The Last Guardian (2016)
Alternatieve titel: Hitokui no ĹŚwashi Trico
PlayStation 4
Action / Adventure
single player
Ontwikkeld door Team Ico en Sony
Uitgegeven door Sony
Het verhaal draait voornamelijk om de relatie tussen het mytische beest 'Trico' en het jongentje. In het begin is het beest heel vijandig maar naarmate je hem verzorgd en knuffelt, voedt en met hem speelt zal hij je gaan helpen en je gaan beschermen en zo een hechte band met hem gaan ontwikkelen. Verder in het spel zal het beest je gaan helpen met puzzels oplossen en vijanden te verslaan, maar het beest ”leeft” en gaat zijn eigen gangetje dus je zal nu en dan geduld moeten hebben en ook slim moeten zijn.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=zXLZvsSmBIs
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Ben benieuwd.
Called it... althans gedeeltelijk.
Wat een prachtige E3 show van Sony, als voornamelijk Nintendo fan ben ik er jaloers op.
Ik heb een PS4, maar het was echt huilen met de pet op. Je show vullen met dlc van niet exclusieve games en een kickstarter pluggen. Nu komen ze weer met the last guardian. Die kan alleen maar tegenvallen.
Ik heb een PS4, maar het was echt huilen met de pet op. Je show vullen met dlc van niet exclusieve games en een kickstarter pluggen. Nu komen ze weer met the last guardian. Die kan alleen maar tegenvallen.
Echt waar?? Wauw, dan ben je daar hoogstwaarschijnlijk alleen in of je bent niet een heel grote Sony fan (althans als ik naar je top 10 kijk, ik overigens ook niet). Het internet, en dan vooral Sony fans, zijn ontploft en komen superlatieven tekort. Ik ben amper fan van dergelijke spellen (o.a. Ico vond ik weinig aan en TLG lijkt er op), maar zelfs ik werd zomaar zonder reden opgewonden. Fan service alom.
Dat van Shenmue III op Kickstarter was misschien een beetje apart van een objectief en neutraal standpunt, maar hij heeft inmiddels ruim 2 miljoen dollar opgehaald in 8 (!!!) uur, dus ik denk niet dat anderen het erg vinden.
Snap ook echt niet hoe je die conferentie, ook al houd je niet van de games die ze hebben aangekondigd, zwak zou kunnen vinden. Voor E3 lag het niveau erg hoog dit jaar (alleen EA was zo zwak als gewoonlijk), en Sony was uiteindelijk zoveel sterker dan de rest dat tegen het eind aan alleen Bethesda overeind bleef staan.
edit: Oh, en iedereen lijkt die nieuwe titel van onze eigen Guerrilla Games te vergeten. Wat mij betreft net zo interessant als wat we van Shenmue 3 en dit gezien hebben.
Echt waar?? Wauw, dan ben je daar hoogstwaarschijnlijk alleen in of je bent niet een heel grote Sony fan (althans als ik naar je top 10 kijk, ik overigens ook niet). Het internet, en dan vooral Sony fans, zijn ontploft en komen superlatieven tekort. Ik ben amper fan van dergelijke spellen (o.a. Ico vond ik weinig aan en TLG lijkt er op), maar zelfs ik werd zomaar zonder reden opgewonden. Fan service alom.
Dat van Shenmue III op Kickstarter was misschien een beetje apart van een objectief en neutraal standpunt, maar hij heeft inmiddels ruim 2 miljoen dollar opgehaald in 8 (!!!) uur, dus ik denk niet dat anderen het erg vinden.
Huilen met de pet op was misschien overdreven. Maar zoals je al zei voornamelijk de Sony fans waren enthousiast. Objectief gezien was dit niet zo super. The Last Guardian zag er niet veel beter uit dan de trailer van jaren geleden. Als Nintendo nu Zelda 6 jaar uitstellen moeten we dan ook juichen over 6 jaar. Ik vind het vreemd. Over 6 jaar is het leuk, maar dan zou het op dit moment pure misleiding zijn.
DLC van COD, Destiny en Batman vind ik een zwaktebod als je daar je show mee moet vullen. Kickstarter idem. 2 miljoen kan je niet een triple A game van maken. FF7 remake is voor de JJRPG fans, maar het blijft een remake waarvan we niks hebben gezien en het is geen echte exclusive. Voor de rest veel CGI en indies.
Had liever, zoals bij Bethesda wat echte gameplay willen zijn van games die snel uitkomen. Niet over anderhalf jaar of later. Positief vond ik Hitman (helaas CGI) en Battlefront, maar is geen exclusive van Sony.
Finally
Eindelijk weer eens nieuwe gameplay, Het is een PS4 exclusive en komt in 2016, als die dan ook echt komt is nog de vraag.
Bijna 1,5 jaar na de E3 van vorig jaar en nog niks wijzer, haha. Nee, ik denk niet meer dat dit eraan komt (ook al zeggen devs van wel)
Hij komt misschien op de PS4. (gerucht)
Tijdens de E3 zullen we daar meer duidelijkheid over krijgen, maar het spel komt er ooit...
...van 2012 dan toch, vrees ik.
7 oktober 2011.
2011, WTF...
Nee, de game is nog niet uit ! , dat duurt nog wel even!.
Releasedatum staat op 1 januari 2001 op Zavvi.com. Afwachten maar..
De gemiddelde reactie door de jaren heen. En nu is het zover en niemand die zich er nog druk mom maakt.
Meestal overleven dit soort games hun veel te lange hype niet.
(quotes)
De gemiddelde reactie door de jaren heen. En nu is het zover en niemand die zich er nog druk mom maakt.
Tja, ik ben dan eigenlijk ook nooit echt geïnteresseerd geweest. Team Ico en ik zijn geen goede match. Ico vond ik maar niks en SotC begon fantastisch, maar qua clunky game mechanics veel minder.
Alleen om de hype dat TLG maar niet wilde komen vond ik wel geinig om te volgen, haha.
Het zijn mooie graphics ja, en de omgeving is op gegeven momenten wel lekker open en grandioos. Maar het leveldesign op zich is vrij eentonig.
De puzzels zijn een beetje out-of-place. Ze hebben helemaal geen functie in de wereld waar het zich afspeelt en zijn duidelijk enkel daar om de speler een obstakel te bieden.
Dat Trico nauwelijks doet wat het behoort te doen is ongelofelijk frustrerend en ik vind het best grappig dat mensen afkomen met het excuus van "ja maar dat is hoe echte dieren ook zijn". Lol, ik betwijfel sterk dat dat de bedoeling was van de makers van het spel.
En dat de controls nogal gebroken zijn is ook geen geheim
Positief kantje: Goede sfeer en de game maakt je wel nieuwsgierig om te weten wat er nu eigenlijk gaande. Al moet je niet te veel hopen op een duidelijke verklaring. Je krijgt meer een opklaring dan een verklaring
Al bij al is Ico een pak leuker (al moet ik zeggen dat ik Ico nooit uit kunnen spelen hebben)
"ja maar dat is hoe echte dieren ook zijn". Lol, ik betwijfel sterk dat dat de bedoeling was van de makers van het spel.
Dat was het dus juist wel. Trico gaat ook steeds meer gehoorzamen tijdens het spel alsof je hem traint. Je kunt het niks vinden, maar het was wel de bedoeling dat het zo zou spelen.
Er zit verrassend veel spektakel in de game. Met bepaalde regelmaat beloop je gebieden die op instorten staan of beklim je gebouwen van een adembenemende hoogte. Het spektakel word versterkt door de mooie graphics. Het kind is slechts een klein figuur in de grote tempelachtige gebieden waardoor ieder gebied groots aanvoelde. Met name de vredige natuurgebieden waren rustgevend om doorheen te lopen. Ik vond het echter te soortgelijk uitzien als Ico & Shadow of the Colossus. De gebieden waren gedetailleerder en prima verzorgd qua belichting & kleur, maar het voelde alsof ik door dezelfde wereld als Shadow of the Colossus liep waardoor de wereld niet het verse gevoel had waar ik op hoopte. Ook was het narratief, soortgelijk als in SoTC & Ico, minimalistisch. Het grootste deel bestaat uit het reizen, waarbij vele dingen die je te zien krijgt geen duidelijke uitleg krijgen. De momenten waarin het verhaal voortgang kreeg zat ik geboeid te kijken, maar ze zaten te ver uit elkaar waardoor “nieuwsgierig zijn hoe het verhaal verdergaat” niet een reden was om verder te spelen.
De gameplay is wisselvallig. Last Guardian is een puzzelgame, maar het grootste gedeelte van de puzzels bestonden uit zoeken waar je heen moest. Ik moest met regelmaat heen & weer rennen tussen locaties, zoekend naar het juiste platform om op te springen of naar de route die me naar een schakelaar zou leiden. Persoonlijk ben ik meer een liefhebber van games die je puzzelstukken geven waarmee je een out-of-the-box oplossing mee moet bedenken, in plaats van een game waarbij ik me afvroeg of ik alle stukken wel bij de hand had. Er waren leuke puzzels in de game waarin je een creatieve oplossing moest bedenken om een bepaalde locatie te bereiken, maar een groot deel van de puzzels bestonden uit rondjes rennen tot ik eindelijk doorhad waar het dier heen moest springen.
Naast de puzzels heb je regelmatig aanvaringen met vijanden die je willen pakken. De techniek die je hiervoor moet gebruiken in rondjes rennen en wachten totdat het dier de vijanden voor je heeft verslagen. Dit systeem vond ik repetitief en verloor vroegtijdig zijn plezier. Het feit dat je bij ieder gevecht opnieuw het dier moet beklimmen om hem gerust te stellen maakte dit er niet fijner op. Iedere confrontatie bood een nieuwe omgeving waarbij je andere routes moest bedenken om het beste de vijanden te ontlopen, waardoor het niet volledig repetitief is, maar ik beleefde er niet veel plezier aan en ik had het op prijs gesteld als ze het aantal confrontaties aanzienlijk verminderde.
Maar mijn grootste hinder zit bij de besturing: The Last Guardian is één van de meest frustrerende games die ik in tijden heb gespeeld. Regelmatig kwam het voor dat ik eindeloos een commando aan het dier gaf waarna hij het vervolgens niets deed, of hij ging compleet de andere richting op dan ik aanwees dat ie moest gaan, zelfs als ik een 180 graden hoek de andere kant op wees. De klim besturing & camera werken, in vergelijking met sommige andere 3D platformgames, ook niet optimaal mee. In dat opzicht is The Last Guardian een game die esthetiek & geloofwaardig dierlijk gedrag boven aangename besturing verkiest. Is mooi meegenomen als je een liefhebber van Ico bent, maar als iemand die deze gameplay elementen met soepelere besturing heeft meegemaakt in andere games was dit een groot frustratiepunt.
Het meest eerlijke wat ik kan zeggen is dat ik van plan was The Last Guardian een negatief cijfer te geven, tot de laatste 30 minuten. Het einde van de game was zowel qua narratief als gameplay een bevredigende afsluiter. Het introduceerde nieuwe level designs, goede puzzels waarbij ik met plezier de omgeving analyseerde en in het verhaal gebeurde iets spannends waardoor ik moest doorspelen om te zien hoe het eindigde. Een goed einde dat de game versterkte toen ik dacht erop uitgekeken te zijn.
Als je een fan van Ico bent dan geeft The Last Guardian je precies wat je zoekt. Als je een liefhebber bent van Shadow of the Colossus, maar niet van Ico, dan kan dit aardig zijn om te proberen al raad ik het niet aan. Als je aan geen van beide games plezier hebt beleefd gaat dit je niet van gedachten doen veranderen.
3*
De besturing vond ik wel wat vervelend, en de camera wilde ook niet altijd even goed meewerken, waardoor ik mogelijk enkele epische momenten gemist heb omdat ik slechts een muur te zien kreeg.
Gelukkig genoeg geweldige momenten wél meegekregen en heb me meer dan vermaakt.
4*
Lichtelijk onder de indruk zelfs.
De skattige vogelhondkat behoorlijk imposant op beeld gebracht.
Komt op mij nergens gedateerd over. Erg bijzonder dat ze na zo'n moeizame ontwikkeling toch nog een ogenschijnlijk waardig product hebben weten neer te zetten.
Het heeft mij wel te pakken eigenlijk.
heb ik nooit last gehad dat 'ie niet wilde luisteren of iets dergelijks.
Het spel zelf is zowel geniaal fantastisch als tenenkrommend slecht. Dat laatste valt op in de bugs (jongetje bleef af en toe in de omgeving steken) en vooral in de slechte camera-controle. Commando's geven aan Trico valt nog mee, als je tenminste de juiste commando's gebruikt en weet waar je naartoe moet. De raadsels zijn vaak repetitief (de zoveelste schakelaar) maar bij momenten geniaal ( als je in het water een verdieping hoger moet en je Trico daarbij helpt door in het water te springen).
Waar LG uitblinkt is in het subtiele, mysterieuze verhaal en sfeer-schepping. Het spel ademt op elk moment het gevoel uit dat je in een echte wereld rondloopt waar er dingen gebeuren die niet direct te verklaren zijn.
Al bij al een game-ervaring die ik niet had willen missen maar toch slechts een score van 3.5*