Torchlight (2009)

Macintosh / PC / Xbox 360

Ontwikkeld door Runic
Uitgegeven door Perfect World en Encore

Toen men ontdekte dat Ember een basis ingrediënt was van magie, werd het de hoeksteen van de alchemie. Een ware Ember-revolutie begon en men ging driftig op zoek naar voorraden ervan. Zo bloeide het stadje Torchlight op, van klein gehucht tot actief centrum van de mijn industrie. Maar al snel stuiten ze op een oud kwaad in de mijnen, dat verbonden lijkt te zijn met de Ember. Het stadje lijkt overgenomen te worden door het kwaad en er zijn helden nodig om dit te stoppen. Kies een van de drie beschikbare karakters, een Destroyer, een Alchemist of een Vanquisher en zuiver de mijnschachten onder Torchlight in ruil voor faam en goud.

Leuke hack-n-slash action RPG. Ik heb er alleen spijt van dat ik geen hogere moeilijkheidsgraad dan normal heb gekozen. Ondertussen al heel wat uren aan versleten want het is enorm verslavend maar het blijft te makkelijk.

avatar van Brains
Runic heeft aangeven dat ze hun best gaan doen deze game ook op Xbox Live Arcade en PSN uit te laten komen. Ze hebben gepraat met Sony en Microsoft en de game verschijnt hopelijk rond de feestdagen op de consoles.

Bron

Toch wel een potentiële aankoop voor mij.

Het is zijn prijs méér dan waard.
Ik kijk uit naar de opvolger die volgend jaar zou moeten verschijnen.

Sinds vandaag op Xbox live - trial gedownload en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben. Heb Torchlight voorheen nooit gespeeld maar de gameplay bevalt wel - een leuke hack&slash op zijn tijd in de stijl van Diablo / Gauntlet ben ik altijd voor te vinden. Met name de grafische stijl vind ik erg leuk om te zien en doet erg aan World of Warcraft denken qua vormgeving. Wordt zonder twijfel mijn volgende aankoop als ik weer eens voldoende xbox live points heb.

gamelord
Prachtige game is dit, was er niet met al te veel verwachtingen aan begonnen, maar gelijk als je de mijnen van Torchlight in gaat is de game meteen aantrekkelijk en zeer, maar dan ook zeer verslavend. Heb dan ook nu 6 uur op de teller staan.
De game, zoals Sinner zei heeft de charme van Warcraft III, maar ook zie ik het stijltje terug van The Settlers..waar ik al helemaal van weg was, ook al is Torchlight een RPG..(hack & slash).

De makers van Diablo hebben hier voor mij een zeer sfeervolle, pakkende en uitmuntende game game neergezet en zelfs tot nu lijken de opties in de game bijna eindeloos.
In de stad vindt je veel opties terug die de game boeiend en interessant houden een kleine blik erop:

De merchant kent iedereen wel, maar dan zijn er een hoop andere merchants te vinden, Enchanter, Gemstrader, suprise unindentified trader, gems finder trader,Gems unlocker trader..volgens mij een broer van de gemsfinder, the blacksmith, miscellanous trader en een potion trader. Hoewel ze een vette toevoeging hebben kun je het ook zelf allemaal uitvinden om die dingen te gebruiken of te unlocken, de traders hebben zo hun vaste prijs ervoor. De enchanter is toch wel het beste van allemaal, vind je een wapen die sterker is dan je huidige, gewoon enchanten en je wapen is gelijk van magie voorzien. De suprise enchanter is ook wel super, die spullen verkoopt die niet geindentificeerd zijn en afhankelijk van je chance skill wordt alles steeds sterker als je iets koopt. De traders zijn echt fijn in deze RPG.

In de game..ben Vanquisher/Ranger..krijg je ook bij de start van de game een huisdier, ik heb de kat gekozen, meer een lynx eigenlijk. De pet die je hebt maakt alles nog interessanter, speel de game op Normal, wat eigenlijk aanvoelt als Easy..kon helaas de graad niet moeilijker zetten. Maar dat je pet overpowered is, is gewoon een feit. Maar nu het vetste, heb je geen zin om naar de stad te gaan om alles te verkopen stuur je gewoon je pet erop uit die in de stad de spullen gaat sellen, jij kan dan gewoon in de mijnen blijven en dieper afdalen erin zonder dat je uit het ritme gehaald wordt. Binnen een minuut is die weer terug an je zijde..echt een geniale toevoeging.

Als vanouds heeft ook Torchlight de beroemde Town portal Scrolls, wat je toch meteen de feeling geeft van Diablo 1..net zoals de opzet van deel 1. Steeds dieper en dieper daal je af in de mijnen. Dat gegeven deed het hem dat dit voor mij een vet pareltje wordt. Kan alleen Diablo 1 die dat had en betoverend was..ondanks dat de game op 1 plek blijft.

Maar zoals ook hierboven gezegd werdt kan je met de game eigenlijk al op hard beginnen, want zelf op Normal is de game heel makkelijk en mis je toch wel wat uitdaging..goede wetenschap voor een 2de run.
deze game is zeer apart met de leuke graphic stijl, die het hem echt wel doet op die manier en deze game zeer apart maakt, de makers van Diablo verbazen je keer op keer met hun games..wat veel beloofd voor Diablo III. Het wachten erop begint al te kriebelen en kan niet snel genoeg komen. Maar met torchlight heb je weer een uniek pareltje te pakken, die zeer uniek, sfeervol is met hele leuke aspecten erin die zeer verslavend zijn. Deze is een echte aanrader en deel 2 kijk ik dan ook al zeer naar uit. Straks weer ermee verder.

Voor de iets maar dan 6 uur gamen krijgt deze een 5,0*..want deze game is echt super en hoop dat de game op deze fantastische wijze blijft doorgaan.

Erg onderbouwde recensie, Roger. Las 'm met plezier even door! Ben blij dat Torchlight je zo goed is bevallen, trouwens... Als RPG lijkt mij dit zelfs wat na het lezen van je recensie. Ook al ben ik niet zo bekend met het genre. Dat zegt al genoeg, zo lijkt me. Hulde voor deze recensie, man. Zeker eentje die je kan én mag koesteren.

Dank je Tom
Heb hier eens goed voor gezeten, dan is ook leuk als mensen er nieuwsgierig naar worden en deze game ondanks dat je niet met het genre bekend bent een kans willen geven, kan deze game een leuke instap zijn. (want de drempel ligt hier echt niet hoog)
Ook wel een revieuw waar ik trots op ben idd. bro..thanks Tom.

gamelord
Heb nu al 22 uur van de game mogen genieten..de 1ste keer was op de oude pc 6 uurtjes, daarna meteen op mijn gerepareerde pc gezet, was ik 2uurtjes op hard begonnen..wat me toch wel tegenstond. Ging ik dood moest ik veel geld inleveren om weer bij het begin van het veld te mogen beginnen. (op het laatst had ik geen geld meer over )
Eigenlijk ook goede keus geweest, had ik bij deze run op normal een fout gemaakt met kiezen, was mijn Town portal verdwenen, kon ik tot een half uur geleden weer haarfijn 19 dungeons doorkruisen om weer daar te komen waar ik gebleven was. (3 uur en 10 minuten over gedaan)..maar het was wel goed voor de fame, visvangst en portemonee dus heb naar hartelust mogen shoppen, enchanten en gamblen.

ook leuk aan de game is je Journal, houdt alles bij wat je in de game doet. Leukste vind ik dat ook de stappen die je zet in game wordt bij gehouden.

Heb 27766 voetgestappen gezet..(de game draait nog op de achtergrond )
4268 vijanden gekilled en 84 champions.
2391 spells gebruikt is ook al aardig wat en de gold status mag er ook zijn 71151 gold verzameld.

Vind de game helemaal geweldig, kunnen jullie merken, voor mij de beste game van de laatste maanden die ik gedaan heb.

Dus ga dadelijk na de break weer even verder en dan pitten..ben al meer als 4 uur bezig nu..zit nu in dugeon 21 van de forge level.

Gamelord, heb je al deel 2 gespeeld?

gamelord
Nee nog niet Mike ...hoop dat ik hem weer eens toevallig tegenkom in de stores hier.

avatar van bro
bro
Erg leuke game de uurtjes vlogen me voorbij zonder dat het eigenlijk veel extra seciaal bracht, maar zich ook onthield van extra onbenulligheden. Gewoon lekker avonturieren met weldegelijk het gevoel te hebben dat je lekker hoofden aan het insmashen bent en aan het magic casten bent. Een beetje het casual broertje van Diablo zeg maar, maar misschien juist daarom dat het mij weten overtuigen heeft. Had altijd schrik dat deze soort games een te groot grindfest waren maar nu snap ik hem ^^

avatar van woeler82
De game was in begin leuk, maar naarmate het einde nadert vond ik het saai worden.
De game heb je in 30 uur uitgespeeld ongeveer, maar de laatste levels werden echt saai
Ik heb de eindboss niet verslagen omdat ik voor het einde het spel heb beeindigd en gedelete
jammer

Ik lees een contradictie in je bericht, uitspelen zonder de eindboss te verlaan lijkt me erg moeilijk?

avatar van mister-fool
Best een toffe diablokloon. Het mijnstadje Torchlight heeft een groot probleem. De ember die ze opgraven corrumpeert en in de duistere diepten slaapt een eeuwenoud kwaad. Als held mag je je door 35 vloeren aan monsters klikken. Ondertussen verbeter je de uitrusting, doe je wat taakjes voor de lokale bevolking en sla je de hengel uit om wat visjes te vangen. Structureel biedt Torchlight daarmee niks nieuws. Charme heeft het spel echter wel. De Wow 'achtige artstyle laat deze videogame als een soort fabel aanvoelen. Niettemin heeft het te weinig variatie om de gehele duur te vermaken, dit in tegenstelling tot Torchlight II. Al met al, is dit eerste ook deel de moeite van het spelen waard.