Demon's Souls (2009)

PlayStation 3
Action / RPG

Ontwikkeld door From
Uitgegeven door Bandai Namco, Atlus en Sony

Demon's Souls is een actiegerichte Role Playing Game waarin je vijanden verslaat door op ze in te hakken en stompen, ze neer te schieten of ze te betoveren. Zo zal je de mensheid moeten redden van de legers van 'The Old One'. De game is in coöperatieve modus met in totaal drie man speelbaar. Demon's Souls maakt ook gebruik van een speciaal systeem waarbij spelers de werelden van hun vrienden kunnen betreden. Ook kunnen ze in hun eigen wereld hints achterlaten voor anderen en is het mogelijk om na de dood van een ander door te spelen, zodat dezelfde fout voor andere spelers voorkomen kan worden. Daarnaast is het ook mogelijk om andere werelden 'binnen te vallen' en daar chaos te veroorzaken.

War-Ultima
De old king allant/ false king boss fight is in je eentje al helemaal niet te doen.

avatar van nakur
Het kostte me 13 keer doodgaan en heel wat old spice, maar ik heb The False King toch een draai om de oren gegeven in mijn eentje. Zonder meer pittig, maar de eerste confrontatie had ik reeds 50% van zijn leven eraf totdat ik dood ging. Daarna ging het telkens een beetje beter, met name door na een dash op het juiste moment firestorm te gebruiken. Vervolgens veel blijven ontwijken tot de volgende opening, om mijn mana bij te vullen. Toen ging het stukken beter.

Respect man.

War-Ultima
Ik heb dit spel al verkocht, aan de ene kant jammer want ik hou wel van doodgaan, doodgaan en nog eens doodgaan maar dat is dus ook de reden waarom ik hem heb verkocht omdat de game zo frustrerend is dankzij de moeilijkheidsgraad.
En ook omdat ik mijn ps3 toen formatteerde (vanwege slow-downs) en vervolgens geen opslagfunctie had en dus de save game verloor waarbij ik alles weer overnieuw moest doen met demons souls (en ik had er al meer dan 100 uur op zitten).
En om dan weer 100 uur erachter te zitten (en 100 uur is nog maar het begin bij demons souls) is mij wat te veel van het goede.

Ik wil graag die speciale editie hebben, maar toen ik vandaag in de stad rondkeek was de game op releasedatum überhaupt nog nergens te bekennen. Heeft dit soms te maken met een bepaalde aanleverdag in de retail, of niet? En weet iemand dan misschien wanneer ik 'm in de winkel kan verwachten?

Ik zie in de pricewatch op tweakers ook nog steeds geen vermelding, behalve van import versies.

Inmiddels heb ik 'm al voor 60 euro gekocht bij de Games Mania. En daar liggen heel wat exemplaren.

Wel idioot dat de US-versie er ook nog naast ligt, voor 75 euro nota bene.

Tof spel tot nu toe, en niet altijd even moeilijk als ik dacht. Al is er één dude waar ik me afvraag hoe ik daar ooit langs ga komen. Maar de echte uitdaging zal vast nog wel komen.

Kan je dit spel echt niet spelen als je geen internetverbinding hebt op je PS3?

Volgens mij wel, maar online play werkt en helpt gigantisch mee om het spel uit te spelen, helemaal als je game+ hebt.
Dit vond ik echt een fantastisch spel, demon's souls is het al waard om er speciaal een ps3 voor aan te schaffen, maar dan moet je wel over online beschikken want anders is er weinig aan en dan word het te moeilijk.
Wassup, denk aan Diablo maar dan nog uitgebreider, Demon's Souls kan alleen frustrerend worden omdat het zo moeilijk is, maar als je er geduld voor hebt zul je het fantastisch vinden.

War-Ultima schreef:

Heb de reviews al uitgebreid gelezen en daarin zeiden ze ook al dat de moeilijkheidsgraad een grote boosdoener kan zijn. Maar ik ben wel op zoek naar een uitdagende game eigenlijk. Al die games van de afgelopen jaren bieden helaas minder uitdaging. Demon's Souls lijkt mij daarom net een geschikte titel te wezen. Ben echt hard aan het twijfelen om hem te gaan kopen. Met die speciale editie krijg je er ook een strategy guide bij, wat ook een beetje zal helpen om mijn pad door Demon's Souls wat makkelijker te kunnen doorkruisen. Wat denk je, War? Zou ik het doen, denk je? Jouw reviews zijn altijd top, dus met jouw raad kan ik al beter beslissen of ik nu tot aankoop overga of niet.

shadowmaster100
koop deze game WASSUP ,echt een topper is dit.

voor hoeveel ga je hem halen? 65 vind ik te veel,maar voor 40 euro heb je een hele vette game in bezit.

Kan deze ergens krijgen voor € 49,95. Wat best te doen is, zo lijkt mij?

shadowmaster100
ow okey,dat is een redelijke prijs.

dus als je echt een game wil kopen,dan is demons souls een hele goede keus

Wassup ! schreef:

Voel me vereerd dan zal ik mijn best doen om je te helpen of je dit spel wel of niet moet kopen.

Tegenwoordige games zijn inderdaad erg makkelijk qua moeilijkheidsgraad, Demon's Souls is het tegenovergestelde, het is één en al uitdaging.
De hoge moeilijkheidsgraad kan voor de ene minder aantrekkelijk zijn terwijl het voor de andere zeer innoverend is.
Het word juist zo innoverend dankzij de moeilijkheidsgraad, als je souls (punten verdienen door middel van vijanden doden, punten die je kunt sparen waardoor je wapens, armor etc. kunt kopen) hebt verzameld moet je ervoor zorgen dat je niet dood gaat (anders verlies je al je soul punten).
Als je veel soul punten hebt verzameld kun je het beste weer terug gaan naar de tempel (het begin waar je wapens etc. kunt kopen, je save huis in feite) en daar je soul punten in leveren.
Als je je soul punten inlevert is er niks aan de hand en dus kan je daarnaar gewoon wel weer doodgaan bij wijze van spreken.
Bij Demon's Souls gaat het niet alleen om de moeilijkheidsgraad, het gaat voornamelijk om de sfeer, denk aan diablo sfeer of aan de 12e eeuw (in de tijd van robin hood volgens mij) gecombineerd met duistere sfeer (beetje lord of the rings achtig maar dan nog duisterder).

Ja Demon's Souls kan ook eeuwig doorgaan (net als world of warcraft) als je het online speelt.

Met een guide walkthrough erbij gaat het helemaal goed komen, ook kun je mij altijd vragen als je er niet uit komt, ik had meer dan 100 uren in demon's souls gestoken dus weet precies van hoe en wat.

avatar van horohoro
Kan je dit spel echt niet spelen als je geen internetverbinding hebt op je PS3?

waarom haal je dan niet gewoon een kabeltje zodat je voor een paar euro internetverbinding op je ps 3 hebt ?

inderdaad haha

Inderdaad, gewoon kabeltje in je ps3 pluggen.

War-Ultima
Ik zal ff uitleggen hoe het online werkt, er zijn namelijk mensen die nog steeds niet weten hoe het werkt (zag ik in forums staan via google), dus voor de zekerheid zal ik het ff toelichten hieronder.

Het spel kan online, dat moet via "Bloodstains" (bloed text wat online spelers op de grond hebben geplaatst) doen (accepteren) waardoor je iemand kan helpen in zijn wereld.
Daarnaast heb je nog een Blue Eye Stone, die zorgt ervoor dat jij de host bent en als je dood gaat als host verlies je alle soul punten (je moet dus samen met online spelers het level halen/completen).
Het nadeel van host zijn is dat er online invaders zijn, dit zijn online luitjes die de Black Eye Stone (waardoor ze een slechterik/ bad guy worden) gebruiken en vervolgens jouw wereld betreden en jouw proberen te killen.
Maar als je genoeg online buddy's/ good guys in je game hebt (de good guys kun je oproepen door middel van een bloodsign te plaatsen, bloodsigns plaatsen kun je alleen maar na het gebruik van de blue eye stone) dan kun je de invader makkelijk verslaan, tenzij de online invader extreem sterk is.

avatar van Tsjo-Wi
Het is al zo vaak gezegd maar mijn god wat is dit een tering moeilijke game. De game is echt onvergeeflijk. Één fout en je kunt het hele level opnieuw spelen. Soms wordt het gewoon frustrerend als je steeds bij zo'n eindbaas dood gaat waarna je het hele level keer op keer opnieuw moet doen. Dit komt de ervaring zeker niet altijd ten goede en soms heb ik gewoon zin om de game voorgoed in de kast te flikkeren. Maar toch heeft het ook iets verslavends waardoor ik het blijf spelen. Het vechten blijft gewoon onwijs cool en het design van de meeste vijanden is echt gruwelijk vet. De combat is vrij simplistisch maar oh zo effectief, en als je doodgaat is het gewoon 9 van de 10 keer je eigen schuld want elke vijand is met genoeg skill en reactievermogen te verslaan. En ondanks dat ik 30 keer doodga per level maak ik bij elk leven toch steeds progressie in zo'n level, met hele kleine stapjes. Je leert van je fouten, zoekt schatten, leert de level lay-out uit je hoofd en ruilt je souls in voor betere wapens en stats. Als je dan uiteindelijk zo'n eindbaas hebt verslagen is het gevoel van voldoening echt heerlijk. Het is sowieso een hele bijzondere en unieke game.

avatar van Tsjo-Wi
Dat online gebeuren deugt trouwens van geen kant. Ik ben gewoon altijd ingelogd op PSN maar ik heb 90% offline moeten spelen omdat dat kutspel me steeds zonder vermelding van de server kickt. En dan ben ik eindelijk eens een half uurtje online, laad ik een nieuw level en ben ik opeens weer offline. Super irritant.

Is dit echt een héél erg moeilijk spel?

avatar van Tsjo-Wi
Ja. Echt niet normaal en soms ook gewoon niet leuk meer. Beetje uitdaging is geen probleem maar dit spel kent geen checkpoints dus je moet steeds alles weer opnieuw doen.

Misschien dat ik deze ook eens haal als ie gedaald in prijs is. Ik vind het altijd wel leuk om 100x dood te gaan. Geeft wel extra voldoening als je het uiteindelijk haalt.

War-Ultima
Met demon's souls is mijn connectie nog nooit uitgevallen dus geen idee hoe het komt, ik speelde wel de import (Amerikaanse) versie dus misschien dat de server daar beter in is.

Nou weet je wat helemaal toppie is aan demon's souls, als je 3 kameraden hebt kun je gewoon met zijn allen demon's souls doen.
In je ééntje is extreem moeilijk, ik heb filmpjes op youtube gezien waarbij iemand in zijn eentje een taaie boss (alsof het niks is) afmaakt maar dan speel je volgens mij ook niks anders.

Dit was wel de verrassing van 2009 voor mij, maar het gaat verder dan moeilijk, het is extreem zwaar, je moet minimaal 100 uren in demon's souls stoppen om er echt goed in te worden en zelfs dan is het soms nog te moeilijk.
Maar het viel me wel op, de groter de vijanden, de zwakker ze zijn, ze zijn natuurlijk wel pittig maar ze komen lang niet in de buurt bij een ventje vol met armor (zoals bijv. de false king).
De Flamelurker Boss is ook extreem moeilijk, dankzij een bug/glitch kwam ik erdoor heen (in mijn eentje), vroeg me vaak af, hoe versla je zo'n boss zonder die glitch/bug, misschien wel helemaal niet.
Als het iemand (in zijn eentje) wel is gelukt zonder die glitch/bug, dan is ie wel heel erg goed.
De game zit dus wel vol met trial & error maar voldoening gaf het mij wel na het killen van een boss, demon's souls is de game die mij de meeste voldoening gaf ook al was het zo gigantisch extreem moeilijk.
Het is ook de meest sfeervolle game die ik ooit heb gespeeld, de sfeer zelf verdient al een 5* , maar qua moeilijkheidsgraad haken de meeste mensen al af.

Extreem moeilijk dus? Nouja, das opzich niet verkeerd want dan zal de lengte van de game ook wel in orde zijn.

avatar van Tsjo-Wi
Nou War-Ultima, het is mij eindelijk gelukt om de hele game in mijn eentje uit te spelen (zelfs de Flamelurker, zonder glitch ) Het heeft flink wat zweet en tranen gekost maar het was het waard. Het meeste moeite had ik nog met die False King, wat een sterke gast is dat. Maar ik had een super chill truukje gevonden waardoor ik niet steeds weer dat klote level opnieuw hoefde te doen als die False King me weer eens ownde. Als je bij dat gevecht doodgaat en je ziet vervolgens het laadscherm moet je meteen op de PS knop drukken en quit game doen. Als je dan de game weer opnieuw opstart begin je meteen bij dat liftje voor het gevecht, met al je items en souls nog intact. Het is ff kut dat je steeds het spel opnieuw moet opstarten maar het is nog altijd beter dan 100x dat klote moeilijke level opnieuw te doen. Na 10x proberen had ik toen eindelijk een tactiek gevonden waarmee ik hem redelijk makkelijk kon verslaan. Dus als iemand nog tips nodig heeft, vraag het gerust.

Ik ben nu begonnen aan New Game + om nog beter te worden. Gisteravond deed mijn connectie het eindelijk wel goed dus ik heb lekker online gespeeld. Ik heb nu zo'n uberzwaard waarmee ik tonnen met damage doe. Daarmee is het erg leuk om luitjes te invaden en hard te ownen. Maar af en toe kom je een goede tegenstander tegen en dan kunnen die PvP gevechten echt nagelbijtend spannend zijn.

Ik verhoog mijn stem met een halfje, misschien schrijf ik binnenkort een uitgebreidere review.

War-Ultima
Je bent er volgens mij wel snel doorheen gegaan, of niet Tsjo-wi ?, respect man, in zo'n korte tijd je eerste playthrough voltooien, knap.
Volgens mij ben je verslaafd aan Demon's Souls of dat nog net niet?.
New Game + is taai, maar na new game + gaat het steeds verder en uiteraard word het steeds taaier en taaier.
Weet niet hoe je de flamelurker hebt verslagen zonder glitch maar ik had er zelfs moeite mee met glitch ook al was ik level 90 .
De false king had ik wel de meeste moeite mee ja, maar heb je de eerste playthough echt in je eentje voltooid? da's erg knap.

avatar van Tsjo-Wi
Thanks man Ja echt in mijn eentje. Ik had het ook liever met anderen gedaan maar vanwege die serverproblemen kon dat dus niet. Ik heb over de eerste playthrough zo'n dikke 25 uur gedaan, valt best mee vind ik. Maar het spel werkt inderdaad wel redelijk verslavend.

Alleen blijft het klote dat ik niet normaal online kan spelen. Ik heb ff op internet gekeken en er zijn meer mensen met hetzelfde probleem. Het moet echt aan de server liggen want een paar dagen geleden werkte hij wel opeens prima. Maar gister en vandaag heb ik het de hele dag geprobeerd maar lukte het weer niet. Er staat wel dat ik gewoon ben ingelogd en online ben maar ik kan geen andere mensen en bloodstains zien en ook niet invaden of summonen...

War-Ultima
De Europese versie van demon's souls draait via een andere server, via de amerikaanse server loopt alles prima, zonde dat de europese versie server problemen heeft, hopelijk gaan ze het nog fixen voor je.

Mijn god wat is dit een kk moelijke game. Serieus, ben nog geen level verdergekomen. Heb al 3 classes geprobeerd met wat is @#!!**!! de beste class waarmee je het beste kunt beginnen? Het spel is echt niet normaal meer. 1 domme fout en je kan het hele level weer opnieuw doen. Het kan zo ineens goed gaan tot de eindbaas maar daarna ben ik steeds weer in één klap dood en ik zit pas in de 1e soul-wereld, of hoe je het ook wilt noemen. Kun je dit spel eigenlijk ook met meerdere mensen spelen? Want in me eentje kom ik er maar niet doorheen.