Phantasmagoria (1995)

Alternatieve titel: Roberta Williams' Phantasmagoria

Macintosh / PC / Sega Saturn

Ontwikkeld door Sierra
Uitgegeven door Sierra

Adrienne verhuist naar een oud huis samen met haar man, Donald. Kort nadat ze in het huis woont krijgt ze vreselijke nachtmerries en ziet ze dingen die er niet zijn. Het huis lijkt ook een slechte invloed te hebben op Donald. Adrienne zal moeten uitzoeken wat er aan de hand is in het huis.

avatar van Shangri-la
Hier heb ik ooit eens een demo van gespeeld, leek me een leuke game al denk ik dat hij nu erg gedateerd is.

avatar van Jordy
Verscheen op maar liefst 8 of 9 cd's, dat was wat toen

Een game die je waarschijnlijk niet meer terug moet zien, met van die postzegelfilmpjes op een stilstaande achtergrond. Kan me ook wat bizarre verkrachtingscenes herinneren enzo, naargeestig spelletje.

avatar van jaspertje3
Klopt allemaal

Ontzettend slecht geacteerd

avatar van rpger
1,0
Verschrikkelijk dramatisch slecht spel die zo'n beetje het einde inluide van de legendarische reeks Sierra adventures. Ze maken tegenwoordig first person tactical shooters meen ik.

avatar van smash016
Dit was best een leuk spel toendertijd. Vooral die bloederige filmpjes tussendoor waren heerlijk B-horror.

avatar van mr blijhoofd
voor z'n tijd briljant, lekker grof en bloody en dat was shocking in die tijd. aangezien ze in die tijd games als mortal kombat wouden verdieden om hun gore. goeie herineringen aan deze game denk alleen niet dat als ik m nu weer zou speelen ik nog zo onder de indruk ben als dat ik destijds was. ik laat deze mooi in mijn herinering gegrieft staan.

Don? Don!

Wat krijg je als je 2 acteurs neemt die het woord acteren niet kennen, schrijvers die ze promoten waar nog geen kat van gehoord heeft en de meest waanzinnige scripts schrijft, subpersonages die je onmogelijk serieus kan nemen: ja inderdaad je krijgt Phantasmagoria.
Klinkt vreselijk, maar is het niet. Lang geleden dat ik nog zo gelachen heb met een game. Alleen was dat niet echt de bedoeling.

Deze game heeft een beruchte status. En eigenlijk is die status best terecht. Dit is een gore pulp game. Zoals die pulp films uit de jaren 70. Hier moet je van houden of je vind het geen **** aan. Want deze game suckt als hel in gameplay.

Wat heb ik mij opgejaagd in dat ongelooflijk lomp vrouwmens. Bijvoobeeld: Adrienne wandelt de kamer in (ontiegelijk traag), blijft eerst een half minuut dom voor haar staren en dan kan je pas weer verder spelen. Dan denk je, ik ga eens overal op klikken, krijg je de meest nutteloze shit te zien. Bijvoorbeeld: klikt op de spiegel (maybe a clue???), maar nee ze gaat haar haar even goed leggen en glimlacht eens even lief.

Maar genoeg over de nadelen in de gameplay. Laten we het eens even hebben over de puzzels. De meeste puzzels zijn erg makkelijk en moet je dus niet lang over nadenken. En als je wat moeite hebt, heb je onze vriend de hint gever. Soms best wel een handige kerel die je vaak kan helpen (dit bespaard al meteen een hoop traag hersenloos gewandel van Adrienne). Nu is er wel een leuk 'skip' knopje om die wandelscènes te skippen. Maar die knop is gevaarlijk voor storyline te skippen. Maar gelukkig maar één keer gebeurt.

Deze game bevat echt leuke en zieke scènes met hilarische acteerprestaties. Ik ben een pulpfan dus heb er nog best wel van kunnen genieten. Vooral van dat oh zo dwaze einde!
Dus beste pulp fans, speel dit!!

Dan zou ik zeggen check deel 2 ook, die is minstens zo goed!

Oldschool Bob
Staat op mijn pc, is voor binnenkort eens te spelen

Pastichio Rocker
Probeer Harvester ook eens. Nog zo'n game die het moet hebben van slechte acteerprestaties en overdadige gore.

Oldschool Bob
Merci voor de tip, ik zal het op de lijst zetten

Vroeger nooit gespeeld en daarom nu misschien wat achterhaald. Hedendaags is de shockfactor nul, en verder heeft de game niet veel om het lijf.

Eigenlijk mag Phantasmagoria nauwelijks een game genoemd worden, aangezien het meer een interactieve film is. Of eigenlijk een film, want interactie is er ook nauwelijks. De gameplay is zelfs zeer ergerlijk waarbij het (knappe) hoofdpersonage elke spiegel uitgebreid uitcheckt als je erop klikt en bij elke stap in een nieuwe kamer eerst lang, aarzelend om haar heen kijkt. Met andere woorden; het spel is extreem traag. Wat de boel dan weer enorm versnelt is de fast forward knop, maar dan is de kans groot dat je een stukje story mist. De muziek is wel erg geslaagd, maar daartegenover staat de slechte voice-acting die altijd een echo hebben, zelfs op buitenlocaties.

De puzzels zijn veelal behoorlijk simpel. Er zijn niet meer dan twintig voorwerpen in de game die je kunt oprapen en van combineren is ook geen sprake. Gelukkig is er ook een hintbutton waar ik veelvuldig gebruik van maakte, omdat je gewoon geen zin hebt om te lang door het enorme huis te dwalen met die ongelofelijk trage doos. De paar moorden zijn leuk, maar mocht dit een film zijn, dan nog zou het geen voldoende zijn.

^ Ben ik het grotendeels mee eens. Hoewel ik moet zeggen dat het in 1995 natuurlijk best wel een indruk achterliet is het 20 jaar later helaas hopeloos verouderd. En kijk je verder dan de op dat moment redelijk populaire hype van 'echte' acteurs in games te pleuren blijft er helaas nog maar weinig over. Het is zelfs zo erg dat ik er nog steeds niet aan toe ben gekomen om de game te kopen via GOG, zelfs al staat hij nu alweer in de aanbieding, en heb ik zowat de meeste adventures e.d uit die tijd wel opnieuw aangeschaft.