LEGO Harry Potter: Years 1-4 (2010)

Nintendo DS / Nintendo Wii / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation Portable / Xbox 360 / Nintendo Switch / Xbox One / PlayStation 4 / PlayStation 5
Platform / Adventure
single player / multi player (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Traveller's Tales
Uitgegeven door Warner Bros.

In LEGO Harry Potter: Years 1-4 volg je de beroemde tovenaarsleerling Harry Potter in zijn eerste vier jaar op Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Je kunt lessen volgen, toverspreuken gebruiken, toverdranken maken, op je bezemsteel vliegen en opdrachten uitvoeren om punten voor je afdeling te verdienen. Tijdens de game kun je vrij rond lopen op bekende plekken in de tovernaarswereld. Zo kun je het kasteel van Zweinstein uitpluizen, winkelen in de Wegisweg, op avontuur in het Verboden Bos en Zweinsveld bezoeken.

avatar van Jim Carrey
Lijkt me een geweldige game.

Jim Carrey schreef:
Lijkt me een geweldige game.

Daar heb je gelijk in alle lego spellen zijn leuk ik kan ook gewoon nu een cijfer geven maar ik wacht er nog mee eerst kijken of het goed is.

lijkt me net als alle anderen een goede game.
ik ga hem zeker kopen nu ik een ps3 heb

Muziek is van John Williams

avatar van eloyyy
Zowiezo dat ik deze ga halen lijkt me helemaal te gek

avatar van Zealenga
Nog iets minder dan 2 weken!

avatar van KKOPPI
WTF? hij komt pas tegen pinksteren uit, wat wil zeggen: 28 mei...ik snap niet waarom hij hier als released op gamesmeter staat??

avatar van Zealenga
KKOPPI schreef:

En inmiddels staat er al 25 juni.

misterwhite
Bijna uit! Ben er best wel benieuwd naar. Lijkt me opzich wel een tof spel.

avatar van pie
pie
Leuke game heb hem net uitgespeelt

avatar van maxo922
Heb net een paar trailers gezien.

Maar...Wow dit had ik niet verwacht. Volgens mij is het veel uitgebreider dan de originele HP games. De gameplay ziet er tof en geestig uit. Ben benieuwd. Vrijdag in de shoppies!

avatar van Cassevis
maxo922 schreef:
Heb net een paar trailers gezien.

Sowieso zijn de originele Harry Potter Spellen niet goed(naar mijn mening dan). Ik vind de meeste lego spellen ook gewoon goeie en leuke spellen. Het nadeel ervan is dat je niet echt dood kan gaan. Je verliest alleen munten of dergelijken. Dat maakt het voor mij minder uitdagender.

avatar van Harmonica
Paar stukjes gezien op Gunk Tv. De originele Harry Potter games (dan toch De Steen der Wijzen en De Geheime Kamer) waren zeer leuk maar voor deze vrees ik toch. Ziet er mij allemaal maar erg eentonig uit en vergeleken met Lego Star Wars helemaal hetzelfde. Iets meer origineler zou geen kwaad kunnen.

Een vraag voor de mensen die dit spel al gespeeld hebben, wat is anders aan deze lego game in vergelijking tot andere lego spellen? Het ziet er namelijk uit dat het allemaal gewoon weer hetzelfde is maar dan met andere poppetjes in de hoofdrol. Lijkt me dus geen echte toevoeging.

SuperWasbeer schreef:

In de andere spellen zijn het gewoon alleen levels die je kan spelen, en daarnaast alleen maar in bijvoorbeeld de cantina, barnett college of de batcave rondlopen waar je de levels kan kiezen. Hier speel je gewoon een vrije verhaallijn, je kunt ook door heel Zweinstein lopen (ziet er goed uit), je gaat naar lessen etc. Als je verder bent gebeurt er iets wat in het echte verhaal ook gebeurt bijv. de trol of zwerkbal. Zulk soort gebeurtenissen kun je terugspelen, want dat zijn eigenlijk de levels, maar zo voelt het niet want ze sluiten mooi aan op het avontuur dat je al aan het spelen bent. En de plaats waar je de levels kan kiezen en de filmpjes kan kijken is ook aanwezig: de Lekke Ketel, met de Wegisweg daarop aangesloten. Dus je hebt veel meer vrije ruimte in tegenstelling tot de andere games: Je kan door heel Zweinstein lopen en ook nog door De Lekke Ketel en De Wegisweg. De formule van het spelen blijft natuurlijk hetzelfde, maar het is zoveel uitgebreider!

spelfreak
heb het bij vriend op de wii gespeel ik moet zeggen leuk spel ik heb een paar min-punten

-komt niet boek of film na, dit is wel erg stom voor de die-hard fans zoals ik je merkt echt elk detail en soms denk je dat het een heel ander verhaal is
-te veel herhaling, de lessen zijn eigenlijk ongeveer hetzelfde en zijn soms gewoon irritant er word niet uitgelegd wat je moet doen en ik moet zeggen vanaf nu HAAT ik kruidekunde
-moeilijk uit te zoeken wat je moet doen dit is eigenlijk hetzelfde als het vorige in de lessen is het gewoon te moeilijk om uit te zoeken wat je moet doen

er zijn nog wel meer dingen zoals

in het nest toveren?
hagrid tovert?
(belangrijke)dingen worden overgeslagen?

je kan ook niet het level kiezen en als je het level voltooid hebt free play doen want standaard was in lego games dat mis ik ,ik had me daar echt op verheugd dat je bv als perkamentus kon spelen als je het spel voltooid had

op de ds ziet het spel er vreselijk uit van wat ik heb gezien die graphics en praten?

ik ga geen punt geven omdat ik het spel zelf niet heb maar al ik er een moest geven was het denk ik toch een 3,5 of 3,0 geweest

Leuke game hoor, beter dan Batman bijvoorbeeld, wat minder lineair. Blijft allemaal een beetje simpel maar daarom ook leuk voor 10min

Dr. Salvador
Alweer twee 5*en

bokhove2 schreef:

Sterker nog, het is m.i. de beste LEGO game van de hele serie. Mooie animatie van de toverspreuken. Humor (zat natuurlijk ook al in de film) en deze keer moeilijk om 100% studs te halen. Cijfer omhoog.

avatar van Dark Lord Andrew
Gebruiken ze alleen de soundtrack uit de eerste film van John Williams?

Ik vond het bij lego Batman nog al vervelend om telkens weer dezelfde soundtrack uit de eerste twee films te krijgen, terwijl er 6 films zijn. Dat haalt natuurlijk niet weg dat Danny Elfman's soundtrack hooguit briljant is . Maar een beetje variatie had gemogen.

Is het hier gewoon elke film voor zichzelf?

Dark Lord Andrew schreef:
Gebruiken ze alleen de soundtrack uit de eerste film van John Williams?

Is het hier gewoon elke film voor zichzelf?

Elke film is een apart "jaar". Muziek vond ik wel afwisselend, maar eerlijk gezegd zat ik er niet zo op te letten :-O

Uitgespeeld, overal 100% halen heb ik geen zin in. Ik vond de game behoorlijk groot. Kwam 1 error tegen waarbij ik een level opnieuw moest doen omdat een blokje in een ravijn gevallen was en niet meer te pakken was.

bokhove2 schreef:

Ja, maar na het eerste 'jaar' (film) is het niet meer door John williams gedaan.

avatar van Jim Carrey
Ik heb het spel zelf, ben er nog aan bezig, zit nu midden in jaar 2. Wil nog verder komen om het echt te beoordelen en te stemmen. Maar één ding is wel: net als in LEGO Star Wars zou het vet zijn als alle poppetjes die je verzamelt (trouwens erg onduidelijk wanneer je nu iemand unlocked) in een ruimte samen komen en dat echt na een level in beeld komt wie je nu allemaal hebt.

Dark Lord Andrew schreef:

Deel 2 en 3 van de films is de muziek ook nog van John Williams.

avatar van Dark Lord Andrew
O ja, je hebt gelijk, verkeerd gekeken...

Heb hem net gekocht voor 65 euro en ook meteen gebroken. Ik werd helemaal gek dat ik het eerste level niet door kon komen. Daarom heb ik er nu zin in om dit spel eens flink af te kraken. Ik geef het een 3,5 omdat ik het toch best wel mooi gemaakt vind. De humor zat er meteen in bij mij. Enige minpunt is dat het te blokkerig is en het veel te moeilijk is.

Assume schreef:
Meen je niet? 65 euro? Man man, met een beetje zoeken had je dit spel voor zo'n 45 euro kunnen vinden.

Assume schreef:
Enige minpunt is dat het te blokkerig is .

What... the... Fuck

Dit is de raarste beschuldiging over Lego ooit.
Het is te blokkerig...

avatar van Dragonslayer
Ik had verwacht dat dit spel simpel, snel en niet boeiend zou zijn. Gelukkig zat ik er nog een beetje naast.

Het is toch wel erg leuk om te doen, ook erg leuk dat er een coöp in zit. Je bent met de verhaallijn zelf al een hele tijd bezig, daarna kun je nog uren doorgaan met allerlei unlockdingen enzo. Maar toen ik het spel op ongeveer 85% had uitgespeeld had ik het ook wel weer gezien. Het werd me wat te eentonig. Het spel lijk ook puur bedoeld te zijn voor degenen wie de films en/of boeken al hebben gezien. Het spel houdt zich keurig aan het originele verhaal maar dat is waarschijnlijk niks van te begrijpen als je het niet kent. Het lijkt bedoeld te zijn om alles wat humoristisch weer te geven. Gameplay is dus leuk maar ik ben toch op een paar vervelende minpunten gestuit:

- Spel slaat zichzelf niet vaak genoeg op, je moet het hele level afmaken voor je afsluit. Anders moet je echt een heel groot stuk overnieuw doen.
- Het liep bij mij soms nog wel eens vast, er irritant om dan weer een heel stuk terug te moeten.
- Muis wordt niet ondersteund
- Alles is veel te simpel, puzzels zijn te makkelijk en het is niet uitdagend omdat je niet echt dood kunt gaan, je respawnd precies waar je dooging.
- Aan de coöp is te weinig aandacht besteed, er zitten maar weinig puzzeltjes in die daarvoor bestemd zijn.