The Last Guardian (2016)

Alternatieve titel: Hitokui no ĹŚwashi Trico

PlayStation 4

Ontwikkeld door Team Ico en Sony

Het verhaal draait voornamelijk om de relatie tussen het mytische beest 'Trico' en het jongentje. In het begin is het beest heel vijandig maar naarmate je hem verzorgd en knuffelt, voedt en met hem speelt zal hij je gaan helpen en je gaan beschermen en zo een hechte band met hem gaan ontwikkelen. Verder in het spel zal het beest je gaan helpen met puzzels oplossen en vijanden te verslaan, maar het beest ”leeft” en gaat zijn eigen gangetje dus je zal nu en dan geduld moeten hebben en ook slim moeten zijn.

Zou dit dan de eerste keer zijn dat er na zo'n tijd en zulk gesukkel toch nog een topper aan ons kan verschijnen.

Ben benieuwd.

3bdelilah schreef:

Called it... althans gedeeltelijk.

Wat een prachtige E3 show van Sony, als voornamelijk Nintendo fan ben ik er jaloers op.

Ik heb een PS4, maar het was echt huilen met de pet op. Je show vullen met dlc van niet exclusieve games en een kickstarter pluggen. Nu komen ze weer met the last guardian. Die kan alleen maar tegenvallen.

JacL schreef:

Echt waar?? Wauw, dan ben je daar hoogstwaarschijnlijk alleen in of je bent niet een heel grote Sony fan (althans als ik naar je top 10 kijk, ik overigens ook niet). Het internet, en dan vooral Sony fans, zijn ontploft en komen superlatieven tekort. Ik ben amper fan van dergelijke spellen (o.a. Ico vond ik weinig aan en TLG lijkt er op), maar zelfs ik werd zomaar zonder reden opgewonden. Fan service alom.

Dat van Shenmue III op Kickstarter was misschien een beetje apart van een objectief en neutraal standpunt, maar hij heeft inmiddels ruim 2 miljoen dollar opgehaald in 8 (!!!) uur, dus ik denk niet dat anderen het erg vinden.

avatar van horizon
Echt zo'n hype? In lees meer positieve hype over Microsoft met de hololens en de Xbox backwards toevoeging.

avatar van Marcellussss
Dan kies je jouw nieuwsbronnen zorgvuldig uit hoor. Microsoft biedt nu dan wel de mogelijkheid voor het spelen van XB360 titels, maar na Sony's conferentie concludeert de overgrote meerderheid dat je voor nieuwe games voorlopig betreft beter af bent met een PS4.

Snap ook echt niet hoe je die conferentie, ook al houd je niet van de games die ze hebben aangekondigd, zwak zou kunnen vinden. Voor E3 lag het niveau erg hoog dit jaar (alleen EA was zo zwak als gewoonlijk), en Sony was uiteindelijk zoveel sterker dan de rest dat tegen het eind aan alleen Bethesda overeind bleef staan.

edit: Oh, en iedereen lijkt die nieuwe titel van onze eigen Guerrilla Games te vergeten. Wat mij betreft net zo interessant als wat we van Shenmue 3 en dit gezien hebben.

3bdelilah schreef:

Huilen met de pet op was misschien overdreven. Maar zoals je al zei voornamelijk de Sony fans waren enthousiast. Objectief gezien was dit niet zo super. The Last Guardian zag er niet veel beter uit dan de trailer van jaren geleden. Als Nintendo nu Zelda 6 jaar uitstellen moeten we dan ook juichen over 6 jaar. Ik vind het vreemd. Over 6 jaar is het leuk, maar dan zou het op dit moment pure misleiding zijn.

DLC van COD, Destiny en Batman vind ik een zwaktebod als je daar je show mee moet vullen. Kickstarter idem. 2 miljoen kan je niet een triple A game van maken. FF7 remake is voor de JJRPG fans, maar het blijft een remake waarvan we niks hebben gezien en het is geen echte exclusive. Voor de rest veel CGI en indies.

Had liever, zoals bij Bethesda wat echte gameplay willen zijn van games die snel uitkomen. Niet over anderhalf jaar of later. Positief vond ik Hitman (helaas CGI) en Battlefront, maar is geen exclusive van Sony.

Las laatst dat de controls blijkbaar (nog??) niet goed in elkaar steken, zou wel enorm sneu zijn, een spel waarop we een kleine eeuw gewacht hebben dat straks gewoon slecht gaat zijn, maar zou gewoon weleen zo kunnen zijn...

%%%%%%
Finally

Ricxz92 schreef:
Eindelijk weer eens nieuwe gameplay, Het is een PS4 exclusive en komt in 2016, als die dan ook echt komt is nog de vraag.

3bdelilah schreef:
Bijna 1,5 jaar na de E3 van vorig jaar en nog niks wijzer, haha. Nee, ik denk niet meer dat dit eraan komt (ook al zeggen devs van wel)

Rujar schreef:
Hij komt misschien op de PS4. (gerucht)
Tijdens de E3 zullen we daar meer duidelijkheid over krijgen, maar het spel komt er ooit...

Grovonion schreef:
...van 2012 dan toch, vrees ik.

7 oktober 2011.

kiriyama schreef:
2011, WTF...

Dr. Salvador schreef:
Nee, de game is nog niet uit ! , dat duurt nog wel even!.

Hadouken schreef:
Releasedatum staat op 1 januari 2001 op Zavvi.com. Afwachten maar..

De gemiddelde reactie door de jaren heen. En nu is het zover en niemand die zich er nog druk mom maakt.

Rujar, het spel staat thuis op mij te wachten, ik ben nog in het verre Florida aan het werken, maar zal hiermee zo snel mogelijk beginnen zodra ik thuis ben. Kijk er al erg naar uit.

De Duke Nukem Forever van deze generatie dus

Meestal overleven dit soort games hun veel te lange hype niet.

Grovonion Ik ben echt ontzettend benieuwd .... anders wordt het gewoon een keer vissen uit de budgetbak

kiriyama
Ik ben hem aan het spelen en de vergelijking met Duke Nukem kan zeker NIET op. Fantastisch spel, net als de vorige games van Team ICO. De controls en sommige gameplayelementen voelen ouderwets aan, maar verder wijst er weinig op de lange ontwikkelingstijd. Tot nu toe een zeer indrukwekkend spel waar ik erg van geniet. Aanrader voor iedereen die wat feeling heeft met dit soort games.

(quotes)

Tja, ik ben dan eigenlijk ook nooit echt geïnteresseerd geweest. Team Ico en ik zijn geen goede match. Ico vond ik maar niks en SotC begon fantastisch, maar qua clunky game mechanics veel minder.

Alleen om de hype dat TLG maar niet wilde komen vond ik wel geinig om te volgen, haha.

kiriyama
Jammer van de lage stemmen en geringe interesse hier. Wat mij betreft is dit met afstand de beste singleplayer ervaring van 2016. Alles wat voorganger Ico zo mooi maakte zit hier ook in, maar dan nog beter! Een spel dat ik niet snel zal vergeten. Trico is makkelijk de beste AI kameraad ooit.

Hey, hey, niet getreurd, kiriyama. Eerst Song of the Deep uitspelen en daarna begin ik hieraan!

avatar van Brains
Ik hoop hier ook ergens tijdens de kerstdagen mee te beginnen.

bro
Het probleem van deze game is dat eigenlijk enkel het eerste en laatste uur van de game de moeite waard zijn. Alles wat daartussen gebeurt is cringy.

Het zijn mooie graphics ja, en de omgeving is op gegeven momenten wel lekker open en grandioos. Maar het leveldesign op zich is vrij eentonig.
De puzzels zijn een beetje out-of-place. Ze hebben helemaal geen functie in de wereld waar het zich afspeelt en zijn duidelijk enkel daar om de speler een obstakel te bieden.
Dat Trico nauwelijks doet wat het behoort te doen is ongelofelijk frustrerend en ik vind het best grappig dat mensen afkomen met het excuus van "ja maar dat is hoe echte dieren ook zijn". Lol, ik betwijfel sterk dat dat de bedoeling was van de makers van het spel.
En dat de controls nogal gebroken zijn is ook geen geheim

Positief kantje: Goede sfeer en de game maakt je wel nieuwsgierig om te weten wat er nu eigenlijk gaande. Al moet je niet te veel hopen op een duidelijke verklaring. Je krijgt meer een opklaring dan een verklaring

Al bij al is Ico een pak leuker (al moet ik zeggen dat ik Ico nooit uit kunnen spelen hebben)

bro schreef:

Dat was het dus juist wel. Trico gaat ook steeds meer gehoorzamen tijdens het spel alsof je hem traint. Je kunt het niks vinden, maar het was wel de bedoeling dat het zo zou spelen.

%%%%%%
Schitterende game ! Voor de liefhebbers zeker een aanrader

Als iemand die Ico niet goed kon waarderen, maar wel een liefhebber is van Shadow of the Colossus vond ik The Last Guardian een aardige game. Het is heel vergelijkbaar met Ico: je bent een jongen die samen reist met iemand door een tempel gebied, regelmatig komen vijanden die je moet verslaan en je moet puzzels oplossen. Waarom mij The Last Guardian gemiddeld meer beviel is omdat ik het gezelschap aangenamer vond. Ditmaal heb je geen meisje wat niets zegt en niets doet zonder dat je het haar commandeert, ditmaal heb je een zelfstandig fantasiefiguur die jij minstens zo hard nodig hebt als hij jou. Eén van de Last Guardian zijn grootste krachten is dat het fantasiefiguur als een levensecht dier aanvoelt: de wijze hoe het zich gedraagt, de geluiden die het maakt en hoe het eruit ziet, dit voelde als een levensecht dier. Ik heb katten en ik heb familieleden met honden. Van beiden diersoorten kon ik gedrag terug herkennen in hoe het dier zich gedraagt. Ik kan slecht tegen dierenleed in films, en man, waren er een paar stukken in de game die onprettig waren (op een goede manier).

Er zit verrassend veel spektakel in de game. Met bepaalde regelmaat beloop je gebieden die op instorten staan of beklim je gebouwen van een adembenemende hoogte. Het spektakel word versterkt door de mooie graphics. Het kind is slechts een klein figuur in de grote tempelachtige gebieden waardoor ieder gebied groots aanvoelde. Met name de vredige natuurgebieden waren rustgevend om doorheen te lopen. Ik vond het echter te soortgelijk uitzien als Ico & Shadow of the Colossus. De gebieden waren gedetailleerder en prima verzorgd qua belichting & kleur, maar het voelde alsof ik door dezelfde wereld als Shadow of the Colossus liep waardoor de wereld niet het verse gevoel had waar ik op hoopte. Ook was het narratief, soortgelijk als in SoTC & Ico, minimalistisch. Het grootste deel bestaat uit het reizen, waarbij vele dingen die je te zien krijgt geen duidelijke uitleg krijgen. De momenten waarin het verhaal voortgang kreeg zat ik geboeid te kijken, maar ze zaten te ver uit elkaar waardoor “nieuwsgierig zijn hoe het verhaal verdergaat” niet een reden was om verder te spelen.

De gameplay is wisselvallig. Last Guardian is een puzzelgame, maar het grootste gedeelte van de puzzels bestonden uit zoeken waar je heen moest. Ik moest met regelmaat heen & weer rennen tussen locaties, zoekend naar het juiste platform om op te springen of naar de route die me naar een schakelaar zou leiden. Persoonlijk ben ik meer een liefhebber van games die je puzzelstukken geven waarmee je een out-of-the-box oplossing mee moet bedenken, in plaats van een game waarbij ik me afvroeg of ik alle stukken wel bij de hand had. Er waren leuke puzzels in de game waarin je een creatieve oplossing moest bedenken om een bepaalde locatie te bereiken, maar een groot deel van de puzzels bestonden uit rondjes rennen tot ik eindelijk doorhad waar het dier heen moest springen.
Naast de puzzels heb je regelmatig aanvaringen met vijanden die je willen pakken. De techniek die je hiervoor moet gebruiken in rondjes rennen en wachten totdat het dier de vijanden voor je heeft verslagen. Dit systeem vond ik repetitief en verloor vroegtijdig zijn plezier. Het feit dat je bij ieder gevecht opnieuw het dier moet beklimmen om hem gerust te stellen maakte dit er niet fijner op. Iedere confrontatie bood een nieuwe omgeving waarbij je andere routes moest bedenken om het beste de vijanden te ontlopen, waardoor het niet volledig repetitief is, maar ik beleefde er niet veel plezier aan en ik had het op prijs gesteld als ze het aantal confrontaties aanzienlijk verminderde.
Maar mijn grootste hinder zit bij de besturing: The Last Guardian is één van de meest frustrerende games die ik in tijden heb gespeeld. Regelmatig kwam het voor dat ik eindeloos een commando aan het dier gaf waarna hij het vervolgens niets deed, of hij ging compleet de andere richting op dan ik aanwees dat ie moest gaan, zelfs als ik een 180 graden hoek de andere kant op wees. De klim besturing & camera werken, in vergelijking met sommige andere 3D platformgames, ook niet optimaal mee. In dat opzicht is The Last Guardian een game die esthetiek & geloofwaardig dierlijk gedrag boven aangename besturing verkiest. Is mooi meegenomen als je een liefhebber van Ico bent, maar als iemand die deze gameplay elementen met soepelere besturing heeft meegemaakt in andere games was dit een groot frustratiepunt.

Het meest eerlijke wat ik kan zeggen is dat ik van plan was The Last Guardian een negatief cijfer te geven, tot de laatste 30 minuten. Het einde van de game was zowel qua narratief als gameplay een bevredigende afsluiter. Het introduceerde nieuwe level designs, goede puzzels waarbij ik met plezier de omgeving analyseerde en in het verhaal gebeurde iets spannends waardoor ik moest doorspelen om te zien hoe het eindigde. Een goed einde dat de game versterkte toen ik dacht erop uitgekeken te zijn.

Als je een fan van Ico bent dan geeft The Last Guardian je precies wat je zoekt. Als je een liefhebber bent van Shadow of the Colossus, maar niet van Ico, dan kan dit aardig zijn om te proberen al raad ik het niet aan. Als je aan geen van beide games plezier hebt beleefd gaat dit je niet van gedachten doen veranderen.

avatar van Brains
Sterke game. Prachtige setting en tot het einde toe lekker mysterieus. Het beest voelt levensecht, en ik tegenstelling tot sommige mensen heb ik nooit last gehad dat 'ie niet wilde luisteren of iets dergelijks. Heel goed gemaakt. Een aantal hele leuke puzzels, zeker in de tweede helft van de game.
De besturing vond ik wel wat vervelend, en de camera wilde ook niet altijd even goed meewerken, waardoor ik mogelijk enkele epische momenten gemist heb omdat ik slechts een muur te zien kreeg.

Gelukkig genoeg geweldige momenten wél meegekregen en heb me meer dan vermaakt.

Valt niet tegen.

Lichtelijk onder de indruk zelfs.

De skattige vogelhondkat behoorlijk imposant op beeld gebracht.

Komt op mij nergens gedateerd over. Erg bijzonder dat ze na zo'n moeizame ontwikkeling toch nog een ogenschijnlijk waardig product hebben weten neer te zetten.

Het heeft mij wel te pakken eigenlijk.

Brains schreef:
heb ik nooit last gehad dat 'ie niet wilde luisteren of iets dergelijks.
Ik had toch wel degelijk ettelijke situaties waar ik op een heel precieze manier naar Trico moest roepen. Ik schat dat niet zo zeer ligt aan Trico die niet wil luisteren als aan game-scripts die erg precies nagevolgd moeten worden.

Uitgespeeld na een 14-tal uren. Waarvan ik zeker 1.5 heb kwijtgespeeld omdat ik de juiste commando's voor Trico vergeten had (R1+driehoek) en ik maar R1 bleef rammen zonder success (waar is dat hamer-jezelf smiley naartoe als je het nodig hebt?).

Het spel zelf is zowel geniaal fantastisch als tenenkrommend slecht. Dat laatste valt op in de bugs (jongetje bleef af en toe in de omgeving steken) en vooral in de slechte camera-controle. Commando's geven aan Trico valt nog mee, als je tenminste de juiste commando's gebruikt en weet waar je naartoe moet. De raadsels zijn vaak repetitief (de zoveelste schakelaar) maar bij momenten geniaal ( als je in het water een verdieping hoger moet en je Trico daarbij helpt door in het water te springen).

Waar LG uitblinkt is in het subtiele, mysterieuze verhaal en sfeer-schepping. Het spel ademt op elk moment het gevoel uit dat je in een echte wereld rondloopt waar er dingen gebeuren die niet direct te verklaren zijn.

Al bij al een game-ervaring die ik niet had willen missen maar toch slechts een score van 3.5*

Heb hem nog niet uitgespeeld, maar dit is (naast de framerate issues) wederom een meesterwerk! Shadow Of The Colossus is m'n favoriete game aller tijden, maar deze mag er ook zeker wezen.