Ni No Kuni: Wrath of the White Witch (2010)

Alternatieve titels: Ni no Kuni | Ni no Kuni: Shikkoku no Madōshi

Nintendo DS / PlayStation 3 / PlayStation 4 / PC / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Level-5 en Studio Ghibli
Uitgegeven door Level-5 en Namco Bandai

Je speelt als Oliver, een 13-jarige jongen, van wie de moeder plotseling overlijdt. Het knuffeldier dat zij ooit aan Oliver gaf, blijkt een soort fee te zijn die aan Oliver een boek geeft, waarmee hij kan reizen tussen de echte wereld en een alternatieve realiteit, genaamd Ninokuni. Daar zou hij misschien zijn moeder weer tot leven kunnen wekken.

avatar van Princess Piranha
Nee dankje

avatar van Tsjo-Wi
Helaas is het toch niet helemaal de game geworden waar ik op gehoopt had. Van de maker van het meesterlijke Dragonquest VIII had ik een soortgelijk avontuur verwacht, en hoewel Ni No Kuni zeker wat weg heeft van die game, wordt dat niveau eigenlijk nergens gehaald. De game begint goed, met een heerlijk magisch sfeertje, mooie tekenfilmpjes en leuke voice acting, alleen na de eerste pakweg 10 uur lijken de makers er geen zin meer in te hebben ofzo. Opeens kom je nog zelden een mooie, volledig ingesproken cutscene tegen maar ben je alleen maar tekstbalken aan het lezen. Ik denk serieus dat je 50% van deze game aan het lezen bent, ook omdat alles zo ontzettend langdradig verteld wordt. Dingen die in 1 zin gezegd hadden kunnen worden, worden continu uitgerekt tot 10 saaie zinnen. Erg zonde en ik vind ook dat die eeuwige tekstbalken vandaag de dag niet meer kunnen.

Helaas is het verhaal ook weinig bijzonder. Oliver en Drippy zijn wel een leuk stel, maar op een enkele plotwending na heeft het verhaal weinig verrassends te bieden en zit het vol met Japanse clichés. Daarnaast wordt het wel een beetje repetitief met dat broken-hearted gebeuren, wat sowieso al een vrij stom gameconcept is. Overal op de wereld zijn mensen die een stukje van hun hart verloren zijn, dwz liefde, enthousiasme, zelfvertrouwen etc., en het is aan Oliver de taak om deze mensen te helpen door ze hartstukjes te geven van andere mensen die juist een overschot hebben aan liefde, aardigheid, ambitie etc. Het slaat eigenlijk helemaal nergens op, en het is zo scripted als de pest dus er is nauwelijks eigen inbreng van de speler. De hele game leunt op dit concept maar het is gewoon matig uitgewerkt en saai.

De semi real-time gevechten konden me gelukkig meer boeien. Het familiar systeem, wat eigenlijk gewoon een exacte kopie is van Pokémon, is leuk uitgewerkt en brengt een beetje variatie, en de vele bossbattles zijn in de meeste gevallen spannend en uitdagend. Alleen vervelend dat je altijd zo afhankelijk bent van je Magic Points, terwijl je er zo doorheen vliegt en vrij lastig aan nieuwe komt. Met genoeg MP bestook je de vijanden met de ene na de andere krachtige spell, maar zodra je MP op is ben je zo goed als machteloos, tenzij je MP regeneration items hebt maar die zijn dan weer rete duur en zeldzaam...

Al met al is het een vermakelijke, ouderwetse JRPG die qua verhaal en gameplay weinig bijzonders doet, maar qua muziek en grafische stijl echt fantastisch is. De game hield gelukkig genoeg mijn interesse vast om het tot het einde uit te zien, wat in totaal een kleine 40 uur geduurd heeft. Voor mij als JRPG liefhebber was het een verademing om weer eens zo'n episch avontuur te mogen spelen, maar een nieuwe Dragonquest VIII is het zeker niet.

avatar van Onderhond

Enkel en alleen op voorwaarde dat de originele dub er blijft onderzitten. Ben nu The Last Story aan het spelen en de Britse dub is een vreselijke doodzonde.

avatar van Tsjo-Wi
Ik vind de Engelse dub wel professioneel en goed gedaan bij deze game, dus het is daarom juist zo zonde dat veruit het grootste deel van de game uit tekstbalken bestaat. Bij JRPGs van 10 jaar geleden heb ik daar weinig problemen mee maar vandaag de dag vind ik het toch een beetje achterhaald.

avatar van Onderhond
Tja, elke keer wanneer ik lees dat een dub "wel professioneel gedaan is" moet ik gewoon het geluid afzetten uit irritatie. Dubs zijn zielig, bij films en bij games. Ik kan me echt niet voorstellen dat ik een Xenoblades had moeten uitzitten met de Engelse dub, had niet eens een top 10 spel geweest dan vrees ik.

avatar van Tsjo-Wi
Ach overdrijven is ook een kunst. Inderdaad is de Engelse dub 9 van de 10 keer slecht en kan het afbreuk doen aan de originele sfeer, maar ik had deze game echt niet hoger gewaardeerd als ik hem met Japanse stemmen gespeeld had (wat gewoon mogelijk is). Je bent het grootste gedeelte toch alleen al engelse teksten aan het lezen, vaak ook nog geschreven met een accent, dus ik vind het wel fijn als de voice acting daarbij aansluit. En sowieso heeft Level 5 wel verstand van zaken, bij Dragonquest VIII was de Engelse dub ook fantastisch.

avatar van SilverGun
Voiceacting heeft in een spel ook lang niet zo'n prominente rol als in film, is meer opvulling omdat andere aspecten doorgaans veel belangrijker zijn. Genoeg games met zwakke voiceacting die daar nauwelijks door gehinderd worden.

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Het blijft een kwestie van persoonlijke voorkeur. Bij films hecht ik er meer waarde aan dan bij games. Sterker nog, waar ik bij films bij uitstek de voorkeur geef aan de originele soundtrack kies ik in het geval van games meer en meer voor de Engelse dub. Xenoblade, The Last Story en Ni No Kuni vind ik alleszins de beste voorbeelden van de laatste twee jaar, waarin de dubs uitstekend zijn. Bij lokalisaties met een minder budget zoals de Atelier en Disgaea -series ligt het niveau een behoorlijk stuk lager! Ik ben momenteel bezig met Persona 4, en kan me maar moeilijk voorstellen hoe het zou zijn om de game met de originele Japanse soundtrack te spelen. Bij Virtue's Last Reward, welke ik wél heb gespeeld met de Japanse soundtrack, heb ik dan weer precies het tegenovergestelde gevoel.

Engelse voice-acting kan eveneens goed zijn. Wanneer het een lokalisatie betreft, en de Engelse dub goed uit de verf komt, is het voor mij geen punt van kritiek wanneer de Japanse soundtrack ontbreekt. Eender welke taaloptie je kiest, het is verder vaak een kwestie van gewenning. Eer je personages en de voice-over met elkaar identificeert, is het lastig omschakelen.

En om niet helemaal off-topic te gaan: bij Ni No Kuni heb ik gekozen voor de Japanse stemmen.

avatar van Onderhond
Voorkeur dan maar, er zijn op de DS een paar games waarbij ik de hele soundtrack gemist heb door dubs. Erg vervelend bij de Wii is dat je ze dikwijls niet meer kan uitzetten, aangezien er geen geschreven versies meer bijzitten. Trouwens, die geschreven stukken met accenten en dialecten zijn ook compleet vreselijk.

De Xenoblades dus was een complete aanfluiting, dat heeft niks met overdrijven te maken. Vind het even cruciaal als bij een film trouwens, het hoort bij de personages en de algemene sfeer van het spel. Japanse characters met een zwaar Brits accent zijn idioot.

Maar zolang de keuze er is vind ik het niet erg, zetten ze er voor mijn part 20 dubs op. Vind het alleen enorm irritant als de originele dub er niet opzit.

avatar van LimeLou
Dank je voor je review, Tsjo-Wi! Ik betwijfel nu of ik Ni no Kuni moet gaan kopen, aangezien mijn verwachtingen in de richting komen van een spirituele opvolger van Dragon Quest VIII, maar dat gaat het niet worden, hoogstwaarschijnlijk.

avatar van Tsjo-Wi
Tsja in feite is het wel een spirituele opvolger van Dragonquest VIII, want er is geen één game die er zo veel op lijkt. Alleen doet Dragonquest VIII zo ongeveer alles beter...

Nu maar €30 op PSN.

avatar van LimeLou
Een tijdelijke actie of de standaardprijs?

avatar van Allround Gamer
Gekocht via Playstation Plus voor € 26,99. Daar kan je geen buil aan vallen toch..
Heb er enorm veel zin in, vanavond eerste sessie.

LimeLou schreef:
Een tijdelijke actie of de standaardprijs?

Weet ik niet zeker. Het was niet alleen voor Playstation Plus in ieder geval.

Hoe vaak staat dat niet in fysieke winkels aangegeven, nog nooit een spel daarna weer duurder weten worden, maar wie weet is PSN anders.

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Op PSN is het tijdelijk. Loopt tot en met 22 mei. Staat er ook bij in de store, klik. De game loopt nu mee in een actie, zoiets hebben ze iedere twee weken wel op PSN. Daarna krijgen de games hun 'oude prijs' weer terug.

Ben dit nu in detussentijd aan het spelen en direct aan verknocht. Heerlijke grafische stijl en super-dialogen plus het lijkt dat een beetje grinden geen kwaad kan. Maar nog maar pas een uur of 2 bezig dus even wachten of de lange termijn motivatie oprecht blijft.

De boss-fights zijn wel redelijk uitdagend, telkens weer even oefenen tot het lukt. Net tegen de guardian redelijk aan het begin op laatste moment de pijp uit gegaan, wel even frustrerend.

SvV_Ying
Vannacht uitgespeeld en wat was het een fantastische ervaring. Misschien wel de beste JRPG van deze generatie consoles, Final Fantasy heeft heeft het wat mij betreft een beetje laten glippen dit keer.

Hoop echt dat er een deel 2 komt met in ieder geval dezelfde art style. Soms leek het gewoon op kunst.

Hoeveel uren heb je erin gestoken, SvV_Ying? Ook alle side-quests gespeeld?

SvV_Ying
Zit nu op 70 uur. Ik heb alle missies en hunts gedaan van voor de eindbaas. Personages op level 65 ongeveer.

Kan nu dus nog alle content van de Endgame doen.

avatar van Marcellussss
Deze game is zeker nog niet voorbij nadat het verhaal compleet is, dus je bent nog wel even zoet. Zo'n beetje de enige game van deze generatie met leuke, uitgebreide post-game content. Een aantal zaken die nog vaag waren over de wereld van Ni No Kuni worden duidelijker, en de nieuwe bounty hunts waren enorm uitdagend. De laatste, grote sidequest deed een beetje aan de Dark Aeons quest van FFX denken, maar dan een stuk makkelijker gelukkig.

Voor mij zijn het soms wat rommelige plot en het gebrek aan voice acting de enige redenen om deze game niet de volle score te geven. Voor de rest echt fantastisch en veruit de beste JRPG sinds jaren.

SvV_Ying
De voice acting kwam richting het eind steeds minder vaak voor ook. Erg jammer, een van de weinige echt hinderlijke punten aan de game. Verder mogen de overgangen tussen voice acting, filmpje of normaal wel iets beter en een statistiekenscherm had ook geen kwaad gekund (met oog op trofeeën)

Ook al weer een verslavend spel, ik lijk er een abonnement op te nemen. Wat wel opvalt is dat sommige opdrachten op een gegeven ogenblik bijna onmogelijk worden, en niet omdat ze zo moeilijk zijn. Ik moet nu bv. een banana temmen en die krengen blijven ten eerste van me weglopen (kan ze met wat moeite wel vangen) maar zijn in drie slagen kapot en laten me bijna nooit (20 pogingen) 'bezingen'.

SvV_Ying
Oh, daar heb ik ook verschrikkelijke herinneringen aan. Je moet in ieder geval met je gespaarde stam cards die bonus nemen dat je sneller over de world map rent. Dan kunnen ze in ieder geval niet meer ontkomen.

Ik heb er zo'n 2 uur over gedaan. Het maakt trouwens niet uit of je ze in 1 klap doodt of in 20 stuks. Ze krijgen 'liefde' of niet op het moment dat je ze eigenlijk zou verslaan, niet eerder.

Jup, die heb ik maar dat zo'n kreng hartjes spuwt lukt maar mischien 1 op 20.

avatar van Marcellussss
Eigenlijk is het slimmer om de sidequests voor die onderzoeker te bewaren totdat je genoeg Merit Stamps hebt. Later kun je namelijk een reward kopen waardoor familiars sneller getemd worden.

Wacht maar tot je per se een Toko wilt, trouwens...

Wist tot voor kort nog niet wat dat was maar nu wil ik een!

Toko's temmen hoeft van mij niet per se, verslaan daarentegen wel. 9000 xp