Split/Second (2010)

Alternatieve titel: Split/Second: Velocity

PC / PlayStation 3 / PlayStation Portable / Xbox 360 / Apple iOS
Racing / Action
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Black Rock en Digital Legends
Uitgegeven door Disney

Split/Second is een race game in een reality tv-setting. Het doel in dit spel is om de seizoenskampioen te worden door elke race te winnen en je tegenstanders in stijl af te maken. Omdat je door een special ontworpen stad rijdt voor de tv-serie wordt het parcours overal bedolven door massa's explosies. Je kunt zelf ook explosies activeren.

avatar van jellecomicgek72
haha weer te overhaastig beoordeeld?

Dr. Salvador
Eerst 5* en nu 2,5*, is de game ineens van bijna perfect naar matig gegaan?

Dr. Salvador schreef:
Eerst 5* en nu 2,5*, is de game ineens van bijna perfect naar matig gegaan?

Ja apart he , ik zal niet meer overhaaste conclusies maken maar goed nu pas ik wel echt bij gamesmeter thuis want games die men een paar uurtjes speelt en dan al een hoog cijfer geven hoort gewoon bij gamesmeter .

Dr. Salvador
Hmm, ik speel eerst de game helemaal uit, en dan nog een beetje en de extras enz, en dan geef ik een cijfer, en als ik twijfel, dan speel ik de game nog een keer,maar dat gebeurt vrijwel nooit. Maar ik denk goed na over een stem, en stem niet meteen al na 2 levels bijvoorbeeld

Dr. Salvador schreef:

Dan hoor je uiteindelijk ook niet echt bij gamesmeter thuis maar goed ik ben blij dat je ook bij gamesmeter zit want je denkt inderdaad wel vaak goed na over het cijfer etc. (geen overhaaste conclusies).

Dr. Salvador
Bedankt , ja iedereen moet het natuurlijk zelf weten, en ik vind dat jij ook goede scores uitdeelt, soms iets te overhaastig, maar dat verander later weer, en dan is het weer een realistische score, en je vergeet de minpunten ook niet, sommigen doen dat wel.

Ja ik kan me ook heel erg vaak bij jou scores vinden, zie eigenlijk geen score bij jou, waarvan ik zeg: Dit kan niet, allemaal goede stemmen!

Ik weet dat er bij mij wel een hele enkele stem tot de verbeelding overlaat GTA SA en H2 SA. haha, maar dat moet ook wel eens .

avatar van jellecomicgek72
Zometeen de demo checken!! Daarna maar kijken of deze game het waard is om aan te schaffen.

avatar van Bahamut Zero
Eerste indruk van deze game is: Wel leuk om te spelen, Jelle.
Maar na een tijdje gaat het vervelen en word het bovendien eentonig en veeeel te moeilijk. Ik heb hem inmiddels geruild tegen Super Street Fighter 4. Een collega van mij stond wel open voor die ruil. Zal vanavond of morgen eens met een review van s/s bezig.

avatar van jellecomicgek72
Maar hoelang blijft de game ongeveer leuk? Ik heb gameplay-beelden gezien en daar zag het er echt indrukwekkend uit. Of is Blur beter?

avatar van Bahamut Zero
Tja, ik heb me in totaal ongeveer vier uurtjes met dit spel vermaakt. Daarna word het gewoon veel te moeilijk. Blur is anders, daar werk je vooral met wapens en power-ups. In S/S gebruik je de omgeving als wapen. Je laat bijvoorbeeld een watertoren op je vijanden vallen. Als je daar van houd dan kun je voor S/S gaan. Maar Blur zou ik eerder aanraden dan S/S. De multiplayer van Blur is ook veel langer houdbaar omdat je net als in shooters met een level systeem werkt die tot weet ik het hoe ver gaat. Bij Imperial heb ik al luitjes van level 60 gezien. S/S is eigenlijk een game voor de budgetbak, voor een euro of 20

avatar van Martijn
Ja ga Blur doen, veel te weinig mensen online! En dan kunnen we challenges voor elkaar maken, ik heb verder niemand in men ps3 lijst die blur speelt

Lees verder bij Blur hoe leuk dat spel is! Anders gaan we hier zo offtopic

War-Ultima
Bahamut het was trouwens lvl. 50, niet 60 .
Het gaat tot lvl. 50 maar je kunt net als in COD prestigen en veel luitjes zijn nu al prestige 3 lvl.30 of zoiets, ikzelf ben niet prestige en ben gewoon lvl. 43

War-Ultima schreef:
Bahamut het was trouwens lvl. 50, niet 60 .

Dank voor de toelichting, had niet goed opgelet dus

avatar van jellecomicgek72
Heb gister de demo gespeeld en het was wel vet ja moet ik zeggen.

Split Second of blur?

Dobbelstenen
Ik ga vandaag de demo checken!

Prachtige avatar, hoor!

Thanx mate

Dobbelstenen
De demo is wel erg vet. Het is echt zo'n game waar je vol doorheen gaat. De races zijn een groot spectacel met zieke aktie. Wel trouwens jammer dat gas geven met R2 (op Playstation3), daar gaat je pookje van kapot. De demo deed me trouwens denken aan de film Death Race, ook zoveel aktie. Toch ga ik 'm niet komen, want voor de volle prijs lijkt het me allemaal iets te gemakkelijk. Ik wacht wel tot hij is afgeprijst.

Dobbelstenen schreef:

Te makkelijk kun je wel vergeten, zodra je verder en verder komt word dit spel gewoon onmogelijk

Kan iemand hier een mooie en kloppende review maken?
Ik ga deze misschien halen. Alleen ik wil graag nog even informatie hierover.

[Review]

Split/Second: Velocity is wat mij betreft de teleurstelling van 2010.
Na het spel van de demo had ik al een slecht gevoel over de volledige versie van het spel.
Maar na een tijdje kwam een vriend (War-Ultima) bij me langs met dit spel en hebben we er toch nog wat lol mee gehad, waarna ikzelf ook besloot om een exemplaar aan te schaffen.

Aanvallen
Split/Second: Velocity is een televisie programma waarin racers met behulp van power-ups aanvallen op hun tegenstanders kunnen loslaten, denk vooral aan de film Death Race bij dit spel. Hierbij moet je denken aan exploderende gebouwen, schuivende schepen of een brug die op het laatste moment voor je neus dicht gaat waarna je niks anders kan doen, dan in de muur knallen. Op zich allemaal leuk en aardig, ware het niet dat je na 3 á 4 races op dezelfde baan alle aanvallen wel zo'n beetje weet en vrij snel op het circuit uit bent gekeken. Aanvallen bouw je op door middel van je meter te vullen. Je meter vullen doe je vooral met driften en draften. Met je opgebouwde kracht laat je aanvallen los of open je kortere route's.

Racemodes en kampioenschappen:
Split/Second: Velocity telt diverse soorten racemodes die allemaal gebundeld zitten in 10 kleine kampioenschappen, waar je als rijder zoveel mogelijk punten in datzelfde kampioenschap moet zien te scoren (denk hierbij aan de opzet van Pure). Als je alle races van 1 kampioenschap wint haal je de maximum aantal punten uit dat kampioenschap en na een respectabel aantal punten te behaald hebben word de weg geopend naar het tweede kampioenschap. Racemodes die je veel tegen zal komen zijn natuurlijk de standaard races waarin je zo snel mogelijk als eerste over de lijn moet zien te komen, maar je hebt ook nog andere type races, zoals time-attack waarin je zo snel mogelijk het circuit moet proberen af te leggen. Air Attack is een 'nieuw' iets maar lijkt veel op gatecrashers, onder meer bekend van o.a. Dirt 2. Hierin is het de bedoeling dat je raketaanvallen van een gevechtsvliegtuig af moet houden, door middel van er omheen of tussendoor te rijden. Word je 3x geraakt dan is het game over en bepalen de tot zover opgebouwde punten je eindklassering. Na het promoveren in kampioenschappen word dit iets anders, dan is het namelijk de bedoeling dat jij het vliegtuig uit de lucht schiet i.p.v. vice-versa. Een andere vrij bekende racemode is de knock-out. Hierin is het de bedoeling dat je na het verlopen van de tijd niet de laatste plaats in handen hebt en naar de volgende ronde promoveert.

Moeilijksheidsgraad:
En dan het zwaarste minpunt van dit hele spel en eigenlijk ook de complete spelbederver!
Zodra je in kampioenschap 6 á 7 zit wordt het spel niet meer te doen en word je bijkans nog maar 3e of 4e. Met heel veel geluk win je nog eens een race in 1 van die klasses. Dit probleem is heel raar. Vaak lig je op een 2e of 3e plek, maar zodra je de 1e plek overneemt knallen de concurrenten je om je oren en lig je al snel weer 5e of 6e. Tot frustratie toe heb ik geprobeerd om voldoende punten bij elkaar te schrapen in de hoop een snellere auto te unlocken. Maar ook dat mag niet baten. Kom je met een snellere auto aan de start? Dan is de competitie hier al op voorbereid en rijden ze met de zelfde auto's als eerst nog harder. Het is net alsof je niet eerste mag worden! Ik heb bij War-Ultima de boel nog eens geprobeerd om te winnen met de allersnelste bak van het hele spel. Maar de A.I. is je altijd sneller en beter af. Erg krom en erg oneerlijk, want met de snelste auto van het spel moet je toch minstens meedoen voor de overwinning?

Online Multiplayer:
Ook de online viel mij zwaar tegen, dit kwam mede omdat er veel luitjes waren die de DLC van dit spel hadden gedownload waardoor je meteen alle auto's unlockte. Hierdoor vocht je vaak voor de laatste plaatsen. Ook de houdbaarheid van de online MP liet te wensen over. Iedereen begon met een ranking van 100. Als je een race won dan steeg je vaak naar rank 90 werd je 2e dan werd je 95 en de nummer 3 kreeg vaak +1 op zijn ranking en steeg naar 99. De rest van de spelers (vanaf plaats 4) zakten echter in ranking dus als je op rank 2 stond en je werd 4e dan zakte je meteen terug naar rank 3 of nog lager. Erg leuk dus als je in een lobby zit met 10 man en je komt niet verder dan plaats 7 á 8. Zodra je rank 1 was had je alle achievements/trophy's binnen, maar nogmaals de enigste manier om rank 1 te worden was om races te winnen en dat deden de mensen die de allersnelste bakken hadden gekocht (via DLC) dan ook alleen maar. Wou je zelf snellere auto's unlocken? Succes met de veel te moeilijke single player.

Eindoordeel:
Split/Second: Velocity is vanwege laatst genoemde punten een grote teleurstelling geworden. Op zich is het allemaal leuk en aardig de eerste 4 uurtjes maar daarna slaat de eentonigheid al snel toe. Te weinig banen, een veel te snelle A.I. en voorspelbare races blijven achter. Ook de bestuurbaarheid van auto's is gaar. Auto's reageren amper op stuurbewegingen en met dezelfde auto als de A.I. was je vaak stukken langzamer en dat maakt Split/Second: Velocity tot een slecht spel die de volle 55 euro absoluut niet waar is. Als je de keuze hebt kies dan voor Blur.

Gameplay: 4 (= 2*)
Vooral in het begin misschien leuk, maar na een aantal races heb je het wel gezien en weet je alle shortcut's c.q. power-ups wel te vinden of te ontwijken. Rijd ook niet lekker, daar zorgen met name de houterige controls voor.

Graphics: 5 (= 2,5*)
Niks bijzonders en ietwat lelijk zelfs. Alles word wel goed in beeld gebracht maar mooi is het niet. Waar zijn die snelle tijden van Burnout Revenger gebleven?

Geluid: 4 (= 2*)
Saai, de explosies en omgevingen klinken nagenoeg overal hetzelfde. Ook in de wagens zelf zit bar weinig verschil

Houdbaarheid: 2,5 (=1,25*)
Na een aantal kampioenschappen en enkele online potjes merk je dat je zonder de DLC niet verder komt in de MP. De Single-player is bijkans al kansloos vanwege veel te sterke A.I. Hooguit 4 uurtjes lol met dit spel beleefd. Daarna sloeg de ergernis er bij mij veel te hard in.

Eindoordeel : 3,9 (=1,95*)
Mensen, ga lekker voor Blur. Split/Second: Velocity is een mislukt project van de makers van de toch wel goeie racer Pure. Dit spel is in het leven geroepen om ooit voor 10 euro in de tweedehands verkoop mee naar huis te nemen. En dat is echt een beslissing die ik nu in een Split/Second zou kunnen nemen

avatar van jellecomicgek72
Goede review Bahamut Zero, ik wou Split/Second gaan halen omdat ze op gamekings zeiden dat het een topgame was maar na het lezen van deze review haal ik hem toch maar niet.

jellecomicgek72 schreef:

Jan van gamekings gaf alpha protocol een 8,3 terwijl het gewoon een vreselijke game is, dus dat zegt al genoeg.

avatar van Martijn
Haha zijn ze positief over Alpha Protocol, ze moeten altijd net even anders doen daar he.

@Jelle, haal blur! Echt supercool online!

Martijn schreef:

@Jelle, haal blur! Echt supercool online!

Ja dat vermelde ik ook al tegen Jelle , koop Blur, vette online MP .

avatar van jellecomicgek72
Ik denk dat ik voor Transformers: War for Cybertron ga.

jellecomicgek72 schreef:
Ik denk dat ik voor Transformers: War for Cybertron ga.

Of allebei ?

avatar van jellecomicgek72
Is Blur die 60 euro waard?