God of War (2005)

PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation Vita

Ontwikkeld door Sony
Uitgegeven door Sony

De beruchte strijder in het Oude Griekenland staat op het punt zijn verstand te verliezen, waarbij hij wordt getergd door een overzadigbare zucht naar dood en verderf. Voor Kratos is er geen ontsnapping mogelijk: zijn ziel kan niet meer worden gered. Maar de zucht tot bloedvergieten zal ontaarden in één laatste confrontatie. Kratos moet het opnemen tegen zijn plaaggeest. Hij moet Ares, de Oorlogsgod verslaan.

Dr. Salvador
Oke, heb het nog nergens gezien.

Welke deel vind jij het beste Kiriyama?

Ik vind het heel moeilijk om te kiezen!

shadowmaster100
deel 2 is het besteeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

Dr. Salvador
En de 200ste stem is binnen!

kiriyama
Dr. Salvador schreef:
Oke, heb het nog nergens gezien.

Welke deel vind jij het beste Kiriyama?

Ik vind het heel moeilijk om te kiezen!

GoW 2, zeker weten. Dan 3 en dan 1.

Maar allemaal (incl. Chains of Olympus) zijn goed.

avatar van Martijn
Heb onlangs deel 1 gespeeld maar vond er niet heel veel aan, moet ik deel 2 gaan spelen (heb de collection geleend) om het leuker te gaan vinden? En dat kan zonder verhaal kennis?

Dr. Salvador
Oke, ja deel 2 was de langste van de 3. Heeft de kleine dingentjes die in deel 1 héél iets beter konden geperfectisoneerd. Maar vond de puzzels en het verhaal wel iets minder dan deel 1, maar voor de rest op bijna elk vlak wel héél iets beter, en misschien ook nog wel héél iets leuker ja.

GOW3 had de combat misschien nog heel iets fijner gemaakt, en alles wat in deel 2 iets verbeterd was, werdt ook behouden, en zo gelaten.

Verder voelde deel 3 het minst avontuurlijk van de 3 aan vind ik, maar de spektakel momenten zijn bijna angstaanjagend zo overtuigend en goed gedaan! . En de actie is epischer dan ooit, het verhaal vind ik wel de minste van de 3 delen. Maar voor de rest ook echt geweldig, en de puzzels iets verbeterd in opzichte van deel 2.

Ik vind ze alledrie enorm goed maar heben ook alledrie zijn hele kleine minpunten, maar een prachtige trilogie is het zonder een enkele twijfel!

Ben er alleen nog niet uit welke ik nou iets beter vind . Maar bijna iedereen vind deel 2 het beste, en anders wel deel 3. Maar laten we deel 1 ook niet uitsliuten, daar begon het tenslotte allemaal mee!

Later!

Martijn schreef:

Al je deel 1 al niet zo leuk vind, dan is de kans erg klein dat je deel 2 wel heel leuk gaat vinden, en het einde van deel 1 is toch heel belangrijk, zeker voor wat er in deel 2 in het begin nog komt .

RE123
net gekocht bij game mania, ik ga hem dalijk uitproberen

RE123
weet iemand of ik hem bijna heb uitgespeeld ben nu bij de tempel van pandora

avatar van Tsjo-Wi
Je bent al een heel eind op weg maar pandora's tempel is behoorlijk groot

avatar van Maiky
...en hij is uitgespeeld. Na een wat aarzelend begin (geluidsproblemen op de tv dwongen me om de game in etappes van twintig minuten te spelen) ging het erg rap toen de problemen van de kaart waren. Ik speelde de Collection uiteindelijk in HD, en de graphics waren opvallend goed. De omgevingen waren vlijmscherp, evenals het zwaard met de metertjes, en de karakters waren dat ook. Opvallend is ook dat de tussenfilmpjes van wisselende kwaliteit zijn. Af en toe lijkt er amper HD toegepast te zijn, maar in close-ups van Kratos ziet het er toch erg aanvaardbaar uit. Hoe dan ook, in-game zijn de graphics zo goed dat het eigenlijk wel PS3-waardig is.

Wat de game mij vooral liet zien was dat Kratos een erg goed personage is. En misschien ook wel de lelijkste met wie ik ooit heb mogen spelen. Lelijk in, eh, positieve zin dan. Kratos lijkt wel uit steen gehouwen, met zijn gelaat van beton en altijd kwaadaardige uitdrukking. Erg sterk was ook het verhaal. Als Spartaanse oorlogsheer je ziel aan de god van de oorlog verkopen, om vervolgens het doel te krijgen om diezelfde god een kopje kleiner te maken, is een machtig gegeven. In deze queeste worden twee dingen duidelijk getoond. Het eerste is een enorm doorzettingsvermogen. De vastberadenheid van Kratos werkt aanstekelijk; naderhand krijg je zelf ook een beetje de wil om grote dingen te doen. Dat gevoel komt voort uit het gevoel dat je deze belevenissen ook zelf mee zou willen maken. En dat gevoel komt dan weer voort uit het feit dat de game a) speelt als een trein en b) de ongelooflijk brute actie die het met zich meebrengt.

Verhaaltechnisch zit het allemaal goed in elkaar. Het is duidelijk aantoonbaar waarom Kratos de keuzes maakt en in zekere zin krijg je daar sympathie voor. Een van de memorabele, zo niet het memorabele moment, van de game is de scene waarin Kratos het moet opnemen tegen klonen van zichzelf, in de nachtmerrie waarin hij zijn vrouw en kind doodt. Hier rust een diepgang in die je zelden zo effectief en intens in een game tegenkomt. Alleen het feit dat Kratos zijn geliefde en zijn kind een knuffel moet geven om hun levensbalk te vullen doet afbreuk aan de beleving. Desalniettemin scoort God of War ongetwijfeld kudos op het gebied van het verhaal.

Waar God of War niet veel kudos voor zal krijgen is het cameragebruik. Hoewel grotendeels erg functioneel en mooi, laten de vaste camerastandpunten hier en daar toch wat steekjes vallen. Zo was het later in de game erg moeilijk om van platform naar platform te springen, omdat het ene platform net buiten beeld viel. Ook de plotseling wisselende standpunten lieten mij vaak teruglopen of tegen muren aan. Hoewel Sony hier rekening mee heeft gehouden door de richtingstoetsen niet meteen te veranderen, zaten daar toch wel wat irritatiepunten.

De diversiteit aan vijanden viel me in zekere zin wat tegen, maar het deerde me niet dat het beperkt was. De moeilijkheidsgraag op Normal was erg aanvaardbaar, maar ik had meer moeite met de platformelementen dan de legers vijanden die ik uitschakelde. Die moeilijkheid was een combinatie van onwennige controls (de sequentie waarin je onder water van kuil naar kuil moet zwemmen om een voorbijrazende figuurlijke deegroller te ontwijken) en domweg verkeerde timing van mijn kant uit. Voor de eerste valt iets te verwijten, voor de tweede natuurlijk niet: zo heb ik mijn platformelementen graag. Wat ook te verwijten valt: de eindbaas was een lachertje. Hoewel een heel aardig gevecht, was de moeilijkheidsgraad op Normal een makkie. Opmerkelijk, omdat ik vooral op het begin meer moeite had met het omleggen van twee cyclopen. Naarmate de game vorderde leek de moeilijkheidsgraad wat lager te liggen: ik waande mezelf vanaf de hel een echte god of war en schrok ik niet meer terug van een minotaur meer of minder.

Dan kan ik nu de balans opmaken. Laat ik stellen dat God of War absoluut boven de 3 sterren komt te staan. De game vermaakte me de hele speelduur, die zo om en nabij de 11 uur lag. Geen idee of ik dat een goede speelduur vind; vooralsnog zie ik het niet als nadelig. De camera liet me af en toe in de steek, en heel af en toe had ik moeite met de controls, maar het verhaal staat als een huis en de combat was heerlijk. Omdat ik de camera erg belangrijk vind, en het in principe een fout is die te vermijden is, kost dat de game een heel punt. De variatie was zo-zo, maar niet direct van grote invloed op de eindscore. Ik zeg, vier sterren.

avatar van Tsjo-Wi
Mooie review

En nou op naar deel 2, mijn favoriet van de serie

Tsjo-Wi schreef:
Mooie review

En nou op naar deel 2, mijn favoriet van de serie

Dankje!

De eerste stappen zijn al gezet.

Inderdaad goede review!

Op naar deel 2 en 3, zijn alle drie even goed moet ik zeggen.

avatar van jirachi04
Deze ga ik zeker weten kopen met GOW2 , die ik al had op de ps2.

SvV_Ying
Vandaag dan eindelijk ook eens begonnen aan de GOW reeks. Net begonnen met het eerste deel op de PS3 met de God of War Collection HD remake. Heb toch een beetje gemengde gevoelens. Het zal er zeker iets mooier uit zien dan het origineel maar ik merk er eerlijk gezend niet erg veel van. Verder denk ik dat ik eigenlijk gewoon iets te laat met dit deel ben begonnen. In de 6 jaar nadat deze game uitkwam is er zo veel gebeurd op gamesgebied en zijn er zoveel games die iets van GOW hebben overgenomen waardoor deze game tot nu toe niet de impact op me heeft gemaakt die het vast en zeker gemaakt zou hebben als ik het in 2005 speelde. Het spel is zeker niet slecht, maar was het in 2005 nieuw, origineel en baanbrekend, nu is dat niet meer het geval. Foutje van mij natuurlijk door zo laat te beginnen. Maar ik ga nu eerst verder om hem uit te spelen en dan zien we wel weer verder.

@SvV_Ying

Je bent 6 jaartjes te laat.
Binnen 6 jaar is er heel veel veranderd en als je nu in 2011 speelt en je zegt dat het meevalt, stel je dan voor hoe goed de game eigenlijk was en is.
In 2005 was iedereen omvergeblazen door de vloeiende graphics,bruutheid,gameplay,combo's,quick time events en de muziek.
Later wordt de game wel wat beter, maar verwacht geen wereldwonder.
Veel plezier in ieder geval.

avatar van dave
Ik plaats een game nooit bewust in een bepaald tijdperk. Uiteraard zijn er verbeteringen ingevoerd gedurende die zes jaar, dat is onvermijdelijk. Je mening op dit moment is wat telt, niet je mening van zes jaar terug.

SvV_Ying
Ik zit nu op drie uurtjes, en volgens mij is dat voor GOD begrippen al een heel eind, en het bevalt me steeds beter. Dat je een game niet in een bepaald tijdperk kan plaatsen ben ik niet helemaal mee eens. GOW was met veel dingen de grondlegger en zorgde dat het overal opdook zoals quick time events. Nu doen ze me niet zo veel maar als ik het zes jaar terug voor het eerst in dit spel had gespeeld, zou ik het waarschijnlijk erg vet vinden. Ook de graphics hadden toen waarschijnlijk een erg goede indruk gemaakt.

Ik vind dus wel dat ik me zou kunnen verplaatsen naar een aantal jaar terug en op die manier een halve of hele ster hoger uit zou kunnen komen met stemmen. Net als met bijvoorbeeld de FIFA reeks. Als je FIFA 99 nu zou spelen zou je het waarschijnlijk een erg beperkt spel vinden omdat er veel niet mogelijk is wat nu wel mogelijk is. Maar in 1998 was het een prima game.

@SvV_Ying

Inderdaad, je moet bij een game van 2005 wel rekening houden dat sommige dingen verouderd zijn.
3 uur ? dat is nog niet heel ver als het goed is, maar deel 2 duurt een stuk langer.
Waar ben je trouwens?

avatar van dave
Bloed, zweet en tranen.

Want deze Hack 'n Slash dreef me verscheidene malen tot waanzin. De eerste vijf uren zijn nochtans heel makkelijk, maar laat dat je niet misleiden. De laatste vijf zijn immers van een ongeziene moeilijkheid en vereisen een zekere vaardigheid. Ik had eerlijk gezegd de indruk niet bepaald goed te zijn in dit spel. Zo gebruikte ik Rage of the Gods zelden of nooit, omdat ik er gewoon over heen keek, wat ook geldt voor alle speciale krachten buiten Poseidon's Rage en af en toe Zeus' Fury. De combo's daarentegen vond ik fantastisch. Zowel met de Blades of Chaos als het zwaard van Artemis hakte ik er aan sneltempo op los, met een stevige afwisseling m.b.t. de verschillende bewegingen. Heerlijk vloeiend en een streling voor het oog.

De pijniging begon met de opkomst van de Minotaur, waarvoor ik serieus meer dan twintig pogingen nodig had. Trial and error is de boodschap, en laat dat nu net iets zijn dat ik grondig afkeur. Nu hebben de meeste mensen de steeds wederkerende aanvalspatronen redelijk snel door, maar ik stootte me echter als een Griekse ezel telkens aan dezelfde steen. Ook het feit dat doodgaan betekent dat je helemaal opnieuw moet beginnen, deed geen deugd.

Andere ergernissen zijn de draaiende horizontale en verticale cilinders op de 'benedenverdieping' die tot luidop vloeken aanmaanden. Iets wat je ten allen tijde wil vermijden, want kalmte is het enige dat je kan redden.

Het verhaal is simpelweg schitterend. Niet erg gedetailleerd, maar meer dan genoeg voor mij, ook met het oog op de sequels. Ik hou van Griekse Mythologie, en dat is wat dit spel ook zo goed maakt. Ik kon niet wachten op de volgende cutscene en luisterde altijd met grote aandacht naar het verleden van Kratos dat zich langzaam ontvouwde. Ook de ontwikkelingen zijn onverwacht en garanderen een onvoorspelbaar verloop.

Verder is de opbouw van de levels fabelachtig. Vooral het meermaals passeren van een vorige locatie toont aan hoe doordacht de tempel van Pandora is opgesteld. Alles klopt en dat zorgt ervoor dat je bij de uitgang een voldaan gevoel hebt, alhoewel de ware pret/uitdaging nog moet komen.

Ares is één van de meest epische eindbazen die ik al heb gezien in een spel. Niet alleen de blikken die je er voor de woestijn op kan werpen maken indruk, maar vooral het gevecht op zich is overweldigend. Je kan maar beter iets geleerd hebben tijdens je reis doorheen de woestijn en de paden die je hebt bewandeld, want het ontcijferen van zijn bewegingen en het gebruiken van je krachten is essentieel als je wilt overleven.

Persoonlijk was dit een prachtige ervaring. Het kan me waarlijk niet schelen dat ik knullig was op sommige momenten, want uiteindelijk blik je toch terug op andere zaken. Nu ja, terecht een topspel.

4,50

avatar van Griekse God.
Sterk, indrukwekkend, maar hoe hoger de moeilijkheidsgraad hoe meer vierkantje vierkantje driehoekje. Desondanks scoort GoW op alle andere vlakken erg hoog.

Baal er overigens nog steeds van dat ik na uren en uren en uren bloed zweet en tranen op de moeilijkste stand op het einde, na de drie eindbaas sequences, toen ik het eindelijk had gehaald, de game vastliep voordat ik bij het eindfilmpje was. God straft meteen.

Griekse God. schreef:

Auw, dat doet pijn! Hopelijk overkomt mij dat niet als ik 'm op de hoogste moeilijkheidsgraad ga spelen.

Goede review overigens, dave.

Redelijk leuke spel met prachtige graphics.
Maar ik hou niet echt van godenverhalen enz.
Ook al zit er brute actie in toch is het niet echt geweldig.

VanderVaart schreef:
Redelijk leuke spel met prachtige graphics.
Maar ik hou niet echt van godenverhalen enz.
Ook al zit er brute actie in toch is het niet echt geweldig.

Speel je het nu pas?
Spel is al bijna 6 jaar oud en destijds was het een spektakel van een ongekend niveau.
Als je het nu speelt is het natuurlijk een stuk minder, maar dat is niet de schuld van het spel.
Als je brute actie niet geweldig vindt, kan je ook God of War niet geweldig vinden....

ik heb hem al een tijd geleden gespeeld.
Ik hou wel van brute actie maar niet echt van goden enz
Maar wou hem toch uit proberen en het viel toch mee.
En dat komt vooral door de graphics
En af en toe brute actie

avatar van steffengamer
Dit is echt een supergame. Hij haalt echt alles uit de ps2. Ik kan eigenlijk geen enkel minpunt bedenken.

RomeX schreef:

Speel je het nu pas?

nou en, ik ga half-life nog spelen en die is van 1998

avatar van SonnyHolmes
Redelijk leuke spel en voor in die tijd mooie graphics.

Maar ik hou zelf niet echt van zulke spellen, geef mij maar eerder shooters.
Maar ik heb er toch redelijk mee vermaakt en deel 2 was ook wel leuk maar niet spectaculair.

Het verhaal is geen flikker aan maar de game zelf is leuk en soms zelfs shockend de theme music blijft in mijn hoofd zitten en is angstaanjagend en kratos is de coolste griek ooit