Final Fantasy Crystal Chronicles: The Crystal Bearers (2009)

Nintendo Wii

Ontwikkeld door Square Enix
Uitgegeven door Square Enix

Sinds de grote oorlog die zich in die periode afspeelde is het Yuke-kristal vernietigd, waardoor vrede over Lilty neer is gedaald en het volk gelukkig leeft. In dit nieuwe tijdperk is er een groep wezens opgestaan die zogenaamde 'crystal bearers' zijn en bepaalde magische krachten hebben, waardoor ze worden gevreesd door de rest van het volk. Layle is ook zo'n 'crystal bearer' en wordt gevraagd om een luchtschip te escorteren die symbool staat voor de macht van Lilty. Tijdens de reis wordt het schip onverwachts aangevallen door een duistere macht waarvan men dacht dat het voorgoed was verslagen. Het is aan Layle om dit gevaar hooofd te bieden in een avontuur waar de toekomst van de wereld op het spel staat

avatar van Mega Man
Qua gameplay wat laagdrempelig vergeleken met de standaard FF delen en daardoor juist toegankelijker voor andere spelers. En aangezien ik zelf geen liefhebber ben van turn-based RPG's kon deze game mij goed bekoren. Crystal Bearers wordt in tegenstelling tot zijn voorganger op de Gamecube, niet snel saai en ééntonig. Want dat constante geslenter door de levels met vier man die in een barrierre moesten blijven begon erg saai te worden. De graphics in Bearers zijn simpel maar tegelijkertijd strak en verzorgd. De effecten mogen er wel zijn en hier en daar loop je wat glanzende textures tegen 't lijf.

Helaas zijn zommige secties ietwat statisch en loop je af en toe door kale gangen en tunnels heen. Deze stijl en de manier waarop Layle zich voort beweegt deed me sterk denken aan Lost Kingdoms II op de Gamecube. De animaties zorgen soms voor hilarische momenten wanneer je poppetjes door de lucht ziet vliegen of tegen elkaar ziet vechten. Qua muziek voelt Bearers vlot en gezellig aan en de meeste tracks hebben een feel-good gevoel over zich. Van keltische muziek in een hip jasje tot banjo-gejengel in de woestijn secties. Erg sfeervol en charmant moet ik zeggen.

Minder charmant zijn de dialogen in 't algemeen en de voice-over van dat vervelende huppelkontje in 't begin van de game. Voor Wii eigenaren kan ik deze game zeker aanraden. Crystal Bearers is een toegankelijke en zeer sfeervolle adventure game. De echte FF fans zullen waarschijnlijk niet aan hun trekken komen dus kan ik 't moeilijk een must-have of triple-A titel noemen. Ik geef Bearers een dikke 4

Nou inderdaad best wel een aangename verrassing. Een uurtje mee bezig geweest vandaag, en hoewel het eerder aanvoelt als een interactieve cartoon tot nog toe, beleef ik hier nou al hopen meer plezier aan dan Final Fantasy XIII. Het spel heeft inderdaad een erg charmant en relaxed sfeertje, erg mooie muziek (en graphics) - en is bij momenten best grappig. Leuk om in huis te hebben. Een score geef ik er voorlopig nog niet aan - volgt wel eens als ik er doorheen zit - maar een 3,5 zit er op zijn minst toch in.