God of War (2005)

PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation Vita

Ontwikkeld door Sony

De beruchte strijder in het Oude Griekenland staat op het punt zijn verstand te verliezen, waarbij hij wordt getergd door een overzadigbare zucht naar dood en verderf. Voor Kratos is er geen ontsnapping mogelijk: zijn ziel kan niet meer worden gered. Maar de zucht tot bloedvergieten zal ontaarden in één laatste confrontatie. Kratos moet het opnemen tegen zijn plaaggeest. Hij moet Ares, de Oorlogsgod verslaan.

avatar van Niinoke
Ik heb vandaag de God of war collection gekocht voor de ps3 inclusief GOW 3.
Vandaag ben ik met GOW 1 begonnen en ik heb hem gelijk inneens uitgespeeld. Ik vind het een zeer leuke game. Puzzels zijn af en toe was irritant, maar dat komt omdat ik niet zo van puzzels houd
Verhaal is leuk gevonden, en de gameplay is zeer verslavend. Ik heb eerder alle GOW games al eens uitgespeeld, maar ik heb ze nu op de PS3 gekocht puur voor te trophies

Cool spel

avatar van tommycool
een enorm goed spel waaraan alles gewoon goed is, en het zeker waard voor je geld is...

avatar van Dutch-J3ff
Wat een toffe Hack & Slash game zeg!!

avatar van Mitakcor
"I was trying to make you a great warrior..." - Ares

Wat een meesterwerk. Toen al op de PS2 uitgespeeld, maar vorige week samen met God of War II in een pakket in HD kwaliteit voor de Playstation 3 gekocht en mijn mening blijft hetzelfde. Wat een meesterwerk. Helaas zijn er toch wel een paar kleine minpuntjes. Maar eerst de fantastische pluspunten van dit fantastische spel.

Kratos is een van de meeste meeslepende personages die ik ooit heb gespeeld. Echt een brute, keiharde vechter die totaal geen angst kent maar wel een verschrikkelijk verleden heeft gehad. Als je goed naar de cultfilmpjes kijkt dan is het duidelijk te zien dat God of War de zeer goede verhaallijn mooi en duidelijk uitlegt. Verder ziet Kratos er echt gaaf uit!

De gameplay zelf speelt hartstikke lekker op een paar momenten na. Ongelofelijk veel heerlijke gevechten, ondanks een paar ervan die wel super irritant waren. Vooral de gorgonen, ik mag ze helemaal niet. Maar het blijft een heerlijke hack & slash game. Misschien is het een goed idee om erbij te zetten hoeveel overgebleven enemies er nog zijn, bijvoorbeeld als je een kamer binnenkomt en tegen een groot aantal enemies moet vechten. Want soms lijkt het veel te lang en het is ook wel fijn om rekening te kunnen houden met het aantal blauwe orbs dat je nog over hebt.

De Challenge of the Gods vond ik helemaal niet leuk, wat een rotopdrachtjes allemaal. Misschien ligt het zelf aan mij, maar ze waren kapot irritant. Helemaal blij dat ik de platinum trofee van God of War alsnog binnen heb gehaald. Helaas na het uitspelen van deze fantastische hack & slash game heb ik gekeken dat God of War II ook zo'n challenge heeft, namelijk: Challenge of the Titans. Ik ben benieuwd...

Een fantastisch spel, dat wat mijn vrienden betreft ook fantastische vervolgen heeft, met een prachtig maar bruut hoofdpersonage dat heerlijk te spelen is. Aangezien het spel helaas niet altijd soepel speelt, verdient deze hack & slash game net geen tien. Kijk er zeker naar het vervolg uit.

Een klassieker in de tak van Playstation exclusives, die nog prima stand houd als je het vandaag de dag speelt. Er is verrassend veel goed gedaan in het eerste deel waar de vervolgen weinig aan hoefde te veranderen. Kratos z’n blades zijn erg fijn om mee te vechten, vijanden zijn gevarieerd in hun designs en gedrag, en dit is één van de weinige gevallen waarin quicktime events daadwerkelijk leuk zijn. Je gebruikt QTE’s om vijanden de genadeklap te geven, maar dit is meestal geen noodzaak. Deze genadeklappen zijn heerlijke, filmische sequenties waar je de brute klappen kunt voelen.

Dit was (voor zover ik bekend ben) één van de eerdere grote games die geheel in Griekse mythologie bedolven zat. Dit gaf GOW een eigen identiteit tegenover andere in z'n genre en het gaf de game gelegenheid de speler over mythologie te leren. Dit is niet een kindvriendelijke adaptatie ala Disney's Hercules, maar een bloederige 18+ adaptatie waarin koppen eraf worden gehakt, lichamen in tweeën worden gespleten of oogballen van monsters met de blote handen eruit getrokken. Het is zo dusdanig over-the-top en absurd was dat ik meerdere keren hardop in de lach schoot.

Voor zijn tijd zat dit grafisch goed in elkaar en in HD is het nog steeds prima om naar te kijken. Wat God Of War opmerkelijk goed doet in zijn presentatie is de grootte van alles: je voelt je slechts een klein figuur die reusachtige gebieden trotseert en het tegen kolossale monsters opneemt. Op een afstand ziet het eruit als een David VS Goliath scenario, maar in de praktijk is Kratos eerder de Goliath. De muziek is episch en bombastisch, wat perfect bij de toon van het spel past. Niet muziek die ik ooit buiten de game hoef te horen, maar binnen de context sluit het zich goed aan.

Het verhaal heeft mij nooit bekoren. Het verbaast me eigenlijk hoe weinig ik om dit verhaal geef, geziene ik de meest recente God Of War game (uit 2018) juist sterk vond. In dat deel zat er veel interactie tussen Kratos en zijn zoon, wat hun beiden goede ontwikkeling gaf en mij hun meer aanmoedigde in hun missie. De oude GOW delen hebben weinig tot geen personage ontwikkelingen; het verhaal word je voornamelijk uitgelegd, zonder je emotioneel betrokken te voelen. Ik kan ook 0 sympathie voor Kratos voelen wanneer hij allerlei zinloze oorlogen gaat voeren voor een of andere "machtshonger reden" , massamoorden van onschuldige pleegt, maar het opeens zielig zou moeten zijn als zijn vrouw en kind om het leven komen.

Daarentegen, het verhaal is wel een fijne afwisseling van het traditionele goed vs slecht plot dat je meestal bij videogames ziet. Je raakt verwikkeld in een clash tussen geflipte goden die machtsstrijden voeren en niemand echt een goodguy is (als Griekse goden echt zouden bestaan dan zou de wereld veel beter af zijn zonder ze). Kratos begint als een pion, maar weet meer kracht te bemachtigen dan de goden voorzagen waardoor hij ook een deelnemer word. Het is basically een evil vs evil verhaal waarin goden, die hun macht misbruiken. 1 voor 1 worden afgeslacht door een grotere dreiging dan hunzelf. Ik juichte stiekem wel voor Kratos, al is het meer omdat de andere goden niet deugen dan dat ik om Kratos gaf.

Deel 1 ziet te frustrerend in elkaar qua gameplay om het een hoger cijfer te willen geven. Het zijn allemaal kleine dingen die je los van elkaar over het hoofd kunt zien, maar samen belemmeren ze de totaal ervaring. De boogschutters konden heel vervelend zijn ivm een gebrek aan methodes om ze af te kunnen weren op afstand, de grab knop werkte regelmatig niet ondanks dat er een rondje boven het hoofd van de vijanden stond, objecten verplaatsen of klimmen gaat te langzaam, upgraden gaat te langzaam (20 tellen / 40 tellen de knop inhouden), platformen werkt erg onplezierig door diepte-inschatting problemen en cutscenes kun je meestal niet overslaan. Voor zover ik mij herinner hebben de vervolgen al deze aspecten verbeterd, dus ik ben heel benieuwd naar deel 2 en 3.

Een prima eerste deel in deze iconische reeks. Teveel kleine frustraties om er nog steeds van weggeblazen te zijn, maar de core gameplay is nog steeds leuk.

avatar van TonyTHorror
Opnieuw aan de reeks begonnen aangezien PS Now op de PC beschikbaar is. Maar ben wéér niet onder de indruk. Ondanks dat hack & slashers één van m'n favoriete genres is, irriteer ik mij aan de manier waarop puzzels en de QTE's de flow volledig onderuit schoffelen. Kan moeilijk de motivatie opbrengen om dit tot het einde uit te spelen (ongeveer 4 uur erin nu); alles is een herhaling van zetten. Hopelijk is er verbetering zichtbaar bij de volgende delen.

Dit soort dingen kan ik altijd wel waarderen. Op Youtube is er een kanaal van een mythologie expert die o.a. een video heeft gemaakt waarin God Of War 1 word vergeleken met de mythes waarop het is gebaseerd. De GOW makers zijn redelijk trouw gebleven aan de mythes en hebben op de juiste punten verandering gemaakt zodat het qua game leuk blijft. Hopelijk kiest hij ervoor om meer delen uit de reeks te vergelijken en wellicht andere games ook te doen (zoals Hades of Age Of Mythology).

Hou wel van Noordse mythologie geloof er zelfs in.

Waarom niet.