Super Mario Galaxy (2007)

Nintendo Wii / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Nintendo

Nadat Princess Peach is ontvoerd is het aan Mario om haar te redden en haar sporen te volgen tot ver in de ruimte. Verschillende wezens en eindbazen maken het Mario moeilijk om zijn quest tot een goed einde te brengen.

Ja dat kan ik me ook wel indenken...maar toch is dit echt wel meer waard dan 2,5*.

avatar van Evil Eye
0,5
Blijven we aan de gang?!?!
2.5. Daar blijft het verdomme bij.

Einde discussie

Evil Eye schreef:
Ik stem enkel op de games die ik echt slecht vond. Op deze manier lok je het alleen maar uit.

Dat snap ik al niet. Waarom stem je ook niet op de games die je wel goed vind? Dat is toch veel leuker dan steeds van alles afkraken?

En 0,5 hoor je toch eigenlijk niet zo snel te geven aan een game. (vind ik) Een 0,5 zie ik meer als een game die nooit had mogen worden uitgevonden, zo slecht. Maar dat zie je denk ik toch ook weer niet zo vaak? Overdrijf niet, een 0,5 is vaak niet gepast, vooral bij games zoals deze. Daardoor lok jij het juist uit.

Ik bedoel maar, een 0,5 voor Dancing Stage Mario Mix. DDR in een Mario jasje. Kom op! Het is DDR! Toch wel een van de leukste games!

PS: Goed dat je je stem wat hebt verhoogt.

rpger schreef:

Halo kwalitatief goed spel? Overschatte console shooter, bracht niets vernieuwend wat al lang op PC is gedaan. Achter Halo steekt vooral een uitstekende Microsoft marketing, en de game moest het vooral hebben als release titel voor de xbox.

Daar heb je gelijk in en Halo werd behoorlijk aangedikt dankzij de enorme hype er omheen. Dat er op PC gebied al eerder hetzelfde kunstje werd verricht geloof ik graag maar ik ben me daar minder van bewust aangezien ik alleen shooters op de console speel. Voor de Xbox was Halo indertijd in mijn ogen een sfeervolle en epische shooter. Vooral het gegeven dat je wagentjes kon vullen met teamleden en zo het landschap verkende op de buitenaardse ring vond ik best uniek. Na Halo werd het een standaard om voertuigen te plaatsen in de levels.

Far Cry is hier een goed voorbeeld van en zelfs Timesplitters: Future Perfect deed een poging. Een heilige game wil ik Halo niet noemen natuurlijk. Qua hype zouden eigenlijk alle games evenveel aandacht moeten krijgen. Vooral Metroid Prime 3: Corruption, die ik persoonlijk vernieuwender en sfeervoller vind, kreeg niet de aandacht die het verdiende. Dat is dan weer het tegenovergestelde van Halo 3: Een game waar geen hype omheen ontstaat maar kwalitatief toch hoge ogen gooit bij de media.

PS: Sorry voor het off-topic gaan

Evil Eye schreef:
Blijven we aan de gang?!?!
2.5. Daar blijft het verdomme bij.

Ok, bedankt voor het verhogen van je score. Maar toch vraag ik me af wat je nou zo überslecht vind aan deze game.

Je hebt niks met Platform games.

Maar Mario & Sonic is geen platformer maar krijgt ook dezelfde lage score.

Conclusie: Je hebt iets tegen Mario.

Maar...je zegt dat je niet letterlijk ALLE Mario games slecht vind.

Waarin is Mario Galaxy nou zogenaamd slechter dan bijvoorbeeld een Mario Kart of een andere Mario game?

En heb je Mario Galaxy überhaubt gespeeld en kijk je ook naar de positieve punten zoals de muziek en de gameplay?

avatar van rpger
Mega Man, give it a rest, die knul heeft niet eens een wii.

Anyway, ben nu bij de 100 sterren en ik moet zeggen, dat dit een fantastisch spel is. De levels zijn ongelooflijk knap gedesigned, de muziek is fenomenaal (zelfs in de hoge levels hoor je nog nieuwe soundtracks), en b.v. het cameraperspectief, waar veel developers altijd moeite mee hebben is hier uitzonderlijk goed gebruikt. Ik ben geen Mario fan of platformspeler, maar deze game zou iedereen eigenlijk eens moeten spelen.

Ik moet eigenlijk steeds denken aan Disney´s Lion King, een kwalitatief hoge disney film die door jong en oud en ook door niet-tekenfilm liefhebbers werd gewaardeerd, Zo´n game is Galaxy, een game voor iedereen, maar in dit uitzonderlijke geval, it´s not a bad thing.

avatar van Nintendofreak
zo te zien is deze Mario game ook dik de moeite:).

avatar van rpger
119 sterren, met geen 1 veld echt moeite gehad, maar "Luigi's Purple Stars" in de toy time galaxy die is echt niet te doen!!

YES! 120!

YES! 120!

*geeft een koekje* Gefeliciteerd

Hmmm... ik heb Galaxy nu al een tijdje niet meer gedaan nu ik er zo bij na denk. Maar snel weer eens doen ^__^

avatar van rpger
Lekker koekje, dankje! Princess Piranha!

avatar van Nintendofreak
amai zo veel muziektrailers .

gaymer
Super Mario Galaxy... mja, een best goeie game maar persoonlijk vond ik Super Mario 64 en zelfs Super Mario Sunshine leuker. SMG werd ook nergens echt moeilijk. Alleen die Purple coin star van Toy Time Galaxy ofzo was best lastig, maar daar bleef het bij.
De besturing is gewoon super en de muziek is geweldig.

4,0 stars van mij

Nintendofreak schreef:
amai zo veel muziektrailers .

Er zijn er nog véél meer, als je er op eentje klikt dan zie je op youtube ook nog aan de zijkant er veel meer staan.

avatar van Nintendofreak
Kweet het bepaalde nummer doen mij denken aan Mario 64.

gaymer schreef:
De besturing is gewoon super en de muziek is geweldig.

4,0 stars van mij

Sunshine leuker? De game was soms veel te frustrerend en een spel die het moet hebben van een gimmick (eilanden schoon spuiten met Fludd) maakt van deze titel echt geen waardige Mario game. Naast de vele thema's in Mario 64 en Galaxy (Sunshine was enkel exotisch, exotisch en nog eens exotisch) ben je ook alleen bezig met dat gene waar Mario voor is gemaakt: rennen en springen. Eilanden schoon spuiten gaat op ten duur erg vervelen en door deze reden vind ik Sunshine minder dan zowel SM64 als SMG. Sunshine is bijlange na geen slechte game, integendeel. Maar deze game had kunnen zijn wat Galaxy nu is geworden: een waardige opvolger van Mario 64. Naar mijn mening is Galaxy zelfs beter dan SM64.

Galaxy is een epische Mario titel en qua opzet net zo indrukwekkend als Super Mario Bros 3 destijds. Sunshine is een wat alternatief deel met een andere setting, plot en vijanden en kun je vergelijken met Super Mario Bros 2. Mario 64 was de eerste 3D Mario net als Super Mario Bros 1 de eerste 2D Mario was. Zowel SMB3 als Galaxy grijpen weer terug naar het concept van het eerste deel uit hun trilogie en doen daar nog een flinke schep bovenop. De tweede episode krijgt ook voldoendes maar word niet door iedereen even bewonderd als het eerste en derde deel.

avatar van Mega Man
Nog even een review van mij:

Galaxy blijft voor mij de beste 3D Mario game ever omdat het naast de epische sfeer en prachtige soundtrack ook elementen terug haald van het klassieke Super Mario Bros 3. De goeie oude powerups zoals de vuurbloem die sinds Mario 64 verloren is gegaan (althans in de 3D Mario's) en natuurlijk de andere verwijzingen naar SMB3: De vele outfits, de Koopa schepen, bepaalde deuntjes..etc.

Super Mario Galaxy doet meer ten opzichte van Mario 64 dan Twilight Princess ten opzichte van Ocarina of Time. Toen ik TP begon te spelen viel het me op hoe trouw deze game was aan het meesterlijke OOT en niet afwijkte in stijl(WW) of gameplay(MM). TP komt bij mij op de tweede plaats en de reden waarom hij net niet beter is dan OOT komt niet zozeer omdat hij minder origineel is als de zoveelste 3D Zelda zijnde maar meer omdat hij op bepaalde vlakken zoveel beter had kunnen zijn.

De graphics op de Wii vielen wat tegen en orkest muziek was natuurlijk een stuk spectaculairder geweest. Super Mario Galaxy komt overweldigend over...meer dan TP in het algemeen. Er was geen enkel gedeelte in Galaxy waarbij ik dacht dat het misschien beter had kunnen zijn. De graphics zijn beeldschoon, de muziek is werkelijk prachtig (van de epische muziek in Battle Rock Galaxy tot de gevoelige muziek in Gusty Garden Galaxy), de gameplay weer op en top Mario en het spel in het algemeen is zeker van epische proporties.

Ik vind hem beter dan Mario 64 vanwege de indruk die deze game op mij maakte. Mario 64 is als Super Mario Bros: de eerste in zijn soort en volgens sommige mensen nooit echt overtroffen. Super Mario Sunshine is als Super Mario Bros 2: een beetje een alternatieve Mario met andere werelden en vijanden en word vaak stukken minder gevonden dan het baanbrekende eerste deel en het onovertroffen derde deel. Super Mario Galaxy is...zoals je al kunt raden...als Super Mario Bros 3: brengt alle mooi elementen uit het deel 1 weer naar voren en doet er nog een flinke schep bovenop op grafisch vlak en komt epischer/grootser over.

Mijn lijst van de beste Mario game naar de slechtste:

1: Super Mario Galaxy
7: Super Mario Bros.
8: Super Mario Bros. 2
9: Super Mario Land

Mega Man schreef:

Hier sluit ik mij 100% bij aan!! Ik vind vooral het muziekje dat je hoort bij dat verhaaltje echt ontzettend mooi! Die hoorde je ook in het eindfilmpje, waardoor ik bijna moest huilen

Ja, de muziek was geweldig mooi en paste perfect bij alle levels!

Heb de game al een tijdje in bezit en ben hem nu aan het herspelen met luigi. Zit alweer op 58 sterren, maar ervaar het wel moeiljker met luigi, omdat hij anders ( irritanter ) beweegt.
Maar wat blijft deze game boeien zeg. Ontzettend mooi en eindeloos herspeelbaar. Een van mijn mooiste mario ervaringen. En zoals eerder werd vermeld, de muziek sluit inderdaad naadloos aan op de game.

avatar van Nintendofreak
Ik wil zo snel mogelijk deze game kopen. Maar ik heb een probleem en dat is dat ik nog altijd op mijn wii aan het wachten ben ondertussen al bijna een maand.
maar dat doet er even niet toe.
Hopelijk wordt deze game even goed als Mario 64 !
Kijk er naar uit!

Nintendofreak schreef:
maar dat doet er even niet toe.

Ik zie ze anders weer overal in de winkel staan? Misschien je order cancellen en gewoon naar de Bart Smit lopen.

avatar van Nintendofreak
Ja zou ik eigenlijk moeten doen maar ja.
Ik heb die bij Colruyt besteld via Collishop.
Maar ik ga der is hene bellen.
want ik vind dit niet kunnen.

rpger schreef:

Bart Smit, nooooooit reserveren!! Tenminste, ik stond 3de op de lijst van de reserveringen voor de Wii, en als nog had ik mijn Wii 2 of 3 weken na de release! ...Hmm, volgens mij ben ik er nog steeds boos over

avatar van Nintendofreak
haha. nja maja ik ben nu boos op collishop. Ik heb ondertussen gezien dat ze de wii al hebben in de winkel van extrazone maja ik heb gereserveerd dus.

Nintendofreak schreef:

Lekker belangrijk, je kunt bij niet levering van produkt altijd afzeggen. Cancellen die hap en naar de Bart Smit gaan.

avatar van Mega Man
En wat gaat het worden mensen? Mario Galaxy beter dan Mario 64 of bijlange na niet? Of is Sunshine nog de beste van de trilogie? Mijn volgorde gaat als volgt:

01: Super Mario Galaxy (Wii)
02: Super Mario 64 (N64)
03: Super Mario Sunshine (NGC)

avatar van Princess Piranha
Phoe, daar vraag je me wat! Tussen Galaxy en 64 zou ik eigenlijk niet zo goed kunnen kiezen! Dat Sunshine op 3 komt, dat staat bij mij wel vast... maar de rest zou ik echt niet weten!

Galaxy was net zo geweldig als 64!! Maar 64 blijft misschien toch niet ietsjes specialer, mijn eerste Mario game!!!

avatar van SilverGun
Super Mario 64 blijft de beste. Niet alleen vernieuwender, maar ook de meer non-lineaire levelopzetten, de hub, de muziek en de besturing zijn nog steeds net een tikkeltje beter dan Galaxy. De gameplay van SM64 is ook wat meer op skill berust en is bovendien het hele spel volledig 3D waar Galaxy soms wel eens teruggrijpt naar de klassieke 2D platform gameplay - die overigens grotendeels subliem is - wat net even iets lovenswaardiger is en meer dat overweldigende gevoel van vrijheid geeft. De tripple-jump is helaas ook nergens nodig in Galaxy terwijl het succesvol uitvoeren van die move in SM64 juist altijd enorm bevredigend was. Sunshine komt logischerwijs op 3. Een enorm goede platformgame, maar tegen die twee giganten kan ie niet op.