Sonic the Hedgehog (1991)

Alternatieve titels: Sonic the Hedgehog Genesis | Sonic the Hedgehog Classic | SEGA AGES: Sonic the Hedgehog | 3D Sonic the Hedgehog

Sega Mega Drive/Genesis / Arcade / Sega Saturn / Sega Dreamcast / Nintendo GameCube / PlayStation 2 / Xbox / Mobile / PC / PlayStation Portable / Game Boy Advance / Nintendo Wii / Xbox 360 / PlayStation 3 / Apple iOS / Nintendo DS / Android / Nintendo 3DS / Xbox One / Macintosh / Nintendo Switch / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Sonic Team, Digital Eclipse, Backbone, Creative Assembly, M2 en Headcannon
Uitgegeven door Sega, Electronic Arts en Sony

De kwaadaardige Dr. Robotnik probeert om de zes Chaos Emeralds te pakken te krijgen om de macht over een eiland te krijgen. Ook heeft hij alle eilandbewoners gevangen in robots. Aan Sonic de taak om de geschifte wetenschapper te stoppen.

avatar van jordybeukeboom
Een gigantisch flitsend en snel spel vond ik dit. Ik heb het nooit in bezit gehad, maar wel eens bij vrienden en kennissen gespeeld.

Dit spel is de reden dat we een Mega Drive kregen met Sinterklaas en geen SNES. Mario was ons veel te langzaam, dit was lekker flitsend en snel en zag er ook beter uit. Ik vond het vroeger ook vrij moeilijk, vooral in de wereld onder water waar je luchtbellen moest happen om niet te stikken. Paniek als dat muziekje weer begon: TUTATUTATUTATUTA! Aaaargh snel lucht zoeken!

avatar van Hannibal
Waarom vind ik dit wel leuk, en Mario niet? Ik weet het niet, maar het was vooral dat stekelige mannetje wat ik leuk vond, zijn snelheid en bovendien was ik erg goed in dit spel. Sommige levels kon ik met mijn ogen dicht. (Nou ja... bijna dan ) De eindbazen waren soms wel erg lastig, kon ik weer al mijn ringetjes oprapen.

avatar van Pellie
BoordAppel schreef:
Dit spel is de reden dat we een Mega Drive kregen met Sinterklaas en geen SNES.

Dit spel is de reden dat ik baalde dat ik geen Mega Drive had
Gelukkig stond dit spel wel in de wachtruimte bij mijn tandarts. Hierdoor ging ik met veel meer plezier hier naar toe en was ik tevens opvallend ruim op tijd. En dan maar stiekem hopen dat je voorganger nog even 2 gaatjes moest laten repareren.

Toen ik dit spel voor het eerst zag leek de besturing haast onmogelijk. Een snelle blitse egel die met 120 km/h over het scherm schoot. Uiteindelijk bleek deze besturing juist zo fijn wat dit toch wel een heerlijke game maakte. Een klassieker!

avatar van Osiris Apis
BoordAppel schreef:

Ja, die was erg lastig. Met de stekels onder water en ook aan het einde van het level dat het waterpeil steeg. Die wereld met machines en vlammen was ook pittig.
Maar gelukkig kon je gedurende het spel veel levens sparen.
Het 2e of 3e wereld (bruine achtergrond)vond ik het leukst, daar kon je heel veel ringen verzamelen en daar had je veel loopings en versnellingen.

avatar van jedymastertje
Sonic heb ik heel veel gespeeld op mijn sega megadrive. Het is een snel spel en met die ringen en steeds die eindbaas een klassieker. En als je af was dan moest je weer opnieuw beginnen (later kwamen die codes en zo geen lol meer aan)

avatar van Onderhond
Aardig game, lekker snel maar niet de speelbaarheid van een Super Mario. Spel heeft dan ook altijd in de schaduw van gestaan, al wist het daarnaast wel een mooi imperium op te bouwen.

avatar van René.
Ik heb hem op de Wii gedownload, leuke game, leuker dan mario achteraf. Enige nadeel is dat je het niet kan saven.

3.5

Ten eerste: deze game is nostalgie ten top. Met dit spel ben ik pas echt aan het gamen verslingerd geraakt. Ik speel het dan ook vaak om terug naar die tijd te reizen.

Maar is dit spel nog steeds op zichzelf leuk om te spelen. De snelheid die Sonic spellen definieert zit hier al mooi in, hoewel je door het ontbreken van de spinmove soms wat minder tempo hebt. (Weet iemand of de Wii download van deze Sonic de spinmove wel heeft toegevoegd? Dan zou je namelijk een totaal ander spel krijgen!) Het is nog steeds leuk om snelheid te creëren, maar ik kan ook nog steeds erg genieten van de leveldesign en de sfeer van de levels. Echt legendarisch dit spel!

Groetjes,

Ruben

Sonic is terecht altijd de mindere van Mario geweest. Sonic was actie en snelheid, Mario was finesse en meer kwaliteit.

Toch was dit een leuk spel, maar wel voor een half uurtje om het dan weer even weg te leggen....om het later weer te spelen. Kortom, best verslavend. Het was erg snel en dat daagde ook uit.

avatar van godlydevil7
Dit was het eerste spel dat ik speelde, toen ik een jaar of 4 was. Ik vond het toen ontzettend leuk, en ik speel het nog steeds met plezier (hoewel ik het niet meer zo vaak speel).

avatar van davidov
Manny Calavera schreef:
Onzin natuurlijk. Je zegt totaal niet wat die finesse en kwaliteit is. Ingredient X zeg maar, the X factor . Persoonlijk vond ik de mario games sloom, onhandig, zonder sfeer en zelden vernieuwend. Sonic was een rush, opzwepende levels en muziek, inventieve eindbazen en vernieuwend "levens systeem" en in de latere spellen een geweldige controle.

Controle was in dit deel overigens ruk, vond het een suf spel uit de reeks... ben den ook verbaasd doch erg blij dat er ooit nog een deel 2 uit is gekomen, waarna de serie pas echt leuk is geworden.

avatar van rpger
Dit ging me allemaal veeste snel destijds, hoop trail en error. Desalniettemin natuurlijk een klassieker.

Hier is het mee begonnen voor mij .sonic op de megadrive geweldig gewoon reden voor mij zon mega drive te kopen met sonic ,leuke levels lekker snel heb genoten goeie oude tijd!

In mijn ogen vele malen leuker dan Super Mario.

avatar van lennonlover
Mijn alleereerste spelletje dat ik kocht voor mijn allereerste console (Sega Master System II). uren heb ik het gespeeld. Na het ontbijt was het vechten om het kaske. Man... héérlijk: 5*

avatar van lennonlover
Snuck72 schreef:
In mijn ogen vele malen leuker dan Super Mario.

Idem! Heb nooit het Mario-fever begrepen.

BoordAppel schreef:

haha indd.. !! dit was mijn eerste spel samen met jurassic park..
weet het nog zo goed.. momenten om nooit te vergeten. ik was 6/7 ?

avatar van Evil Eye
Ik ga deze sonic games weer eens spelen... zo'n beetje alle mario games zijn afgestrafd en afgezeken.... en de sonic reeks is nog behoorlijk ongerept gebleven in mijn kritieken.... dat terwijl ik er toch echt een machtig grote hekel aan heb....

avatar van rockgamer
ik heb een vraagje, ik ben van plan deze sonic te kopen voor me xbox 360, is ook niet zo duur ( 400 punten ) is het nog helemaal hetzelfde, of zijn de graphics enzo ook nog verbeterd

avatar van HorrorSurvivor
Als ik vroeger tekeningen voor de Power Unlimited zou hebben gemaakt zou Sonic Mario's hoofd eraf gehakt hebben. Ik was een Sega-jongen, en Sonic was uiteraard de eerste game die ik ooit speelde. Beetje frustrerend maar wel het begin van een topreeks.

Pastichio Rocker
Evil Eye schreef:

Wat is dit nu weer voor een instelling? Je gaat de spellen dus sowieso al met de verkeerde intenties spelen, omdat die bolle besnorde Italiaan in jouw ogen te veel negatieve kritiek heeft gehad?

avatar van rockgamer
Pastichio Rocker schreef:

ben jij nieuw hier ?

avatar van jirachi04
Pastichio Rocker schreef:

We zijn het al gewend van hem.

avatar van wolff
Heb dit wel eens gespeeld met emulators, ik vind dit nog leuker dan mario. Apart concept, een snelle platformer, maar wel heel leuk

avatar van PC.ENGINE.FAN
4,5* voor de Master System versie. Ik vind hem leuker en beter dan de Megadrive games, maar OK dat is nog steeds een hoog waarderingscijfer. Toen ik het voor het eerst zag viel het me op hoe minuscuul de sprites eruit zagen en hoe bar weinig er daarvan tegelijk op het beeld kon. Het is allemaal zo klein als je de Megadrive versie gewend bent en bv het beschermingsveld dat sonic om zich draagt (bubble) is zo klein dat die schoenen van Sonic er nog uit steken! Als je hier wordt geraakt dan verlies je maar één ring!! Dat had wel zijn charmes en ik vond het muziek en leveldesign veel leuker. Alleen al omdat de emeralds hier in de levels verborgen zitten en je er geen kaleidoscoop rotatie bonusstage voor hoeft te spelen, Over bonuslevels gesproken, ik vond die springveren(pinballland?) special stages hier ook veel leuker.... en je had nog een landkaart ook!

avatar van Nqouy
één van de beste sega games ooit, speel het zelfs nu nog met veel plezier. een game die geen houdbaarheids datum heeft.

Sonic the hedgehog 1 is voor mij nog steeds een van de beste spellen ooit. De sfeer, de speelcontrole, die ontzettend gave levels en achtergonden, en niet te vergeten die muziek maken deze game tot n jeugd sentiment.
Mario stond in de schaduw van Sonic op dat moment. Het is Sega die Sonic in zijn val heeft meegenomen door marketingblunders.
Maar Sonic 1, zijn opvolger en eigenlijk alle 2D Sonic megedrive games zijn nog steeds fantastisch!

Maar dan wel op een oude tv

Voor mij is dit samen met deel 2 nog altijd de beste platformgame ooit. En deze game is ook de reden dat ik in '90 of '91 de sega mega drive heb gekregen. Vele uren,dagen mee gespeeld.
En nu nog geregeld,maar dan de sega mega drive collection op de ps3 (zonder smooth)