Rise of Nations is een erg leuke RTS, maar een leuk potje vereist wel dat je alle instellingen handmatig aanpast.
In een normale game gaat het age-en veel te snel, vaak heb je niet eens door in welke age je zit omdat je amper tien minuten later alweer naar de volgende gaat. Zo zijn de voornaamste tijdperken waarin je speelt de eerste drie, omdat je resources dan nog niet snel gaan, en de laatste twee. Alles daartussen valt een beetje weg.
De laatste library-upgrades zoals Artificial Intelligence ed. zijn op zich leuk, maar vooral A.I. doet echt het hele idee van tactiek teniet. Wanneer je een beetje goed voor je resources gezorgd hebt, kun je op een bepaald punt gewoon constant, oneindig units laten spawnen. Het was leuker geweest als van de laatste upgrades je er bijvoorbeeld maar twee zou kunnen kiezen, en als aan Artificial Intelligence enige limitaties waren gegeven.
Wonder victory (8 punten, oftewel rond de vijf wonderen) staat standaard wel erg laag ingesteld, althans voor grote maps. Net als territory victory is wonder victory iets waar je echt bewust voor moet spelen, en dan daar ook de instellingen op moet aanpassen. In een "gewoon" potje waarin de focus ligt op gevechten is de mogelijkheid van een wonder victory vaak niet echt leuk.
Dát je al die instellingen aan kunt passen is wel weer heel leuk. Ik zet zelf bijvoorbeeld vaak technologies op slow & expensive, zodat het spel wat meer tijd heeft om op te bouwen. Ook kan het interessant zijn om bijvoorbeeld maar in één tijdperk te spelen, bijvoorbeeld in het laatste of één na laatste. Ook leuk is dat je zoveel volken kan kiezen, dat je veel keuze hebt qua stijlen en grootte van de maps.