Thief: The Dark Project (1998)

Ontwikkeld door Looking Glass
Uitgegeven door Eidos

The Dark Project gaat over meesterdief Garrett, die zijn bestaan financieert door te stelen. Hij woont in een wereld waarin de bevolking naast de normale mens nog drie andere soorten mensen kent: de Hammers, Tricksters en de Keepers. Garrett behoorde tot de laatste groep, waar hij zijn training gevolgd heeft. Hij besluit echter de Keepers te verlaten om sneller geld te verdienen met de vaardigheden die hij bij de Keepers geleerd heeft.

avatar van martinstegenga
Mmm wel een grappig spel, komt die niet uit 2000 ofzo?
Want hij heeft nog wel goeie graphics zover ik het weet.

Wel een goeie spannende game met veel sfeer.
Ik weet nog wel dat het sluipen hier echt centraal stond, niet echt mijn ding en ben daarom ook nooit verder gekomen dan de 1e paar levels.
IK heb er geen geduld voor maar over het algemeen is het een goeie game! 3*

avatar van psychonaatje
Ik weet nog wel dat ik de demo speelde bij mijn oom, die een surround installatie op zijn pc had aangesloten. Ik wist niet wat ik hoorde, dat maakte dat spel echt veel spannender dan die crappy boxjes die er bij ons aanhingen. Later nog het echte spel gespeeld, was behoorlijk tof. Redelijk moeilijk, dat wel.

Veel spanning, veel sfeer en één van de beste verhaallijnen uit de gamegeschiedenis; 4,5*

avatar van Tha Luz
Vond het vroeger (vreemgenoeg)een eng spelxD
Waarschijnlijk doordat het allemaal in het donker is enzo,Vond het echter nog wel leuk om te spelen.
3.0

avatar van dr channard
Vreemd cijfer hier. Dit jaar de eerste keer dat ik Thief : The Dark Project (lees Thief Gold, ik had de uitgebreidere versie) heb gespeeld en dit is toch een spel dat men niet mag wegdenken in de lijst van 'vooruitstrevende games'. Enorm grote levels (sommige levels drie uur bezig geweest) die soms enorm lastig kunnen zijn. Toch blijf je doorgaan want de game is zeer verslavend. 4,5*

Thief Gold is wat mij betreft het klassieke voorbeeld van een flawed gem, althans anno 2015. De heerlijk duistere steampunk sfeer, de speelvrijheid en de voor die tijd innovatieve gameplay zijn zonder twijfel de sterkste punten. Maar daartegenover staan het gebrek van diepte van de gameplay, sommige oninteressante levels, het bovennatuurlijke, de glitches hier en daar (zoals een stomme glitch waarbij ik vast zat in de Keeper's Library omdat ik niet genoeg loot had en daardoor dus de Mission Complete cutscene niet triggerde, tenzij ik friemelde met de USER.ini bestanden). Om eerlijk te zijn vind ik het bovennatuurlijke ook niet heel interessant, dus ik hoop dat Thief II dat minder heeft. Ik wil gewoon een groot landhuis dat druipt van de steampunk sfeer met veel in- en uitgangen waarbij je maar één doel hebt: ongezien je zakken vullen en wegwezen.

avatar van dr channard
Ik denk dat Thief II je dan beter zal bekoren. Het is voor jou helaas een serie waar het bovennatuurlijke in alle delen een rol speelt. Maar dat is minder in Thief II Daar heb je eerder machines.