Half-Minute Hero (2009)

Alternatieve titel: Half Minute Hero: Super Mega Neo Climax Ultimate Boy

PC / PlayStation Portable / Xbox 360
Action / RPG
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Opus
Uitgegeven door XSEED, Marvelous en Rising Star

Gedurende eeuwen is er een strijd aan de gang tussen de kwaadaardige heer en de rest van de mensheid. De heer heeft daarbij grote delen van het land verwoest. Er zijn talloze helden opgestaan maar evenzo weer ondergegaan aan het gevecht met de heer. Jij bent de laatste redding van de mensheid en moet in telkens dertig seconden je objectieven bereiken. Daarbij kun je schieten, vechten, toveren en verdedigen in vier verschillende spelmodi om zo de 120 stages te vervolledigen.

Super leuk gamepje!

Ode aan de oer jrpgs, met een melige, maar bovenal unieke gameplay opleverende, hyper twist. Het is aan jou om de evil lord te verslaan, voordat hij, binnen dertig seconden, de wereld opblaast. Race naar het stadje, level snel wat up, ren door die grot en volbreng die quest voor een zwaard zodat je hem aankan. En met nog 0.02 seconden op de teller net verslaat!

Het zijn eigenlijk meer dan 30 mini rpgs, elk met eigen eindcredits, die, door de tijdsdruk en de fast forward achtige gamesnelheid, ieder eigen self-contained puzzeltjes worden. Met nog leuke challenges d'r in, zowel time-based als objectives.

De mechanics zijn erg cool, Je kan met genoeg goud de godin te overtuigen de tijd terug te draaien, waardoor je weer een 'volle' halve minuut krijgt. Maar sommige quest events zijn tijd gebonden. Waardoor je soms overal doorheen moet dashen, om op tijd het kasteel van de evil lord te bereiken. Maar rennen kost weer hp, dus healen moet je toch. Maar je hebt nog maar 4 seconden om terug naar de village te komen om te prayen en eten!

Muziek is een goeie combo van upbeat orchestral en lekkere sega-metal chiptunes, die de hyper feel goed ondersteunen. Iets te veel herhaling, maar past er wel bij. Oldschool mode erbij is leuk, die andere gamemodes, met str rpg en shooter mechanics erin, zijn, hoewel minder uitgewerkt, ook erg cool.

Hij is iets te hyper voor lange sessies, maar erg leuk als tussendoor snack, even een paar chapters clearen. Waarvan je uiteindelijk elke level toch wel zo'n twee a drie keer wil doen, om speed te verbeteren, of items en partymembers te verzamelen. Simpel maar leuk armor en wapen systeem ook. En zelfs nog alternate paths met unieke events.

...En heb ik de multiplayer nog niet eens gechecked, die lijkt me ook erg lollig.