menu

Shadow Complex (2009)

mijn stem
4,09 (11)
11 stemmen

Xbox 360 / PC / Xbox One / PlayStation 4
Action / Shooter
single player

Ontwikkeld door Chair en Epic
Uitgegeven door Epic, Microsoft en Limited Run

In Shadow Complex volg je de held Jason Fleming, die op zoek is naar zijn verdwenen vriendin. Hij ontdekt tijdens zijn zoektocht per ongeluk de geheime schuilplaats van een Franse terroristische groepering. Deze groep heeft plannen om de Verenigde Staten totaal te verwoesten en Fleming neemt de nobele taak op zich om deze plannen te verijdelen.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=b6wGaDmIkQY

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Brains
3,5
Ah, deze game zal nog best wel eens erg vet kunnen worden. Van wat ik heb gezien lijkt het een beetje op een combinatie tussen Metroid en Gears of War.

avatar van Brains
3,5
Shadow Complex is het nieuwste kindje van Epic, die grote namen als 'Unreal Tournament' en 'Gears of War' op zijn naam heeft staan. Dit keer is het alleen 'slechts' een arcade game. Reden genoeg voor een arcadefreak als mij om toch een een poging te wagen.

Vanaf de eerste filmpje van Shadow Complex werd het open-world en ontdekkingsconcept door de ontwikkelaars gepromoot. Het gebied waarin het spel zich afspeelt zou erg groot zijn, en de speler zou veel moeten rondspeuren om zijn doel te bereiken. Niet dus. Ze hebben het geprobeerd, maar het voelt toch een beetje als een illusie.

Het gebied is ingedeeld in vakken. Niet ontdekte vakken zijn niet zichtbaar op je kaart, wel ontdekte maar niet bezochte vakken verschijnen donker op je kaart en bezochte vakken verschijnen gekleurd op je kaart. Helaas dat gelijk als je de kaart opent er een blauwe lijn te zien is die precies verteld welke vakjes je moet volgen om je doel te bereiken (Deze is uit te zetten, maar standaard staat hij aan). Zodra je een vakje bezoekt waarin zich een 'verborgen' item bevindt word dit direct aangegeven op de kaart. Wellicht niet de exacte locatie, maar aangezien alle 'geheime' gangen ook al op de kaart staan aangegeven is het makkelijk om deze items te vinden. Ook staan er op bepaalde locaties in het spel computers die gelijk een heel deel van het gebied voor je zichtbaar maken op de kaart. Erg jammer dat hier ook gelijk alle geheime gangen verklapt worden. Dit maakt het rondspeuren meer een kwestie van kijken op de map en hopen dat je het juiste wapen bezit om door de geheime gang te komen (Bijvoorbeeld sommige deuren zijn op te blazen met granaten, anderen slechts door raketten).

Maar goed, dit is een shooter dus dit zal ik niet heel erg mee tellen in de beoordeling. Wat ik wel mee tel is de moeilijkheidsgraad, of moet ik zeggen makkelijkheidsgraad. De meeste vakken zijn gemakkelijk door te komen met de loopknop en de schietknop tegelijk in te houden. De moelijkere vijanden en bazen zijn ook na een paar schoten of granaten dood. Zelfs op hardcore mode word het spel nergens echt een uitdaging. Het enige vervelende is de vijanden op de achtergrond. Deze zorgen ervoor dat je automatisch op de achtergrond gaat richten terwijl er voor je misschien wel een dikke tank op je staat te knallen die je eigenlijk weg wil hebben. Ook de wannabe puzzels waarin je van A naar B moet komen en je weg moet uitstippelen met je verschillende gadgets zijn vaak binnen enkele minuten opgelost. De challenge packs in de Training Grounds zijn een stuk uitdagender dan het hele spel zelf, maar deze zijn binnen een uur of minder uitgespeeld.

Ik breng het nu allemaal wel erg negatief, maar het spel op zich is erg leuk. Je kan er prima een tijdje plezier mee hebben maar echt lang doorspelen is mij nog niet gelukt. Meestal had na een uurtje al zoiets van "nou zo is het wel genoeg geweest". Ook ziet het er grafisch prima uit en is een wapen als de foam gun waarmee je doormiddel van bevriezend schuim platformpjes kan bouwen en vijanden kan bevriezen erg leuk. Zo zijn er dan toch ook nog wel verborgen items waar je moelijk bij kan komen, hoewel je toch weet waar ze zijn die toch nog een tijdje geklungel met je klimhaak, jetpack en foam gun garanderen. Zo is het spel de 1200 MS poins (+- 15 euro) toch dubbel en dwars waard. Geef me volgende keer wat meer en moeilijkere challenge packs, wat sterkere vijanden, complexere levels en het word zeker een topper. Voor nu nét een voldoende. 2,75* afgerond 3*

avatar van mrdig
5,0
Ik ben nu op zo'n drie-kwart van de game en tot nu toe vind ik hem prachtig. Het zeg maar 2.5D hebben ze erg mooi uitgewerkt. Een juweeltje onder de Arcade games, zeker een must-buy voor 1200 points.

De game schijnt qua gameplay erg te lijken op Super Metroid en Castlevania SOTN. Deze 2 games heb ik nooit gespeeld, mij doet het dan ook denken aan het oudere Flashback en Another World.

Ben benieuwd of de game me zo blijft boeien dat ik zelfs ga proberen om 100% van de items te behalen.

avatar van Brains
3,5
Ik heb zojuist alle items gevonden, en daar zitten toch een paar bij die best tricky te krijgen. Maar ik blijf van mening dat het spel té makkelijk door te komen is. Gelukkig is het daarnaast wel erg vermakelijk. De 3 sterren laat ik staan.

avatar van mrdig
5,0
Erg vermakelijk en dan maar 3 sterren? Hoe noem je een 4 of 5 sterren game dan?

Zojuist mijn stem verhoogd naar 5*. Inmiddels de game uitgespeeld, met de laatste save game doorgegaan en nogmaals uitgespeeld maar dan met 100% van de items. Wat een genot.

Nu verder met de Proving Grounds en wellicht nog voor de minimalist en level 50xp achievements gaan.

Een van de leukste games die ik dit jaar heb gespeeld.

avatar van Brains
3,5
3,0* is gewoon 6/10 en dus gewoon een voldoende. Ik vind de verhaallijn te vaag en te slordig uitgewerkt. Het verveeld erg snel omdat het erg makkelijk is. Ook word het in plaats van moeilijker, steeds makkelijker doordat je betere wapens en alles krijgt. Ik vindt sommige games die ik 1 of 2 sterren heb gegeven ook vermakelijk, maar hebben gewoon niet 'dat ene' dat gevoel. Ook zal ik bijvoorbeeld over een jaar ofzo nooit denken van "laat ik Shadow Complex weer eens spelen". Het mist gewoon iets speciaals. Het stijgt nergens boven de middelmaat uit en vandaar dus 3,0*

Veel succes trouwens met de proving grounds! Die vind ik tenminste al een stuk leuker en beter dan het spel zelf.

avatar van mrdig
5,0
Mwao op het moeilijkste niveau het spel uitspelen is best pittig en uitdagend.
Inmiddels ook de Proving Grounds gedaan, zitten wel een paar pittige bij. toch vond ik de Proving Grounds minder vermakelijk dan de campaign. De overige achievements ook maar gehaald, de level xp points wel wat geboost moet ik eerlijk toegeven

Ben bang dat je wel gelijk hebt over de replay value, Nu ik hem helemaal ziek heb gespeeld ben ik er wel klaar mee. Toch blijft de 5* staan, het was immers wel een hell of a ride.

Nu maar hopen op een vervolg!

Imperial Figure
één van de beste single-player games die ik ooit heb gespeeld, de game is ook vrij pittig op momenten moet ik zeggen dus liefhebbers van metroid, flashback en bionic commando rearmed, kopen die hap.
Ben het met mrdig eens, het was een hell of a ride.

avatar van 3bdelilah
3,5
Best wel een heel vermakelijke Super Metroid-achtige game. Moet wel bekennen dat ik Super Metroid nog nooit zelf gespeeld heb (zal ik binnenkort ongetwijfeld doen), maar ik weet wel wat voor spel het is en wat voor elementen erin zitten. Hoe dan ook. Gameplay is goed en werkt erg verslavend, elk nieuw wapen en elke nieuwe upgrade is wel even spannend. Je voelt ook dat je sterker wordt (tot het moment dat je zelfs overpowered bent), dus qua progressie zit 't allemaal top in elkaar. En dat is eigenlijk het enige heel positieve element wat ik erover kan zeggen.

Voor de rest was het namelijk niet zo heel erg bijzonder, het verhaal was naar mijn mening best slaapverwekkend en het mikken was soms ook een beetje awkward (vooral de vijanden op de achtergrond). Daarnaast is 't spel best kort (voor 15 euro), binnen 6 uur ben je er normaal gesproken wel doorheen. Anderzijds kan dit als een voordeel gezien worden omdat dit het tempo ten goede komt. Maar na die 6 uurtjes heb je volgens mij alles wel een beetje gezien. Lijkt mij ook nauwelijks echt replay-value te hebben in de zin van speelvrijheid/customisation en dergelijke, en heel veel content biedt het niet.

Klinkt allemaal erg negatief, maar de gameplay voelde erg strak aan en ik heb 't bijna in één stuk door uitgespeeld. Geen seconde verveeld. Dus dan doet 't zeker iets heel erg goed in mijn ogen. Zeker het proberen waard als je heel toevallig 14,39 euro op XBLA hebt.

7,4/10 (3,5*)

avatar van 3bdelilah
3,5
Shadow Complex: Remastered aangekondigd voor de PC, PS4 en XBO! Sterker nog, de gehele maand december gratis te downloaden op de PC: Shadow Complex - epicgames.com

avatar van mrdig
5,0
Goed nieuws!!

Gast
geplaatst: vandaag om 18:55 uur

geplaatst: vandaag om 18:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.