Grand Theft Auto IV: The Ballad of Gay Tony (2009)

Alternatieve titel: GTA IV: The Ballad of Gay Tony

PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Action / Shooter

Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Rockstar

The Ballad of Gay Tony is de tweede uitbreiding op Grand Theft Auto IV. Hierin kruip je als speler in de huid van Luis Lopez, een part-time gangster en full-time assistent van legendarische nachtclub eigenaar Tony Prince, welke in de wandelgangen beter bekend staat als 'Gay Tony'.

blued
Erg teleurgesteld in de laatste episode van GTA IV. En dat terwijl The Ballad of Gay Tony een van de beter bedachte basisverhalen had van de GTA-reeks. Het idee was erg goed bedacht, maar de uitwerking was toch minder leuk. Het was vooral veel van hetzelfde. Daarmee bedoel ik; veel missies die van elkaar verschilden, maar die er veel te dik oplagen met de gedachte "Hoe gaan we het nu origineel houden?". De Zuid-Amerikaanse vrienden van onze hoofdpersonage waren overigens dodelijk irritant en sloegen qua klunzige humor telkens de plank mis. De zijmissies als uitsmijter in een discoclub waren echter wel erg origineel en leuk om af en toe te spelen. Ook zaten de verhaalkruispunten met GTA IV en Lost and Damned weer erg snugger in elkaar. Weer kreeg ik het gevoel alsof het leek dat Rockstar dit hele verhaal al in gedachte had bij het basisspel van GTA IV, wat waarschijnlijk niet het geval zal zijn geweest. Jammer vond ik het overigens dat deze keer de sfeer zo ontzetten onrealistisch was met de andere GTA IV episodes. Natuurlijk hadden ze deze keer bewust daarvoor gekozen (missies als het opblazen van de hijskraan geven ons weer dat bombastische gevoel van GTA: San Andreas), maar het past niet in het rijtje van de andere twee GTA IV-games. Die waren toch veel meer gebaseerd op de harde, bittere, criminele realiteit van de Amerikaanse westkust. Dat vond ik niet passend en hadden ze beter kunnen bewaren voor GTA V. Ik denk dat er uiteindelijk één hele grote reden meespelt waarom ik teleurgesteld bent in deze slotepisode en de game ook, als eerste GTA-game sinds GTA III niet heb uitgespeeld. Het was uiteindelijk gewoon te veel van het goede om nog een verhaal te laten afspelen in GTA IV's Liberty City. De stad begint, hoe immens en veelzijdig deze ook is, toch te vervelen uiteindelijk en het heeft me voor nu het GTA-enthousiasme laten blussen.

Jammer, dus. Geen rampzalige game, maar zeker niet sterk. Een derde LC-episode had niet gehoeven. Tenzij ze met een originelere verhaallijn waren gekomen, hadden ze van te voren het risico niet moeten nemen. (Al hadden ze dat economisch best kunnen doen, aangezien ik een van de weinigen teleurgestelden lijk te zijn)

blued schreef:

Helemaal mee eens..en dan is dit de nr. 7 sjonge jonge...shame on you GamesMeter !!!!

ik denk er aan om dit spel (The Lost and Dammned erbij) in te ruilen voor GTA 4.
Hopelijk pak ik voor het inruilen 10 euro ofzo

avatar van bvonk
@koning-phong
Gamesmeter heeft dit spel niet op nr. 15 (inmiddels) gezet maar dat zijn de gamers zelf geweest. En terecht, het is een DLC die juist wel veel toevoegt. Ja soms overdreven en ongeloofwaardig maar het is duidelijk dat veel GTA4 gamers dit een geslaagde DLC vinden.

In 2009 een toptitel maar anno 2012 valt hij mij tegen. De replay waarde van GTA IV, The Lost And Damned en The Ballad of Gay Tony is lang niet het zelfde als bij de oude generatie van Rockstar's serie.
Het valt me op dat de besturing ontzettend stroef is t.o.z.v. de nieuwere games. De gameplay is een stuk trager dan dat hij mij leek op het moment dat ik voor het eerst aan GTA IV (2008) begon. De gameplay is veel van het zelfde wat in eerste instantie geen probleem was maar nu ik persoonlijk de bestuuring verschrikkelijk vind om mee te spelen doet dit afbreuk aan het mooie geheel wat GTA IV (+DLC) is.
Verhaal technisch haalt Rockstar zoals altijd een hoog staand niveau, de GTA serie, Max Payne serie, Red Dead Redemption en LA Noir hebben allemaal een goed doordacht verhaal en zou in menige film/serie niet misstaan. Hoe het verhaal van GTA IV en DLC door elkaar heen verweven is, is prima beacht loopt heerlijk en je merkt dat alles een geheel is. Hier is ook totaal niks mis mee.

Mijn conclusie over GTA IV (+DLC) in 2012 is dat het een goed verhaal heeft en erg matig is uitgevoerd. De grote stad en alles wat hier in leeft is prachtig vorm gegeven maar hoe alles functioneerd heb ik mijn vraag tekens bij. Het auto rijden in GTA IV is moeilijker dan in de echte wereld tel hierbij op dat het allemaal ontzettend traag gaat en dat je grote stukken moet rijden voor een behoorlijk aantal missie's in de game, is dit frustratie punt nummer 1. Het verkeer weet totaal niet wat het doet, het rijd tegen elkaar aan het rijd door op het moment dat alles stopt, het rijd tegen je mooie auto aan, het is met vlagen verschrikkelijk druk op de weg waardoor je nog moeilijker op de bestemming komt. Het hele auto/verkeers systeem moet beter in het volgende deel. Dik punt af van de GTA games puur op de replay waarde en de matige besturing.

avatar van rickazio
Geweldig leuk gedaan.

avatar van rickazio
koning-phong schreef:
Een homo gangster komt bijna nooit voor !

En ik snap totaal niet waarom dit spel in de top 250 staat en al helemaal niet waarom op de 4de plek? iemand? is het de gameplay? of hoe zit dat nou? het verhaal kan zoiezo niet want die is simpelweg te simpel en niet diep als er een GTA game zo ver moet komen kan het beter San Andreas zijn of Liberty City Stories
Wat een rare comment, heb je dit spel wel gespeeld?
Wat is überhaupt een gangster? De gangster die wij uit films kennen uit de klassieke jaren 30 films bestaan helemaal niet meer. Daarnaast is Tony eigenaar van clubs en handelt hij bijv. diamanten. Hij doet dus niet aan fysieke daden.

Daarnaast is Tony niet de protagonist, dat is Luis Lopez en die is zo hetero als maar kan en dit zul je ook maar al te goed merken als je het spel zelf volledig speelt.

avatar van Delloo
Geweldige uitbreiding van GTA4. Veel helikopters. Vooral de verhaallijnen die de andere GTA4 verhalen kruisen vond ik erg gaaf. een echte aanrader. Tip: deze game pas spelen als je de originele GTA4 en The Lost and the Damned hebt uitgespeeld. Anders mis je veel van de verhaallijnen.

avatar van AsLuM-
Net als IV een van de beste games ooit(Online) Tot dat de cheaters kwamen, En de game eigenlijk verziekt is.

avatar van krokus
Komt alweer wat geavanceerder over dan IV en gaat met die replay mogelijkheden een stapje verder dan The Lost and Damned. De missies in The Ballad of Gay Tony zijn creatief en fantasievol ingevuld, met een passie voor helicopters en sticky bombs. Ook is er nieuw wapentuig en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat sommige ideeën naar GTA V overgeheveld zijn; bv. missie Ladies Night. Een spetterende finale, leuker dan IV, kan me wel wat bij de hoge notering in de toplijst voorstellen. Party's over, tijd voor iets anders dan GTA.

avatar van Duke Nukem
Deze DLC is een verbetering op GTA IV op alle niveaus: betere graphics, meer kleur, meer fun en een beter verhaal. Rockstar heeft na GTA IV waarschijnlijk de les geleerd dat een spel 'realistischer' maken niet altijd betekent dat het beter is.