Sanitarium (1998)

PC / Android / Apple iOS

Ontwikkeld door DreamForge en DotEmu
Uitgegeven door ASC, XS en DotEmu

In deze game speel je een arts die een vreselijk geheim heeft ontdekt. Iemand anders is hiervan op de hoogte en heeft met de remleiding van de auto geknoeid zodat je in de afgrond terecht komt. Als je na het ongeval weer bij je positieven gekomen bent, blijk je last te hebben van geheugenverlies en weet zelfs niet eens waar je bent. Probeer er als speler achter te komen wat er allemaal aan de hand is.

Heb hem nu ongeveer een half uurtje gespeeld en hij is heerlijk creepy.

avatar van Shangri-la
Inderdaad creepy ja, eigenlijk is er in het hele spel wel een vreemd sfeertje waardoor het een intrigerend geheel is. Ik weet nog dat ik heel veel plezier aan deze game beleefd heb.

Ik ben nu bij het stukje waar ik de combinatie van het slot van de pumpkin patch moet zoeken. Even zoeken dus.

edit: Ik moet nu Mother vermoorden. Behoorlijk ziek soms, bijvoorbeeld als die kerel Carol opgraaft en er mee gaat rijden. Zoals al gezegd, lekker creepy.

Ik heb hem uitgespeeld en zeer gemengde gevoelens erover. Er waren levels bij die ik leuk vond, zoals de eerste levels. Maar er waren levels bij die ik ontzettend stom en saai vond, zoals met Olmec, wat een clown. In de Hive was ook niet echt boeiend.

Jammer dat ik ook geen echte band voelde met Max. De besturing was af en toe erg irritant, vooral als er ladders in de buurt zijn die hij dan oploopt als je het niet wil. Ook in het eindlevel is de puzzle lastig, maar alleen omdat de besturing niet lekker verloopt. Ik ben ook blij dat het erop zit, want ik had niet echt veel zin meer in deze game. Toch is het verhaal best leuk, maar zag je het al ver van te voren aankomen.

avatar van smash016
Je hebt zo'n stuk in dit spel dat Max terugkomt in z'n ouderlijk huis. Alles ziet er sepia uit, droevige muziek, en op het eind schieten alle kleuren terug in het huis. Dat was echt prachtig gedaan.

avatar van frodok
Heel gave game! Ik speelde hem destijds als student laat in de avond, donker buiten, licht uit...
Ik zoek al een tijdje naar een soortgelijk spel, maar ik heb zo het idee dat dit echt een one-of-a-kind is?