Super Mario Galaxy (2007)

Nintendo Wii / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Nintendo

Nadat Princess Peach is ontvoerd is het aan Mario om haar te redden en haar sporen te volgen tot ver in de ruimte. Verschillende wezens en eindbazen maken het Mario moeilijk om zijn quest tot een goed einde te brengen.

avatar van Maiky
Ik heb maar even een pauze genomen, want na ruim twee uur gespeeld te hebben begin ik mijn armen toch wel in negatieve zin te voelen. Een eerste indruk is misschien leuk.

Het verhaal boeit me, zoals in de meeste games, niet zo heel erg veel, hoewel ik bepaalde aspecten van dat verhaal (het sterrenverhaal bijvoorbeeld) erg sprookjesachtig vind. Met het gegeven dat Bowser prinses Peach kidnapped heb ik weinig tot geen problemen; het is fijn dat het als kapstok dient om wat moois aan te hangen.

Mijn eerste indruk is dat de opbouw iets te chaotisch is, in die zin dat ik me nog moet acclimatiseren in hoe het spel in elkaar zit, hoe de levelopbouw is en wat ik er allemaal mee kan doen. Waar ik al wel uit ben, is dat het spel een basisstation heeft, waar je in een aantal domes kan die je naar sterrenstelsels voeren. Ieder van die sterrenstelsels bevat weer een aantal levels. De opbouw van ieder level is zoals je die van Super Mario 64 en Super Mario Sunshine gewend bent: je wandelt steeds weer een nieuwe weg naar een nieuwe opdracht of eindbaas. (Voel je vrij om me, indien nodig, aan te vullen of te verbeteren!)

Het spel speelt heerlijk weg en de eerste keren dat ik Mario door de ruimte heb laten schieten was bijna duizelingwekkend. Hoewel ik de graphics lichtjes (haha) vind tegenvallen, vind ik het een fantastisch gezicht om die sterrenhemel te zien waar duizenden lichtpuntjes je toestralen. Omdat ik het heelal in het algemeen al erg interessant vind, vind ik het principe van Super Mario Galaxy boeiend en ik ben al regelmatig naar de rand van de planeetjes gelopen om naar 'beneden/boven/opzij' te kijken naar het prachtige uitzicht.

De levels zijn dus opgebouwd uit planeten, en zoals Fianosther al zo mooi zei is de zwaartekracht op hol geslagen, op een zodanige manier dat je om die planeetjes (die verschillen van grootte) kunt lopen en dus ook regelmatig met Mario 'op z'n kop' of 'opzij' moet spelen. Dat geeft enige gewenning, maar daar heb je niet veel tijd voor nodig; na twee uur spelen heb ik de besturing al heel aardig onder de knie.

Om een cijfer te geven wacht ik tot ik 'm heb uitgespeeld. Het is me de laatste tijd al meerdere malen overkomen dat Nintendo mijn aandacht niet de hele tijd kan vasthouden (zoals bij The Phantom Hourglass). Toch wil ik het bij een suggestieve beoordeling van vier sterren houden, om mee te beginnen.

(Edit: Opmerking over het ontbreken van Super Mario Bros. 3 op de Virtual Console verwijderd. Die is namelijk nieuw toegevoegd.)

avatar van SilverGun
Totaal met jullie oneens

Natúúrlijk is deze game niet zo revolutionair als 64, alsof je eenzelfde grote stap als die van het 2D naar 3D perspectief had kunnen verwachten. Wél is dit de meest levendige, charmante en best uitgevoerde game van dit jaar/decenium. Geen enkele 3D platformer komt in de buurt van de enorme vindingrijkheid van dit meesterwerk. Werkelijk verbluffend hoe Nintendo maar blíjft strooien met sprankelende nieuwe spelideeën en het zwaartekracht thema ten volle benut. Eindelijk weer een titel die Nintendo's gloriedagen van het N64 tijdperk doet herleven, want deze game staat op dezelfde hoogte als de mijlpalen die toendertijd zijn uitgekomen. Iedere gamedeveloper die momenteel nog met een 3D platformer bezig is moet wel met de handen in het haar zitten. Veelzeggend ook dat na het lezen van de vier pagina's tellende EDGE review, iedere andere gereviewde game er opvallend bruin, grijs en levenloos uitzag.

avatar van rpger
Mega Man, give it a rest, die knul heeft niet eens een wii.

Anyway, ben nu bij de 100 sterren en ik moet zeggen, dat dit een fantastisch spel is. De levels zijn ongelooflijk knap gedesigned, de muziek is fenomenaal (zelfs in de hoge levels hoor je nog nieuwe soundtracks), en b.v. het cameraperspectief, waar veel developers altijd moeite mee hebben is hier uitzonderlijk goed gebruikt. Ik ben geen Mario fan of platformspeler, maar deze game zou iedereen eigenlijk eens moeten spelen.

Ik moet eigenlijk steeds denken aan Disney´s Lion King, een kwalitatief hoge disney film die door jong en oud en ook door niet-tekenfilm liefhebbers werd gewaardeerd, Zo´n game is Galaxy, een game voor iedereen, maar in dit uitzonderlijke geval, it´s not a bad thing.

Een geweldige game.

Mario scheen uitgemolken te zijn door vele mensen maar dat zijn gewoon de sportspellen van Mario. Dit spel is een droom voor elke platformfan. Met prachtige graphics is dit spel gewoon hét spel van 2007 geworden voor mij. Ik heb het laatst nog gespeeld en het blijft gewoon een pracht game. Voor de rest zit alles wel goed, verhaal, graphics en de gamemuziek mag ook wel genoemd worden.

4,5* voor deze game!

avatar van avdj
Nintendo heeft er patent op elke 11 jaar de gameswereld op z'n kop te zetten. Dat begon in 1985 met het nog altijd speelbare Super Mario Bros. Er volgden daarna vele toppers maar Super Mario 64 uit 1996 was daarvan ongetwijfeld de meest baanbrekende. Vervolgens zijn Nintendo fans toch wat karig bedeeld. In Kart, Party en andere familygames transformeerde Mario vooral tot een character.

Natuurlijk was Super Mario Sunshine een fantastisch spel. Ook New Super Mario Bros. DS en de ports op de Advance leverden ongetwijfeld nieuwe fans op. Maar een échte revolutie bleef uit. Naast het succes van bombastische monsters als Halo en GTA leek Nintendo op oud succes te teren.

Léék. Want in 2007 (als student had ik het single gamen vrijwel vaarwel gezegd) kwam Nintendo terug met....Super Mario Galaxy! Vanaf het introfilmpje tot de ineenstorting van Bowsers rijk zit de game bomvol plezier er verassingen.

Er moet een soort explosie van ideeën hebben plaatsgevonden in het Verre Oosten. Nintendo moet hebben aangevoeld dat het Mushroom Kingdom niet langer groot genoeg is om deze ideeën een plek te kunnen geven. Nee, Mario is het aardse niveau ontstegen en mag nu faam maken in de ruimte!

360 games draaien al een tijdje mee maar Galaxy heeft iets speciaals. Er kan namelijk ook van boven naar beneden worden gelopen! In talloze levels wordt er gespot met de zwaartekrachtwetten. Soms gaat het ook fout, wie Mario te ver van een planeet houdt kan op een val in de kosmos rekenen.

De ontwerpers zullen voor de keuze hebben gestaan buitenaardse wezens te introduceren of een greep te doen uit de bomvolle oude doos. Ze kozen voor de laatste en dat is een briljante zet geweest. Galaxy is door de Goomba’s, blauwe heksen, Koopa’s en pinguïns een feest der herkenning geworden. Ditmaal gehuld in een wel heel innovatief jasje.

Alles klopt werkelijk in de briljant opgezette spelwerelden. Er is variatie, fantastische muziek en Mario’s ronddraaiaanval wordt functioneel gebruikt. Datzelfde geldt voor de vele power-ups (liefst 7 in totaal!) Via het dagboek van Rosaline en de teksten van Luma’s krijgt de speler langzaam maar zeker meer inzicht in het verhaal. Hoewel het niet bijzonder diepgaande info is levert het wel iets extra’s aan het spel.

Maar het is toch wederom de fabelachtig goede gameplay die mensen over de streep zal trekken. Na elke ster ben je geneigd jezelf een schouderklopje te geven. De uitdagingen worden steeds lastiger maar blijven eerlijk. Purple coin challenges en Speed runs zorgen ervoor dat er véél meer te doen is dan driemaal Bowser (hallo Super Mario 64!) de ruimte in schoppen.

Super Mario Galaxy is groots maar blijft overzichtelijk. De graphics zijn wederom verbeterd maar blijven in dienst van de gameplay. Absoluut hoogtepunt is de intelligente camerabesturing. Een verademing t.o.v. diens voorganger Sunshine. Eigenlijk laat dit spel zich niet omschrijven maar moet je het beleven. Ik ben van de ene verbazing in de andere gevallen en durf te stellen dat dit de beste Mario game ooit is. Natuurlijk helpen de remote en power-ups daarbij maar dan doe ik de ontwerpers tekort. Het is de foutloze samensmelting van besturing, graphics, leveldesign en opbouw die dit spel subliem maakt.

Zijn er dan helemaal geen minpunten? Mwa, wellicht licht de moeilijkheidsgraad wat laag maar alle 120 sterren verzamelen is nog een heel karwei. Verder voegt Boo Mario iets te weinig toe aan de game. Het zijn slechts smetjes die een monsterscore niet in de weg staan. Want zodra ik de 120ste ster in ontvangst nam kreeg ik de mededeling dat Luigi speelbaar is! Uiteraard met zijn typische eigenschappen waardoor zelfs deze gimmick geslaagd is. De rol van Luigi vond ik al tof (hem zoeken voor een paar sterren) maar deze toevoeging had ik niet verwacht.

Laat ik er maar mee stoppen, anders kan deze tekst op een paginavolle column in de krant gedrukt worden. Nintendo heeft een weergaloos spel afgeleverd dat niets dan lof verdient. 5* en #2 in mijn top 10.

avatar van bettafish14
eindelijk uitgespeeld, heb niet alle sterren gehaald, maar heb wel bowser verslagen in de laatste strijd.
ben er tog ruim 2 jaar mee bezig geweest (wel met tijden ertussen dat ik hem niet speelde).
Ik vond de game niet super moeilijk, maar bij sommige sterren ben ik toch even bezig geweest om ze te pakken, soms werd ik zo kwaad dat ik hem uit het raam wilde gooien.
maar nu zie ik hoe goede game het is, dit is zeker 1 van de beste games die er is!

avatar van horizon
Sinds zaterdag eindelijk kennis gemaakt met Mario Galaxy deel 1. Als volleerd Wingman zoontje ondersteund tijdens de ontdekkingstochten.

De standaard Mario's vond ik leuk maar meer ook niet. Bovenal waren ze erg frustrerend vaak. Met Galaxy is dat een stuk minder. De te spelen levels zijn behapbaar en speelbaar.

Het design van de werelden en de gameplay is echt uitstekend.

Ik kende 'm al sinds 2009 of zo, maar hield me er niet echt mee bezig. Zo nu en dan hielp ik mijn zusjes als ze er ergens niet uitkwamen, ze houden zich hier al flink wat tijd mee bezig. Als groot Nintendo liefhebber (vooral Zelda en Mario) twee weken geleden toch besloten om er eens goed voor te zitten en eergisteren inmiddels uitgespeeld, wat een spel. Speltechnisch heel goed gemaakt, heerlijk verfrissende gameplay en ouderwets erg sfeervol met veel bekendere deuntjes van o.a. Super Mario 64. Heb van de week ook deel 2 gekocht zodat ik er een dezer dagen aan begin. Hoe dan ook, erg veel van genoten en een plekje in mijn top 10. Ben alleen bang dat ik het wel een beetje gezien heb en dat deel 2 nogal tegen kan vallen, maar schijnen een paar leuke extra features te zitten. Ben benieuwd.

avatar van youngtick
DAAAAMMN. Heb ik hier nog geen bericht over geplaatst. Ik zou me bijna moeten schamen.
Anyway. Deze game had ik in 2013 van een maat van mij geleend omdat ik het dit spel nooit eerder had gespeeld. Wel had ik deel 2 gespeeld, maar dat was zo kort dat ik het niet beschouw als SPELEN.

Maaaaarrr toen me volledig ging focussen op deze game, merkte ik direct de sfeer, leveldesign, vernieuwing als de setting (de ruimte), items en of course Rosalina en de star bits.

Hoe je het went of keert, ze hebben in mijn ogen laten zien dat ze met ongepaste setting toch een hele vette game hebben neergezet. Ik ben meer dan onder de indruk. De manier om van galaxies geschoten te worden, de eindbazen en natuurlijk het behalen van de sterren zijn gewoon zeer goed in mekaar gestopt.
Ikzelf zit op 110 van de 120 sterren. Puur omdat de comet stars lastig te behalen zijn.

Kortom: Een zeer sterke 3D mario waarin ze ook met ongepaste settings een goeie mario-game kunnen maken

Damn son, I’ve been missing out.

Heel mijn leven heb ik een lichamelijke beperking die ervoor zorgt dat ik niet 2 controllers tegelijk kan bedienen. Hiervoor moet ik games missen die bv gebruik maken van move controllers en, in Nintendo’s geval, games waar persé de nunchuck gebruikt moeten worden. Mario Galaxy was altijd de game waar ik het meest van baalde het te moeten missen, hopend dat ze een nieuwe versie zouden uitbrengen die met één controller speelbaar is. Nou.. het heeft even geduurd, maar na 13 jaar is deze wens uitgekomen! De Switch port bestuur je geheel met 1 controller. De draai aanval is op de y-knop gezet, terwijl je bepaalde motion acties doet door de controller te draaien. Nooit worden er gekke, onpraktische bewegingen gevraagd. Deze vorm van besturen werkt zo prettig dat het haast lijkt alsof het oorspronkelijk bedoeld was op deze manier te spelen.

Mario Galaxy is niet alleen mijn favorieten Mario game geworden, maar het is één van de beste 3D platformers die ik ooit heb gedaan. Het level design is gewoon subliem door het galaxy thema. Ieder gebied binnen de levels zijn een kleine planeten met zijn eigen zwaartekracht regels. Je loopt ondersteboven, springt draaiend in de lucht van de ene planeet naar de andere, of de game weet andere creatieve dingen met dit thema te bedenken. Letterlijk alle richtingen kunnen gebruikt worden tijdens het platformen. Keer op keer bleef ik zeggen “jeeejj wat is dat leuk bedacht!”. Heb nog nooit eeen platformer gezien die zoveel speelde met ruimtelijk inzicht.

Een ander aspect dat Mario Galaxy uitzonderlijk goed doet (zeker als je net Sunshine en 64 hebt gedaan) is dat iedere missie anders is: nooit dezelfde missie meer dan 1x doen zonder bijzondere veranderingen, altijd naar nieuwe gebieden binnen een bekend level gaan. En zelfs als je een stuk opnieuw moet doen dan zijn er andere obstakels, andere enemies of veranderde platforms, waardoor iedere missie vers voelt. Waar ik bij 64 keihard afraadde om alle missies te doen ivm het repetitieve gehalte, en ik bij Sunshine het op gegeven moment opgaf bij gebrek aan belangstelling voor de verplichte missies, heb ik bij Galaxy met enthousiasme alle hoofdsterren gedaan. Geen enkele hoofdmissie voelde vervelend, teveel van hetzelfde of oneerlijk. Er zijn echter wel een paar bonus missies die je vragen oude levels te herdoen om Luigi te vinden of een verstopte ster te vinden. Deze missies werden mij wel teveel van hetzelfde en heb ik daarom overgeslagen.
Ojaa, en een hemelse verbetering ten opzichte van zijn voorgangers: fucking checkpoints. Nu niet meer terug naar de hub getrapt worden en het hele level opnieuw doen, elke keer als je verliest, maar je kunt verder vlakbij het stuk waar je verloren hebt. Dit maakt Galaxy aanzienlijk makkelijker, maar tegenover de onnodige frustratie die gespaard word is dat geen minpunt. Er waren wel degelijk wat lastigere stukken (zoals de daredevil missies of een paar van de bonus levels), dus de moeilijkheidsgraad zit prima in elkaar.

Mario Galaxy is qua presentatie een erg fijne game. Mooi helder kleurgebruik met leuke designs voor de characters. De muziek is ijzersterk. Ditmaal is het een stuk grandiozer, avontuurlijker dan normaal gesproken. Het voelt trouw aan de feel-good toon van andere Mario games, maar het heeft een duidelijke eigen stempel. Erg fijn om naar te kijken, luisteren en besturen.

Qua minpunten zijn het vooral mierenneuk dingen. Ik had al aangekaart dat de bonus sterren niet zo boeiend zijn. Dat is ansicht geen gemis, maar daarmee loop ik wel Luigi en de laatste pittige uitdaging mis. Het had me fijner geleken de lat voor het vrijspelen van deze beloningen lager te zetten. Een manier om de cutscenes over te slaan was ook welkom. Ik speel Mario niet om allerlei tekstbalken aandachtig te lezen. Na de 5e keer dat Bowser Jr een speech hield over hoe hij je ging verslaan hoopte ik dat er een komeet op z’n boot neer ging storten. De springveer power up is niet je van het en.. uhm.. ja.. that’s about it.

Een meesterwerk uit het 3D platformgenre en ik hoop dat Nintendo het vervolg ook uitbrengt op de Switch! Dik duimpje omhoog hiervoor.

4,5/5*

avatar van brawljeff
Na zo'n 12/13 jaar heb ik deze moderne klassieker weer eens herspeeld op de Switch. In mijn ogen was deze game altijd veel minder sterk dan het vervolg. Boy was I wrong! Ik heb mijn cijfer met maar liefst een heel punt verhoogd.

De game is onzettend goed en vooral vernieuwend. Er zitten zoveel unieke gameplay elementen in en het speeld gewoon heerlijk weg. De muziek van de Galaxy reeks is subliem, de nieuwe personages (Rosalina, Captain Toad, Queen Bee) zijn blijvertjes en dit is een van de meest uitdagende delen van de 3D Mario's. Enige minpunt vind ik de motion sensor uitdagingen. Op de Switch is het beter, maar het had voor mij weggelaten mogen worden.