Ni No Kuni: Wrath of the White Witch (2010)

Alternatieve titels: Ni no Kuni | Ni no Kuni: Shikkoku no Madōshi | Ni No Kuni: Wrath of the White Witch Remastered

Nintendo DS / PlayStation 3 / PlayStation 4 / PC / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Level-5 en Studio Ghibli
Uitgegeven door Level-5 en Bandai Namco

Je speelt als Oliver, een 13-jarige jongen, van wie de moeder plotseling overlijdt. Het knuffeldier dat zij ooit aan Oliver gaf, blijkt een soort fee te zijn die aan Oliver een boek geeft, waarmee hij kan reizen tussen de echte wereld en een alternatieve realiteit, genaamd Ninokuni. Daar zou hij misschien zijn moeder weer tot leven kunnen wekken.

rustugan schreef:
. Ik ben voor het einde regelmatig weer terug gegaan in de prachtige wereld om HP/MP bagage op te sparen, en dat was zeker geen straf !

5 sterren !
Welk level had Olliver bij je op voor het eind-gevecht? En hoe lang heb je gespeeld om het uit te krijgen?

Net voor een of ander onbeduidend gevecht 9000 xp bijgekregen (direct 4 levels omhoog voor iedereen in mijn party), een of andere glitch maar wel leuk meegenomen, tegen zo'n kado zeg ik niet neen tegen.

avatar van Tsjo-Wi
Nee dat is geen glitch. Heel af en toe kom je een zeldzame random enemy tegen waarvoor je super veel exp krijgt. Inderdaad wel chill om nog ff snel wat leveltjes omhoog te gaan. Tegen het einde kun je er zelfs 1 tegenkomen waarvoor je 26000 exp krijgt, en het gevecht is niet eens moeilijk.

Interessante info. Daar heb ik trouwens wel een 40 tal uren voor moeten spelen, een ultra-rare enemy dus

avatar van rustugan
Grovonion schreef:

Ik moet je helaas het antwoord schuldig blijven. Het is alweer een tijdje geleden dat ik het heb gespeeld, dat ik de hoogte van HP/MP niet meer weet.

Maakt niks uit, bedankt dat je geantwoord hebt. Ikzelf ben net voorbij de Miasma Marches geraakt. Ongeveer 4/5 ver, denk ik.

Vraagje: kan ik Shadar , de tweede ontmoeting en zijn 2 incarnaties verslaan als mijn party level 50 heeft? Ik kijk hier erg tegen op.

Edit: mijn vrees was niet gegrond, eerste keer erdoor, maar oh, wat een verrassing het verhaal gaat verder.

avatar van Vincentvalentine
Ik heb zowel de DS versie als de PS3 versie en ik moet zeggen dat ik de DS versie op bepaalde punten wel beter vind.

Vermaak me hier sinds een paar dagen ook erg mee, al is het een klein beetje storend dat alles zo enorm wordt voorgekauwd door met name Drippy. Maar ook sidequests worden onmiddelijk met een stipje op de map aangegeven waardoor je niet eens hoeft te zoeken.

Verder erg mooie stijl en leuke characters. Maar als Ghibli fan was ik daar ook niet bang voor.

Is maar goed dat je daarna niet moet zoeken, later is het trouwens iets moeilijker de bounty hunt tegenstanders te vinden.

Ja dat is slechts een klein voorbeeld. Maar als er ook maar een klein beetje een onduidelijke quest aangediend wordt legt Drippy meteen in rode letters uit hoe het zit. Vind het toch wat teveel van het goede, alsof we allemaal dom zijn.

Bijvoorbeeld dat helen van harten. Waarom zegt Drippy steeds weer wat je nodig hebt in plaats van zelf wat parts te verzamelen en uitvogelen wat het slachtoffer nodig heeft? Of als je een evenbeeld van een persoon moet zoeken... dan snap ik dat ik naar de andere wereld moet en hoef ik niet nog eens te horen dat ie op Leila lijkt die een winkel heeft aan de grote weg.

Je hebt een punt Hadouken, om eerlijk te zijn doe ik het helen van harten zonder de teksten te lezen en er verder bij na te denken, die hele mechaniek is een beetje ziek. Maar dat soort kleine nadelen, en er zijn er nog heel wat waarom moet ik altijd wachten op de tekst na het gebruiken van de seek fortune spreuk, beperkt bij mij het spelplezier niet wezenlijk, want het doet zo veel meer goed.

Ik lees die teksten ook maar half inderdaad. Verder riekt het een beetje naar gemakzucht dat de prachtige animé cutscenes worden afgewisseld met slechts geluidloze teksten. Helemaal raar is het wel eens als er gesproken wordt, vervolgens het beeld een seconde zwart wordt en vervolgens de spraak wordt ingeruild voor alleen tekst. Waarom dan niet gewoon die hele dialoog opnemen? Raar en jammer.

Maar ik klink nu erg negatief, maar dat ben ik verder absoluut niet. Ben nu 17 uur onderweg en als het zo doorgaat wordt het gewoon een 4 - 4,5*

Eindelijk uitgespeeld, na een 60-tal uren en met mijn hoofdkarakter op level 62. Ik heb wel alle 'side-quests' tot nu gespeeld, op die van de mechanische creatures na.
Ik denk dat ik nog niet genoeg heb van dit spel en de eind-spel gamesave nog eens uit probeer en kijken hoeveel trophies ik nog kan opstrijken. Zelden een spel gezien waar je na 60-uur gameplay nog slechts 32% van de trophies hebt kunnen bij elkaar sprokkelen. Vooral die van de 1000 battles lijkt eeuwen te duren.

Met welk level zijn jullie naar Autumnia gegaan? Ik ben level 27 en ik kon iedereen eigenlijk wel aan in de gangbare gebieden, maar toen ik voet zette op Autumnia werd ik kansloos afgemaakt.

Dat herinner ik me niet meer, misschien dat ik vanavond een oud save-game terug kan vinden. Maar telkens bij het betreden van een nieuw gebied zijn de gevechten even moeilijker, vooral in dungeons. Echter nooit van die aard dat ik me kansloos voelde.

SvV_Ying schreef:
Toko's temmen hoeft van mij niet per se, verslaan daarentegen wel. 9000 xp

Tsjo-Wi schreef:

Tokodocold's zijn idd nog leuker, ze tegenkomen is helemaal niet zo zeldzaam als je de Ivory tower bezoekt. Gisteren 3 in tien minuten tegegekomen en verslaan, in een keer van level 65 naar 72 of zo. Zo gaat het goed. Ze verslaan is trouwens wel wat moeilijker, ze slaan namelijk op de vlucht na de eerste slag die ze krijgen. Ik gebruik de spreuk veil om ze te verrassen en een extra aanval te hebben en zorg ervoor dat de hele party de leider volgt en hem aanvalt.

Hadouken schreef:
Ik heb een gamesave gevonden waar ik denk ik net in Hamelin was aangekomen en had toevallig ook level 27.

Nu trouwens net level 83 gehaald

Sorry dat ik dit spel forum even domineer (ik hoop op feedback/discussies), maar ik probeer de platinum trophy te bemachtigen en dat blijkt erg tijdsintensief plus levert redelijk wat vragen op. Tot nu toe zit ik aan 59% van de trophies en de belangrijkste die mij nog ontbreken zijn Familiarologist en Mad Scientist. Spijtig zijn deze na het afspelen van het spel en het bijna beeindigen van de extra-content nog ver buiten bereik.
Voor Mad Scientist zit ik aan 29% en blijkbaar heb je een en ander (extreem) rare item nodig om het te halen. Vraag is: tellen recepten die je zelf hebt gemixt mee of niet? De forums en tips op het net lijken daarop afwijkende antwoorden te hebben.
Familiarologist is nog erger, hier zit ik na 75-uur spelen aan och-arme 80 familiars of zo. En je hebt er 250 unieke nodig om de trophy te halen, probleem is echter dat de hartjes slechts in 6% van de gevallen verschijnen en dat vergt dus extreem veel grinding, ik schat nog een uur of 20 minstens..
En hoe lang duurt het voordat je 1000 battles achter de rug hebt??

10 uur verder en toch al 64% van de trophies. Ik heb ook besloten het spel met de volle 5 sterren te voorzien, toch nochthans slechts het 6de spel dat de volle buit pakt. Maar als je in een spel met plezier 80+ uren steekt kan het bijna moeilijk anders.

AAArgh, die verdomde Kaleidostones en Scrolls of truth, ben nu al uren in Glittering grotto, Tombstone trial en de Miasma marches op jacht op de juiste golden familiars en er wil maar geen rare drop of steal lukken, de golden te vinden is a moeilijk en zeldzaam genoeg maar dan zijn de goodies ook nog extra rare! Uitermate frustrerend!

Na 107uren platinum gehaald, sinds onderstaande bericht 13 uur lang liggen grinden naar familiars, en nog m'n beste moeite gehad met rank S in het Solosseum, ook al was bijna heel mijn troep maximaal geleveld, misschien wel de enige echte uitdaging in dit spel. Maar goed, nu kan ik dit spel eindelijk achter me laten, was bijna een obsessie de laatse maanden.

avatar van Tsjo-Wi
Respect dat je het geduld op kan brengen voor zulke extreem tijdrovende trophies. Ik begin daar zelf nooit aan.

Weet ook niet, ben erin geslipt en op een gegegen ogenblik wou ik niet meer opgeven. Het spel en de spel-mechanieken zijn ook op bijna geen enkel ogenblik frustrerend, misschien op de ultra-raritetit van sommige ingredienten na. Het hielp natuurlijk ook dat Billy Goat's Bluff uitstekend voor snel grinden geschikt is, als die mogelijkheid er niet was, was ik er nooit aan begonnen.

avatar van Vincentvalentine
Ik heb zelf zowel het PS3 deel als het Japanse DS deel en ik heb ze beide tot nu toe een paar uurtjes gespeeld maar ik kan jullie vertellen vooral het battle systeem in het DS deel veel fijner is. Die hadden ze beter kunnen vertalen en kunnen uitgeven ipv het PS3 deel.

avatar van Marcellussss
Niet mee eens simpelweg omdat ik geen DS heb.

Daarnaast heeft de DS al genoeg vertaalde JRPG's zover ik weet. Kun je van de PS3 niet zeggen.

^ Best een vreemde uitspraak als je rekening houd met het aantal JRPG's dat voor de PS3 nu al beschikbaar is en hoeveel er nog op uitkomen staan.

Maar waar is dan het verschil qua battle systeem dan precies?

avatar van Vincentvalentine
Het battle systeem is turn-based hierdoor hoef je niet in de gaten te houden wat je (in het PS3 deel nogal domme) teamgenoten aan het doen zijn. Drippy vecht in het DS deel ook mee.

Daarnaast heb je in het DS ook het boek nodig (maar omdat die Japans is heb je er niets aan) omdat je daar ook echt die tekens moet natekenen met je stylus. (sowieso de eerste keer dat je een spreuk gebruikt.) Dat kan voor frustratie zorgen omdat het DS deel Japans is en daardoor kun je dus echt niet zonder Walktrough maar als de game Engels was geweest was dit een leuke toevoeging geweest.

avatar van Marcellussss
Sinner schreef:

Vergat er 'goede' bij te zetten. Van wat ik gespeeld heb waren Ni No Kuni en Valkyria Chronicles de enige JRPG's op de PS3 die echt de moeite waard waren. De DS heeft daarentegen een veel wijdere reeks aan kwaliteitstitels in het RPG genre, al kan ik daar persoonlijk weinig over zeggen.

Liefst had ik natuurlijk beide versies gelokaliseerd gezien.

Marcellussss schreef:

Daar kan ik dan wat beter inkomen. Hoewel ik de Tales series en Disgaea (hoewel dit natuurlijk niet puur als JRPG telt) toch ook altijd heel sterk vind.