Rise of Nations (2003)

Macintosh / PC
Strategy

Ontwikkeld door Big Huge en MacSoft
Uitgegeven door Microsoft en MacSoft

In Rise of Nations neemt de speler de leiding over 1 van de 18 beschavingen en leidt hij zijn volk door de gehele menselijke geschiedenis. Men begint in de oertijd (Ancient Age) en eindigt in onze tijd.

avatar van W B
W B
Briljant spel. Vooral met de Thrones and Patriots add-on, aangezien je dan pas Multiplayer-games kan opslaan en de volgende keer zo verder gaan. Speel dit spel nog dagelijks! Relaxte muziek op de achtergrond als je aan het bouwen bent. Overzichtelijk en heb je geen ontzettend zware pc voor nodig.

avatar van Rod
Rod
Leuke RTS, en in de uitbreiding kan je ook als nederlander de wereld gaan veroveren. Het jammere is wel dat er online altijd zo gauw mogelijk naar de age met nuke's word gepromoveerd. Dan is voor mij de schik eraf. Ik heb liever grote veldslagen met zwaarden en/of musketten. Je kan er overigens wel voor kiezen om 1 bepaalde age te spelen. En dan krijgt dit spel van mij 4*

1,0
Verschikkelijk slecht spel! Als je de game speelt kan je in de eerste age als je gelijk rushed hun al dood maken. Bleh, heb hem met een uur of 2 uitgespeeld dacht ik.

avatar van W B
W B
Hmmm, dacht dat Thrones and Patriots gewoon een soort van update/add-on was, maar die staat er ook gewoon apart in.
Voor deze versie dan anderhalf puntje lager, aangezien T&P het goeie bracht aan de RON reeks...

avatar van Freestyle
Het officieuze vervolg op Age of Empires 2. Het spel maakt gebruik van een verouderde engine, maar dan in een nieuw jasje. Grappig is dat de graphics op het eerste gezicht 3D lijken, maar toch gewoon 2D zijn. De gameplay is door het gebruik van deze engine vrijwel evengoed als Age of Empires en ook aan dit spel heb ik veel plezier beleefd.

Wauw, dit is vet

Maar het verveelt wel snel... -1*

leuke rts game. Hoe ze het inelkaar gezet hebben is wel grappig...de tijdlijnen gingen wel erg vlug. Maar er is veel plezier te beleven aan deze game, heb de versie med de add-on op één dvd-rom.

avatar van Donkerwoud
Leuke RTS met city building-elementen. Het is wel jammer dat je op multiplayer toch te gauw naar nieuwe ages gaat rushen om zo snel mogelijk de minder snelle speler te bashen. Het maakt het wat eentonig na een paar matches.

avatar van baafeurus
geweldige RTS! hij blijft me vermaken

bij deze game toch een beetje het gevoel dat Empire Earth veel ´gejat´ heeft van Age of Empires en dat Rise of Nations weer veel ´gejat´ heeft van Empire Earth. Een beetje een cirkeltje :-P

avatar van andnino
Rise of Nations is een erg leuke RTS, maar een leuk potje vereist wel dat je alle instellingen handmatig aanpast.

In een normale game gaat het age-en veel te snel, vaak heb je niet eens door in welke age je zit omdat je amper tien minuten later alweer naar de volgende gaat. Zo zijn de voornaamste tijdperken waarin je speelt de eerste drie, omdat je resources dan nog niet snel gaan, en de laatste twee. Alles daartussen valt een beetje weg.

De laatste library-upgrades zoals Artificial Intelligence ed. zijn op zich leuk, maar vooral A.I. doet echt het hele idee van tactiek teniet. Wanneer je een beetje goed voor je resources gezorgd hebt, kun je op een bepaald punt gewoon constant, oneindig units laten spawnen. Het was leuker geweest als van de laatste upgrades je er bijvoorbeeld maar twee zou kunnen kiezen, en als aan Artificial Intelligence enige limitaties waren gegeven.

Wonder victory (8 punten, oftewel rond de vijf wonderen) staat standaard wel erg laag ingesteld, althans voor grote maps. Net als territory victory is wonder victory iets waar je echt bewust voor moet spelen, en dan daar ook de instellingen op moet aanpassen. In een "gewoon" potje waarin de focus ligt op gevechten is de mogelijkheid van een wonder victory vaak niet echt leuk.

Dát je al die instellingen aan kunt passen is wel weer heel leuk. Ik zet zelf bijvoorbeeld vaak technologies op slow & expensive, zodat het spel wat meer tijd heeft om op te bouwen. Ook kan het interessant zijn om bijvoorbeeld maar in één tijdperk te spelen, bijvoorbeeld in het laatste of één na laatste. Ook leuk is dat je zoveel volken kan kiezen, dat je veel keuze hebt qua stijlen en grootte van de maps.