespeeld. Dat levert je ook altijd een bepaalde titel op. Speel je het spel op Normal uit dan is je titel bijvoorbeeld Sir, speel je het spel uit op Hell dan ben je een Baron.
Vervelend overigens dat je nooit aan een spel kunt zien op welke moeilijkheidsgraad het is. Of ik doe gewoon iets verkeerd.

Wat naast het snelle levelen absoluut het grote voordeel is van online spelen is dat je nu ook met andere spelers items kunt ruilen. Zoals in elk spel waar dit kan is een grote ruilwereld actief binnen het spel. Sommige items zijn ook erg veel waard en erg in trek, en er zijn ook genoeg sites etc. waar mensen die zo gek zijn kunnen betalen om een item in het spel te kopen. Helaas zijn er ook enkele vrij aanhoudende spammers actief om dit soort sites te promoten. Maar gelukkig bevinden die zich niet echt in de spellen zelf maar alleen in de chatboxen, en daar kom ik toch nooit. Het ruilsysteem is voor zover ik weet echt waterdicht.
Overigens zijn er nog best wat Nederlanders actief op Diablo Er zijn nog vrij veel spelers ook. Ik kom vooral veel Duitsers tegen, en ook veel Polen etc, en daarnaast ook regelmatig Italianen, Fransen en Engelsen.

Hoewel Diablo 2 online meestal aardig soepel loopt is er af en toe wel lag. Dan gaat dat meestal om een bepaalde periode, bijvoorbeeld een kwartier lang dat het spel zo bezig is, en disconnects kunnen ook voorkomen. Erg vervelend. Ook vind ik het wel jammer, zij het niet geheel onbegrijpelijk, dat je niet al te vaak van de ene naar de andere game kunt gaan. Toen ik net begon met Battle.net ging ik een keer van game naar game, omdat de game me steeds niet zo beviel, maar op een gegeven moment kreeg ik toen het probleem dat ik steeds na een minuut uit een spel werd gegooid. Na wat zoeken op internet bleek dit te komen door te vaak/snel games in en uit te gaan. Beetje achterlijk dat het dan op die bijna pesterige manier gebeurt. Geef dan gewoon een ban voor bepaalde tijd, en doe er op zijn minst een mededeling bij.

Communiceren binnen het spel gaat nog vrij stroef. Zoals al opgemerkt moet je dus bepaalde codes gebruiken voor verschillende handelingen. Zo moet je als je iemand uit je vriendenlijst een bericht wilt sturen de code “/m *gebruikersnaam” gebruiken. Vrij omslachtig.
Ook is het lastig dat wat je elkaar tijdens het spelen stuurt maar heel kort bovenaan in beeld blijft staan. Je kunt weliswaar de berichten in een logbestand terugzien door op M te klikken, maar heel handig is dat niet. Bovendien is die log alleen te raadplegen als je in een spel zit, en wordt altijd gereset als je eruit gaat.

Opvallend aan online spelen is dat bijna niemand met de Amazon lijkt te spelen. De Barbarian zie je nog regelmatig, maar is ook niet echt in trek. Verreweg de meeste mensen spelen met de Paladin, Necromancer of Sorceress, die waarschijnlijk ook het sterkst zijn, of het minst moeilijk om mee te spelen, omdat je niet heel dicht op het vuur hoeft te zitten en eventueel er wat minder health doorheen jaagt. Ik ben nog niet ver genoeg met mijn characters van die classes om daar goed over te oordelen.

Tactiek speelt nog een vrij grote rol in het spel. Met je skillpoints en statpoints moet je zorgvuldig omgaan en goed afstemmen op je speelstijl. Zo kun je het beste de beginnersfout voorkomen om in verschillende soorten weapon masteries punten te gaan stoppen. Je kunt in de praktijk eigenlijk maar met 1 soort wapen tegelijk spelen (al kan de Barbarian wel twee wapens tegelijk hanteren als hij deze speciale skill heeft geleerd), en als je je dus bijvoorbeeld specialiseert in zwaardgevechten heeft het weinig nut als je punten gaat toekennen aan mace mastery of axe mastery. Ook zijn er wel wat skills die in de praktijk niet echt veel worden gebruikt. De balans had wat dat betreft wel beter gekund in Diablo 2.

Vooral op de hoogste moeilijkheidsgraad heb je monsters die voor bepaalde soorten aanvallen immuun zijn, en daarom is het zaak ook hier aandacht aan te besteden en een gevarieerde vechter samen te stellen. Ook om bepaalde curses (spells die je verzwakken) te omzeilen.
Een mooi voorbeeld is mijn Barbarian waarmee ik standaard aanval met Whirlwind. Dat is een skill waarmee je als Tazmanian Devil door hordes vijanden spint en ze allemaal in rap tempo met veel power afslacht. Probleem is alleen dat je in in Chaos Sanctuary, het laatste level waar je eindbaas Diablo ontmoet, Oblivion Knights hebt rondlopen. Die kunnen een curse op je gebruiken met de naam Iron Maiden. Deze curse gebruikt je eigen fysieke kracht tegen je. In de praktijk houdt dit in dat als je iemand een klap geef je deze ook aan jezelf geeft, en als je dan de zeer krachtige Whirlwind attack gebruikt ben je altijd direct dood.
Dit is geen grootschalige ramp, want als je dood bent kom je altijd in town terecht, ontdaan van alle armour en wapens die je droeg, en kun je je dode lichaam en zo je verloren spullen weer oppikken op de plek waar je bent gestorven, maar het is soms nog wel lastig om bij je lijk te komen, en op de hogere moeilijkheidsgraden verlies je elke keer dat je sterft experiences en gold. Je kunt ook zelfs echt sterven als je met een zogenaamd Hardcore character speelt.

Maar terug naar het probleem met de Iron Maiden curse. Deze kun je uiteindelijk omzeilen door de aanval Berserk te gebruiken, mits je de skill hebt aangeleerd. Dit is ook een zeer krachtige aanval, maar deze zet de physical damage die je doet om in magical damage, en Iron Maiden werkt hier niet op. Zo heb je in het spel altijd wel bepaalde zwakheden die je moet omzeilen en sterke punten die je uit kunt buiten.
Nu klinkt het spel misschien nog vrij ingewikkeld, maar je leert alles heel simpel al spelende. Op de vele fansites is ook een schat aan zeer nuttige informatie en tips te vinden. Er zijn zelfs complete “builds” beschikbaar. Dit zijn zeg maar gedetailleerde aanwijzingen hoe je een bepaald soort stijl character kunt maken aan de hand van de verdeling van je skillpoints en statpoints en armour- en wapenkeuzes. Sommigen gaan zo ver om hun characters niet eens zozeer op het vechten af te stemmen maar puur op “magic find”, het vinden van goede en zeldzame items. Er zijn items in het spel die bonussen aan magic find geven, zoals vele dingen bonussen opleveren aan items, spells en skills.

Diablo 2 is dus een laagdrempelige game, maar wel een die enorm veel diepgang biedt, en er zit een uitstekende leercurve in. Vooral het levelen en bijeengaren van goede items is geweldig gaaf om te doen, en maakt het spel tot een van mijn grootste verslavingen als het om games gaat. Na bijna 10 jaar staat het spel nog gewoon als een huis, en ik hoor het graag als er hier nog mensen zijn die Diablo 2 graag online spelen. Ik speel het spel nog bijna dagelijks.

avatar van jellecomicgek72
jezus!! kan het nog langer? dit moet wel de grootste review ooit zijn op GM

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Doe dat ook eens zou ik zeggen in plaats van irrelevante opmerkingen te plaatsen bij reviews van een maand oud.

avatar van Thomas83
Pfff, ik dacht dat even dat er zowaar andere liefhebbers van deze klassieker waren, blijkt het te gaan om jellecomicgek72 die weer aan zijn postcount aan het werken is.
Speel het nog bijna elke dag trouwens, nog steeds erg vermakelijk. Mijn Barbarian heeft aardig wat magic find, en ik speel nu ook met wat andere characters en begin die ook te leren kennen.
De laatste dagen is trouwens 's avonds bij mij ongebruikelijk veel lag. Best vervelend eigenlijk. Ook kan ik ter nuancering van mijn overwegend positieve vorige post nog wel wat kanttekeningen plaatsen:

-Een slecht leesbaar lettertype. Het meeste is nog wel aardig te lezen, maar vooral hinderlijk hoe de 5 en 6 lastig uit elkaar te zijn halen. Je moet er echt een beetje op letten en aan wennen. Inmiddels is die gewenning wel opgetreden, maar ook moet toch altijd twee keer kijken.
-De automap is vrij matig. Hij biedt genoeg overzicht, maar het ziet er lelijk uit hoe het je speelscherm overlapt. In de praktijk heb je het ook continu nodig zo'n beetje. In Lord of Destruction is dit punt trouwens aardig verbeterd.
-Misschien niet echt een minpunt want misschien lastig te realiseren en wellicht ook iets wat je nooit bij dit soort spellen ziet, maar ik mis een beetje een overzicht van alles in de gear en stash van mijn verschillende characters, plus de exacte verdeling van stat- en skillpoints. Voor die eerstgenoemde dingen had ik er graag in gezien, want nu moet ik op Battle.net steeds uitloggen en inloggen op een andere character om te kijken welk item ik ook alweer in de stash van wie had. Vooral lastig vanwege de beperkingen van het aantal keer in- en uitloggen. Doe je dit te vaak dan krijg je dus een tijdelijke ban.
-Om te communiceren met vrienden (in andere games of in de lobby) of andere acties uit te voeren moet je op Battle.net steeds die codes gebruiken. Zeer omslachtig allemaal, en hopeloos verouderd. Battle.net schijnt wel een forse update te krijgen in de toekomst. Heb al wat screenshots etc. gezien, dat zag er heel aardig uit. Wel heel anders, maar ik juich deze verbeteringen absoluut toe.
-Spelen op een lage resolutie blijft een mankement. Je hebt high-res patches, maar ik durf daar niet aan te beginnen, omdat zulke software als cheaten kan worden geïnterpreteerd en je dus een ban krijgt.
-De balans wat betreft de skills had beter gekund. Niet allen zijn even bruikbaar.

Geniaal spel. Simpel.
Als tiener nooit echt gegamed en als begin 20-er geregeld de Twilight-cd's gekocht met aardig wat leuke spellen erop, maar nooit echt verslaafd geweest.

Tot spellen als Age Of Empires, Tomb Raider en Drakan uitkwamen. Met Diablo was ik niet echt verkocht, maar met zijn opvolger was het BINGO! Wat een spel. En zijn uitbreidingsset is denk ik nóg beter en groter.

Tevens een van de weinige games die ik daadwerkelijk gekocht heb (incl. uitbreiding, dvd met alle cutscenes en boek met gameplay, walkthrough e.d.).

avatar van Thomas83
Haha de Twilight-CD's, die was ik echt vergeten. Mooie nostalgie.
Speel Diablo 2 trouwens bijna elke avond nog wel eventjes. Inmiddels heb ik naast de Barbarian de meeste andere klasses ook redelijk goed leren kennen. Mijn Paladin met Blessed Hammer (Hammerdin) is echt duidelijk het sterkst. D hoeveelheid damage die hij doet is een stuk meer dan de rest eigenlijk. Nou ja, mijn Sorceress met Blizzard loopt ook overal makkelijk doorheen eigenlijk. Inmiddels heb ik zelfs mijn Amazon vrij goed gekregen al. Al je even wat runs doet door Chaos Sanctuary met een grote groep dan gaat het vreselijk hard. 1 level omhoog per rondje, of meer. Je hoeft ook niet eens moeite te doen als je een beetje goede groep heeft. Al moet je op je hoede blijven als je met een slechte groep bent. Het is bijvoorbeeld redelijk gebruikelijk dat als er een Chaosrun wordt gedaan en er is een Sorceress aanwezig, dat deze dan via Teleport snel dat stukje van River of Flames doorloopt om in de Sanctuary te komen en daar een Townport te openen voor de rest. Maar sommigen maken die niet echt op een goede plek, of erger nog, die doen gelijk ook alle Seals open terwijl de groep niet sterk genoeg is.
Ook zie je nog wel eens, dit komt het meest voor, dat iemand de Seal helemaal rechts open doet op een erg ongelegen moment, als er net iemand op de spawnpoint staat.

avatar van Thomas83
Sinds eergisteravond is heel verrassend en tegen alle verwachting in de 1.13 patch in beta gegaan. Mensen die hem willen testen kunnen op battlenet op een aparte realm hiervoor inloggen. Heb het zelf nog niet kunnen testen, vanavond denk ik nog maar even doen.
Je moet wel een nieuwe account aanmaken daar.

Hier staan alle veranderingen overzichtelijk opgesomd:

Battle.net - English Forums -> 1.13 PTR is LIVE – Patch Notes & FAQ - forums.battle.net

Wow, 9 jaar na dato nog steeds een behoorlijk active community, mischien ook maar weer eens vanonder het stof opgraven als ik klaar ben met Dragon Age .

Coole re-review en updates trwns Thomas .

Dr. Salvador
Thomas83 schreef:
review *knip* - geen belachelijk lange quotes aub - BoordAppel

, heb je de plaatselijke boekhouder al gebeld?

Geintje,

avatar van Thomas83
Wat heeft een lange tekst in godsnaam te maken met een boekhouder? Snel terug naar de schoolbanken jij.
Vermaak me trouwens nog steeds erg met dit spel. Ik ken de meeste classes nu al redelijk goed, waarvan de barbarian iets meer in het bijzonder. Al ben ik niet zo'n extreem die-hard hierin zoals veel anderen zijn, met heel precies uitrekenen wat de juiste gear zou zijn enz.
Denk er nu aan om voor de lol een character te maken met totaal nutteloze skills.zoals Grim Ward etc en Find items etc. Vooral met die laatste wil ik eigenlijk wel een beetje experimenteren, want dat zou misschien wel eens erg nuttig kunnen zijn voor bij het magic finden.

avatar van Thomas83
De 1.13-patch is gister officieel uitgekomen. Heb het even gespeeld en het leek wel iets soepeler te lopen, maar kan mijn verbeelding zijn.
In elk geval hebben ze Iron Maiden weggehaald bij de Oblivion Knights in Chaos Sanctuary, waardoor je domweg kunt whirlwinden daar nu. Niet echt de slimste zet eigenlijk, maar als Barbarian kun je nu wel wel beter levelen daar.
Wel jammer dat de stash niet groter is geworden, maar eerder werd geloof ik al aangekondigd dat ze dat zouden laten vallen.

avatar van Thomas83
Ik heb een paar weken niet gespeeld, maar sinds de nieuwe patch speel ik weer regelmatig. Het leuke is dat je nu stat- en skillpoints opnieuw kunt uitdelen. Dat is echt ideaal als je een verkeerde build hebt gemaakt of iets heel anders wil of iets wil uitproberen. Geweldig!
Een oude verpeste barbarian heb ik nu bijvoorbeeld goed gemaakt, en mijn paladin heb ik ook een stuk beter kunnen maken. Redemption blijkt in de praktijk veel beter dan Meditation om je mana aan te vullen. Bij de laatste aura wordt je mana langzaam weer aangevuld, bij de eerste direct, samen met je life, als je dat allebei kunt leechen uit lijken van monsters in de buurt. Het is nu zelfs mijn vaste tactiek: eerst wat monsters met blessed hammer killen, en daarna mana weer aanvullen terwijl ik kijk of er nog leuke drops zijn. Als je echt puur aan het itemhunten bent en iemand in je party wil find potion gebruiken dan is het misschien minder handig, omdat je dan zoveel mogelijk lijken wilt.

avatar van darkD
Spel gekocht van een klasgenoot, ongeveer half jaar na release, toendertijd helemaal dood gespeeld. Ook nu nog af en toe aan het spelen. Erg goed spel, het houd je goed bezig!