Might & Magic: Clash of Heroes (2009)

Alternatieve titel: Might & Magic: Clash of Heroes - Definitive Edition

Nintendo DS / PlayStation 3 / Xbox 360 / PC / Apple iOS / Android / PlayStation 4 / Nintendo Switch
RPG / Strategy

Ontwikkeld door Capybara en DotEmu
Uitgegeven door Nintendo, Ubisoft en DotEmu

Might & Magic: Clash of Heroes speelt zich af in het Might & Magic-universum. De gebeurtenissen in de game vinden veertig jaar voor de Heroes V saga plaats. Verdeeld over verschillende regionen van de wereld Ashan zijn er meerdere verhaallijnen. Elk avontuur heeft een eigen held in de hoofdrol, die bovendien eigen vaardigheden en eigen eenheden tot zijn of haar beschikking heeft. Uiteindelijk maken de helden allen onderdeel uit van een overkoepelende strijd tegen een duister plot, dat de wereld bedreigt.

Na dit een tijdje terug voor de DS aangeschaft te hebben via een vriend heb ik er tussen de bedrijven door toch ook nu weer een tiental uur ingestopt. Klinkt niet veel - ware het niet dat ik het hier voor ook al voor de PC en de XboX had. Het blijft een bijzonder aangename puzzelgame in het bekende Might & Magic universum - die op een prima manier gebruik maakt van de diverse facties en hun eigen krachten en zwakheden en daar ook nog eens een fijn verhaaltje aan vastknoopt. Ideal om in handheld mode te spelen op de DS en in mijn ogen een van de vele Hidden Gems die het ding rijk is. Na al de tijd die ik verdeeld over de meerdere platforms ermee heb doorgebracht kan ik er dan ook makkelijk een 4/5 op plakken. Ik blijf het erg jammer dat de hele Might & Magic serie een beejte op een dwaalspoor geraakt is de laatste jaren.Aangezien het toch meestal wel garant stond voor degelijke RPG's, Side-Games en niet te vergeten de heerlijke Heroes of Might & Magic Serie (...een serie die imo zelfs ideaal zou zijn voor een revival op bvb de Switch - grafisch hoeft het niet eens bizar uit de band te springen, maar weten ze de gameplay en muziek van een 3 en een 5 te verwerken naar handheld controls / console controls? Ben ik de eerste die het in huis haalt).

Maar goed...voor Clash of Heroes op de DS alvast een 4.