James Cameron's Avatar: The Game (2009)

Mobile / Nintendo DS / Nintendo Wii / PC / PlayStation 3 / PlayStation Portable / Xbox 360
single player / online

Ontwikkeld door Ubisoft en Gameloft
Uitgegeven door Ubisoft

Avatar speelt zich af op de ver gelegen planeet Pandora, dat door de mensheid wordt gebruik als mijnkolonie. Het rijke natuurschoon herbergt namelijk vele nuttige grondstoffen, die op aarde niet te vinden zijn. De Na’vi, het ras dat Pandora bevolkt, voelt zich echter bedreigd door de menselijke invasie, waarna een enorme oorlog volgt. Binnen deze oorlog kies jij als speler de kant van de RDF, het menselijke leger, of van de Na’vi. Als RDF-soldaat kun je gebruik maken van de geavanceerde technologieën die de mens door de jaren heen heeft ontwikkeld, zoals de mogelijkheid om jezelf onzichtbaar te maken of de omgeving te onderzoeken middels de zogenaamde scanner. De RDF is echter een ongewenste indringer en als soldaat moet je dan ook goed oppassen, want werkelijk alles in de omgeving kan vijandig zijn.

avatar van rebeljel84
Wassup ! schreef:
Het is mogelijk om deze game online te spelen. Er is zelfs weinig sprake van lag, ook een plus.

Volgens mij hebben weinig mensen dit spel gespeeld omdat het zo wordt afgekraakt door revieuws , ik vind het een leuk gevarieerd spel daarom 5 sterren om het gemiddelde iets omhoof te helpen en omdat de film zo goed is

avatar van Brains
rebeljel84 schreef:

kom op mensenm probeer het uit !

Tja, hoeveel mensen kopen een spel naar aanleiding van een heleboel negatieve reviews?
Dat de film leuk is zegt natuurlijk helemaal niks over de game, misschien kan je met dat soort argumenten beter terecht bij deze site.
Bovendien heet het gemiddelde niet voor niet een gemiddelde. Het is namelijk "het gemiddelde cijfer dat mensen geven", niet "het cijfer wat rebeljel84 wil dat eigenlijk is". Met een 5 slechts bedoelt om het gemiddelde omhoog te helpen speel je dus eigenlijk een soort van vals

avatar van Martijn
En het is ook illegaal, stem zal wel verwijderd worden.

En JUIST omdat de film zo goed is is het zo schandelijk dat het spel zo slecht is.

avatar van supervdw
ik vindt het een goei spel met de mensen spelen is echt leuk met de navi iets minder en ik snap niet dat jullie dat een stom spel vinden in begin is het beetje saai maar vanaf de 2 wereld begint het echt leuk te worden

avatar van bono1995
mooi spel! je kan gewoon rond huppelen en die blauwe apen kille

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
rebeljel84 schreef:

kom op mensenm probeer het uit !

Het is verboden om corrigerend te stemmen, ik heb je stem verwijderd.

1,5
Ik vind het hoge aantal 0.5 stemmers anders ook wel verdacht hoor.

avatar van Martijn
Ik heb een code voor een ingame armor gekregen bij Assassin's Creed. Mocht iemand er interesse in hebben pm me maar. Weet niet of het veel bijzonders is dus verwacht er niet te veel van

avatar van FelixTheCat

FelixTheCat schreef:
Ik hoop dat het net zo goed is als de film

Net zo goed als de o zo fantastische film? (nee, dat is geen sarcasme)
hmmm, niet echt.

avatar van PsxPs2Ps3
deze ga ik toch binnenkort ook eens halen is al afgeprijsd is ook wel vlug

Zo, nu dat ik James Cameron’s Avatar: The Game heb doorlopen ben ik best tevreden over het eindresultaat dat Ubisoft heeft weten af te leveren. Met King Kong in 2005 hadden ze al getoond dat ze al heel wat in hun mars hadden en met dit spel hebben de ontwikkelaars van Ubisoft ook hun uiterste best gedaan om de planeet Pandora tot leven te brengen. Het overweldigende wow-effect geven van de prachtige film is echter een onmogelijke taak, wat te begrijpen valt. Je kan het spel echter wel in 3D spelen, zou je over een kick-ass televisie beschikken. Ik had echter de mogelijkheid er niet toe, waar ik dus ook niet over kan oordelen. Voordat ik dus mijn zegje begin te doen is dit toch wel een belangrijk aspect waar ik mee rekening houd. Maar als ik verschillende sites op het net mag geloven, voegt deze 3D-reis weinig toe aan het geheel. De uiteindelijke vraag blijft echter: heeft Ubisoft hier een eerbetoon aan de film klaargestoomd of is het een slap aftreksel van de oh zo geweldige film, waar James Cameron zijn hart en ziel heeft ingestoken?

James Cameron’s: Avatar is een mix geworden van twee verschillende genres van speelstijlen. Zo heb je de RDA en de Na’vi. Twee strijdkampen die het tegen elkaar opnemen op de kleurrijke planeet Pandora. Als de RDA factie heb je echter een behoorlijk grote taak te vervullen. Zo wil men de planeet van de Na’vi overnemen. En je kan vast al raden dat het tegenoverstaande kamp niet zomaar hun planeet er onbeschermd bijlaat. Zo heb je als Na’vi dus de mogelijkheid de mensheid een halt toe te roepen met wat ze bezig zijn op jouw planeet. Door het kiezen van twee verschillende speelstijlen krijg je twee verschillende campagnes op je bord. Dat is een mooie zaak, elke campagne laat je toch zo’n twaalf uur toe tot het uitspelen ervan. Verdubbel die speelduur en je zit al aan zo’n mooie 24 uur spelplezier, wat zeker niet weinig is voor een game tot op de dag van vandaag. Het spelen als mens vond ik persoonlijk het tofst. Zo heb je veel wapens ter beschikking en zijn er ook tal van voertuigen ter beschikking. Voertuigen zijn er in allerhande vormen en groottes. Zo heb je buggy’s, bestuurbare robots, speedboten en vrachtwagens met een groot geweergeschut ter beschikking. Tijdens het volbrengen van de opdrachten krijg je ook de nodige XP toegestopt, waardoor je om de haverklap automatisch wordt overladen met verschillende nieuwe vaardigheden. De keuzes die je ook maakt in het volbrengen van opdrachten ligt dus ook volledig in jouw handen. Dat is om te beginnen ook één van de grootste troeven van het spel. Het experimenteren met wapens en voertuigen werd ook zelden zo leuk toegepast als hier. De wereld waar je al die tijd in vertoeft is bij wijlen werkelijk adembenemend. Het is een aangename ervaring om in Pandora rond te reizen, dat staat vast.

De graphics zijn zoals je zelf wel al kon afleiden indrukwekkend. Dat komt door de mooie vormgegeven structuur van de leefwereld. Alles wat je ziet, is kleurrijk en een lust voor het oog. De personages konden hier en daar echter wel wat werk gebruiken. Zo zijn de animaties erg stijfjes tijdens de meeste conversaties en de taken die men je geeft zijn erg slaapverwekkend te noemen. Gelukkig duren deze niet al te lang. De vijanden die je tegenkomt zijn dan wel van iets meer afwerking voorzien. Soms verschiet je je echt een bult wanneer er een vijand uit de bosjes op je afspringt. Snel omkeren en kijken waar het gevaar op de loer ligt is dus wel de boodschap. Voordat je het weet ben je omsingeld en dan is het enkel een kwestie om het er alsnog levend vanaf proberen te brengen. De vijanden zijn er in verschillende maten en groottes, bij de grote creaturen zal je toch even je ogen wijd open trekken. Verbluffende graphics, al zijn ze niet geheel foutloos.

De soundtrack mag er best wezen, al moet ik er meteen bij vertellen dat dit het zwakste aspect is in de hele game. Wanneer je rondwandelt in Pandora is er zelden afwisselende achtergrondmuziek te bespeuren. Dit doet afbreuk aan de sfeer in mijn ogen en dit is dus toch een grote fout die niet over het hoofd mag gezien worden. Soms zijn de afstanden best lang, ook al heb je voertuigen ter beschikking. Het gekrijs van de dieren in de wildernis kan wel nog enigszins door de beugel. Maar alsnog, het is zo jammer dat men zelden of geen achtergrondmuziek heeft verwerkt in deze titel. Het zou de ervaring nog een tikkeltje intenser maken dan het al was.

Maar al bij al, ik was opgetogen met dit eindresultaat van het spel. Wat het spel siert is dat men goed heeft gekeken naar de film en zo de beste aspecten er wist proberen uit te halen en naar dit uiteindelijke spel wist over te zetten. En ja, ze zijn daar verdorie wonderwel in geslaagd. Eén en al lof? Dat misschien net niet. Maar ik bewonder de makers wel in hetgeen wat ze hier hebben weten af te leveren. James Cameron’s Avatar: The Game is op zijn minst gezegd een degelijk spel geworden, waar fans zich zeker zullen mee weten te vermaken voor een geruime tijd.

Dr. Salvador
Zo, nu kan ik jou een compliment geven!
Vette review man!
Maar de game spreekt mij niet aan, maar dat maakt de review er zeker niet minder op!

Ga zo door!

avatar van kaholiic
Goeie Review, Tom.

avatar van PsxPs2Ps3
mooie review ben ik helemaal eens mee, heb de game net uitgespeeld met de navi..en vond er niet zo veel afwisseling inzitten..de film kan je totaal niet vergelijken met deze game..behalve sommige planten en wezens natuurlijk..

ik ga hem natuurlijk opnieuw spelen en nu de kant van de mens kiezen

avatar van Leidenaar187
BoordAppel schreef:

Het is verboden om corrigerend te stemmen, ik heb je stem verwijderd.

Z'n stem staat er weer hoor

Leidenaar187 schreef:

Z'n stem staat er weer hoor

Weet je wat? Ik zal mijn stem wel naar 0.5 veranderen om dat te compenseren.

Serieus, kan hij niet op een volwassen manier stemmen?

avatar van JustinW
Niet erg slecht zoals ik verwachtte, maar nog steeds niks bijzonders. Kreeg in het begin een beetje een GTA gevoel in Pandora. Maar helaas verdween dit al snel.

shadowmaster100
wat een schijtspel,zo slecht dat ik nu weer moet schijten

avatar van Feyenoord100jaar
Let op je woorden Shadow

Waarom heb je er een hekel aan. Misschien dat ik deze over een tijd wou uitproberen.

shadowmaster100
Feyenoord100jaar schreef:
Let op je woorden Shadow

haha oeps

verhaal is erg saai om te beginnen,de cutscenes lijken wel alsof ze binnen 1 dag zijn gemaakt.

de graphics vond ik matig,nergens had ik het gevoelals ind e film.de gameplay is gewoon saai,schieten,schieten,schieten,,,normaal zou je3 zeggen dat het bij ieder game wel zo is,maar bij avatar is de actie zo droog en saai alsof je tegen een palmboom schiet.

je moet steeds van A naar B om een generator ui te schakelen,,,,en dat 1000000000000 keer heel de game lang

je hebt 2 verhaallijnen maar de 1 is saaier dan de ander.

het vliegen is nergens opwindend en de actie is gewoon suf.

genoeg?

ik vind van wel haha

koop een ander game zou ik zeggen

avatar van threeohthree
0,5
Eenvoudig gelikt,

Tja, mooi maar kotseenvoudig. Miste ook sfeer e.d. beetje op leeuwen schieten, heeft niks te maken met de film en vernieuwend is het niet bepaald. Nee verder dan grafisch in orde kom ik niet.

avatar van kobe bryant fan
Ik snap eigenlijk niet dat iedereen zo laag stemt want ik heb hem op de PSP gehad en daarop was hij zeer slecht idd. Maar op de Xbox 360 is hij wel super.De graphics zijn zeer goed, je kunt soms de bomen zien waaien en als je rijdt of stapt kun je links en rechts en in de bosjes dieren zien rennen en soms zie je de RDA in een schietgevecht tegen de Navi.Ook is het leuk dat als je 1 klein foutje maakt of perongeluk een kogel lost waar het niet nodig is dat je opeens 15 RDA of Navi characters om je heen hebt ik heb bij mijn eerste keer de Navi gekozen maar ik heb ook even de RDA in verdere lijnen gespeeld en alebei hebben ze hun voor en nadelen om tegen te vechten.Bij de Navi krijg je kruisbogen en messen bij de RDA krijg je de nieuwste geweren.
De Navi is leniger en kan op hogere plekken raken , ze hebben allebei ook hun eigen voertuigen voor in de lucht en op de grond dus ik zou zeggen koop hem hij is nu zeker voor een kleine prijs te vinden maar koop hem alleen voor de PS3 of Xbox 360.

avatar van jirachi04
FelixTheCat schreef:
Ik hoop dat het net zo goed is als de film

Dan ga ik dit spel zeker niet kopen.

avatar van wolff
De film vond ik zwaar telleurstellend lol, dik overhyped