Burnout (2001)

Nintendo GameCube / PlayStation 2 / Xbox

Ontwikkeld door Criterion
Uitgegeven door Acclaim

Het eerste deel in de Burnout serie. Burnout is een onrealistische racer waar het maar om twee dingen draait: snelheid en crashes. De snelheid wordt verkregen door de turboboosts. Hoe gevaarlijker de speler rijdt, hoe meer turboboost hij krijgt. Daarnaast is het ook zaak om de tegenstander van de weg te duwen, zodat deze crasht.

avatar van gemaster
De start van de beroemde Burnout serie. Helaas zaten hier alle erg goede dingen nog niet in(Crash mode, takedown). Dan blijft over een leuke arcade racer.

gemaster schreef:

Al het begin is moeilijk zeg ik maar Gemaster!
Vind deze Game toch wel goed al is het de 1e, moet zeggen dat ze per Game wel verbeteren maar deze is zeker niet verkeerd!

avatar van Durete
De minste van de serie, maar wel leuk genoeg om met z'n tweeën te spelen. Dat je de ander van de weg af kan duwen is echt geniaal.

neo (crew)
Burnout heeft tal van kwaliteiten. Allereerst valt de heerlijke besturing op en een arcade achtig gevoel. Dat arcade idee resulteert gelukkig niet in een matig gevoel van snelheid, wat nogal eens het geval mag zijn. De paar verschillende modes zijn uitstekend, al is er bij een vluchtige kijk op een enkel vervolg later meer verbeterd. Verder zijn er de verzorgde graphics en prima muziek.

De gameplay draait er om om races te winnen en daarbij is het de bedoeling zoveel mogelijk gevaarlijke capriolen uit te halen. Tot zover is het een uitermate fijne ervaring om voortdurend net niet een aanrijding te veroorzaken en een race proberen te winnen. Crashes zijn daarbij niet altijd onvermijdelijk en meteen ook het grote probleem van het hele spel. Bij iedere crash krijg men meerdere herhalingen te zien van de crash, hoe groot of klein deze ook mogen zijn. Dit zorgt daarmee meteen voor een vertraging, aamgezien het racen compleet stil wordt gelegd. Hiermee wordt het adrelinegehalte van het gevaarlijk rijden gecombineerd met hoge snelheid ruw onderbroken. Zo nu en dan zitten er enkele aardig spectaculair ogende crashes bij, maar vaker stelt het maar bitter weinig voor. Juist een spel als dit zou baat hebben bij een ononderbroken ervaring. Het is al helemaal curieus dat na iedere race gerust al de crashes kunnen worden teruggekeken. Deze bewuste keuze van de ontwikkelaars is een doorn in het oog, vooral gezien het feit dat er zoveel kwaliteit te bespeuren valt. Waarom er geen optie werd ingebouwd om deze onderbreking te kunnen overslaan is een groot raadsel...Een hierbij aansluitende verbeterpunt, om een arcade gevoel te voeden, zou zijn om niet na elke vorm van een crash de auto te moeten verversen, maar om schade aan of uit te kunnen zetten.

Zoals gezegd barst dit spel van de kwaliteiten, maar het sleutelelement is werkelijk belabberd geimplementeerd. Hoogstwaarschijnlijk is dit iets wat meteen in de smaak moet vallen....

avatar van royals
De hype ontgaat me een beetje omtrant deze game. Het kan liggen dat ik het spel op een beetje langzame Gamecube emulator speelde maar ik kreeg niet het opwindende gevoel wat ik bij een racer wil hebben. Mooie graphics wel, maar zoals ik al zei, ik mis dat race-gevoel. Ik ben nooit fan geweest van de Burnout serie. Ik speel liever Need For Speed.