428: Shibuya Scramble (2008)

Alternatieve titel: 428: Fuusa Sareta Shibuya de

Nintendo Wii / PlayStation 3 / PlayStation Portable / PC / PlayStation 4

Ontwikkeld door Chunsoft
Uitgegeven door Spike Chunsoft en Sega

428 speelt zich af in het Shibuja district. Het verhaal draait om een ontvoering welke jij moet onderzoeken. Naarmate het verhaal vordert blijkt dat steeds meer personen iets met de zaak te maken hebben. Iedere keuze die je maakt leidt tot een gevolg. Zo kent het verhaal diverse verschillende ontknopingen. Het verhaal wordt vertolkt door echte acteurs waaronder de Japanse popster Aya Kamiki.

Steengoeie visual novel met real-life acteurs. Dit is hoe een visual novel moet zijn, naast de Nonary-games reeks de beste die ik heb gespeeld. En omdat ik nog niet veel met real-life acteurs heb gezien misschien wel de beste in zijn genre.

Alles staat of valt met het verhaal, en hier is het verhaal echt subliem uitgewerkt. Het begint met een paar interessante karakters die allemaal een band hebben met Shibuya, en je speelt 24-style uur per uur in het leven van deze karakters.

Zo heb je de idealistische agent Kanno, die eigenlijk een afspraak heeft met zijn toekomstige schoonvader en dat treffen lijkt te missen door een op hande zijnde ontvoering. Maar natuurlijk is er veel meer aan de hand. Het verhaal ontrafelt zich heel langzaam, maar zelfs in die eerste speel-uren wordt er al voor suspense an afwisseling gezorgd.

Zo heb je ook de journalist Minorikawa die een faillisement van zijn mentor's uitgeverij probeert te vermijden en daardoor de andere verhaallijnen en karakters op de raarste momenten kruist.
Er zijn veel meer karakters en ze hebben allemaal een uitgesproken persoonlijkheid, die je door de keuzes die je ze laat maken erg aan het hart groeien.

Technisch gezien is er weinig op aan te merken, het is een port van een vroegere Wii titel die enkel in Japan was uitgekomen. Maar ze hebben alle foto's en video's op hogere resolutie verbeterd en de SD herkomst is mij nooit opgevallen.

Qua gameplay is het dan weer wat meer standaard visual-novel. Je kunt vrij kiezen welke verhaallijn van welk karakter je wilt volgen, maar om verder te geraken moet je ze toch uiteindelijk alle spelen. Dat wordt wel slim aangepakt door je even voor een blok te stellen ("keep-out"), zodat je duidelijk weet dat het antwoord bij een van de andere speler moet liggen. Pas als je alle verhalen goed hebt afgerond begin je aan het volgende uur.

Typisch ondoorgrondelijker wordt het tegen het einde, want dan is het zoeken naar de spreekwoordelijke naald in de hooiberg. Ik heb dan ook bij het laatste chapter een walktrough bij de hand genomen. Ook om alle bad-endings te vinden kun je best daarvan gebruik maken, behalve als je houdt van zoeken naar dat ene antwoord dat je ergens moet veranderen om verder te geraken.
De tekst kan men niet overspringen, maar men kan gelukkig wel redelijk vlot van stuk naar stuk springen en zodoende berslissingen zonder al te veel tijdsverlies aan passen.

Al bij al een heel goed game, dat het vooral van fantastische karakters moet hebben en ook wel met het verhaal kan punten. Dikke 4* en eens kijken hoe mijn herinnering hier later over gaat oordelen.