Paper Mario: The Thousand-Year Door (2004)

Alternatieve titel: Paper Mario RPG

Nintendo GameCube / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Intelligent Systems

Het verhaal gaat over de broers Mario en Luigi die op een dag een brief ontvangen van Princess Peach. Peach is op vakantie in Rogueport en laat weten dat ze een geheime schatkaart heeft gevonden. Ze nodigt Mario uit om langs te komen en het raadsel achter de mysterieuze kaart op te lossen. Aangekomen in Rogueport blijkt Princess Peach verdwenen te zijn. Mario moet nu op zoek gaan naar de prinses, maar tegelijkertijd ook het mysterie rondom de "duizendjarige deur" ontcijferen.

Banjo schreef:

Nou is het zo dat je behoorlijk zwart wit denkt...
Ik kan me nog de recensie van Metroid Prime (Game Cube) herinneren en dat was op IGN.com.
En wat mij nog heel erg bijstaat is dat ze het level ontwerp ongelofelijk goed vonden uitgewerkt.
Plus met ontzettend goed uitgewerkte eindbazen, kortom creativiteit was toen het sleutel woord!.
En dat op minder sterke hardware en Nintendo is daar gewoon koning in .

Maar goed ik dwaal weer helemaal af en het vakantie geld is binnen!, en ik heb gelijk maar even dit spel besteld plus 5 Ps4 games hahaha!.

De Gamecube was volgens mij technisch wel een sterke console. De Switch was al bij release technisch achterhaald en we zijn nu 7 (!!) jaar verder. Niet zo gek dat de grote 3D games op de opvolger gaan komen. De Switch is vooral nog geschikt voor 2D games om nog te releasen. Serieus, speel eens een simpele game als Rocket League op de Switch, het loopt voor geen meter. Ik hou van Nintendo, zal bij release meteen de Switch 2 kopen. Ben alleen uitgekeken op de huidige. Maar ik ga wel deze game halen, later dit jaar.

avatar van Banjo
Ja maar ik denk wel van als ze deze Metroid Prime 4 nog gaan uitbrengen op deze (stok oude) Switch dat het dan nog steeds negens (of 10en) gaat regenen!. Maar ook al zouden ze wachten tot de Switch 2 uitkomt dat het dan precies dezelfde scores gaat krijgen. Ze maken die spellen gewoon met liefde en dan maakt het in werkelijkheid niet uit! maar ik snap je persoonlijke voorkeur wel..

Banjo schreef:
Ja maar ik denk wel van als ze deze Metroid Prime 4 nog gaan uitbrengen op deze (stok oude) Switch dat het dan nog steeds negens (of 10en) gaat regenen!. Maar ook al zouden ze wachten tot de Switch 2 uitkomt dat het dan precies dezelfde scores gaat krijgen. Ze maken die spellen gewoon met liefde en dan maakt het in werkelijkheid niet uit! maar ik snap je persoonlijke voorkeur wel want 4k jongen 4k! .

Zeker, maar ik twijfel ook nooit over het vakmanschap. Wel over de technische kwaliteiten. Je kan MP4 op de Switch uitbrengen, ongetwijfeld een goede game maar je weet ook dat het nog veel indrukwekkender had kunnen zijn. Breng gewoon dat ding begin 2025 uit en breng ons snel MP4, een nieuwe Mario Kart en Odyssey 2.

Dit is geniaal, zelfs a whopping 20 jaar na dato, is dit geniaal. Het speelt heerlijk, verhaal blijft tof (ja verhaal in een Mario game ), humor top notch en ziet er prachtig uit.
Wat een feest om dit te spelen!

-marco- schreef:
Wat een feest om dit te spelen!

Ben je al ver?

Vraagje, hoe belangrijk en aanwezig is het vechten? Dat vond ik aan Origami King nou net het minst boeiend. Verder was dat een leuke game.

Ben je al ver?

Net eerste chapter voltooid. Kwa combat is dit zooooooveel beter dan de Origami King, wat een aanfluiting was dat vechtsysteem!

Klopt ja, dit vechtsysteem is zoveel beter. Redelijk traditioneel turn based, dat moet je natuurlijk liggen. Ik ben daar ook niet per se van, maar in deze game vond ik het erg tof op de een of andere manier.

-marco- schreef:

Zit er een moeilijkheidsgraad in de game? Ik heb namelijk totaal geen zin in die gevechten als ze lastig zijn, zou dit wel graag voor het avontuur en verhaal willen spelen.

Manny Calavera schreef:

Kan me niet meer heugen na 20 jaar of deze game ergens uitdagend word eerlijk gezegd. Maar als je beetje nadenkt over je items management en combat volgorde moet het wel goed komen denk. Chapter 1 wees zeer goed te doen. Geen game over iig en eerste baas in een keer, met nog aardig wat health.

Voor de humor en story is deze game een dikke aanrader, krijg je geen spijt van.

Manny Calavera schreef:
Waarom staat deze remake trouwens niet los op de site, centurion81?

Is toch echt helemaal opnieuw gebouwd en kent zover ik de reviews las ook aangepaste gameplayzaken.

Ik vind het wat ongelukkig dat een game uit 2004 straks beïnvloed gaat worden met nieuwe stemmen terwijl mensen een andere game hebben gespeeld. Zie ook Last of Us 1 en Last of Us 1 remastered. Staan er ook los op.

centurion81

De vraag staat nog, kan je hier iets over zeggen?

Blijft toch dezelfde game!? Zelfde verhaal, personages etc.
Ik persoonlijk vind het maar raar dat dergelijke games opnieuw worden toegevoegd, omdat ze er wat mooier uitzien.

Als er nou echt grote verhaal, gameplay veranderingen zijn, dan zou het eventueel nog te overwegen zijn. Maar dat gaat bij deze game echt niet op.

Site van Nintendo:

Wat is er nieuw?

Opgepoetste graphics.
Een nieuwe gearrangeerde soundtrack.
Een kunsthal en muziekhal, waar je naar de nieuwe en oorspronkelijke versies van de soundtrack kunt luisteren en schetsen van personages en locaties kunt bekijken.
Een verbeterd hintsysteem zodat je altijd weet waar je naartoe moet.
Maak kennis met de knokcoach! Deze taaie Toad geeft je niet alleen op papier allerlei gevechtstips.
Een nieuwe 'buizenkamer' onder Boevechem waarmee je snel terug kunt keren naar gebieden die je al hebt voltooid – handig voor als je die gebieden nog eens wilt bezoeken!

Site van Nintendo:

Kortom, zoals ik al zei dergelijk minimale wijzigingen.

Het is niet alsof we hier nu ineens een hele andere game spelen. Verhaal en gameplay technisch gewoon dezelfde game.

Maar als het gros een aparte vermelding wil, prima, lig er niet wakker van, maar persoonlijk vind ik het wat overdreven.

Manny heeft altijd moeite met het verschil tussen remake en remaster...

Wmb zijn de genoemde toevoegingen idd te gering voor een aparte toevoeging, maar omdat het origineel ondertussen 20 jaar oud is zou ik 'm nog net goedkeuren als minimale remake...

De vraag is wie heeft zin om 'm toe te voegen, berichten heen en weer te sjleppen en alle Switch stemmers te pm'en of ze aldaar opnieuw willen stemmen?

Squall Lionheart schreef:
Manny heeft altijd moeite met het verschil tussen remake en remaster...

Alle? Er is 1 Switch stem geplaatst