menu

Dragon Ball Z: Ultimate Battle 22 (1995)

mijn stem
2,89 (38)
38 stemmen

PlayStation
Fighting
single player / multi player

Ontwikkeld door Tose
Uitgegeven door Bandai en Infogrames

Dragon Ball Z: Ultimate Battle 22 is een vechtspel gebaseerd op de beroemde animeserie. Spelers vechten tegen elkaar of de CPU in één-op-één wedstrijden in werelden uit het Dragon Ball universum. De game biedt vijf modes, een selectie van 22 speelbare personages en hun respectievelijke transformaties, waarbij vijf extra personages ontgrendeld kunnen worden via cheatcodes. Deze titel is opmerkelijk vanwege het gebruik van echte celtekeningen van de animators als karaktersprites en cutscenes voor de gevechten.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=GTtKmhtDXdE

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Bahamut Zero
0,5
Ik heb hier slechts 1 woord voor: Waardeloos

Doe mij dan nog maar liever de 'ook niet zo goeie' Final Bout.
0,5* omdat 0* niet beschikbaar was

/Bahamut Zero

avatar van Marcellussss
0,5
Fighting games moeten grafisch iets voorop lopen. Dat doen ze altijd al, simpelweg omdat de meeste fighting games het eerst hierop worden afgerekend, en dan pas op combo's en gameplay ed. Simpele platforms als Donkey Kong Country 2 zagen er veel beter uit, en ook fighting games als Virtua Fighter 2 en zelfs Mortal Kombat 3 waren beter verzorgd. Bij Ultimate Battle 22 bestaat de omgeving geheel uit sprites en zijn de pixels te tellen. De omgeving past totaal niet bij de fighters zelf, die vreselijk houterig bewegen. Totaal geen animatieprincipes. Wanneer een character geraakt word veranderd zijn lichaamshouding, positie en gezichtsuitdrukking abrupt zonder enige vorm van overgang. Het zegt genoeg dat ik als zwaar amateur media designer (net eerstejaars in mijn opleiding) in staat ben om beter gebruik te maken van animatieprincipes.

Tja, ik kan nog wel even doorgaan over het missen van een story mode en sowieso een doel in het spel, en over tientallen redenen waarom de gameplay zwaar ondermaats is, maar ik denk dat het punt wel gemaakt is. Tot slot de grootste reden waarom dit één van de grootste wanproducten ooit gemaakt is, met name voor gebieden buiten Japan. Ultimate Battle 22 was voor 1995 al een waardeloze fighter, maar werd hier pas laat in 2001 gereleased, enkele maandjes voor de release van Budokai. Dragon Ball Z was dé hype, dus iedereen (ik dus ook) rende naar de winkel zonder enig research over de game en deze waardeloze game vloog over de toonbank. En niemand toegeven wat voor vreselijke game dit was. Alsof ze verkering hadden met het populairste meisje van school, en achteraf pas toe wouden geven hoe vreselijk ze was.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:00 uur

geplaatst: vandaag om 16:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.