Call of Duty 4: Modern Warfare (2007)

Alternatieve titels: Call of Duty 4 | Call of Duty 4: Modern Warfare Reflex | Call of Duty 4: Modern Warfare Remastered

Macintosh / Nintendo DS / Nintendo Wii / PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / PlayStation 4 / Xbox One
Shooter / Action

Ontwikkeld door Infinity Ward, Aspyr, n-Space en Treyarch
Uitgegeven door Activision

Vier Russische terroristenleiders hebben de handen ineen geslagen en besluiten een staatsgreep te plegen in het politiek onstabiele Rusland. Aan het hoofd van deze 'Four Horsemen of the Apocalypse', zoals ze zichzelf noemen, staat Zakhaev. Het idealisme van deze Russische patriot toont vele overeenkomsten met dat van de voormalig Russische dictator Stalin, en hij is er dan ook op uit om Rusland terug te brengen naar het communistische regime, waarin hard werken, gelijkheid, volledige militaire controle en structuur voorop staan. Al snel ontstaat er een burgeroorlog in Rusland, en de internationale autoriteiten besluiten in te grijpen. Voorop lopen niet geheel onvoorspelbaar, de Amerikanen. Zakhaev besluit de strijd te concentreren in het Midden-Oosten waardoor de Amerikanen het idee krijgen dat het de communist gaat om het zuidelijk deel van Rusland. De Britse SAS heeft echter al snel door wat er speelt, en komt tot de ontdekking dat Zakhaev de Amerikanen probeert af te leiden om in het geheim iets heel anders te realiseren. Wereldleiders stellen zo snel mogelijk een team van specialisten samen, bestaande uit Amerikanen en Britten die de 'Four Horsemen' moeten opsporen en uitschakelen.

WAT een schitterend spel! Ik speel al jaren, jarenlang games maar deze maakte zeker weer grote indruk.

Grafisch geweldig goed maar wat belangrijker is, alles boeit aan het spel. Het verhaal, de personages, de enorme overdosis aan actie en het is heel erg leuk eens een non-WO 2 game te spelen.

Alleen al de openingsmissie, die maakte ongelooflijk veel indruk. En dat is slechts het topje van de ijsberg...

4,5* en ik zal vast nog eens wat ervaringen hier posten.

PS: Wat een crap dat sommigen hier de console besturingen afkraken. Ik speel deze toevallig op PC, maar heb op mijn eigen Xbox 360 games als Halo 3 en Gears of War gespeeld en geloof me, dat speelt enorm lekker, misschien wel lekkerder nog als op de pc.

avatar van sdr
sdr
Ik had al een tijd geen Call of Duty spellen meer gespeeld, maar aangezien deze niet meer over WOII ging en ik hem afgeprijsd zag liggen ben ik er toch aan begonnen. De graphics/speelomgevingen zien er prachtig uit. Vooral de stealthmissie bij Pripyat/Chernobyl ziet er prachtig uit. De missie's zijn erg gevarieerd. De singeplayer vond ik dus erg leuk, maar had hem helaas al weer uit voordat ik het wist. Ik ga de singleplayer zeker nog spelen op hogere moeilijkheidsgraden. IK speel nu af en toe de multiplayer, erg leuk tot nu toe. M'n stem tot nu toe is 4*. Heb ook meteen maar Cod 3 aangeschaft

avatar van Florsi Florsa
Call of Duty 4 heeft mij zeer aangenaam verrast. Kort voordat ik aan dit meesterlijke spel begon speelde ik CoD 5, die mij een beetje tegenviel. Nogal veel van hetzelfde, en hoewel ik erg van WO II spellen houd, was het een beetje een matig spel. Vandaar dat ik ook niet al te veel verwachtingen van dit spel had.

Maar wát een campaign heeft CoD 4! De levels zijn bijzonder goed gevarieerd; dag en nacht, het Midden-Oosten en Oost-Europa, de S.A.S. en U.S.M.C., brute schietscènes en sneaky stealthmissies; alles wordt bijzonder slim afgewisseld, waardoor dit spel me geen minuut heeft verveeld. Infinity Ward deinst er zelfs niet voor terug een missie te laten spelen die zich 15 jaar geleden afspeelt (superlevel trouwens, schitterende sfeer).
Het verhaal is ook behoorlijk geloofwaardig en ook dat is prettig. Daarnaast zijn de karakters goed, en zitten de graphics uiteraard mee.
Het enige minpunt vond ik dat de laatste level(s) (vanaf de achtervolging) minder origineel en realistisch zijn dan de missies ervoor.
Desondanks een absolute topper en één van de beste campaigns die ik ooit heb gespeeld, durf ik wel te zeggen.

Heb alleen de Online modus gespeeld en die was best teleurstellend.

Graphics zijn niet verbluffend, gameplay is niet vernieuwend en de wapens zijn vrijwel dezelfde als die vanuit Battlefield 2. De Online modus is dan ook nog veel te bombastisch. Voorlopig een kleine onvoldoende, maar voor men stem echt vast staat eerst nog de Single Player modus spelen.

avatar van ps3me
Echt eerlijk waar een super spel, beter dan Cod 5 en daar was ik al door verkocht.

De sluip missies vond ik fantastisch net als het level waar je de tegenstanders moet bombarderen vanuit je vliegtuig met een 15, 50 en 105 mm (als ik het goed heb zo) In ieder geval vond ik alle missies erg leuk, die ene waar je de timer moet uitzetten om te zorgen dat die kernkoppen niet hun doelwit raken is echt wel moeilijk op normal al

De online mode is des te leuker, al die nieuwere wapens :d dat is ook eindelijk is wat anders dan de mp 44 en thompson etc. die iedereen al kent.

Wat mij betreft inderdaad wel The game of the year.
Call of duty 5 is ook zeker een super spel, maar dit deel vind ik toch net wat beter zowel grafisch als het feit dat het nu voor een keertje geen WWII is.
Een dik verdiende 5 en een mooie plek in mijn top 10!
Ben met dit spel nog wel even zoet!

Man het was een tijd geleden dat ik weer eens een first person shooter heb gespeeld, de laatste was volgens mij Bioshock.
Dus ik vreesde dat het wel even zou duren voor ik erin zou komen, maar eigenlijk liep dit proces vrij gemakkelijk. Het is sowieso wel handig dat je - een soort van aut-lock - hebt, want met een controller gaat het net wat moeizamer. Maar het werkt zeker wel.

Het verhaal is wel oké, je moet er gewoon niet al te veel van verwachten. Gewoon een verhaaltje dat wel redelijk te accepteren is en knallen maar.
Wat ik mooi vond was dat de oorlog zo grauw en dramatisch werd weergeven. Niet dat het in andere oorlog games zo vrolijk is. Maar je ging hier in een missie toch dood en je kon er niks aan doen.

Mijn favoriete missie blijft overigens degene waarin je met een jonge Price moet gaan sniperen, lekker stealth actie.

De graphics zien er zeker nog goed uit tot op vandaag, dus daar heb ik niks over te klagen.

De speelduur is volgens iets van zeven à acht uur. Ik heb 'm in ieder geval in vijf dagen uitgespeeld, gewoon elke avond een paar uurtjes.

Normaal ben ik niet zo van de multi player, maar bij elk spel dat ik heb uitgespeeld probeer ik 'm wel even en ik was zeker aangenaam verrast. Je hebt verschillende klassen en je kunt aan de hand van XP promoveren naar een andere rank. Verder kun je nieuwe modes, wapens, perks enz. unlocken. Dus dat houdt je in ieder geval wel even zoet tot aan deel twee.

Ik kan gewoon niet anders dan deze game 5, 0 sterren te geven. Ik heb me echt optimaal vermaakt met het schietgeweld.

avatar van polopolo150
Ik heb de single player net uitgespeelt op Regular level (of hoe die ook heet).

Het cijfer veranderd bij mij voorlopig niet, hij blijft 3,5 voor de single player. +0,5 erbij vanwege de multiplayer. dus 4,0.

Hoewel, hij verdient nu wel een Top 10 rating van mij... effe kijken hoe ik dit ga aanpakken.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Aardige shooter met wat teveel minpunten om het een topper te noemen. Zo is de knalactie prima maar zal het een tweede keer een stuk minder boeiend zijn, de actie is namelijk wel heel erg gescript. Vooral die eindeloze spawnpoints zijn een teken van slecht gamedesign. Je blijft hierdoor wel de hele tijd bezig maar er moet toch wel iets slimmers te verzinnen zijn. Dat er maar weinig verschillende wapens zijn maakt het er ook niet interessanter op.

Het verhaal is op zich prima en het zorgt voor enkele erg toffe momenten (die nuke bijvoorbeeld) maar het wordt niet al te best verteld. Dat je de hele tijd van personage wisselt zorgt ervoor dat je je totaal niet in kan leven. Als de gameplay daardoor zou veranderen snap ik waarom ze zoiets deden maar ik zie het nut nu niet echt om als iemand anders te spelen. En waarom moet ik na de nuke nog even uit de heli stappen om vervolgens dood te gaan? Compleet nutteloos.

De presentatie is verder wel top notch. De graphics zijn mooi, de animaties prima en het geluid en de voice acting zijn erg goed.

3,5* voor de SP, de MP speel ik misschien nog wel een keer.

avatar van Naomi Watts
Eindelijk deze alom geprezen shooter gespeeld, helaas maakt hij zijn reputatie niet waar. Verre van eigenlijk.

Grootste mankement is dat het verhaal eigenlijk best wel interessant is maar de vertelstructuur van het verhaal is erg slordig, verhaal wordt totaal niet goed vertelt aan de gamer en wat mij betreft is dat wel een essentiéel punt in een game. Ook over de scripted actie ben ik niet zo te spreken, te weinig variatie in gunpower en ook erg storend dat je steeds van personage wisselt zonder dat dat voor enige meerwaarde zorgt. Wel erg fast paced tempo en toch wel wat toffe elementen zitten er in (snipermissie, nukemissie). Helaas blijft het bij wat hersenloze actie maar toch wel vermaakt. Geen slechte game maar ook geen topper.

0,5
Echt knap hoe de makers zo'n onorigineel spel zo goed weten te verkopen.

Spel vereist echt geen enkele vorm van vaardigheid, bevat de meest willekeurige (lees: ondoordachte) maps, een arsenaal aan slecht gebalanceerde wapens en een community met een gemiddelde leeftijd van 15 (en nee dat is ook niet positief, zijn allemaal arrogante koters namelijk).

Ook leuk zijn die achievements, dat werkt namelijk heel goed. Als je het spel diehard speelt unlock je die namelijk allemaal en dat betekent in de praktijk dat iedereen uiteindelijk met alle opties geunlocked loopt en er geen enkel verschil meer is. Er zijn maar een paar goede opties dus veel varieren kan je dr ook niet mee.

Maarja je moet wat om de grote groep casual (lees: oppervlakkige) gamers te bedienen. Ik bedoel Wolfenstein ET kwam ook met ingame achievements en dat trok ook veel mensen aan met xp save e.d. Dat daarmee ondertussen de beste teambased shooter allertijde, Return to Castle Wolfenstein (die voor ET voor alle duidelijkheid), om zeep werd geholpen heeft kennelijk niemand opgemerkt en zeker niemand betreurd.

Erg jammer dat de gemiddelde gamer tegenwoordig alleen maar speelt voor achievements en scorelijstjes .Een dikke en verdiende 0,5 krijgt deze game in ieder geval van mij

avatar van wii
wii
zeer knap hoe ze het flikken om zoveel mensen na 2 jaar nog steeds dit spel te laten spelen! hoe kan dat toch, dat iedereen dit blijft en blijft spelen, call of duty 4 online, kan je een beetje vergelijken met drugs!

singleplayer
de singleplayer is zeer spectaculair en sommige missies zijn erg spannend ook, damn die snipermissie genoeg afwisseling dus, helaas een beetje kort maarja op de een of andere manier speel ik alle call of dutys altijd 2 keer uit 1 keer op medium en dan op het moeilijkst en dan duurt het spel dus wel wat langer maar de spelduur word natuurlijk helemaal goedgemaakt de multyplayer!

multyplayer
de multyplayer blijf je maar spelen en spelen, het is gewoon zo verslafend ookal weet ik eigenlijk gewoon niet waarom, tsja, ik wil gewoon zo graag level up worden enzo en ga dus maar door en door er zijn oneindig veel challenges en er komen er steeds meer bij je wilt al die wapens halen enzovoort erg knap hoe infity ward deze multyplayer in elkaar heeft gezet dat lukt ze vast niet nog een keer( bij modern warfare 2 is het iniedergeval niet zo goed gelukt als hier)

beeld 90
gameplay 90
replay 100
sound 90

avatar van Ilikegames
Bij de multiplayer raak je bijna nooit uitgespeeld. (als je een leuke server hebt)
Als je even niet kan winnen dan zoek je gewoon een nieuwe noob server en probeer je het daar. Super leuk een 5!

avatar van bettafish14
Sticky Fingaz schreef:
Een spel dat ik mij voor de rest van m'n leven zal blijven herrinneren.

dat heb ik nou ook!!!
Maar het valt me gewoon op dat er sinds deze geen betere cod geweest is en ook de sfeer en de singelplayer en mp van de cod gewoon bij lange na niet even goed zijn als deze!
beste cod ooit! ze mogen met heel wat komen willen ze mij van mening veranderen

avatar van dave
Onlangs gekocht voor de PS3 en hier in feite een beetje spijt van gehad. Sommige shooters spelen érg aardig en vlot op console, maar hier voelde ik alleszins diep vanbinnen een constant gemis knagen. Zo'n drie jaar geleden heb ik het namelijk uitgespeeld op de PC en het verschil in nauwkeurigheid is zo frappant dat ik nu niets anders dan heimwee had naar die mooie dagen van weleer. Games zijn makkelijk in staat een sterke nostalgische gloed te handhaven gedurende vele jaren na dato. Het zijn de spellen die na bepaalde tijd onder een laag stof te hebben gelegen nog altijd meesterlijk het mentale podium betreden, die de moeite waard zijn.

Let op, deze Modern Warfare is thans nog steeds één van de beste shooters die ik ooit heb gespeeld, maar nu ik een nieuwe stem uitbreng voor de PS3-versie, valt op hoe meer ik me laat leiden door stukgeslagen emoties. Vooral online viel op hoe zwak ik was, mede dankzij het ontbreken van perks en het geduld om deze te verdienen. Je moet er iets voor over hebben. Emotie gekoppeld aan laksheid. Triest. En gevaarlijk zo bleek, want de zes uren die ik aan de Single Player heb besteed konden niet rekenen op mijn nochtans ontvankelijke empathie. Mijn gezicht nam al gauw een amorfe vorm aan en bleef ondanks drie Zweedse massages onveranderd. Zelfs nu heb ik nog wat last van.

Mooiere graphics hadden zowaar geen positieve invloed. We worden ondertussen wel verwend met o.a. Uncharted en Metal Gear Solid, dus relatief veel verwachtte ik er niet van. Maar drie jaar geleden zat ik met open mond te kijken naar mijn bescheiden Dell-scherm dat dit spel op de laagste settings nét kon weergeven. Ik had nooit eerder zulke schoonheid mogen aanschouwen. Mijn netvlies was gewend aan Duke Nukem en andere klassiekers die niets meer van mijn PC vereisten dan een goedemiddag. Helaas blijft van dat betrekkelijk wondermooie hersenspinsel niets meer over.

4,00, waar minstens de helft gebaseerd is op het verleden.

avatar van raymondomoes16
Heb nu alle 3 de delen gespeeld en vlijf maar terug komen op dit deel,
1 van de beste uit de COD serie

Love This Game

***5.0***

Epic om deze campaign na al die jaren eens te herspelen. Het is allemaal nogal rechtoe, rechtaan. Geen poespas. Een hoop actie. Geen emoties of diepgang. Gewoon oneindig veel knallen en dan nu met de remastered versie ook nog eens in een strak jasje.

De campaign was wel een beetje kort overigens, maar in alles voel je dat hier de basis van COD ligt waar later alleen maar aan gesleuteld is. Het is qua campaign gewoon nog wat ruw, maar is verder wel echt met zijn tijd mee gegaan.