Midtown Madness (1999)

PC / Xbox

Ontwikkeld door Angel
Uitgegeven door Microsoft

Midtown Madness is een racegame waarbij je de vrijheid hebt om door een hele stad (Chicago) te cruisen. Daarnaast kan je ook races selecteren zoals Circuit, Checkpoint en Blitz. Met de keuze uit meer dan twintig voertuigen moet je vaak ook nog eens de politie van je af zien te schudden.

Louis2703
Zeker wel een leuk spel, al hield ik me meer bezig met het omver rijden van lantaarnpalen en prullenbakken.

avatar van Gizzmann
Och ja, DIT spel Was best grappig geloof ik. Ken het niet goed genoeg om er echt op te gaan stemmen ofzo, maar heb er nog best goede herrineringen aan.

avatar van waxs
Ik heb het vaak gespeeld, vond hem in al ze simpelheid toch erg leuk.

avatar van Martijn
oh dit heb ik zo vaak gespeeld. Weet nog dat je deze voor 45 gulden kon kopen, wat een mooie prijs voor spellen. Helemaal grijs gespeeld ook, vrij rondrijden in een grote nagebouwde stad. Geweldig.

avatar van waxs
Jah idd, ook hoe zielig de andere auto's waren vormgegeven Echt priceless!

avatar van Martijn
ja ok het schademodel was niet echt super, maar auto's wegduwen op de snelweg en vervolgens 20 andere er op zien knallen was een leuke hobby

avatar van waxs
Toch wel erg effectieve gameplay, want heb er wel om kunnen lachen.

avatar van freitzen
Laten we deze game eens wat verder uit de flop 100 duwen... Zelf heb ik echt heel veel plezier gehad aan deze game. Ik speelde het dagelijks en was zeer tevreden. Gewoon lekker door een stad racen, en dat het niet hoogstaand was, en dat de graphics wat beter konden, dat zal best...

freitzen schreef:

Ben het totaal met je eens dat de Game uit de Flop100 moet. Deze Game verdient gewoon de Flop niet. Ik vind het een leuke race Game gwoon lekker racen, tenminste is een keer een Game die niet zo moeilijk was . Zeker een aanrader voor mensen die op het gebied van Race bekend zijn 5 sterren is ook weer een tikkeltje overdreven maar 4 sterren verdient deze wel naar mijn mening!

avatar van freitzen
JohnWilliams schreef:
5 sterren is ook weer een tikkeltje overdreven

MIsschien verlaag ik mijn stem wel weer als hij eruit is

avatar van Martijn
snap ook niet waarom mensen dit zo laag geven

avatar van Foetsj_NL
Geweldig spel ! Was toen een jaar of 5 en ik had echt het gevoel alsof ik in een auto reed. Dat free roaming gevoel vond ik echt geweldig ! Jammer alleen dat de mensen wegsprongen als je ze wilde aanrijden ..

3,5 *

Nah, het was toen dat je nog geen games als GTA Vice City en San Andreas had, want zo bijzonder was MM ook weer niet...

Het was tof om rond te karren in een volledige stad, maar je kon er maar weinig...
Je kon niemand aanrijden, want steeds weer sprongen ze voor je auto weg..
Je kon niet crashen als je politie je achtervolgde..het is nogal nep dat je weer dan een volledig gerepareerde auto kreeg.
Verder was er weinig tot niks te beleven in de stad en zag het me er allemaal wat te kleurrijk uit..

Uiteraard had dit spel wel goede punten hoor. Het rondkarren was gewoon leuk, bepaalde races waren erg spannend en ik heb me er dan ook wel mee vermaakt. Achtervolgd worden op de snelweg was wel gaaf!

Ajax&Litmanen1 schreef:

Je kon niemand aanrijden, want steeds weer sprongen ze voor je auto weg..

Ik vind het maar hele slechte kritiek punjten, hoe bedoel je je kon maar weinig?
Je hebt 4 of 5 verschillende race modes, in sommige van die races kon je zelf de route bepalen, dat was best uniek voor die tijd. Als je in een race crashde was het game over, in free roam werd gelukkig je auto telkens gerepareerd, zodat je niet telkens vanaf het zelfde punt hoefte de beginnen, ik snap niet dat je dat slecht vind, van nep is in zon game al helemaal geen spraken want het is geen realistische sim race game. Bovendien, wat maakt het uit dat je voetgangers niet onder kunt rijden... het is een race game, geen carmageddon.

Volgens mij gaan veel mensen dit met nieuwere titels als GTA vergelijken waar je veel meer kon, dit is echter een stukje ouder en ik vond het een hartstikke leuk spel, vooral de races waar je zelf de route bepaalde.
Wat ook nog is extra leuk was dat het spel maar 45 gulden kostte in tegenstelling tot al die andere titels van 100 euro.

Bovendien snap ik ook niet veel van de slechte reacties hier omdat de game toen overladen werd met positieve reacties.

Ik oordeel zelf, dus wat anderen roepen maakt me vaak weinig uit.

Ik vond het een beperkte game. Je kon rondreizen en je kon in een stad je route kiezen, maar ik vond de stad zelf gewoon saai.
Natuurlijk ga je een game met andere games vergelijken. In dat jaar kwam ook GTA 2 uit, waar je gewoon veel meer vrijheden had. Natuurlijk kan je de games niet echt vergelijken, maar ik wil er gewoon mee aangeven dat MM een beetje te rustig en braaf was.
Het zat tussen een arcade racer en een serieuse racer in.

avatar van Martijn
Als je met serieuse racers een sim racer bedoeld ben ik het absoluut niet met je eens, dit was zo arcade als maar kan.

Ook arcade vind ik het niet super uitgewerkt.

Sorry, de game heeft me niet echt kunnen boeien.

avatar van Martijn
Oh daar kun je niets aan doen, als je een spel niet leuk vind is dat gewoon zo, ik vond alleen sommige redenen zo raar.

Het was leuk...voor een paar uur.
Het spel had verder niet zoveel te bieden maar was wel mooi.

Game_Kaza
Toen die tijd was ik erg jong, had een joystick en was het zeer verslavend om de auto aan puin te rijden en de politie te verslaan. Nu is het nog wel leuk met een aangename race--mogelijkheid en besturing die het prettig doet.

3 sterren.

avatar van kaholiic
eerste racegame vond hem toen erg leuk en het voelde te gek om door een stad te rijden en dingen kapotmaken..

avatar van wolff
heb me uren vermaakt..

maar dat was toen ik ongv 8 jaar oud was

avatar van wolff
wolff schreef:
heb me uren vermaakt..

maar dat was toen ik ongv 8 jaar oud was

hadm nog een geprobeert, vet droge game het is zo grappig om door de stad te rijden en alles kapot te beuken (net als vroeger)

Autobahn
Midtown Madness is wat mij betreft een van de beste racespellen die ik ooit heb gespeeld! Het kon in zijn tijd zeker opboksen tegen Need for Speed en Gran Turismo, maar wat maakt dit spel nou zo speciaal?
Dit spel heeft het leuke gegeven dat je een stad hebt waarin je vrij kunt rondrijden, iets wat nog niet eerder voorkwam en wat heel erg vernieuwend was voor die tijd. Gewoon even een ritje maken door de stad, zonder andere racers, verkennen, wat wil je nog meer?
In dit spel heb je single player en multi player, en aangezien ik nooit de multi player heb gespeeld, bespreek ik in mijn review alleen de single player. Als je een speler hebt aangemaakt en je niveau hebt gekozen, dan kom je terecht in het menu en dan kun je kiezen uit 4 spelmodi:
Cruise: Dit is het hoogtepunt van het spel! Vrij rondrijden door de stad met een auto naar keuze, van alles vernielen, chaos veroorzaken, door de politie worden achtervolgd, voetgangers bang maken, je kunt het zo gek niet bedenken! Heerlijk om je dan even te kunnen ontspannen. Zelfs als je de races niet leuk vindt, dan heb je nog altijd de cruise mode, dus met dit spel kun je dan alsnog vooruit!
Blitz race: In dit spel type gaat het erom om zo snel mogelijk de finish te bereiken voordat de tijd op is.
Checkpoint race: Dit is erg uniek. Je hebt een aantal checkpoints die je moet passeren om zodanig de finish te kunnen halen. Je hebt geen vaste route. Je moet zelf de snelste route bepalen die nodig is om de finish als eerste te kunnen bereiken. Ook je tegenstanders doen dat. Verder heb je ook nog hinder van veel verkeer en politieauto's. Wanneer je crasht ben je game over, dus veel botsen zit er niet bij. Dit maakt de checkpoint races erg spannend, zeker de latere races die je moet doen.
Circuit races: Gewoon je standaard circuit races, net zoals je die in Need for Speed hebt.
In dit spel heb je keuze uit 10 auto's. Het lijkt niet veel, maar het is een gevarieerd aanbod. Je kunt kiezen uit een bus, vrachtwagen, pick-up, raceauto, normale auto enzovoort. Een aantal van deze moet je ontgrendelen. Het is erg leuk om zowel met een bus als met een racewagen door de stad rond te rijden en veel chaos te veroorzaken! Helaas is de besturing van het spel niet super. Je hebt een zogenaamde ''physics realism'' meter, die ervoor zou moeten zorgen dat je de balans kunt instellen tussen arcade en simulatie, maar het heeft een negatief effect op de auto's en hun besturing en per auto verschilt het effect ook. Onder meer kun je last krijgen van teveel onderstuur en overstuur. Echter als je de meter op de juiste manier voor jezelf instelt en weet hoe de auto's erop reageren, dan kun je er handigheid in krijgen.
Dit spel is zeker een aanrader voor iedereen die op zoek is naar een goed retro racespel! Het rondrijden door de stad is erg leuk en de races zijn erg spannend! Als je vindt dat er te weinig auto's in de game zitten of je bent het zat om steeds door de dezelfde stad te moeten rijden, of je bent de races zat, dan geen nood! Dankzij mods is er nog genoeg content beschikbaar die je kunt downloaden! Zo kun je nieuwe auto's, nieuwe gebieden en nieuwe races toevoegen, en zo blijft de game je bezig houden! Maar dit is echt een spel dat iedere fan van auto's/racespellen zou moeten proberen, het is gewoon echt leuk!

avatar van bertkruijswijk
Nostalgie voor mij! Een erg geinig racespelletje met een stad waarin je rond kon rijden, spannende races en een gevarieerde selectie van auto’s. Zo heb je keuze uit een vrachtwagen, een bus, een sportauto enzovoort. Enige minpunt aan dit spel is de besturing, die niet heel geweldig is. Ik vermaak me met dit spel nu nog steeds, mede dankzij mods. 4,5 sterren.

avatar van markwiering
Ik wil dit spel vier sterren geven, maar ik moet dan eerst aangeven dat ik de beoordeling geef voor PC, maar als ik PC wil selecteren, verdwijnt het beoordelingsschermpje.

Hoe dan ook, ik vind Midtown Madness een ontzettend leuk spel. Dit speelde ik vroeger als kind heel graag. Wat ik als kind altijd jammer vond, is dat de bus en de politieauto niet te kiezen waren. Deze moest ik uitspelen, maar als kind wist ik niet hoe - en ik was sowieso niet goed genoeg om wat uit te kunnen spelen, aangezien Midtown Madness vrij moeilijk is.

Inmiddels heb ik alle voertuigen vrijgespeeld, met uitzondering van die supersnelle auto.

Een ander nadeel vind ik dat jij heel veel moet experimenten met het natuurkunderealisme. Zet jij hem te laag, dan vliegt de auto uit elke bocht (extreem gevoelige besturing), maar als jij hem te hoog zeg, wordt jouw auto zwaar en moet jij elke bocht heel ruim nemen, omdat jouw auto bij echte bocht vanwege de gigantische massa nog haar snelheid vooruit blijft behouden.

Tijdens de lange races gaat de auto erg snel stuk, waardoor ik de race verlies. Ik heb geleerd om hier gebruik van te maken (of misbruik!) door bij elke race de vrachtwagen te nemen en frontaal alle andere spelers stuk te rammen, waarna ik ofwel als enige overblijf, of dat er nog twee andere auto's zijn, maar dat is niet erg. Ik moet minimaal derde worden om de volgende races vrij te spelen om andere auto's vrij te spelen.

Die ene supersnelle auto is uitsluitend vrij te spelen in "Professional" mode. Jij moet dan 8000 punten verzamelen, maar jij krijgt slechts 450 punten per race. Dus, jij moet 18 races halen, maar die races worden héél snel supermoeilijk. De eerste twee zijn nog wel te doen, maar vanaf de derde is het gewoon niet leuk meer. Dan moet ik tig keer opnieuw proberen totdat het pas lukt. Ik had het opgegeven. Ik dacht: "[i][Ik haal wel een opslagbestand van het Internet van iemand die alles heeft uitgespeeld!/i]"

Ik heb nog een webpagina gevonden, MM2X.com, met allerlei modificaties voor Midtown Madness 1 en 2. Ik ben niet zo geïnteresseerd in de nieuwe auto's die die webpagina aanbiedt, maar wel in de nieuwe steden en omgevingen die het aanbiedt. Die heb ik nog niet geprobeerd. Dat ga ik nog doen. Ik ben benieuwd!