Rage heb ik in een kleine 15 uur uitgespeeld. Zoals de meeste reviews al aangeven is het een spel met twee gezichten. Sommige aspecten zijn erg goed uitgewerkt, terwijl andere eigenschappen van het spel ernstig te wensen over laten.
Zo is het schieten (en de wapens die je daarbij gebruikt) een groot pluspunt. Het kunnen opwaarderen van de munitie is een vondst; het maakt het spelen van Rage een heel stuk leuker. De manier waarop je vuurgevechten uitvecht is extra leuk vanwege de goed doordachte werking van de A.I.. Vooral de manier waarop je tegenstanders dekking blijven zoeken, vaak ook om een betere plek te vinden om je te beschieten, zorgen voor een stukje meer uitdaging en spanning. Verder zijn de graphics prima verzorgd; de meeste locaties zien er indrukwekkend en stijlvol ontworpen uit. Ook de toevoeging van het kunnen racen, om zodoende opwaarderingen voor je voertuig te kunnen verdienen, is prima bedacht. Zorgt voor een stukje afwisseling en het racen op zich is erg leuk en competitief om te doen.
Aan de andere kant zijn er ook grote nadelen te constateren. Dat de verhaallijn die je doorloopt niet erg origineel is, maakt niet zoveel uit. Een spel als dit speel je niet vanwege de eventuele diepgang van het verhaal. Maar dat diezelfde verhaallijn een zeer merkwaardig, onsamenhangend verloop heeft, is op z'n minst jammer. Er worden tal van grote verwachtingen geschept waar uiteindelijk niet aan wordt voldaan. De manier waarop de spanningsboog toe- of juist afneemt, schiet van hot naar her en getuigt niet van een kloppende indeling. Zo prijs je het ene moment Rage de hemel in vanwege heerlijk uitgewerkte en verrassende missies en zoek je een half uur later Windows maar weer op vanwege frustrerende en vervelende gameplay. Voor mij was de grootste domper het belachelijk abrupte einde. Ik zal niets verklappen, maar iedereen die de studio van ID een warm hart toedraagt vanwege Quake 2, had veel meer van het slotstuk (Final Showdown) verwacht.
Ondanks de nadelen is Rage zeker geen mislukt project te noemen. Het hoofdelement van het spel, het schieten, is geweldig uitgewerkt en de wapens blijven heerlijk om te gebruiken. De hoofdlocaties zijn prachtig ontworpen, je loopt er graag rond, op zoek naar nieuwe missies of om jezelf voor te bereiden op missies. En, zoals gezegd, het racen vormt een prima toevoeging.
Het hele spel ademt een sterk Mad Max sfeertje uit. Een dorre, post-apocalyptische omgeving waar techniek en kogels bepalen wie overleeft en wie niet. Een prima gekozen thema om een grootse survivaltocht, want dat is Rage, op te baseren.