Deus Ex: Human Revolution (2011)

Alternatieve titel: Deus Ex: Human Revolution - Director's Cut

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Macintosh / Nintendo Wii U
RPG / Shooter

Ontwikkeld door Eidos
Uitgegeven door Square Enix en Feral

Detroit, 2027. Jij bent Adam Jensen, hoofdbeveiliger van Sarif Industries, een onderzoekscentrum dat biomechanische uitbreidingen voor het lichaam ontwikkelt. Wanneer het lab op een dag door huurlingen wordt aangevallen, raak je levensgevaarlijk gewond. Om te overleven wordt je lichaam noodgedwongen van biomechanische uitbreidingen (augmentations) voorzien. Eenmaal weer op de been en vastberaden om antwoorden op je vragen te krijgen, blijkt er veel meer aan de hand te zijn.

kiriyama
Bedankt voor de reactie, maakt het hacken er wat duidelijker op. En met stacken bedoel je dus dat ik ze beide zou kunnen nemen? Omdat ze tegenover elkaar stonden ging ik er automatisch vanuit dat ik dus moest kiezen.

kiriyama
Nog een kort vraagje: Is het mogelijk om de wapens en ammo die je bij je draagt over te brengen naar een permanente opslag? Aangezien je maar een paar dingen bij je kan dragen zou dat wel handig zijn, maar ik kan er niets over terug vinden in het boekje. Ik heb de SE en heb een Sniper Rifle gekregen die ik wel wil bewaren, maar niet altijd wil meenemen aangezien hij zoveel ruimte opneemt.

avatar van LimeLou

kiriyama schreef:

Je hebt ook augmentations om je inventory te vergroten en uiteindelijk meer bij je te kunnen dragen.

LimeLou schreef:

Starmaster501 schreef:

Jammer, dan verkoop ik de Sniper wel. Neemt bijna een derde van de opslagruimte in. Ik denk dat ik m'n praxispunten zo veel mogelijk ga sparen en pas gebruik als ik ze ook echt nodig heb. Heb me bij de eerste Mass Effect al eens klem gezet door onverstandige keuzes.

MikeMannuh
Wat ik zou adviseren is om voor het einde van de game te investeren in Dermal Armor -> EMP Shielding. Verder kun je niet echt fouten maken naar mijn mening. Elke situatie is benaderen van meerdere kanten, dus als je niet voor een specifieke achievement / trophy gaat zoals 'pacifist' of 'foxiest of the hounds' dan kun je niet echt fouten maken met upgrades.

Het is wel natuurlijk handig om altijd een puntje of 2 te bewaren mocht je in een situatie terechtkomen waar je op jouw specifieke path niet verder komt. Dat scheelt je dan wel wat backtracken of zoeken naar een andere oplossing.

avatar van Spock
Mijn eindcijfer is een 2.5 voor Deus Ex, Human Revolution. Het had de potentie om een dikke 4.5 of zelfs een 5 te krijgen, maar de bossfights hebben de sfeer zo stevig weten te verpesten dat ze een supermooie ervaring naar een frustrerend flutspel hebben weten te verlagen. De 2.5 die nog staat is voor al het moois dat deze Deus Ex wél heeft weten te leveren. Ik kan niet meer naar de hoes van dit spel kijken zonder maagpijn te krijgen, dus hoger ga ik hier op heden niet voor geven.

avatar van Tsjo-Wi
En dat alleen door die paar bossfights? Toegegeven, ze zijn behoorlijk kut maar bij elkaar vormen ze misschien net 1% van het totale spel dus mijn ervaring kon het zeker niet verpesten.

avatar van Mr. Olaf
Mee eens, bij mij konden die bossfights (die wat mij betreft ook behoorlijk buiten de game vielen) de rest van het spel niet bederven. Het was een top ervaring en heeft mij de ogen voor action RPG geopend, alwaar ik nooit veel aandacht aan heb besteed.

avatar van FrK.
Hele toffe game en ik speel het met plezier. Er is echter een dingetje dat me niet bevalt (als ik het goed heb). Ik speel het spel namelijk op de meer stealthy manier en ik kill dus niemand (behalve als het moet) maar sla me vijanden knock-out. Nu is het zo dat ik in de meeste gevallen mijn vijanden echter negeer en ze probeer te omzeilen, wat in mijn idee meer stealth is dan ze aan te vallen.

Maar nu krijg je alleen bij aanvallen xp-points en als je je ze negeert krijg je geen xp-points (behalve dan de 'ghost' xp points). Ik vind dat wel jammer want dat verplicht je eigenlijk om vijanden uit te nemen omdat je anders minder xp-points krijgt.

Taken
Tsjo-Wi schreef:

Idd drie vervelende Bossfights en dan nog een eindbaas die best redelijk, maar wel weer heel erg makkelijk was.

LimeLou schreef:
Nee, je kan wapens en ammo niet permanent opslaan.

Je kan wel je wapens gewoon ergens droppen, het spel onthoudt wel wat waar ligt.

Ik pleurde altijd m'n excess weps en ammo gewoon in m'n apartment, of in die gas station/store. Zelfs bij terugkomst uit Hengsha lagen ze er nog...

avatar van Martijn
Je kunt het hele spel terug naar je appartement? En als ik nog even wacht met een sidequest die ik in het begin krijg kan ik hem later ook nog afmaken?

Pastichio Rocker
Niet het hele spel nee, maar na zowat elke missie keer je terug naar het hoofdkantoor van Sarif Industries en een paar straten verderop ligt je appartement.

Martijn schreef:

Je kan bepaalde sidequest alleen maar doen op bepaalde tijdstippen. Als je voor het verhaal uit een gebied gaat en je komt er later weer terug, dan zijn de sidequests welke je kon spelen weg en zijn er weer anderen voor in de plek gekomen. Dit geeft het spel ook aan als je op het punt staat om een gebied te verlaten.

avatar van Martijn
Oké als het aangegeven staat is het prima, bedankt.

Misschien wel leuk voor de PS3 bezitters, via de Summer Sale is de normale editie voor €7,99,- te koop en The Complete Edition met alle DLC voor €9,99,- te koop.

Ik heb er in ieder geval gebruik van gemaakt. Bizar lage prijs, zeker voor de PSN Store.

avatar van SilverGun
Dat is zeker leuk, dit is één van de beste games van 2011.

Van het weekend maar eens uitgespeeld en wat een game is me dit toch zeg. Het is wel even geleden dat een game mij zo in zijn greep had tot diep in de nachtelijke uurtjes.
Ik ben hier eigenlijk zonder enige voorkennis ingegaan, heb het origineel ook nooit gespeeld. Maar gelukkig maakt dat niet al teveel uit aangezien dit een prequel is en ik werd echt positief verrast door deze game.

Het verhaal is op zich wel interessant over hoe mensen augmentaties kunnen gebruiken om zichzelf te verbeteren en groeperingen die daar weer tegen zijn. Dit gaat wel aardig diep met al de interacties die je kunt hebben met de personages en daarnaast nog de vele E-mails, E-books enz. die je kunt lezen.
Het wordt alleen wel erg zwak afgesloten door het einde waarbij je vier keuzes kunt maken en je verscheidene willekeurige stock footage te zien krijgt ondersteund door de stem van Jensen. Hier hebben de makers het er toch wel iets te makkelijk vanaf gebracht. Ik had namelijk graag een cutscene gezien waarin je daadwerkelijk ziet wat er gebeurt door de keus die jij hebt gemaakt.
Wel jammer vond ik soms de ellenlange gesprekken, maar dat hoort nu eenmaal bij een RPG.

Eigenlijk sprak de gameplay mij meer aan dan het verhaal, de vrijheid die je krijgt in de wereld om gewoon vrij rond te lopen om een missie om verschillende manieren te voltooien plus de daarbij behorende routes die je kunt nemen. Om vooral de augmentaties niet te vergeten die je kunt upgraden aan de hand van jouw speelstijl, daar zaten zeker wel wat leuke upgrades tussen.
Je kunt ervoor kiezen om guns blazing een missie te voltooien of geheel stealth te gaan wat ook beter beloond wordt door de game, aangezien je de game ook zo hoort te spelen.
Ik zelf heb de game ook volledig stealth uitgespeeld.
Het enige wat ik jammer vind dat er bepaalde situaties waarbij dit gegeven volledig uit de raam wordt gegooid en je helemaal van je stealth tactiek af moet. Een goed voorbeeld is als je met Malik bent neergestort.
Daarnaast zijn de knullige eindbazen ook echt misplaatst. De meeste heb je zo verslagen door wat fragmines te gooien of zelfs door een simpele takedown te doen. De laatste endbaas is ook erg knullig, want als je een laserrifle hebt die door muren kan schieten is zij binnen luttele seconden verslagen. Hier hadden de makers toch wel iets beter over kunnen nadenken.

De graphics zijn verder prima in orde. Alleen zien de personages er soms wel houterig uit tijdens een gesprek en zijn de gezichtsuitdrukkingen nauwelijks merkbaar, dat in combinatie met de lipsyncing die op sommige momenten niet helemaal in orde is, is toch wel jammer te noemen. Waardoor de personages niet echt leven zoals Naomi Watts al zegt.

Al met al heb ik echt genoten van deze game, de sfeer die deze game ademt is echt geweldig.
Eindstand heb ik er denk ik rond de 30 uur over gedaan om de game uit te spelen inclusief de meeste zijmissies, eentje heb ik er helaas gemist. Wel jammer dat je nergens kunt zien wat je speeltijd is.

Eigenlijk 4,0 sterren, maar omdat deze game mij zo in zijn greep hield sinds lange tijd een halve ster erbij.
4,5 Sterren dus. Ik kijk alweer uit om deze game nog een keer uit te spelen, alleen dit keer op Give Me Deus Ex en eindelijk eens wat vijanden kapot te knallen.

avatar van Starmaster501
Pff deze game heeft echt veel mogenlijkheden om door een level te gaan! Heb er dus een hoop gemist...
YouTube - Lets Play: Deus Ex Human Revolution - Sarif Plant (Episode 2)

Vrijdag maar weer eens opnieuw begonnen alleen dit keer op de 'Give Me Deus Ex' moeilijkheid om de Platinum proberen te halen en dat is me vannacht gelukkig gelukt.

Het voelde trouwens echt bevrijdend om dit keer wel vijanden te kunnen killen.

Ik heb het dit keer echt anders aangepakt, andere routes, augmentaties en wapens. Al vind ik de Typhoon augmentatie echt waardeloos. Misschien maar één keer echt kunnen gebruiken.
De hoeveelheid aan augmentaties is wel wat overdreven, want sommige dingen heb je echt niet nodig.

Ook grappig trouwens hoe jouw acties weer anders werken op mensen. Zo kreeg ik bij m'n terugkomst in Detroit bij het Chiron gebouw opeens Wayne Haas op m'n dak, die me dood wou hebben omdat hij z'n baan had verloren.

Pastichio Rocker
Typhoon is vooral erg handig bij het verslaan van de bosses..

Mwah, die bosses stellen echt niks voor, gewoon een paar van die fragmentatiemijnen op ze gooien en ze zijn al neer...

Daarnaast is de één na laatste baas (Namir) met een takedown te verslaan en Zhao met een Laserrifle. Zit totaal geen uitdaging in, zelfs op Give Me Deus Ex moeilijkheid.

Jongens, ik kan deze game voor een tientje krijgen... doen of niet? Heb de eerste walkthrough op YouTune gezien en zag er wel lekker uit. Hoelang duurt de game ongeveer? Ik las gemiddeld ruim 20 uur, dus dat is best aan de hoge kant voor games van tegenwoordig. Maar wat is jullie ervaring qua speelduur?

avatar van LimeLou
Ik zeg: Doen!

Ik deed er ongeveer 15 uur over

avatar van Starmaster501
Lange speelduur indeed, je gaat er vast van genieten, of je nou van actie of van stealthgames houd!

avatar van Marcellussss
Nu maar €7,49 in de PS Store.

Marcellussss schreef:
Nu maar €7,49 in de PS Store.

Voor degene die um nog niet hebben: kopen! Een van de beste games van 2011!!

Heb deze game gekocht en ik verwacht er veel van!

FrK. schreef:

Ik wilde precies dit vragen, ik speel 'm ook op de stealth manier en toen dacht ik er opeens aan. Ik las dat je zelfs méér XP krijgt, maar dan moet je de bewakers wel op een non-lethal (20 XP voor non-lethal per 10 XP lethal) manier uitschakelen. Erlangs sluipen zonder wat met de bewakers doen, levert voor zover ik gelezen heb inderdaad geen XP op (op die Ghost en zo na dan).

Vind ik ook jammer, ik denk dat ik dan maar voor de shooting tour ga. Vermaak me overigens wel uitstekend, erg goede game tot nu toe.