
Planescape: Torment (1999)
Alternatieve titel: Planescape: Torment - Enhanced Edition
PC / Macintosh / Apple iOS / Android / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox One
RPG
single player
Ontwikkeld door Black Isle en Beamdog
Uitgegeven door Interplay en Overhaul
In Planescape Torment speel je als "The Nameless One", een onsterfelijk personage, van top tot teen bedekt met littekens en tatoeages. Je wordt wakker in een mortuarium, zonder enig idee wie je bent of wat er is gebeurt. Het doel van het spel is het herkrijgen van je herinneringen en uitzoeken hoe je onsterfelijk bent geworden. Dit doe je niet alleen, maar met een groep vrienden die je in de loop van het spel ontmoet. Het spel is gebaseerd op het Advanced Dungeons & Dragons systeem.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=L7o_2Wvx3Hc
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Weer een RPG waar ik heel veel plezier aan heb besteed en die daarom tot mijn favorieten games ooit behoort.

Dikke 4*
Sorry voor de fans, maar ik geef 1 ster.
Ik vond dit toen een van m'n allergrootste miskopen! Kon me echt geen seconde vermaken, met dat gekke skeletje e.d. Is achteraf gezien ook totaal niet mijn genre, want het sindsdien nooit meer een dergelijke game gekocht.
Sorry voor de fans, maar ik geef 1 ster.
Dat is dus een subjectief oordeel op basis van je eigen smaak, je kan niet ontkennen dat qua produktie, verhaal dit een enorm goede game is. Ik vind Doom ook helemaal niks, maar begrijp wel dat het een baanbrekende game was voor het betreffende genre. Goh, het lijkt musicmeter wel. ,-)
Het Verhaal en de vrijheid in de conversaties zitten vol met een mooie balans tuusen humor en diepere onderwerpen.
Existentialistische gesprekken en aparte filosofie te over in dit spel (te gek gesprek als je die eeuwige twijfelaar, volgens de rule-of-many, out of existence weet te lullen) en melige maar toch intrigerende verhaal opbouw gaat hiermee gepaard (super vet als je eindelijk uit het morgue ontsnapt bent je 'herontdekt' dat het eigenlijk je begin quest was erin te komen, "how many times have I asked you this before?")
Battle is niet echt bijzonder en een stuk simplistischer als bijv Fallout, maar genoeg eigen stijl om toch leuk te blijven. Graphics zijn nu toch erg verouderd, maar laten nog steeds een aparte, geheel originele wereld zien.
Qua verhaal, karakters en opbouw is dit echt de ziekste qualiteit ooit, wat heb ik vaak dubbel gelegen tijdens de gesprekken, ook het aantal verschillende antwoorden en manieren om dingen op te lossen is echt verbazingwekkend en heeft ook echt invloed op het verloop. Dit spel biedt echt een unieke ervaring wat dat betreft, zoveel verhaal en karakter diepgang, dit spel komt tot nu toe het dichtst bij z'n Pen-n-paper voorganger, dan elke andere AD&D game.
5 volle sterren en met recht door gamespot (en ook gamespy dacht ik) uitgeroepen tot een van de Greatest games of all-time.


Wat is het Advanced Dungeons & Dragons systeem eigenlijk?
Het is een set (zeer complexe) regels afgeleid van het gelijknamige boordspel (of pen & paper RPG zoals het wordt genoemd) Dingen als Strength, Dexterity, Wisdom etc. met bijbehorende statistieken, komt allemaal daar vandaan. De D&D regels vind je terug in alle oudere Bioware games en is een officieel gelicenseerd produkt van de makers, Wizards of the Coast.


Het is een meesterwerk! Maar je kunt ook b.v. Knights of the Old Republic eerst spelen, zit ook D&D in, en is een stukje makkelijker te spelen, zo leer je een beetje wennen aan het systeem.
Echte hardcore D&D is trouwens ontzettend complex, en daar kun je volledige studies op loslaten, maar net als met zoveel van die dingen: de basics zijn niet zo moeilijk, hoe hoger je stats, hoe beter, en bij Planescape draait het in de eerste plaats om het sublieme verhaal, de D&D rules en de gameplay is slechts een means to an end.
voor dat geld heb je een compatible versie met Windows Vista & 7, en één van de best geschreven games ooit, je zult er waarschijnlijk wel wat ouder voor moeten zijn om de game echt te waarderen, het is met name heel filosofisch gericht.
Het is zware kost, veel lezen, maar een onvergetelijke en unieke ervaring.

De game is nu voor 9,95 beschikbaar op GOG (Good old games)
voor dat geld heb je een compatible versie met Windows Vista & 7, en één van de best geschreven games ooit, je zult er waarschijnlijk wel wat ouder voor moeten zijn om de game echt te waarderen, het is met name heel filosofisch gericht.
Het is zware kost, veel lezen, maar een onvergetelijke en unieke ervaring.
Wat voor soort game is het dan? en wat voor soort rpg is het ? (diablo, neverwinter nights, the witcher of baldur's gate stijl ? ).
Wat voor soort game is het dan? en wat voor soort rpg is het ? (diablo, neverwinter nights, the witcher of baldur's gate stijl ? ).
Het is inderdaad in de stijl van Baldur's Gate (zelfde engine), met top down 2D gameplay, partymembers etc. maar daar houd wel de vergelijking op.
Er zit maar 1 set armor in de game en 1 type zwaard b.v. het hele RPG is min of meer als shell gebruikt om het verhaal te vertellen. Het wordt ook een "next generation adventure" genoemd en het is mogelijk (maar erg moeilijk) om zonder te vechten door de game te komen.
In bijna elke review lees je dat het moeilijk is uit te leggen wat Planescape precies is. Waardoor het ook erg moeilijk te verkopen was en vaak onbegrepen door gamers en media tegelijk. Dat deze game de laatste tijd weer veel in beeld is, is mede omdat het zijn tijd (te) ver vooruit was. Veel gamers zijn nog niet gewend aan dialogen met een bijna literair niveau. Het klinkt dan snel saaier dan het daadwerkelijk is. Maar gegeven jouw top 10 denk ik dat je dit wel erg goed gaat vinden.
Als nu nog eens iemand Fallout 1 en 2 onder handen neemt ben ik helemaal tevreden.
Maar - en eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik nog niet ver ben (in de catacombe iets voor Pharod aan het zoeken) - het trekt mij echt niet. Verhaaltechnisch is het tot nu toe best wel interessant met memorabele figuren in een unieke setting, maar het daadwerkelijk spelen valt tot nu toe echt vies tegen. De gameplay zelf is opvallend meh en de combat is echt hersendodend ruk. Even gegoogeld of dit dan aan mij ligt, maar schijnbaar is dit algemene kennis bij de fans. Sterker nog, twee van de meest genoemde tips is om te focussen op intelligence/charisma (en vooral niet de combat skills) en om de difficulty helemaal omlaag te gooien. Beide tips opgevolgd.
Toch betrap ik mezelf erop dat ik nu Planescape speel totdat ik het niet meer trek om vervolgens dan eigenlijk met Baldur's Gate weer een beetje tot rust te komen. Die maakt tot nu toe een betere indruk. In elk geval, ik ga sowieso nog door in de hoop dat het ergens dan toch klikt, maar op moment van schrijven is dat dus nog niet gebeurd. Wordt vervolgd.