Half-Minute Hero (2009)

Alternatieve titel: Half Minute Hero: Super Mega Neo Climax Ultimate Boy

PC / PlayStation Portable / Xbox 360
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Opus
Uitgegeven door XSEED, Marvelous en Rising Star

Gedurende eeuwen is er een strijd aan de gang tussen de kwaadaardige heer en de rest van de mensheid. De heer heeft daarbij grote delen van het land verwoest. Er zijn talloze helden opgestaan maar evenzo weer ondergegaan aan het gevecht met de heer. Jij bent de laatste redding van de mensheid en moet in telkens dertig seconden je objectieven bereiken. Daarbij kun je schieten, vechten, toveren en verdedigen in vier verschillende spelmodi om zo de 120 stages te vervolledigen.

avatar van Brains
Komt ook naar de Xbox 360 deze woensdag . Lijkt me geweldig.

Super leuk gamepje!

Ode aan de oer jrpgs, met een melige, maar bovenal unieke gameplay opleverende, hyper twist. Het is aan jou om de evil lord te verslaan, voordat hij, binnen dertig seconden, de wereld opblaast. Race naar het stadje, level snel wat up, ren door die grot en volbreng die quest voor een zwaard zodat je hem aankan. En met nog 0.02 seconden op de teller net verslaat!

Het zijn eigenlijk meer dan 30 mini rpgs, elk met eigen eindcredits, die, door de tijdsdruk en de fast forward achtige gamesnelheid, ieder eigen self-contained puzzeltjes worden. Met nog leuke challenges d'r in, zowel time-based als objectives.

De mechanics zijn erg cool, Je kan met genoeg goud de godin te overtuigen de tijd terug te draaien, waardoor je weer een 'volle' halve minuut krijgt. Maar sommige quest events zijn tijd gebonden. Waardoor je soms overal doorheen moet dashen, om op tijd het kasteel van de evil lord te bereiken. Maar rennen kost weer hp, dus healen moet je toch. Maar je hebt nog maar 4 seconden om terug naar de village te komen om te prayen en eten!

Muziek is een goeie combo van upbeat orchestral en lekkere sega-metal chiptunes, die de hyper feel goed ondersteunen. Iets te veel herhaling, maar past er wel bij. Oldschool mode erbij is leuk, die andere gamemodes, met str rpg en shooter mechanics erin, zijn, hoewel minder uitgewerkt, ook erg cool.

Hij is iets te hyper voor lange sessies, maar erg leuk als tussendoor snack, even een paar chapters clearen. Waarvan je uiteindelijk elke level toch wel zo'n twee a drie keer wil doen, om speed te verbeteren, of items en partymembers te verzamelen. Simpel maar leuk armor en wapen systeem ook. En zelfs nog alternate paths met unieke events.

...En heb ik de multiplayer nog niet eens gechecked, die lijkt me ook erg lollig.

Squall Lionheart schreef:
Super leuk gamepje!
En wat van de drie andere game-modes? Evil-lord 30, Princess 30 en Knight 30? Het zijn eigenlijk 4 games in 1 cartridge. Of was dat een bonus op de PSP?

...die andere gamemodes, met str rpg en shooter mechanics erin, zijn, hoewel minder uitgewerkt, ook erg cool.

Even gecheckt en toch wat verschillen tussen de versies:

The XBLA version contains the "Super Mega Neo Climax" mode which allows the game to be played with enhanced graphics. Additionally, the "Evil Lord 30", "Princess 30", and "Knight 30" modes have been significantly reworked. These modes are now identical in play style to "Hero 30" and feature only one level. Other changes include the addition of achievements and online multiplayer

Daar had ik overheen gelezen. Ik speel dus de PSP versie, eens kijken hpe de andere (mini-)games zich hier spelen nadat ik Hero 30 verslaan heb.

Hero-30 net na een 5 uur en een kwartier uitgespeeld. Heel goed te doen voor korte sessies, die dan toch makkelijk 15 minuten duren voordat je het in de gaten hebt. Een redelijk makkelijk spel al bij al, waarbij je enkel tegen het einde wat vaker je tijd opgebruikt. Het kost dan wat meer moeite de structuur van de levels te overzien. Je moet namelijk altijd je tijd in de gaten houden, proberen zo veel mogelijk te grinden, en net voordat de teller op nul is een dorpje binnengaan waar je weer 30 seconden kan bijkopen van de godin van tijd. En kijken dat je net genoeg ontdekt voor de volgende veilige haven. Er komen ook wat meer opgaves bij kijken, maar het wordt nooit echt moeilijk, eens je de modus-operandus begrepen hebt.

Vandaag ook met Princess-30 begonnen wat dan weer een heel andere game-modus is. Eerder een soort shoot'm'up waar je binnen 30 seconden je opgave moet vervullen.Deze mode is nog heel wat sneller te doen, nu ongeveer in de helft van de 30 missies na een half uurtje spelen. Erg letterlijk 30 secondes per level bijna.

Squall Lionheart schreef:
Maar rennen kost weer hp, dus healen moet je toch.
Och, funk, ik heb van deze mogelijkheid geen enkele keer gebruik gemaakt. Aan het begin tijdens de tutorial missie wordt het even meegegven maar daarna nooit meer bij stilgestaan. Dat had me wel wat levels sneller kunnen doen afsluiten, zeker tegen het einde.

Ach, manneke. Ik dacht dat dit even een kortstondige RPG van een aantal uren zou zijn. En ik dacht ook dat de drie extra games na Hero-30 slechts een soort bonus zouden zijn. Maar denken en realiteit zijn twee, blijkt maar weer. Het zal waarschijnlijk van jezelf afhangen, en ik kan me voorstellen dat er zijn die er anders over denken. Maar nu ik bij Hero-300 ben aangekomen, een "game"dat je pas vrijspeelt na de eerste 4 games. En als dan blijkt dat het verhaal gewoon nog verder gaat, dan klikt mijn FOMO en zegt dat dit spel pas beindigd is als ook deze laatste game mode is uitgespeeld. En wat blijkt? Ik denk dat ik gelijk heb, want zoals een JRPG betaamt, is de laatste boss-fight. Of hele level in dit geval, aarts maar ook aarts-moeilijk.