Homefront (2011)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Kaos en Digital Extremes
Uitgegeven door THQ

Homefront speelt zich af in 2027. Amerika is bezet door Noord-Korea, nadat een economische crisis ervoor gezorgd heeft dat de Verenigde Staten hun wereldmacht verloren zijn. In het verhaal volg je het Amerikaanse burgerverzet tegen de Noord-Koreaanse bezetters. De game is een First-Person Shooter, waarin je als onderdeel van het verzet probeert de Noord-Koreanen te verslaan. Tijdens de gevechten schiet je jezelf als infanterist een weg door de vijandelijke linies. Daarnaast krijg je soms de controle over grond- of lucht-voertuigen.

Zeer sfeervol. Vond de graphics helemaal niet tegenvallen. Originele omgeving en gegeven.

avatar van J0rea
er komt een 2e deel

we zullen zien!

bokhove2 schreef:
maar vind je niet dat het wat tegenvalt als je hem naast andere shooters legt. Ik heb shooter die een paar jaar ouder zijn dan deze, en die zijn veel mooier?

avatar van killer13
is in mijn ogen jammer genoeg niet het spel geworden wat het moest worden...

avatar van polopolo150
Ben sinds vandaag begonnen aan Homefront, sjeezus, wat een leuke spel zeg! Multiplayer is leuk gedaan en Single Player tot nu toe ook. Had ik even niet verwacht, vooral omdat al m'n vrienden deze game zit af te kraken tot op het bot.

Onlangs uit de budgetbakken gevist, en ik was redelijk verrast door Homefront.

De recensies logen er niet om; bijna overal werd dit spel afgekraakt en afgedaan als het kleine broertje van de Call of Duty-franchise. Maar ik was aangenaam verrast door dit spel.

Het verhaal

Het concept is origineel, ik ben tot nu toe nog geen film of game tegengekomen waarin de VS bezet werden door Korea. De Koreanen regeren er met harde hand, de gewone burgers werden niet gespaard. Slechts een handjevol Amerikanen durft in opstand te komen tegen de bezetters. Het spel geeft een gruwelijk beeld van deze bezetting, met name het gedeelte dat je een werkkamp moest aanvallen en uiteindelijk dekking moest zoeken tussen een massagraf zal me nog wel een tijdje bijblijven. Maar tussen het spel door krijg je ook verschrikkelijke beelden te zien van represailles die de Koreanen namen na een succesje van de opstandelingen. De missies zijn gevarieerd genoeg om niet te vervelen. Het spel is zeer kort ( na ongeveer 3-4 uur heb je het wel uitgespeeld) maar gelukkig ook krachtig. Al met al zal het beeld dat geschetst werd van de bezetting me nog wel een tijdje bijblijven, en krijgt het verhaal 4*.

De graphics

Grafisch vond ik het niet heel bijzonder, maar zeker niet slecht. Er zijn nieuwere spellen die er beter uitzien, maar veel doet het spel niet onder aan de recentere Call of Duty's. De omgevingen zien er niet heel gedetailleerd en afgewerkt uit, maar door de grote hoeveelheden actie zullen de meesten zich hier niet aan ergeren. De omgevingen hadden mooier gemaakt kunnen worden, maar het grootste gedeelte (o.a. characters en voertuigen) zagen er acceptabel uit. De graphics krijgen van mij een nipte voldoende (3*).

Gameplay

Het spel heeft de besturing die vele andere shooters ook hebben. Vandaar dat je geen tutorial krijgt, en bijna meteen begint met knallen. Dit "knallen" werkt gewoon prima. Bovendien is het fijn dat je een klein beetje geholpen wordt met mikken; het richtkruis verandert iets als je een vijand raakt (à la Call of Duty multiplayer). De AI van je vijanden en van je teamgenoten is uitstekend, ik heb geen last gehad van bugs op dit punt. Klein minpuntje vind ik wel dat het spel Nederlandstalig is (m.u.v. de vocals). Op zich niet zo erg, als je het op de een of andere manier kon veranderen (zoals dat bij Uncharted wel kon).

Over de lay-out van het spel ben ik wat minder te spreken, de ondertitels (die vaak te letterlijk worden vertaald) worden ergens links in het midden geplaatst. Dit las niet zo lekker en gaf het spel een armoedige uitstraling. Ook bleef er tijdens de cutscenes een stukje tekst in beeld dat mij vriendelijk aangaf dat ik op "A" kon drukken om het door te spoelen. Goed bedacht, alleen jammer dat het op een gegeven moment niet verdwijnt en de ondertitels onleesbaar maakt.

Leuk was overigens dat je met verschillende voertuigen kon spelen; van een aanvalshelikopter tot het geven van doelen aan een robotachtige minitank. Dit was goed uitgewerkt en werkte feilloos.

Al met al was de gameplay goed, maar door het armoedige uiterlijk en de Nederlandstalige versie scoort het spel hier slechts 3,5*. Zonde, want er had meer ingezeten.

Het geluid

Als je een shooter speelt, wil je natuurlijk dat de geweren zo realistisch en mooi mogelijk klinken. Dit was bij Homefront gelukkig het geval, de meeste geweren klonken agressief en dreigend. De voice acting was goed gedaan, zeker van degene die Connor insprak. Hij kwam overtuigend over als arrogante leider van de Amerikaanse rebellen. Wat wel jammer is, is dat vaak dezelfde tekst wordt herhaald als je er wat langer over doet. Dit werkte op sommige momenten op mijn zenuwen. De geluiden van de omgeving en de soundtrack zijn van middelmatig niveau en niet echt noemenswaardig. Al met is het geluid van gemiddeld niveau en krijgt dus een 3,5*.

Conclusie

Homefront is zeker geen must gameliefhebbers, maar fungeert goed als tussendoortje. De singelplayer is belachelijk kort, maar bereikt wel een hoog niveau en blijft altijd boeien. Het is een spel geworden waarvan de verwachtingen torenhoog waren, maar uiteindelijk flopte. Als je uit gaat van een flop, valt het zeker mee. Voor een spel dat in de budgetbakken ligt, is het zeker het spelen waard. Overigens heb ik mijn cijfer geheel gebaseerd op de singelplayer, multiplayer heb ik (nog) niet gespeeld.

Homefront is een gemiddeld spel gebleken waar een gemiddeld cijfer (3,5*) bij hoort.

avatar van bvonk
@waltermuis
Kan me goed vinden in je review, vond het zelf ook vermakelijk en dus een 4 waard.

Nog wel even echt het punt geven. Vermelden in je tekst is niet genoeg.

avatar van J0rea
Deze game verdient zeker wel wat meer credit!

Daarom geef ik deze game ook 3,5*

avatar van Dutch-J3ff
Ik vond het best een leuk spel, tja alleen belagelijk kort, in één
avond had ik het spel uitgespeeld.

hellboy.ray
Het verhaal was kort maar een welkome afwisseling.
Naar het einde toe werd het mij ook steeds duidelijker
dat het spel beter te spelen is met een controller.

Goedkoop op de kop getikt, waardoor ik eindelijk deze game kon spelen. Destijds had ik niet het volle pond ervoor over gezien de reviews en de korte single player duur. Voor wat ik er nu voor betaald heb is het prima prijs kwaliteit verhoudig, leuke originele game voor even tussendoor. Paar avondjes prima mee vermaakt ondanks de bugs (vastzitten in een deur waardoor je een checkpoint moet laden) en outdated graphics in de game. Laatste level op de golden gate bridge: erg cool!