Super Mario Galaxy (2007)

Nintendo Wii / Nintendo Switch
Platform

Ontwikkeld door Nintendo

Nadat Princess Peach is ontvoerd is het aan Mario om haar te redden en haar sporen te volgen tot ver in de ruimte. Verschillende wezens en eindbazen maken het Mario moeilijk om zijn quest tot een goed einde te brengen.

avatar van JohnWilliams
Ja, Brawl komt dan ook al uit! Op Mario Kart Wii moeten we helaas nog even wachten.

JohnWilliams schreef:

Brawl weten we nog niet. In Amerika komt die ergens begin December.

avatar van JohnWilliams
Mario & Sonic at the Olympic Games komt geloof ik ergens in December uit.

avatar van Wii00
Bart Tönjann schreef:
Holy shit, check dit. Dit is nu officieel dé Mario game zoals in mijn dromen voorkwam. Eindelijk een Mario game die mij helemaal lijkt te gaan liggen

(Ja,ja ik weet, het is japans. Het gaat om de vette beelden)

Super Bruut!

avatar van Crash Bandicoot
ben niet egt een mario fan maar deze lijkt me wel leuk

en vooral voor de mario fans lijkt me deze leuk

Nog maar 10 dagen!!!

avatar van JohnWilliams
Dat is inderdaad nog maar een korte duur!

avatar van Fianosther
Eerste paar reviews zijn binnen. Niet de minste website, Eurogamer, geeft de game een 10/10!

avatar van Wii00
Gisteren besteld en krijg hem de 16e binnen

Gefeliciteerd!

Haha, ik heb al 44 sterren!
Hijs echt vet, zeker een aanrader...

avatar van Mega Man
Vandaag even Super Mario Bros 3 gedownload op het winkel-kanaal. Beste 2D Mario ooit naar mijn mening. Wat me trouwens opviel was dat IGN het ook had over de nieuwe Mario Trilogie die overeenkomsten heeft met de oude 2D Trilogie. Laat het me even uitleggen:

-Super Mario Bros is de eerste 2D platformer met Mario in de hoofdrol.
-Super Mario 64 is de eerste 3D platformer met Mario in de hoofdrol.

-Super Mario Bros 2 is een tikkeltje anders qua sfeer, stijl en vooral vijanden. Hij werd niet door iedereen evenveel gewaardeerd als SMB.
-Super Mario Sunshine is een tikkeltje anders qua sfeer, stijl en vooral vijanden. Hij werd niet door iedereen evenveel gewaardeerd als SM64.

-Super Mario Bros 3 is de 'grote' Mario game die weer het oude stijltje van SMB heeft. Alleen dan met heel veel items, outfits en de beruchte Koopa schepen. Vijanden zijn grotendeels ook weer als vanouds.
-Super Mario Galaxy is de 'grote' Mario game die weer het oude stijltje van SM64 heeft. Alleen dan met heel veel items, outfits en de beruchte Koopa schepen. Vijanden zijn grotendeels ook weer als vanouds.

Hier het bericht van IGN:

Some gamers compared Mario 64 to the original Super Mario Bros. and Sunshine to Super Mario Bros 2, a sequel that, while very good, wasn't everything it could've been. Well, if that's the case, let us humbly submit Super Mario Galaxy as Wii's very own version of Super Mario Bros. 3 or Super Mario World. Just as these classics were the pinnacles of 2D platforming in their respective eras, so is Mario's trek through space and beyond the pinnacle of three-dimensional run-and-jump gameplay.

Muffinhead
mooie opsomming

laten we hopen dat het uitkomt, dan wordt dit een topper waar ze over 20 jaar nog over praten.

pff de zoveelst mario game moet dat nou iedere keer vond de mario games vanaf mario 64 niet leuk meer. alleen maar betere graphics steeds weer het zelfde verhaal. jammer nintendo verzin is iets nieuws

avatar van SilverGun
killerbees112 schreef:
steeds weer het zelfde verhaal.

it's a mii mario.

2 nachtjes slapen. Heb hem niet ge-pre-orderd. Hoop niet naast de pot te piessen.

avatar van Tha)Sven
Ongelofelijk dit is weer een klassieker hoogstwaarschijnlijk.
Hij heeft nu 97,4 % na 18 reviews :O.

Lees de reviews van IGN maar eens:

Wat een fantastische tijd. Brilliante games verschijnen om de maand. Denk maar eens aan COD 4, Halo 3, Super Mario Galaxy, Bioshock.. en binnenkort waarschijnlijk ook Mass Effect en Crysis.

avatar van SilverGun
De eerste drie sterren gehaald tot zover en het is dolle pret. Later meer.

avatar van JohnWilliams
Dit lijkt mij zo'n gave game, jammer dat hij alleen maar op de Wii te koop is en niet voor de DS.

Morgen al!

avatar van Fianosther
De game lost al na 13 sterren al zijn verwachtingen in. Denk mario 64, denk geweldig level design en denk aan het feit dat de zwaartekracht op hol is geslagen en je hebt mario galaxy. Top game!

ik denk al aan die op nintendo ds!die waren al goed!en nu op de wii!ik hoop echt dat het zoals bv:mario kart is of super mario 64!

killerbees112 schreef:

Ieder zo zijn mening natuurlijk. Het blijven Mario games en als ze teveel afwijken (zie: SMB2 met Wart en andere vijanden) wordt er ook geklaagd. De mensen willen gewoon Mario VS Bowser. De rest mag deels oude koek en deels vernieuwend zijn denk ik. Mario Sunshine werd ook niet door iedreen evenveel gewaardeerd zoals Mario 64 destijds. Het verhaal had ook weer met Bowser te maken maar de wereld en de bijhorende vijanden waren een tikkie anders. Ook het waterspuitje was voor sommige een vernieuwing en voor anderen een flauwe gimmick. Juist de afwijkende elementen, die juist vernieuwend waren, werden niet door iedereen op prijs gesteld.

En zo vernieuwend vindt ik bijvoorbeeld Halo 3 ook niet. Of de zoveelste shooter met stoere mariniers en bloeddorstige monsters. Niet dat ik er vies van ben. En kijk naar de nieuwe GTA. De graphics zijn fotorealistisch maar de stad wordt lang niet zo groot als die van San Andreas. En het schijnt ook dat varen en vliegen er uit wordt gehaald. Back to basic zeg maar. Vooruitgang of een stap terug in de GTA serie. Ik denk dat de hordes GTA fans voor het eerste gaan. Ik ben eerlijk gezegd ook wel erg benieuwd naar het eindresultaat. Ook al is het de zoveelste Free-Roaming game.

Zo verschrikkelijk veel 'echte' Mario games komen er niet eens uit. Het is alweer 5 jaar geleden dat we aan de slag konden met het naar mijn idee licht tegenvallende Mario Sunshine. Dat denk je van: "Wat is nou 5 jaar?!". Maar juist in 5 jaar kunnen er talloze opvolgers verschijnen van bepaalde series. Kijk maar naar de grote hoeveelheden sequels en prequels in andere game-series. Ahum...EA games?

Het verhaal is inderdaad weer oude koek maar dat kun je verwachten. Dat neemt niet weg dat de ervaring iets op zich eigen kan worden. En daarbij komt ook nog eens dat Mario Galaxy één van de weinige platform-games is in deze tijd. Want vandaag de dag gaat het alleen maar over Call of Duty 4, Halo 3, Bioshock, Crysis, Haze..etc.

En wat graphics betreft valt dat ook wel mee. Elk vervolg op wat voor serie dan ook gooit er weer een schep bovenop op grafisch gebied. Super Mario 64 was revolutionair, Sunshine week helaas wat af qua sfeer en stijl en Mario Galaxy is vernieuwend genoeg. Misschien minder vernieuwend dan Mario 64, maar daar kan geen enkel vervolg meer tegenop als je het zo bekijkt.

Voor alles is een eerste keer. En die ene eerste keer staat ook in je geheugen gegrift als iets memorabels. De eerste keer Super Mario Bros spelen in 1985 op de NES en halverwege de jaren 90 voor het eerst Mario in 3D op de N64. Zo ook Ocarina of Time (Zelda voor het eerst in 3D), Tomb Raider (geef toe, de opvolgers waren niet echt vernieuwend) en de eerste Resident Evil.

Alleen het verhaal bij Galaxy is dus inderdaad weer "Bowser kidnapt de princess en Mario mag haar weer redden door 8 werelden uit te spelen". Maar als je het zo bekijkt zitten er in alle games wel dejavu's. Niet persee in de verhaallijnen maar juist in de opzet van het spel en de elementen. Sinds de komst van het 3D tijdperk teerden de meeste games gewoon door op oude concepten.

Verzamel 100 tokens om een leven te verdienen, schiet op olievaten om een mooi schouwspel te creëren, race over de finish en doe dat nog eens tig keer. Vechtspellen zijn ook altijd hetzelfde geweest (ik zou niet weten hoe het anders moet zijn). Van Street Fighter tot Soul Calibur. De nieuwste console van Nintendo (de Wii) met zijn revolutionaire besturing vindt ik dan wel iets nieuws en opvallend genoeg. Niet zo baanbrekend als toen games voor het eerst in 3D verschenen..maar toch.

avatar van Maiky
Ik heb maar even een pauze genomen, want na ruim twee uur gespeeld te hebben begin ik mijn armen toch wel in negatieve zin te voelen. Een eerste indruk is misschien leuk.

Het verhaal boeit me, zoals in de meeste games, niet zo heel erg veel, hoewel ik bepaalde aspecten van dat verhaal (het sterrenverhaal bijvoorbeeld) erg sprookjesachtig vind. Met het gegeven dat Bowser prinses Peach kidnapped heb ik weinig tot geen problemen; het is fijn dat het als kapstok dient om wat moois aan te hangen.

Mijn eerste indruk is dat de opbouw iets te chaotisch is, in die zin dat ik me nog moet acclimatiseren in hoe het spel in elkaar zit, hoe de levelopbouw is en wat ik er allemaal mee kan doen. Waar ik al wel uit ben, is dat het spel een basisstation heeft, waar je in een aantal domes kan die je naar sterrenstelsels voeren. Ieder van die sterrenstelsels bevat weer een aantal levels. De opbouw van ieder level is zoals je die van Super Mario 64 en Super Mario Sunshine gewend bent: je wandelt steeds weer een nieuwe weg naar een nieuwe opdracht of eindbaas. (Voel je vrij om me, indien nodig, aan te vullen of te verbeteren!)

Het spel speelt heerlijk weg en de eerste keren dat ik Mario door de ruimte heb laten schieten was bijna duizelingwekkend. Hoewel ik de graphics lichtjes (haha) vind tegenvallen, vind ik het een fantastisch gezicht om die sterrenhemel te zien waar duizenden lichtpuntjes je toestralen. Omdat ik het heelal in het algemeen al erg interessant vind, vind ik het principe van Super Mario Galaxy boeiend en ik ben al regelmatig naar de rand van de planeetjes gelopen om naar 'beneden/boven/opzij' te kijken naar het prachtige uitzicht.

De levels zijn dus opgebouwd uit planeten, en zoals Fianosther al zo mooi zei is de zwaartekracht op hol geslagen, op een zodanige manier dat je om die planeetjes (die verschillen van grootte) kunt lopen en dus ook regelmatig met Mario 'op z'n kop' of 'opzij' moet spelen. Dat geeft enige gewenning, maar daar heb je niet veel tijd voor nodig; na twee uur spelen heb ik de besturing al heel aardig onder de knie.

Om een cijfer te geven wacht ik tot ik 'm heb uitgespeeld. Het is me de laatste tijd al meerdere malen overkomen dat Nintendo mijn aandacht niet de hele tijd kan vasthouden (zoals bij The Phantom Hourglass). Toch wil ik het bij een suggestieve beoordeling van vier sterren houden, om mee te beginnen.

(Edit: Opmerking over het ontbreken van Super Mario Bros. 3 op de Virtual Console verwijderd. Die is namelijk nieuw toegevoegd.)

avatar van Sjonnieee
Toen k t spel op Game Kings zag leek het me wel grappig, zoals dat je het in 3d moet zetten om ergens langs te kunnen

avatar van Jordy
Dat was deze Mario.

avatar van Illuvatar
Ik stel me trouwens wel wat vragen bij de stem(men) van residentevil_90. Een spel dat nog maar een dag uit is een 0,5* sterren geven, en zeker dit spel, daar stel ik me toch wat vragen bij.
Oh, en ook wel omdat hij Rayman Raving Rabbits 2 die nog uit moet komen 2,5* heeft gegeven...

avatar van Mega Man
Net als bij Metroid Prime 3: Corruption was ook m'n broertje weer als eerste met het uitproberen van Super Mario Galaxy. We werden allebei overrompeld door de prachtige graphics, de magische sfeer en de unieke locaties. Even dacht ik dat Metroid voorlopig de beste Wii game zou zijn maar na het spelen van Galaxy ben ik van gedachte veranderd. Het begin van Mario Galaxy doet een beetje denken aan Disney met dat magische stadje en het grote kasteel op de achtergrond. Na het dreigende tussenfilmpje waarin Bowser het kasteel wegrooft met daarin natuurlijk de prinses, begint de game pas echt. Wat ik net al opnoemde aan de graphics, sfeer en locaties is machtig mooi maar wat ook een dikke pluim verdient is de magische soundtrack in Super Mario Galaxy. Ik werd echt in die werelden gezogen door de sfeer en dat gebeurde zelden bij Mario games. Bij Battlerock Galaxy zat ik echt in een soort Star Fox sfeertje met die dreigende muziek en een prachtig schouwspel van denderende kanonnen.

De Good Egg Galaxy bevat hele mooi muziek waardoor het lijkt dat je meer aan het doen bent dan zomaar een Mario spelletje. Voor de rest schieten woorden te kort om de ervaring te omschrijven van deze meesterlijke game. Van Super Mario Sunshine zei ik altijd dat deze nooit kon tippen aan het legendarische Super Mario 64. Maar vanaf het moment dat ik Galaxy begon te spelen had deze game mij in zijn greep en is het voor mij persoonlijk de allerbeste Super Mario game aller tijden! En dat komt omdat deze game zoveel toffe elementen uit andere Mario games samensmelt tot een meesterwerk. De verloren glijbaanlevels uit Mario 64, de Koopa-schepen uit Super Mario Bros 3, de terugkomst van de verschillende outfits en items en dan nog de muziek waarin bekende deuntjes zijn te horen. Dit spel is echt de waardige opvolger van Super Mario 64 en overstijgt hem op alle fronten. Echt een meesterwerk! Eén van de games waarbij je weet waarom je een Wii in huis hebt gehaald.

Wii-Sports, Warioware, Mario Party 8..leuke games natuurlijk! Maar dit is het echte werk. Mario Galaxy slokt je op in zijn wereld en de drang om nieuwe werelden vrij te spelen wordt alleen maar groter. Dat de game niet perfect is dat is niks bijzonders lijkt me. Welke game is dat wel? Het verhaal is wellicht weer oude koek (Bowser kidnapt de prinses en Mario moet er weer achteraan) en de camera schijnt wat lastig te zijn hier en daar. Daar heb ik niks van gemerkt eerlijk gezegd en van wat het verhaal betreft kun je ook niks anders verwachten bij een Mario game. Als de verhaallijn en de vijanden afwijken zoals bij Super Mario Bros 2 is het ook niet goed. Dus niks te klagen op dit vlak. Tot slot viel het me op dat Mario's stemmetje wat hoger klinkt als bij de Mario 64. Het schijnt een andere voice actor te zijn maar vreemd genoeg staat Charles Martinet gewoon achterin de handleiding. Piepkleine minpuntjes die moeten opwegen tegen een groot assortiment aan pluspunten. Ik geef Super Mario Galaxy een: 10

Illuvatar schreef:

Ja bij een andere game was dat ook al...

Bah, ik moet nog 8 dagen wachten op Galaxy!!! Als ik al die berichten hierboven lees dat krijg ik echt zin om het te spelen. (Ik ben ook gek op sterren )

Resident Evil........ 0,5?
Deze jongen houd van laag stemmen kennelijk...

avatar van Illuvatar
Nog een halfuur en ik heb em