
Split/Second (2010)
Alternatieve titel: Split/Second: Velocity
PC / PlayStation 3 / PlayStation Portable / Xbox 360 / Apple iOS
Racing / Action
single player / multi player / online (verschilt per platform)
Ontwikkeld door Black Rock en Digital Legends
Uitgegeven door Disney
Split/Second is een race game in een reality tv-setting. Het doel in dit spel is om de seizoenskampioen te worden door elke race te winnen en je tegenstanders in stijl af te maken. Omdat je door een special ontworpen stad rijdt voor de tv-serie wordt het parcours overal bedolven door massa's explosies. Je kunt zelf ook explosies activeren.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=WpnUzI04_1s
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

Is Blur die 60 euro waard?
Als je de online MP eenmaal onder de knie hebt wel ja, maar misschien ligt ie ergens voor tweedehands bij jouw in de buurt?.

Check eens bij de Media Markt, ik heb regelmatig gezien dat ze hem daar in zon test console hadden zitten, handige manier om spelletjes te testen! Vroeger mocht je spellen proberen, weet niet of ze dat nog steeds doen. Volgens mij is er namelijk geen ps3 demo van.
Maar kom lezen in het Blur topic dit gaat offtopic

Ook singleplayer blijft het best leuk - en ik kan zeker niet zeggen dat het moeilijker is dan andere arcade racers op de markt. Integendeel - waar ik me bij Blur regelmatig erger aan het feit dat je net voor het eind van de race nog snel even raket in je uitlaat geschoten krijgt en hulpeloos moet toezien hoe iedereen je voorbijzoeft, blijf ik bij Split/Second van dergelijke irritaties gespaard. Ik vind overigens ook de airstrike/airrevenge en survival modes gewoon erg leuk om te doen.
Verder is het grafisch gewoon erg spectaculair om te zien hoe delen van de tracks ontploffen of veranderen (de dam bvb of het schip). Het stoort me dan ook niet echt dat er relatief weinig banen inzitten (11 in totaal) - maar het is zeker iets waar bij een eventueel tweede deel werk van gemaakt mag worden. Ook zou het leuk zijn om je auto's tussen de races in aan te passen/te upgraden of iets dergelijks.
Voor mij toch de meest vermakelijke racer van het jaar totnogtoe. Maar wel nipt (want ook Blur is zeker de moete waard).
Online vind ik het al minder, zoals sinner al zei is het echt raar dat mensen met dezelfde auto dik winnen. Ook is de online mode wat minder leuk omdat iedereen precies weet waar de Power Play's en de Route Changers zitten.
Qua spanning is het online wat minder, maar zit er wel meer actie in. Tijdens de season mode is het niet moeilijk om je tegenstanders uit te schakelen. Als de Power Play knop verschijnt wacht je 2 seconden en 100% zeker dat alle spelers rondom de ontploffing allemaal crashen. Als je zelf rijdt en iemand voert een power play op jou uit, dan is het erg makkelijk om deze te ontwijken, of om de macht over het stuur weer terug te pakken. Online kan iedereen ontwijken, dus is het wel veel lastiger om iemand neer te halen. Ook vinden er veel meer ontploffingen en Route Changers plaats, omdat iedereen die probeert te verdienen.
Om tot een conclusie te komen vind ik dit écht een aanrader als je van de Burnout reeks houdt. Er zit veel actie in en die €30,- is het spel zeker waard, ook als je alleen voor de single player gaat!
Een dikke 4*

Dus wat hebben we hier? Een game die mij meteen doet denken aan de film Death Race uit 2008 met o.a. Jason Statham maar ook aan het pc-spel Death Track: Resurrection.
Nu heeft Disney het spel SSV gemaakt en dan verwacht ik niet de allervetste actie maar dat valt vervolgens erg mee: veel explosies en de auto's spatten bij bosjes uit elkaar. Als dat alles is, dan kom je niet zo ver qua game. De destructie is groot maar niet op een manier dat je denkt van " what the F**K!!!!!" Het bloed spettert niet in het rond.
SSV is een arcaderacer van het puurste soort dus niet vergelijken met een spel als Gran Turismo. Er valt niet veel te tunen aan je auto, hooguit de kleur.....

Het idee is dat dat je met powerplays je tegenstanders kan uitschakelen en zij jou. Nu is dat vrij relatief want ook al blaas je een auto 10x in stukken, dan nog komt die weer vrolijk terug in de baan. Je verliest er vooral (kostbare) tijd mee. Die powerplays activeer je door een metertje te laden en dat doe je weer door bijvoorbeeld te driften, draften etc. Metertje vol genoeg? Dan druk je op de juiste knop als er boven een auto een blauw of rood icoontje komt en hoppa: kind kan de was doen: 9 van de 10 keer spat die auto in stukken en schiet jezelf lekker op.

Hoe hoger je eindigt in een race hoe meer punten je verdient. Met die punten unlock je betere auto's. Vervolgens moet je in 12 episodes de uiteindelijke nummer 1 worden: iedere episode eindigt met een elite-race met daarvoor enkele races om jezelf een snellere/sterkere auto te bezorgen. Op basis van de uitslag in de elite-races wordt een kampioenschap bijgehouden en dat moet je zien te winnen. Bekend systeem en dat is het verhaal in een notendop. De handleiding is ook vrij minimaal: er valt ook niet veel uit te leggen: plug en play is het met dit spel!

Dan het spelen zelf. De auto's rijden geweldig! De besturing is precies goed en er zit ook verschil in de auto's onderling: sommige auto's driften beter dan anderen etc.
Er zijn hooguit 8 auto's in de baan en alle plaatsen leveren punten op. Meer punten is sneller een nieuwe auto. En tsja, er zitten geen merknamen in dit spel dus moet je het weer doen met namen als Ryback Huppeldepup, Cobretti Nogwat en Hanzo Ofzoiets, Net als bij Burnout Paradise waar je ook auto's tegenkwam met namen als Carson, Rossolini, Hunter en Nakamura.......

De eerste races gaan soepel, winnen is niet heeeeeeel moeilijk (moeilijkheidsgraad kan je niet instellen) en het idee met de powerplays heeft wel wat. Maar na een paar seizoen wordt het toch moeilijk: je krijgt snellere auto's maar ook de tegenstanders hebben diezelfde snellere auto's. Hoe goed je ook bent: je rijdt de tegenstanders hooguit op een seconde of 7 en als je even met je ogen knippert zit er meteen 7 man op je bumper! Hoe kan dat? Ook al heb je de snelste auto, de tegenstanders rijden (niet allemaal) even hard en af en toe gewoon harder. Alles blijft zo erg bij elkaar zitten waardoor 1 foutje je van plaats 1 naar de 8e plek brengt. Nadeel is dan wel dat je alleen met behulp van enig geluk en de powerplays weer vooraan kan komen.
Mijn ervaring is dat je vanaf de 8e plaats relatief makkelijk weer bij de top 5 komt trouwens, dus in dat opzicht werkt de AI ook wel in je voordeel: je ligt niet na 1 foutje in het begin meteen hopeloos achter voor de komende 3 ronden. Voordeel van "arcadestyle".
De powerplays kan je alleen gebruiken als je 2e of lager ligt. Als je op de 1e plaats rijdt dan ben je simpelweg een "sitting duck": je moet alleen nog even afwachten wanneer een tegenstander jou een oor bij zet en je zelf ergens in knalt of bedolven wordt onder een olietanker...... Dat werkt zeer frustrerend.

Aan de andere kant zijn de races niet te lang: 2 of 3 ronden die ook niet lang zijn uitgevallen. Er zijn verschillende soorten races: de race tegen 7 anderen op een track, alleen op de baan racen tegen de klok en punten scoren terwijl je onder vuur wordt genomen door helicopters, vrachtwagens etc.
Het schademodel valt tegen: alleen als je echt crasht (dus uitelkaar spat) dan is dat mooi te zien maar verder kan je botsen en rammen wat je wilt: geen deuken en zeker geen invloed op de besturing. Wel jammer want dat zou het visuele plaatjes nog wat opkrikken.
Na een seizoen of 5 heb je alles wel gezien en slaat de frustratie hard toe: meer van hetzelfde en races waarin je vlak voor de finish een powerplay om je oren krijgt en zodoende 8e wordt en niet 1e. In het begin was ik nieuwsgierig naar welke auto er telkens op me stond te wachten bij het halen van voldoende punten maar het maakt geen zak uit: in een race blijven de verschillen bij elke race zowat hetzelfde.
Uiteindelijk komt het neer op gewoon heel simpel geluk hebben om 1e te worden in een race. Tactiek kan zijn om lekker 2e te blijven en vlak voor het einde de nummer 1 opzij te knallen en er zelf met de eer vandoor te gaan.
Het sausje van het verhaal (TV-show) voegt weinig toe. Daarvoor had bijvoorbeeld het verhaal van de film Death Race garant kunnen staan maar dat heeft dan weer met rechten te maken etc.
Al met al een aardige game voor 30 euro (dat heb ik er voor betaald) maar het grafische geweld en de zeer goede besturing kunnen niet verbloemen dat het al snel een saaie game wordt met meer van hetzelfde en een loterij qua uitkomst van de races.
Aan de ene kant misschien leuk voor kids tot een jaar of 12 maar de races worden al snel erg moeilijk en dan is het geen "kiddie-racer" meer maar heb je naast een dosis geluk ook zeker de skills nodig.
Samenvattend:
+ besturing
+ pure arcade racer
+ graphics
+ powerplays zorgen voor een hoge funfactor
-/- AI van de tegenstanders
-/- te weinig variatie in de circuits
-/- er valt niets te tunen
-/- grote geluksfactor om races te winnen
-/- de laatste episodes zijn amper te winnen zo moeilijk
-/- fopnamen voor de auto's
-/- schademodel van de auto's
2,5 sterren omdat je dit spel wel even lekker een half uurtje kan spelen en zo weer weg kan leggen om het een paar dagen later weer op te pakken. Dat heeft ook wel zijn charme.

Jongens, ik ben op zoek naar een toffe split screen race game (geen GT5) en ik ben uitgekomen op Split Second of Blur. Wat denken jullie?
Ja. Ik zou ze gewoon beiden in huis halen. Voor 20 euro heb je ze tegenwoordig allebei. Als ik zelf weer moest kiezen koos ik Split/Second. Die officiele auto licenties daar merk je in feite niet veel van - het is tenslotte een arcade racer en geen sim (...of ik heb het knopje voor de missiles nog niet gevonden op het dashboard...kan ook). Split/Second vind ik net wat leuker, spectaculairder en spannender - maar feitelijk maakt het niet gigantisch veel uit want ze zijn beiden erg de moeite waard.

Blur is eigenlijk gewoon Mario Kart met echte auto's.

Erg leuk & spectaculair de "Powerplays" in deze game, en gaat niet snel vervelen.
Alleen het sturen had ik graag wat soepeler gezien...
Ik blijf het ontzettend jammer vinden dat Split / Second nooit geen vervolg heeft gekregen. Ook in 2018 nog een game die ik weleens uit de kast (nou ja dankzij de backward compatibiliteit van de Xbox One de virtuele tegenwoordig) trek. Split / Second, Burnout en Blur. Drie arcade racers die van mij allen wel eens toe zijn aan een nieuw deel. (dus geen remaster of dergelijks).
Eerlijk gezegd was dit spel bij mij een beetje in vergetenheid geraakt. Totdat ik dit spel circa een jaar geleden op zag opduiken in de xbox store en besloot het in me winkelwagentje te gooien
mede door het verzamelen van games in de afgelopen jaren is er een extreem grote backlog lijstje onstaan en wilt het nog weleens voorkomen dat ik compleet willekeurig een spel opstart , Dit maal was Split Second aan de beurt. Lees hieronder mijn beleving.
Vergeet voor het gemak tijdelijk het hoge aantal frames per seconde en de enorme soepeldraaiende vrije grote open wereld van Forza Horizon reeks waarmee we enorm verwend zijn geraakt in de huidige tijd. Vergeet Gran Turismo tijdelijk met het gruwelijke aanbod aan rechten van wagens inclusief alle aanpassingen die je kunt toe passen. vergeet tijdelijk de geweldig off road races die typerend zijn voor de Dirt Reeks. Indien je in staat bent om de huidige gewoontes te laten varen qua gameplay en kan terugschakelen naar een oudere game zonder je hier aan te storen, zou het zomaar kunnen zijn dat deze game een voltreffer is.
Persoonlijk ben ik niet zo fan van racers met een verhaallijn.
gelukkig beperkt dit spel zich tot een realityshow met daarin racers parcours in competitieverband. waarbij elkaar dwarsbomen doormiddel van powers-ups een belangrijke rol speelt. Die power ups speel je vrij door bijvoorbeeld te bumperkleven , te driften of door sprongen te maken. Dit alles in een hollywood blockbuster sausje. In de eerste paar races keek ik mijn ogen uit en voelde ik zelfs een adrenalinekick. Ik bedoel hoe tof is het om door jou toedoen je concurrent frontaal te zien crashen op een vrachtwagen of van de baan geslingerd zien worden door een sloopkogel. De kunst is om je power ups op te sparen of om het op de juiste moment te timen om een race in jou voordeel te beslissen. Is je balkje gevuld kan je zelfs je tegenstander misleiden door sluiproutes te creeëren en de baan te veranderen.
Een zeer aardig concept met de kantteking dat het net wat te veel op deze gimmick leunt en daardoor voorspelbaar word , helemaal doordat er ook weinig tracks in het spel zitten en ze vrij snel ten toneel zullen verschijnen.
Qua aantal gamemodus doet deze game het daarintegen wel goed. Zo zijn er normale races , time challenges en eliminator van de partij. 1 van mijn favoriete modus is echter de airstrike mode. Waarin de speler 3 levens krijgt en luchtaanvallen moet zien te ontwijken en Zoveel mogelijk punten moet verzamlen. Deze modes is vrij uitdagend iets wat overigens voor vrijwel de gehele game geldt. De voorspelbaarheid waar ik het eerder over had gaat minder op voor de multyplayer omdat tactisch vernuf daar toch belangrijker is.
Als tussendoortje heb ik me er prima vermaakt ondanks een toch wel wat minpuntjes. Ik geef het een 4.
Wellicht toch een keertje Blur op de kop tikken die rond dezelfde tijdperiode uitkwam. Vind deze game leuker dan verwacht.